Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Mazā lauva jau rūc!

Latvijas svētku
nedēļas nogalē Ogresgalā notika vēl nebijušas autosporta sacīkstes – pie
miniatūro Beta bagiju stūres sēdās
sešus un septiņus gadus veci bērni, lai sadalītu kausus pirmajā šī autosporta
veida nopietnajā sacīkstē. Arvien pārliecinošāk sāk pierādīties, ka ar
autosportu var nodarboties jau agrā bērnībā. Ja no jaunieša pat nesanāks
Šūmahers, viņš zinās uz kuru pusi griezt stūri, viņš zinās: bremzēt vai labāk –
ne. Viņš būs labs autobraucējs.

Beta bagijus
Latvijā sāka ieviest tikai šogad, kad tos Čehijā noskatīja Eiropas autokrosa
čempionāta bagiju D-3A klases dalībnieks Guntis Kļaviņš un viņa domubiedri.
Kompānija redzēja, kā ar šīm mašīnītēm brauc latviešu puikas un meitenes, kā
viņi izaug par spēcīgiem autosportistiem: tālākas nākotnes vīzija. Sākotnēji
tika atvesti pāris eksperimentāli modeļi, bet ar laiku šo mašīnu kļūs arvien
vairāk.

Lietuvieši sāka,
latvieši turpina

Šajā virzienā jau gadu iepriekš darbu uzsāka arī lietuvieši,
taču, cik var noprast, šajā gadījumā bērnu sports aprobežojies ar braukāšanos
pielāgotā apvidū, bez stacionāras trases. Mūsu puse no kļūdām mācījusies, un
Ogresgalā Kļaviņš ar palīgiem izveidojis attiecīga garuma un platuma trasi ar
tieši mazajiem bagijiem atbilstošām taisnēm, līkumiem un tramplīniem. Un
pirmais brauciens varēja sākties.

Ogresgalā pirmajā sacensībā pulcējās nepilns desmits jauno
censoņu, viņu vidū arī leģendārā lietuviešu bagiju braucēja Leona Vedeiķa dēls
Leons juniors. Vecākais Vedeiķis deviņdesmitajos gados startēja Eiropas D-3A
klases čempionātā, pāris reižu būdams ļoti tuvu Lietuvas pirmajai medaļai
Eiropas autokrosā. Pēc dēla cīņām Latvijā viņš sacīja: „Piepildījies mans mūža
sapnis redzēt, kā dēls kāpj bagijā un startē sacīkstēs. Lietuvā bija mēģinājumi
sākt šo autosporta veidu, taču nebija tik uzņēmīgas organizatoru komandas, kas
varētu nodarboties ar sacīkšu rīkošanu. Tas, ko izdarījis Guntis un viņa
domubiedri, – šī trase un smaidīgi bērni, – ir fantastika."

Sesku ģimenes
tradīciju mantinieks

Vedeiķis juniors startēja labi. Pēc kvalifikācijā piedzīvota
kūleņa (!) piecu braucienu summā viņš uzrāpās līdz trešajai vietai. Leons
savāca tikpat punktu, cik otrās vietas ieguvējs Mārtiņš Sesks – Liepājas mēra
un pieredzējušā rallija braucēja Ulda Seska dēls. Neizšķirtu atrisināja
pēdējais, piektais brauciens, kurā Mārtiņš bija augstākā vietā, līdz ar to
triumfējot pār lietuvieti. Sesks seniors sacīja: „Mārtiņam šī ir pirmā
sacensība, līdz šim treniņu režīmā bijām mēģinājuši kartingu. Protams, te ir
lieliska iespēja bērnus iepazīstināt ar autosportu un cīņām trasē. Vēl
jānoskaidro: ir principiāla nozīme sēdināt bērnu pie stūres jau sešu gadu
vecumā, vai droši var gaidīt deviņu vai 11 gadu vecumu. Ja Mārtiņš kādreiz kļūs
par labu autosportistu, varēsim atcerēties arī šo sacensību."

Jāpiebilst, ka Sesku ģimenē juniors aizsāk jau trešo
autosportistu paaudzi, jo Ulda Seska tēvs Mārtiņš ir viens no sava laika
slavenākajiem rallija saimes pārstāvjiem.

Pieredze nes augļus

Beta bagiju cīņās tomēr
nepārspējams bija Adrians Peško, kura vecākais brālis Artjoms šogad debitēja
Latvijas autokrosa čempionātā. Peško ģimene jau ilgi strādā ar šo tehniku,
turklāt jaunietim ir lieliska braukšanas izjūta – briest labs autosporta
talants! Peško triumfēja visos piecos braucienos, uzvara nenosvārstījās pat
brīdī, kad kādā no braucieniem viņš pamatīgi iesprūda aiz apli zaudējuša
konkurenta, pielaižot tuvu klāt sekotājus.

Ceturto vietu guva Artjoms Timohins, kurš sākumā šķita
galvenais Peško konkurents, taču, sākot ar otro braucienu, iekūlās dažādās
likstās – sadursmēs un trases vaļņos. Līdzīgs stāsts arī par mazo meitenīti
Evelīnu Nestecku: viena pati trasē viņa spēj uzrādīt izcilus apļu laikus, taču
cīņa kopīgā barā pagaidām liek pārāk bieži kļūdīties. Taču Evelīnas
dzīvesprieks, cīņas spars un meistarība nākotnē sola daudz.

Rainers Koks bija efektīgākās avārijas izveidotājs –
iespaidīgs kūlenis un sadursme pēc tā ar kādu no konkurentiem. Protams, šāds
incidents bērnu sabiedēja, un sacīkstes priekšpēdējo braucienu viņš neveica.
Taču atlika tikai pavērot, ka ar viņa bagiju startē Kārlis Bērziņš, kura paša
tehnika visu dienu niķojās, un Rainers pēdējā dienas sacīkstē atkal bija uz
starta. Jau šajā vecumā nav iespējams malā nostāvēt.

Organizatoriskā puse

Beta bagiji, kas
ražoti Čehijā, aprīkoti ar 160 kubikcentimetru Honda motoriem. Riepas – visiem vienādas, bagiji viens no otra
atšķiras galvenokārt tikai vizuāli. Latvieši gan meklē racionālākos ceļus,
eksperimentējot, piemēram, ar karburatoriem, cenšoties samazināt izmaksas.
Pilnībā nokomplektēta Beta bagija
izmaksas ir 5000 eiro ar PVN. Pasūtot šādu bagiju, ir gandrīz droši, ka mēneša
laikā bērns jau spaidīs tā pedāļus un grozīs stūri.

Ogresgala sacīkste šoreiz bija tāds kā pikniks, izmēģinājuma
brauciens, taču rīkotāji ir gatavi jau ziemā rīkot ar Latvijas Automobiļu
federāciju saskaņotu kausa izcīņu. Saprotams, ka bez LAF sankcijas seriālam
nevar un nedrīkst būt nākotne, taču, tā kā viena no LAF prioritātēm ir
jaunatnes sports, ir iemesls domāt, ka formalitātes tiks kārtotas raiti.

Latvijā veidojas visai saprātīga grunts seguma autosporta
skola. Braucot ar Beta bagiju,
jaunais sportists iemācās saprast sacīkstes un gūst pieredzi, lai vēlāk
startētu pēdējās pāris sezonās attīstītajos kroskartu mačos. Absolvējot arī šo
junioru bagiju klasi, jaunietim ir pietiekami daudz zināšanu un sapratnes, lai
ķertos pie lielākajām automašīnām – bagijiem vai salonautomobiļiem. Protams,
tie, kuri pirms nedēļas stājās uz starta, lielajā autosportā debitēs pēc gadiem
desmit.

Viesturs SAUKĀNS