Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Latvijas autosports uz starta līnijas

Šajā nedēļas nogalē sākas Latvijas ziemas
autosprinta čempionāts – 2008. gada autosporta sezona. Sporta veidā disciplīnu
daudz, atšķiras sacensību principi, tehnika un sportistu mērķi. Kas jauns
šogad?

Rallijs – Starts Lietuvā
LMT
Latvijas autorallija čempionātā klašu sadalījums paliek līdzšinējais. Par
Latvijas čempiontitulu cīnīsies N3
vienas ass piedziņas un N4
pilnpiedziņas klases braucēji, savukārt 2WD
Plus
(bijusī AL2000) un A Plus paliek Latvijas kausa statusā.
Izmaiņu nav, lai arī nemitīgi dzirdami pārmetumi par visai kuplās AL2000 klases atstāšanu it kā zemākā
plānā. Čempionātā paredzēti
septiņi posmi, no kuriem divi Latvijas čempionātā ir debitanti: 26.-27. janvārī
Lietuvā notiks rallijs Visaginas 2008, turpretim Rēzeknes pusē – rallijs Rāzna 2008. Pozitīvi, ka autosports aktīvi
iegriežas Latgalē. Pārējie posmi – Sarma,
Talsi, Kurzeme, Cēsis
un Latvija
saglabājuši gan vietu čempionātā, gan līdzīgas norises nedēļas nogalēs kā pērn.

Kross – plaša starptautiskā un bērnu programma

Autokross un
rallijkross pērn iekļuva starptautiskajā apritē. Tendence pastiprinās. Šogad vairāki
sportisti – Jānis Boks, Jānis Bogdanovičs, Guntis Kļaviņš, Dāvis Aupe un citi –
gatavojas plašai Eiropas autokrosa čempionāta sezonai. Pāris sportistu plāno
aizvadīt Eiropas rallijkrosa čempionāta cīņas. Iespējams, jaunu pagriezienu
iegūs NEZ rallijkrosa čempionāts, kā
arī kroskartu cīņas, kurām vajadzētu radīt pāris Ziemeļeiropā panākumiem
gatavus sportistus. Kroskarti, kā arī jaunā Beta bagiju klase būs Latvijas
autosporta vadībai svarīgā bērnu un jauniešu sporta attīstības nodeva.

Latvijas čempionāts
saglabās trīs klašu formulu – priekšpiedziņas 1600 un aizmugures Open,
kā arī 2000 Super, kura kļuvusi par
tikai priekšpiedziņas klasi (pērn bija abi varianti).

Šoseja – būs grūti!

LAF Šosejas komisijā
decembrī nomainīta padome, par kuras vadītāju kļuvis sportistu pulka pārstāvis
Raimonds Cabulis. Viņš un pārējais kolektīvs šogad sastapsies ar grūtībām –
skaitliski spēcīga ir tikai nacionālā klase, bet tā sauktās starptautiskās
klases turpina nīkuļot. Turklāt problēmas ar trasi –  nestabilo Biķernieku trases situāciju
pastiprina LAF nespēja vienoties ar trases pārvaldniekiem par sacensību
rīkošanu. Tas liek domāt, ka šis gads šosejai Latvijā būs smags un, kas zina,
varbūt pat izšķirošs. Ja nevarēsim braukt Latvijā, brauksim Lietuvā un
Igaunijā…

4×4 – rallijreids
un trofireids, prātā karuseļi

Visurgājēju sportā
izmaiņas – šobrīd liekas, ka apvidus automobiļiem būs divi Latvijas čempionāti –
ātrais rallijreids un šķēršu trofireids. Tiek paredzēts, ka pērn atjaunotais
karuseļralliju čempionāts tomēr nebūs dzīvotājs sacensību rīkotāju trūkuma dēļ,
tāpēc tas tuvojas Latvijas kausa statusam. Turpretim rallijreidam jārūpējas par
dalībnieku skaitu – ja iepriekšējos gados sportu pameta mazāku budžetu
dalībnieki, tad dažādu apsvērumu dēļ pērn Latvijas čempionātā startēja arī
minimāls tā saukto pasaules līmeņa automobiļu dīdītāji.

Ir cerības, ka šogad
spēcīga būs starptautiskā sacensība Latvian
Baja
. Tāpat jāgaida turpinājums nenotikušajai Dakarai – uz kurieni brauks sportisti?

Tikmēr citas
komisijas rīkotais trofireids saglabās līdzšinējo sadalījumu – vairākas
automobiļu un kvadraciklu klases, no kurām intrigu sagādā monstrālā TR3, jo gaidāma tās atdzimšana.
Trofireidu braucēji noteikti turpinās kalt medaļas pasaules lielākajā bezceļu
piedzīvojumā – trofireidā Ladoga.
Latvijā problēmas varētu sagādāt sacensību rīkošana, jo ne visi zemju īpašnieki
ir gatavi izprast trofireidu braucēju vajadzības.

Standartauto – dzīve kā sprints

Standartautomobiļu
virzītāji pirms gaidāmās sezonas bijuši viltnieki jaunumu gādāšanā. Lai arī
abos čempionātos – minirallijā un ziemas auto daudzcīņā – grandiozu izmaiņu
nav, mainīti to nosaukumi, attiecīgi rallijsprints un ziemas autosprints.
Klases gan vienā, gan otrā paliek līdzšinējās, arī rīkotāju pulks
stabilizējies. Autosprints sākas jau nedēļas nogalē Auciemā pie Cēsīm. Arī
rallijsprinta dalībnieki izbaidīs ziemu – pirmie divi no septiņiem posmiem būs
ziemas sacīkstes Gulbenē un Ķekavā.

Rallijsprints rada
intrigu, jo sacīkstē vēl bez mūsu konkurētspējīgajiem brašuļiem cīņai gatavojas
pāris jauno britu ekipāžas.

Radiomodeļi – mazi, bet daudz

Radiovadāmo modeļu sporta
sezona solās būt īpaši nopietna – kupls dalībnieku skaits gaidāms ne tikai
krosa (off-road), bet arī cietā
seguma (on-road) čempionātā. Tiesa, ir
aizdomas, ka līdz ar 2007. gadā trīs čempiontitulus izcīnījušā Edgara Čipāna
aiziešanu no sporta lielāko daļu titulus (iespējami trīs off-road, divi on-road)
varētu sagrābt igauņi un lietuvieši.

Nozīmīgas sacensības
gaidāmas Turaidas trasē – off-road
Baltijas čempionātam gatavojas arī skandināvi, kopumā pie simta dalībnieku.

Kartings – vienots rīkotājs

Kartinga čempionātu
gaida nozīmīgs izrāviens- čempionāta rīkošanai klāt ķērusies uzņēmīgi cilvēki,
kuri rīkos visus seriāla posmus. Kartinga čempionātam līdz šim bija trūkums –
problēmas ar pašreklāmu. Laikā nesakārtota dokumentācija, kavēšanās ar
rezultātu publicēšanu, bērnu sporta iekšienē virmojošās vecāku intrigas. Šobrīd
grūti ko komentēt par klasēm un kalendāru, jo dokumenti nav pieejami.

Darbu turpinās arī
minikāru – bezmotoru tehnikas – kustība, kas, liekas, ir vislētākais LAF
pakļautībā esošais seriāls.

Treks – briest problēmas

Citam čempionātam veicas,
citam ne. Krīze strauji piezagusies autotrekam. Atraktīvais sporta veids zaudē
dalībniekus citu pēc cita. Jau pērn bija iespēja, ka čempionāts nenotiks, taču
pēdējā brīdī rīkotāji izglāba situāciju. Šogad optimismam nav pamata. Taču
sporta kompleksa Mūsa apņēmība izveidot
treka ovālu var piesaistīt tos sportistus, kuriem līdzšinējās trases Jēkabpilī
un Daugavpilī šķita ģeogrāfiski neizdevīgas.

Treka saime gatavojas
pievienoties LAF Krosa komisijai, kas šo organizāciju pārvērstu vēl lielākā
monstrā – krosa virzītāju pakļautībā būtu vēl viena automašīnu klase.

Tuvojas simtam

Kopumā Latvijas
Automobiļu federācija plāno aizvadīt 80-100 sacīkstes. No tām vairākas starptautiskā
mērogā, plašāku par Baltijas reģionu – Eiropas autokross Bauskā, apvidus auto
sacīkste Latvian Baja, radiomodeļu
cīņas Turaidā, IKE Racing un
Ziemeļeiropas rallijkrosa čempionāta posms Ropažos un citas.

Starp citu, portālā Delfi līdz 18. janvārim iespējams
nobalsot par pērnā gada populārāko Latvijas autosporta čempionu. Uzvarētājs
tiks paziņots Hanza Līzinga Latvijas
autosporta Gala
pasākumā dienu vēlāk.

Vēl viens interesants
pavērsiens Latvijas sportā ir Latvijas rallija čempionāta 2007. gada sezonas un
šā gada posmu apskati franču televīzijas kanālā Motors TV, kura auditorija ir ap 15 miljoniem skatītāju. Apskatus
sadarbībā ar LAF gatavos producents Studio
3B
, kas līdz šim veidoja rallija raidījumus TV5.

Viesturs SAUKĀNS