Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Latvijā audzēts produkts

Latvijas autosporta hierarhija var izveidot
pasaules līmeņa sportistus. Lai arī mūsu valsts pārstāvju ceļš uz F-1 šo
teoriju sakāvis drumslās, ir cits piemērs: rallija ekipāža Andis
Neikšāns/Pēteris Dzirkals, kuri savā karjerā allaž bijuši uzticīgi Latvijas
čempionātiem, nākamnedēļ debitēs pasaules čempionātā Production WRC ieskaitē.Tikai Latvijā
Anda Neikšāna
karjera, kas 1985. gadā dzimušajam braucējam sākās 1998. gadā, veidojusies
Latvijā. Vispirms kartings, bet pavisam drīz arī kross, kas bija tēva Pētera
Neikšāna kroņa disciplīna un kurā jau startēja vecākais brālis Māris. Autokrosā
un rallijkrosā tika pavadīti ilgi gadi, bet 2003. gadā Andis ienāca Latvijas
rallija čempionātā, kurā cīnās līdz pat šim brīdim. Protams, bijuši starti
ārzemēs, spilgtas sacīkstes WRC
posmos Somijā, braucieni Baltijas reģiona rallijos. Taču galvenā vadlīnija –
Latvijas čempionāts.Vienkāršiem vārdiem
sakot, LMT Rallija komandas ekipāža
Neikšāns/Dzirkals startēs pasaules čempionātā tajā pašā N4 klasē, kurā aizvada
startus Latvijas čempionātā.Līdz ar to
interesants novērojums – Haralds Šlēgelmilhs un Karlīne Štāla praktiski
uzreiz pēc kartinga ēras beigām Latvijas autosportam pazuda. Tas tāpēc, ka,
šosejas sacīkšu virzienā ejot, Latvijas autosportā nav turpinājuma, nav
hierarhijas. Un tas arī loģiski – mums ir problemātiska, novecojusi
vienīgā trase, F-1 ceļam neatbilstošas šosejas tradīcijas un iespējas. Mums nav
hierarhijas, kāda, piemēram, darbotos Vācijā: kartings, Formula Ford, Formula BMW,
F-3, GP2, F-1. Mazajā valstī nav iespējama šāda ķēde, jo katrā klasē līdz F-3
būtu – veiksmes gadījumā – trīs mašīnas, kas tāpat nekādu konkurētspēju
sportistos neveidotu.Ar ralliju ir citādi.
Nav šaubu, rallijam ir spēcīgas tradīcijas, tas Latvijā pamatīgi izaudzis.
Savukārt, lai nokļūtu pasaules čempionātā, kas gluži kā F-1 šosejā ir rallija
augstākais pakāpiens, nevajag tik saspringtu karjeru. Baltieši un citu
apkārtējo valstu sportisti pierādījuši, ka vienkārši piedalīties WRC posmos var salīdzinoši maz
pieredzējis sportists.Protams, lai nonāktu WRC virsotnē, nepieciešami miljoni, talants
un veiksme, kas ļautu tuvoties ražotāju komandām, kuras diktē uzvaru sadali.
Taču līdz šīm ambīcijām viss sasniedzams pašu spēkiem.

 

Aptuveni skaidrs

Andim Neikšānam ir
skaidrs, kas ir pasaules rallija čempionāts. Komanda – vai nu Andis, vai
Māris – katru gadu apmeklējuši Somijas ralliju, piedzīvota arī citādāka
pieredze pasaulē. Piemēram, pērnā gada nogalē Neikšāns bija Lielbritānijā,
veicot pasaules čempionāta posma trases pierakstīšanu. Lai arī sacīkstē
latvieši nestartēja, tika gūts priekšstats par šo ralliju. Līdz ar to komandai,
dodoties uz pirmo P-WRC posmu
Norvēģijā, nebūs jābrīnās atvērtām mutēm par nonākšanu citā pasaulē, tas brīdis
ir aiz muguras.

Iepriekšējā pieredze
veido arī labus kontaktus. Tā mūsu komandai, jācer, būs izdevies optimizēt
ceļošanas un loģistikas izdevumus Dienvideiropā. Andis Neikšāns stāsta: „Esam sākuši sadarbību ar kādu Grieķijas
uzņēmumu, kas specializējas autosporta loģistikas jomā. Kompānija mums palīdzēs
sakārtot transporta jautājumus, zinot izdevīgākos prāmju maršrutus un brīžus,
citus ceļa izdevumus. Šai sadarbībai vajadzētu palīdzēt mums taupīt. Pirmie
kontakti ar grieķiem izveidojās Somijas rallija laikā, bet šobrīd mūs vairs nav
grūti atrast – esam pieteikumu sarakstos un regulāro braucēju pulkā, par
mums interesējas."

Pašu tehnika

Ne tikai Anda
Neikšāna autosporta pieredze veidojusies Latvijā, ar pieredzējušā tēva
palīdzību un sadarbībā ar brāli. Arī tehnikas gatavošana iespējama komandas
iekšienē, kur uzbūvētas vairākas rallija mašīnas. „Mitsubishi Evo IX, ar kuru startēsim pasaules čempionātā, pirms
došanās uz pirmo posmu Norvēģijā ir pamatīgi pārjaukta. Tā ir tā pati mašīna,
ar kuru beidzu pagājušo sezonu, taču tā bija izjaukta līdz pēdējai skrūvei,
turklāt šajā versijā ir pilnīgi jauna ātrumkārba, motors, turbīna. Viss ir
jauns un precīzāks nekā iepriekš. Šobrīd jau samontēts un gatavs Norvēģijai.
Tieši mašīnas komplektācijas un taupības dēļ pirmo Latvijas čempionāta posmu
Lietuvā aizvadīju ar treniņu mašīnu. Jādara viss, lai pasaules čempionāta
posmos kaujas mašīna būtu pēc iespējas labākā stāvoklī ar pēc iespējas mazākiem
draudiem palikt ceļa malā tehnikas defektu dēļ."

Ar Andi Neikšānu
nolēmām runāt, orientējoties uz tuvāko nākotni, uz tā saukto debijas sacīksti
Norvēģijā. Par kopējām atklāsmēm, kas attiecināmas uz startu pasaules
čempionātā, pilots vairāk varēs spriest pēc pirmā posma. Andis iepazīstināja ar
Norvēģijas sacīkstes dienaskārtību un, attiecīgi, saviem plāniem: „Latviju pametam sestdien, 7. februārī,
svētdien esam sacensību norises vietā. Un pirmdien sākas – pirmajā dienā
dokumentu kārtošana, otrdien un trešdien – trases pierakstīšana. Otrdienas
vakarā pie mums ierodas arī mehāniķu komanda, ar kuru palīdzību tiek veikti
pēdējie priekšdarbi trešdienas tehniskajai apskatei. Ceturtdien iesildīšanās
treniņš, bet jau vakarā nonākam Oslo, kur notiks rallija atklāšana un pirmais
ātrumposms. Piektdien, sestdien, svētdien – sacīkstes. Šī dienaskārtība
čempionāta gaitā varētu būt ļoti līdzīga, jo nolikums posmu rīkotājiem stingri
rekomendē ievērot līdzīgu notikumu datumus un laikus."

11 cilvēki

Cik liela ir komanda,
kas rūpējas, lai Production WRC
klases pasaules čempionāta ekipāža cīnītos par visaugstākajām vietām? Andis
Neikšāns saka: „Uz Norvēģiju
dodamies 11 cilvēku sastāvā. Mēs abi ar stūrmani Pēteri Dzirkalu, tēvs kā
komandas vadītājs, preses sekretārs, pieci mehāniķi un pa kādam karstākajam
līdzjutējam. Mūsu kopīgais mērķis ir aizvadīt šo cīņu bez starpgadījumiem un
stabili. Par sportisko rezultātu varu vienīgi pateikt, ka gribu Norvēģijas rallijā
nostartēt labi. Ko nozīmē labi vietas ziņā rezultātu sarakstos, nav ne jausmas?
Kaut arī ir kluss sapnis iekļūt klases pirmajā desmitniekā. Taču īstais labi
būs vai nebūs, salīdzinot sniegumu ar sevis paša iespējām. Konkurence šosezon
klasē būs mežonīga – kopumā uz starta izies no 20 līdz 30 ekipāžām.
Pagaidām savu vietu, kā teicu, šajā kompānijā nenojaušu."

P-WRC
čempionāta dalībnieki seriālam pieteikušies jau laikus. Pirmajā posmā Norvēģijā
uz starta varētu būt aptuveni 15 mašīu. Čempionāta sistēma ir tāda, ka
sportistam nav jāstartē visos astoņos posmos. Ekipāža var nominēt sešas
sacīkstes, kurās tā startēs čempionāta ieskaitē, tas arī veidos attiecīgās
ekipāžas ieskaiti. Latvieši, protams, izvēlējušies atmest abus citu kontinentu
pasākumus – Argentīnas un Austrālijas rallijus.

Norvēģu sniegs, nevis Baltijas ledus

Pirmā sacīkste
Norvēģijā būs gana viltīga. „Esam
braukuši ziemas rallijos Latvijas čempionātā, un tie ļoti bieži ir arī
izdevušies. Vēl tikko uzvarēju Lietuvas sacīkstē, gluži kā pirms gada pirmajā
posmā Gulbenē. Taču Latvijas ziemas ralliju specifika ir atšķirīga. Mūsu ziemas
sacīkstēs ceļu segums ir vai nu ledus, vai dubļi, vai sasalusi grunts. Taču
Norvēģijā šis būs sniega rallijs – segumu veidos noblietēts sniegs, kādu
Latvijas un Baltijas rallija trasēs var sastapt ļoti, ļoti reti."

Arī riepas tieši šajā
sezonā noteiktas citādākas, nekā līdz šim ierasts ziemas rallijos: „FIA noteikusi, ka, sākot ar šo gadu, tā
atsakās no šaurajām ziemas riepām, tā vietā tiks izmantotas 205/65 R15 izmēru
riepas. Tās ir tikpat platas kā ierastās grunts riepas, taču ar radzēm.
Braukšana būs dīvaina!"

Pasaules čempionāta
noteikumi paredz, ka pie jaunā tipa riepām sportisti tiek tikai pirms
sacīkstes: „Riepas dabūsim tikai
Norvēģijā, kur tās piegādās riepu monopolists Pirelli, tāpat arī degvielu saņemsim no vienīgā piegādātāja."

Riepu tēmu turpinot,
jāpiebilst, ka pasaules čempionātā katrā sacīkstē ir noteikts riepu skaita
izmantošanas limits. „Ierobežojums
ir, ja nemaldos, 24 riepas, ja sportists neveic iesildīšanās braucienu, un 28 –
ar iesildīšanos. Taču šis ierobežojums Norvēģijā, domājams, mūsu plānus īpaši
neizjauks, jo diez vai pietuvosimies šā limita beigām. It kā vienmēr katrā
ātrumposmā gribas būt uz starta ar jaunu riepu komplektu, taču reāli tas nebūs
iespējams. Arī sniegotais segums pret riepām būs taupīgāks, un tas ļaus
nesatraukties par ierobežojumiem. Katrā gadījumā nebūs tā, ka atlikuši vēl
ātrumposmi, bet mašīnai ir vecas riepas ar izbirušām radzēm."

Veiksme savās mājās

Treniņu nolūkos
Neikšāns/Dzirkals aizvadīja arī Latvijas čempionāta pirmo posmu Winter Rally 2009, kas norisinājās
Lietuvā, Utenas pilsētas apkārtnē. Vienība uzvarēja, lai arī mērķis bija
trenēties un atjaunot braukšanas izjūtas. Zināmā mērā klāt stāvēja arī veiksme –
šķietami pēc uzvaras devās čempionvienība Aivis Egle/Mārtiņš Jerums. Taču Eglem
priekšā startējušie Lietuvas sportisti kādā no ātrumposmiem avarēja – divas
spēcīgākās ekipāžas, abas vienā un tajā pašā vietā. Egle, kurš brauca pēc
avarējušajiem, notikuma vietā bija spiests samazināt ātrumu, zaudējot
vajadzīgās sekundes. Neikšāns no ceturtās vietas pirms šā ātrumposma ielēca pirmajā
vietā tā finišā un uzvarēja visā rallijā. „Šī uzvara nāca diezgan negaidīti. Rallija astoto no 12
ātrumposmiem uzsākām kā ceturtie N4
klasē, bet tad vienā un tajā pašā līkumā avarēja divi no pirmā trijnieka
pilotiem – lietuvieši Vītauts Šveds un Deivids Jociuss -, un šāī
negadījuma dēļ cieta arī Aivja Egles duets, kurš arī bija mums priekšā. Tādā
veidā nokļuvām sacīkstes līderpozīcijās un noturējām tās līdz finišam," komentē
Andis Neikšāns. „Finišā mūs no
otrās vietas ieguvēja Aivja Egles šķīra tikai pāris sekundes!"

Līdz ar to uz
pasaules čempionāta pirmo posmu Neikšāns/Dzirkals dodas kā Latvijas čempionāta
līderi. Tiesa, šo pozīciju viņi zaudēs tieši Norvēģijas rallija laikā, jo
attiecīgajā nedēļas nogalē notiks arī Latvijas čempionāta otrais posms rallijs Sarma 2009.

Autosporta cerība

Gada sākums Andim
Neikšānam sagādāja arī citu pārsteigumu – Latvijas Automobiļu federācija
viņu oficiāli atzina par Latvijas autosporta cerību 2009. gadā. Statuss
piešķirts ar domu, ka Andis, gados joprojām pietiekami jauns, dodas uz pasaules
čempionātu, kurā, pirmkārt, iespējams gūt panākumus, otrkārt, var izrādīties,
ka Andis un viņa ekipāža ir vienīgie, kas šajā sezonā startēs tā sauktajā
lielajā pasaules autosportā. Haraldam Šlēgelmilham un Karlīnei Štālai, kuri abi
bijuši Gada cerības statusā
iepriekšējos gados, šī sezona finansiālu apsvērumu dēļ šobrīd nesola neko labu.
Jācer, ka LAF piešķirtais statuss nenes sevī kādu lāstu un neapturēs Neikšānu
tāpat kā Haraldu un Karlīni.

Apbalvošanas laikā
LAF ģenerālsekretārs Andris Berķis norādīja, ka Latvijas Mobilā Telefona rallija
komandas
projekts ir ne tikai Latvijas autorallijam unikāls, bet nāk arī
īstenajā laikā – brīdī, kad apkārt valda pesimisms, ir komandas, kuras
uzdrošinās uzstādīt augstus mērķus un tos īstenot.

Pēc kaut kā liela?

Par lāstiem – neapšaubāmi
talantīgais pilots savā garajā karjerā praktiski ik gadu bijis attiecīgā
čempionāta un klases līderu vidū, guvis neskaitāmas uzvaras un citus panākumus.
Taču visneticamākajos veidos pēdējā brīdī Neikšāns zaudējis Latvijas čempiona
titulu, to tā arī neizcīnot. Braukšanas ātruma ziņā līdzīgais, taču, iespējams,
prātīgākais brālis Māris jau ir astoņkārtējs valsts čempions. Varbūt Anda
Neikšāna laiks tuvojas, un tuvojas tas ar kaut ko lielu un īpašu?

 

Production WRC pasaules
rallija čempionāta 2009. gada kalendārs (izcelti Neikšāna/Dzirkala ekipāžas
nominētie posmi)

1. posms       Norvēģijas
rallijs     13.-15. februāris

2. posms       Kipras
rallijs 13.-15. marts

3. posms       Portugāles
rallijs    2.-5. aprīlis

4. posms        Argentīnas rallijs        24.-26. aprīlis

5. posms       Sardīnijas
rallijs      22.-24. maijs

6. posms       Grieķijas
rallijs         12.-14. jūnijs

7. posms        Austrālijas rallijs        4.-6. septembris

8. posms       Velsas
rallijs            23.-25. oktobris

 

Latvijas rallija čempionāta kopvērtējums pēc
1. posma

N4

1. Andis Neikšāns/Pēteris
Dzirkals (LMT Rallija komanda) 11

2. Aivis Egle/Mārtiņš
Jerums (SEB Tieto Rally Team) 8

3. Jānis
Feldmanis/Juris Vilmanis (PercAuto Racing)
6

4. Audrjus
Višņausks/Edvins Pagirsks 5

5. Andis
Grīnbergs/Edgars Svencis 4

6. Raimonds
Strokšs/Anrijs Jesse (RA Motorsport)
3

2WD

1. Ivo Priedītis/Mārtiņš
Vitkovskis (RA Motorsport) 11

x. Zigurds
Kalniņš/Ģirts Dombrovskis (AutoStils
Rally Team
) 0

x. Jānis
Fārenhorsts/Ingars Smaižis 0

Latvijas kausa izcīņa

A Plus

1. Sauļus
Girdausks/Pauļus Urbons 11

2. Roks
Lipeiķis/Renats Vaitkevičus 8

3. Mārtiņš
Svilis/Aivis Aizsilnieks 6

x. Miks
Ernstsons/Kārlis Kļaviņš 0

2WD Super

1. Aivo Tamms/Gints
Krišjānovs 11

x. Kaspars
Īle/Mārtiņš Īle (Auto Īle VW Rallija
komanda
) 0

x. Normunds
Verbelis/Igors Bartaščenoks (Liepājas
Rallija komanda
) 0

Komandas

1. RA Motorsport 11

2. LMT Rallija komanda 8

3. SEB Tieto Rally Team 6

x. Auto Īle VW Rallija komanda 0

x. Liepājas Rallija komanda 0

 

Viesturs SAUKĀNS

 

FOTO

1+2+3 (visas
Zigismunds Zālmanis, Nikon)

Pasaules ekipāža. Pilots Andis Neikšāns, stūrmanis Pēteris
Dzirkals un Mitsubishi uzvarēja Latvijas čempionāta pirmajā posmā Winter Rally 2009. Izmantota gan tika
treniņu mašīna – tāpēc arī komandas klasiskās oranžās krāsas „palika mājās".

 

4 (LAF foto)

Latvijas autosporta cerība. Andis Neikšāns no LAF prezidenta Dainara
Damberga rokām saņēma apbalvojumu nominācijā Latvijas Autosporta cerība.

 

5 (Zigismunds
Zālmanis, Nikon)

Baltijā bez sniega. Norvēģijas rallijs arī spēcīgajai
Neikšāna/Dzirkala ekipāžai būs pārbaudījums, jo pa blietētu sniegu nav izdevies
braukt. Baltijas rallija ziema – sasalusi grunts, plāns sniedziņš, dažreiz
dubļi.