Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Kaupo otrreiz dodas apkārt pasaulei!

Katamarāns Kaupo
ir pirmā – turklāt Latvijā būvēta – jahta, kas nepilnos trīsarpus
gados veica burājumu apkārt pasaulei. Mēnesi vēlāk Rīgā finišēja Milda,
kurai šādam ceļojumam bija nepieciešams krietni īsāks laiks. Sestdien, 1.
novembrī, Kaupo Daugavā atkal uzvilks buras, lai vēlreiz dotos apkārt
pasaulei, tikai pretējā virzienā iepriekšējam maršrutam – no rietumiem uz
austrumiem.

Pavisam esam
četri
Šajos piecos gados Kaupo
zaudējis savu pirmo īpašnieku un kapteini Valdi Grenenbergu-Grīnbergu, bet viņa
drauga un buru biedra kapteiņa Aleksandra Popova vadībā atguvis otro jaunību.
No pirmā burājuma komandas šajā reisā vēl piedalās tikai Aleksandra
dzīvesbiedre Svetlana Timofejeva. "Pavisam esam četri," saka 64 gadus
vecais kapteinis. Pamatčetriniekā ir arī Grenenberga-Grīnberga dēls Aigars (37)
un šādos burājumos obligāti nepieciešamās zelta rokas – mehāniķis
no Salaspils Nikolajs Vederņikovs. Pārējā komandas
daļa ir mainīga. Paredzams, ka sestdienas pēcpusdienā, startējot no bijušā
jahtkluba Auseklis Mangaļsalā, uz Kaupo klāja būs astoņi vai
deviņi ceļinieki. "Arī mūsu bijušais darbabiedrs Zinātņu akadēmijas
Organiskās ķīmijas institūtā Linards Kārkliņš, kas tagad dzīvo Amerikā,"
stāsta Aleksandrs. "Viņš ar mums ies līdz Brazīlijai, bet varbūt arī vēl
tālāk." Līdzi tiek ņemta
arī urna ar Grenenberga-Grīnberga pelniem. "Valdim arī vēlreiz jāapburā
apkārt zemeslodei," uzskata pirmā kapteiņa biedri. "Daļu pelnu
iekaisīsim jūrā pie Horna raga, pārējo, ja mums izdosies atgriezties (melnais
humors uz Kaupo klāja nav svešs),- Daugavas grīvā," paskaidro
Aleksandrs. Absolūts
amatieru sports
Tāpat kā pirms
deviņiem gadiem viņi dodas šādā riskantā burājumā vienkārši tāpēc, ka vēlas to
darīt. Ja Kaupo komandai kaut kas jāpierāda, tad tikai tas, ka šādu
piedzīvojumu iespējams baudīt arī par nelielu naudu. Viņiem līdzi atkal ir 200
klaipi rudzu maizes, speķis un vakuumpakās iesaiņoti vienkārši pārtikas
produkti. Dzīve uz katamarāna izmaksājot lēti. Jūrā pārtikai dienā uz vienu
burātāju tikšot tērēti divi trīs lati. Ne vairāk. Protams, naudā nav
pārrēķināms tas laiks, kas pavadīts katamarānu atjaunojot. Tā kapitālais
remonts ar Ļekon direktora Leonida Kopila laipnu atļauju ticis veikts
šajā rūpnīcā, kurā Aleksandrs Popovs un Svetlana Timofejeva, abi būdami ķīmijas
zinātņu doktori, arī strādājuši.

Trīsarpus gadu
laikā saplākšņa korpusiem noņemts vecais stiklplasta apvalks un tie no jauna
aplīmēti ar divām stiklšķiedras kārtām. Izgatavotas jaunas šķērssijas,
izmantojot helikoptera lielo propelleru supermetālu lāpstiņas.

"Mēs ņēmām
vērā pirmajā burājumā gūto pieredzi," skaidro Popovs. "Turklāt šis
ceļojums būs skarbāks. Ilgstoši burāsim tuvu vētru pilnajai četrdesmitajai
paralēlei. Esam parūpējušies, lai katamarāns tagad būtu labākā stāvoklī nekā
pirms desmit gadiem." Šis ir Alda Eglāja konstruētās Centaurus 44 sērijas
kreiserkatamarāns, ko būvēja Valdis Grenenbergs-Grīnbergs. Tā korpusi tiek
saturēti kopā ar štagām caur mastu, piepalīdzot šķērssijām. "Ar Valdi jau
sen prātojām, ka konstrukcija būtu jāuzlabo tā, lai nogāžoties mastam,
katamarāns vismaz kādu laiku vēl turētos kopā," turpina Aleksandrs.
"Tagad tas ir izdarīts."

Kaupo
ieguvis jaunu motoru Belarus traktora dīzeļdzinēja veidolā. Kā
palīgdzinēju iespējams izmantot piekarināmo motoru. Par pusotru tūkstoti eiro
nopirkta North Sails vētras priekšbura. Katamarānu būvētājs Ilmārs
Andersons uzdāvinājis piegrieztnes un pārējās buras uzšuvis Aigars – profesionāls
atslēdznieks un metinātājs, kuram agrāk šāds amats bijis pilnīgi svešs.

Kā savācāt naudu
tādiem izdevumiem? "Kādu naudu?!" pārvaicā Aleksandrs. "Katamarānu
savest kārtībā mums palīdzēja draugi un labvēļi. Vinčas uztaisīja brāļi
Vederņikovi, bet, piemēram, firmas ražota centrālā vinča maksātu dažus
tūkstošus eiro. Mums bija pilnīgi cits cenrādis."

Nikolajs Butvilo
atvēlējis stāvvietu katamarānam Audupē un uzdāvinājis glābšanas plostu.
"Visus labāk nemaz necentīšos nosaukt, viņu ir tik daudz, ka noteikti kādu
aizmirsīšu," atzīst Kaupo kapteinis, kura jahta ceļā dodas bez nevienas
reklāmas uzlīmes uz borta. Absolūts amatieru sports!

Plāni un Dieva
smaids

Ar savu maršrutu Kaupo
zemeslodei mazliet virs 40. paralēles kā arbūzam nogriezīs lejasdaļu.
"Mūsu burājums apkārt pasaulei sāksies Riugrandē, tā ir osta Brazīlijā,
kurā mēs 2000. gada Līgo dienā salauztā masta vietā uzbūvējām jaunu,"
skaidro Aleksandrs Popovs, aizmirstot piebilst, ka pirms tam Kaupo
nāksies šķērsot Atlantijas okeānu gandrīz visā tā garumā. "Pēc tam taisni
uz Keiptaunu, Austrāliju, gar Jaunzēlandi pāri Klusajam okeānam atpakaļ līdz
Čīlei un tālāk pa tās piekrastes skaistajām šērām līdz Horna ragam."

Līdz Riugrandei
Kaupo
ies pa iepriekšējā pasaules burājuma maršrutu. No turienes startēt
pāri Atlantijai austrumu virzienā kapteinis plāno apmēram februārī. Bet šajā
burājumā tāpat kā dzīvē nekas nav stingrā grafikā ierakstīts. Kad
atgriezīsieties? "To es nezinu," atzīst Aleksandrs. "Pāris gadu
jau droši vien paies."

"Mēs plānojam,
Dievs smejas," piebilst Svetlana.

Pirmajā burājumā
apkārt pasaulei Kaupo devās 31. oktobrī. Šogad šis datums iekrīt
piektdienā, un kapteinis uzskata, ka tā šādu ceļojumu sākšanai neesot piemērota
diena. Tāpēc Kaupo lūst vai plīst no bijušā Ausekļa jahtkluba
piestātnes Audupē savu otro burājumu apkārt pasaulei sāks sestdien, 1. novembrī,
starp vieniem un trijiem pēcpusdienā, kad ilgstošie dienvidrietumu vēji cauri
ziemeļiem būs iegriezušies naskā austrenī, kas pirms vairāk nekā trīsdesmit
gadiem radīto sapņu katamarānu strauji nesīs pāri Rīgas līcim cauri Irbes
šaurumam pasaules lepnajos vējos.

Sekojiet Kaupo ar
buru numuru LAT17!

Dainis CAUNE

Trīs ceturtdaļas
pamatkomandas.
Uz atjaunotā Kaupo
klāja Aigars Grenenbergs (no kreisās), Svetlana Timofejeva un jahtas kapteinis
Aleksandrs Popovs

Foto: Dainis Caune,
Sports

Informācijai. Grāmatnīcās joprojām var iegādāties Svetlanas
Timofejevas grāmatu par Kaupo pirmo burājumu apkārt pasaulei

 

Kaupo maršruts no 31.10.1999. līdz 20.03.2003.

Kaupo maršruts 2008.