Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Latvija izglābās pēdējā brīdī

Bauskā, FIA Ziemeļeiropas zonas rallijkrosa
čempionāta trešajā posmā, komandu vērtējumā triumfēja vietējā vienība, bet pie
individuālajām uzvarām tika D-1 braucējs Jānis Bogdanovičs un 2000 Super pārstāvis Ulvis Bujāns.
Galvenais uzdevums – savās mājās nezaudēt galvenajiem sāncenšiem lietuviešiem –
tika izpildīts, taču par mata tiesu.

Komandu cīņa – principiāla
Komandu vērtējums
čempionātā nekad nav bijis svarīgākais, jo sportisti lielākoties koncentrējas
individuālo panākumu kalšanai. Taču pēdējo gadu duelis ar lietuviešiem, turklāt
kaimiņu histēriskā vēlme mūs uzvarēt, valstu vērtējumu padara ļoti principiālu.
Līdz ar to katra uzvara rallijkrosa aprindās tiek svinēta ar lielāku sparu.

Lietuvieši
tradicionāli izveidojušies par mūsu sīvākajiem sāncenšiem, jo abu valstu
funkcionāri viscītīgāk strādā pie NEZ rallijkrosa čempionāta idejas propagandas
savās mājās. Somu, igauņu un dāņu atsevišķie panākumi neļauj šīm valstīm
regulāri krāt punktus kopvērtējumā.

Latvijas komandai,
kuras sastāvs kļuvis visai pastāvīgs, bet Bauskas posmā tiek pastiprināts ar
vietējiem braucējiem, līdz šim izcili klājies cīņā ar kaimiņiem. Lai arī
lietuvieši spēku samēru ziņā ir gandrīz uz viena zara ar mūsu krosa braucējiem,
kaimiņiem allaž pietrūcis pavisam maz, lai atņemtu kārtējā posma uzvaru. Lai
arī katrā sacīkstē neveiksmes mūsu izredzes nostāda uz naža asmens, uzvaru
skaita ziņā rezultāts ir 13:0. Tā ir neticama veiksme, un rezultāts tikpat labi
varētu arī pretējs.

Savās mājās gandrīz zaudējām

Bauskā punktus
Latvijai atveda Jānis Bogdanovičs (20), Ulvis Bujāns (20) un Jānis Nagla (otrā
vieta Fast 1600 klasē, 17). Lietuviešiem – Fast
1600
uzvarētājs Ernests Staponkus (20), D-1 otrās vietas ieguvējs Kazimiers
Gudžjūns (17) un Open trešās vietas
ieguvējs Povils Slucks (15). Latvijas rezultāts it kā drošs, taču situācija
bija kritiska pēc notikumiem Open un Fast 1600 klasē. Open kategorija ātri pazaudēja abus Latvijas braucējus Igoru Gabecu
un Ilgoni Krūmiņu, kuri piedzīvoja kārtējos tehnikas defektus. Liekas, ar mazāk
uzstīvinātām mašīnām viņi sezonas
laikā gūtu vairāk punktus nekā šobrīd, kad iespējams veikt dažus apļus tuvu
līderiem, bet pēc tam jāizstājas un jāpaliek tukšām rokām.

Open
fināls palika bez latviešiem, bet ar diviem Lietuvas braucējiem un galveno
favorītu somu Silvo Vītanenu. Pēdējais droši uzvarēja, bet Slucks atveda trešo
vietu – pirmos 15 punktus leišu krājumā, kamēr mūsējiem nebija nekā. Savukārt Fast 1600 klasē latvieši bija objektīvi
vājāki par kaimiņiem. Latvijas autokrosā šogad neuzvarētais Oļģerts Vērmanis
juniors sacīksti pameta pašā sākumā, jau kvalifikācijas braucienā noraujoties
pa sāniem no Ulvja Bujāna un nespējot mašīnu atjaunot sacīkstes turpinājumam.
Andris Priedītis, kuram, šķiet, ir gan tehnika, gan prasme cīnīties arī par
uzvaru, šoreiz nespēja cīnīties pat par pjedestālu, galvenajā finālā tiekot
tikai caur B finālu. Palika Jānis Nagla. Viņš fināla startā izvirzījās vadībā,
taču nenoturēja pirmo vietu neliela ātrumkārbas niķa dēļ, ļaujot uzvarēt
lietuvietim Staponkum. Tātad leišiem vēl par trim punktiem vairāk nekā
mūsējiem.

Lietuvieši panikā

Par laimi, visu atgūt
izdevās D-1 finālā, kurā Jānis Bogdanovičs pārspēja Kazimieru Gudžjūnu.
Savukārt 2000 Super klases fināls,
kas bija dienas pēdējais brauciens, iedzina izšķirošo naglu lietuviešu pirmās
uzvaras cerību zārkā – latvieši savāca pirmās piecas vietas. Noslēguma
rezultāts šajā duelī  57:52.

Baltijā Latvijas un
Lietuvas duelis krosā ir sens. Abām valstīm ir līdzīgi likteņi Eiropas
čempionāta cīņās – 1999. gadā Aurēlijs Simaška kļuva par D-1 klases čempionu,
bet gadu vēlāk latvieši ar Uģi Traubergu priekšgalā savāca seriāla pirmās
četras vietas. Kopš deviņdesmito gadu vidus duelis sākās arī Baltijas autokrosa
čempionātā. Panākumi bija ļoti līdzīgi, uzvaras sezonās guva te vieni, te otri.
Igauņu braucēji varēja tikai apskaust kaimiņus, jo viņiem augstākās raudzes
kross izzuda faktiski līdz ar Jānusa Ligura bagiju braucēja karjeras noslēgumu.
2004. gadā uz Baltijas čempionāta bāzes izveidojās NEZ rallijkross, un cīņas
pārcēlās uz šo čempionātu. Jūtot, ka rallijkrosā Lietuvas varenība zūd, komanda
netērēja spēkus, metoties cīņā ar latviešiem.

Katrā posmā parādās
arvien jauni Lietuvassportisti, kuri atbraukuši uz posmu cerībā palīdzēt
komandai gūt uzvaru. Nav šaubu – paralēli Bauskas NEZ posmam sarīkot arī
Lietuvas nacionālā čempionāta sacīksti, gandrīz piespiedu kārtā liekot saviem
braucējiem startēt NEZ ieskaitē, bija labs triks. Tikai arī šoreiz īsti
neizdevās.

Kopvērtējumā bez izmaiņām

Pēc trijiem (no
pieciem) posmiem NEZ rallijkrosa kopvērtējumā līderi iezīmējas visai
pārliecinoši. 2000 Super klasē Reinim
Safonovam pat trešā vieta ļāva palielināt pārsvaru pār sekotājiem, jo pirmās
vietas guvušie Ulvis Bujāns un Kristaps Kasparovičs čempionātā piedalās tikai
pašmāju posmā, bet Safonova konkurenti palika aiz viņa. D-1 klasē Bogdanovičs
nostiprinājis līderpozīciju, jo jau treniņos motora defektu piedzīvoja Aldis
Zēbergs – reāli vienīgais vērā ņemamais Jāņa sāncensis. Open klasē latvieši, liekas,  jau atdevuši kārtējo čempiontitulu somam Silvo
Vītanenam. Savukārt Fast 1600
kategorijā līderpozīciju saglabā lietuvietis Simons Bieļausks. Tiesa, viņa
izstāšanās finālā nosvārstīja līderpozīciju, taču neizskatās, ka viņa tautietis
Virgīnijs Gertmons būs gatavs uzveikt jauno talantu atlikušajos posmos.
Labākais no latviešiem šajā klasē ir Nagla, atrazdamies sestajā vietā
kopvērtējumā.

Mazo mušu sacīkste

Kroskartu cīņās
Bauskā fantastiska starptautiska sacensība – 18 dalībnieki (latvieši, igauņi,
norvēģi, krievi), pa kādam braucējam visās kubatūrās. Apvienotajā 85 un 125
kub. cm finālā visu pjedestālu savāca norvēģi, jo Jānim Baumanim, kurš cīnījās
par vietu trijniekā, gadījās kļūda, kas lika izstāties. Labākā no mūsējiem bija
Ieva Kalniņa, kura guva ceturto vietu. Tikmēr lielāko kroskartu 250 un 650 kub.
cm klasē labākie divi bija norvēģi, bet fantastisku braucienu aizvadīja Artis
Baumanis, kurš ar 250 kub. cm klases kartu nosargāja trešo vietu situācijā, kad
viņam ar 500 kub. cm kroskartu uzbruka igaunis Pēps Langeprons. Artim vairāk
nekā pelnīts pjedestāls.

Starp citu, ceturtā
sacīkste NEZ čempionātā jau šajās dienās – 11. un 12. augustā Vilkiču trasē
Lietuvā. Sezonas lielais fināls – septembra sākumā Dānijā.