Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Nākamais latviešu Eiropas mēģinājums

Spēkus Eiropas autokrosa čempionāta bagiju
D-3A klasē šosezon gatavojas izmēģināt pāris jaunie Latvijas sportisti. Pēc
cīņām Mūsā nākamos posmus plāno apmeklēt jēkabpilietis Māris Līcis, savukārt
sezonas pirmā sacīkstes Vācijā aizvadīs Andris Kuļikovskis. Abi pērn bija labākie
braucēji Baltijas bagiju kausā – Kuļikovskis uzvarēja, pēdējā posmā apsteidzot
Līci par dažiem punktiem. Māris Līcis gatavojas nopietnai Eiropas programmai,
lai gan sportista karjera līdz šim bijusi īsa.

 

 

Trešā sezona

Par Andra Kuļikovska
karjeru Sports savulaik jau rakstīja,
stāstot par viņu, brāli Juri un tēvu Ivaru, kuri katrs ir vairākkārtēji
Latvijas čempioni. Kopīgi sasniegti starptautiski autokrosa panākumi, lieli
plāni saistīti ar Eiropas autosporta tehnikas sagatavošanu.

Māris Līcis ir
salīdzinoši jauns ne tikai gadu, bet arī pieredzes ziņā. 2010. gadā Līcis
aizvada tikai trešo oficiālo sezonu Baltijas bagiju krosā, taču ar katru
sacīksti sniegums kļūst pārliecinošāks un komanda aktīvi meklē iespējas startēt
Eiropas čempionātā. Tuvākie plāni ir Eiropas autokrosa čempionāta ceturtais
posms Vācijā, kā arī nākamās sacīkstes Čehijā, Novapakas trasē. Cīņa, kas
Vācijā noritēs nākamās nedēļas nogalē, būs skarba, jo D-3A klasē pieteikušies
aptuveni 40 sportisti. Sagaidāms, ka Novapakā, kura allaž uzstāda sezonas
dalībnieku skaita rekordus, dalībnieku būs vēl vairāk. Protams, tas debitanta
plānus ierobežo ar kautrīgu stāstu par Eiropas trašu apzināšanu un mācīšanos
nākamajām sezonām. Šādā konkurencē, kur pirmās divdesmit mašīnas apli veic
sekundes robežās, cerēt ienākt no malas un visiem aizbrukt garām svešā trasē
būtu naivi.

 

Jauno cerību paaudze

Māris Līcis, kā arī
pieminētais Andris Kuļikovskis, kurš startēs Vācijā, ir Latvijas kārtējās jaunās
cerības Eiropas čempionātā. Pēdējos gados vairāki jaunie sportisti jau
pretendēja uz šo statusu, bet ne visiem tas ir izdevies.

2005. gadā, pāris
reižu izmēģinājis Eiropas čempionāta posmus D-3A klasē Mūsā, nopietnāk Eiropas
mačiem klāt ķērās Jānis Boks. Karjera nākamajās sezonās bija pietiekami spilgta
un atraktīva, lai gan palika iespaids, ka Jānis neizmantoja visu savu
potenciālu dažādu neveiksmju dēļ. Tomēr Boks veica kādu svarīgu lietu:
pierādīja, ka latvieši var braukt Eiropā, cīnīties ne tikai par kopvērtējuma
desmitnieku, bet par pjedestāliem un uzvarām atsevišķos posmos. 2007. gada
Ungārijas posmā Boks uzvarēja, bet gadu iepriekš Mūsā izcīnīja otro vietu.

Jāņa pēdās mēģināja
ielēkt jaunā cerība Dāvis Aupe, kurš bija uzrādījis spilgtus rezultātus Baltijas
kausā. Taču viņu apturēja finansiālās problēmas, kuras nav beigušās joprojām,
tāpēc pastāv bažas, ka Dāvi tik drīz sacīkstēs uz starta neredzēsim.

2009. gadā bagiju
klasē spilgti sevi pieteica brāļi Kuļikovski un Līcis.

 

Līcis sāk sezonu ar vilšanos

Māris Līcis un viņa
komanda pēdējā laikā neslēpj vēlēšanos darboties Eiropas čempionātā, uz ko
cītīgi vērsta visa sportiskā un tehniskā darbība. Māris līdz šim aizvadījis
divas Eiropas čempionāta sacensības. 2009. gadā viņš startēja Mūsā un,
iespējams, debijas reizē būtu sarūpējis labu rezultātu, ja nebūtu iekūlies
avārijā, sacensību pirmajā dienā pārkūleņojot pāri Jāņa Boka mašīnai. Šī kļūme,
iespējams, bija pieredzes trūkuma radīta – sabojāja tālāko sacīkšu gaitu.
Pirmkārt, cieta bagijs, otrkārt, bija jāsāk zaudētā brauciena iedzīšana
atlikušajā kvalifikācijā. Rezultātā 18. vieta sacīkstes finišā. Tajā sacensībā
cits Latvijas braucējs Juris Kuļikovskis ieguva ceturto vietu.

Otras sacīkstes bija
šā gada Eiropas čempionāta Latvijas posms. Finišā gūta atzīstama 12. vieta 23
dalībnieku konkurencē, kas bija labākais Latvijas bagiju braucēju sniegums šajā
gadā. Tātad statistiski rezultāts uzlabojies.

Tomēr sezonas sākums
kopumā Līcim netiek uzskatīts par izdevušos. „Ar lielām cerībām būvējām jauno mašīnu, darījām to, šķietami
pareizi izvēloties svarīgāko mezglu gatavotājus," saka Māris. „Taču pirmajā Baltijas kausa posmā Lietuvā, ko
aizvadījām kā izmēģinājuma sacīkstes pirms Eiropas cīņām, konstatējām, ka apļu
laikos atpaliekam no iepriekš uzvarētiem konkurentiem, mašīna nedarbojas tā, kā
sākotnēji bija paredzēts. Arī pirms Mūsas sacīkstes aizvadījām treniņus Bauskas
trasē un konstatējām, ka vairs nav labi! Līdz ar to Eiropas sacensībā bija
jādara viss iespējamais, lai uzlabotu personīgo apļu laiku – uzrādītu vismaz
tādu, kāds bija pirms gada. Tik daudz mums izdevās, taču gandarījuma nav. Pēc
sacīkstes, analizējot notikušo, par vainīgu tika atzīta ātrumkārba, kas
tehniski bija ļoti laba, taču neatbilda mūsu vajadzībām. Tagad tā ir pārtaisīta,
un ļoti ceru, ka Vācijā varēšu būt apmierināts ar tehnikas uzvedību. Skaidrs,
ka Bauskā, mēģinot izspiest maksimumu no mašīnas, pieļāvu arī vairākas kļūdas
braukšanā."

 

Viss trakā tēva dēļ!

„Mana darbošanās
autokrosā sākās Jēkabpilī, amatieru sacensībās. Bez lieliem mērķiem un
ambīcijām. Taču tad pārsteidza tēvs – viņš man ir traks, bet labākais pasaulē!
Teica, ka jābrauc arvien nopietnākās sacensībās, nu esam nonākuši līdz Eiropas
čempionāta slieksnim. Ar viņa un pārējās komandas atbalstu esmu ticis līdz
Eiropas bagiju galvenajām sacīkstēm," stāsta Māris. Pieminētā komanda ALKO Racing Team , starp citu, nav
nekāda švakā, jo bez menedžējošā tēva Aigara nometnē sastopami bijušie Latvijas
bagiju braucēji – valsts čempions Vilnis Grandāns, Eiropu pamēģinājušais Jānis
Radiņš…

Atzinīgus vārdus par
Līča darbošanos un plāniem izteica Jānis Boks, kurš pietiekami labi orientējas
Eiropas bagiju krosa virtuvē: „Īsos
vārdos. Māris un viņa komanda visu dara pareizi. Izpratne par to, kur jāgatavo
tehnika, veidojas pareiza, arī tas, ko vajag un ko nevajag darīt, ir skaidrs.
Savukārt, ja viņi kaut ko nezina, tad nekautrējas paprasīt tiem cilvēkiem, kuri
jau gadiem ilgi ir šajā vidē un izkoduši
daudzas sīkas, bet svarīgas nianses. Tas ir rādītājs, un prognozēju, ka tad, ja
saglabāsies labs budžets Eiropas čempionāta cīņām, var izdoties gūt lieliskus
panākumus."

Māra Līča 2010. gada plāns ir pacīnīties
vairākos Eiropas čempionāta posmos, lai iepazītu trases un kopējo cīņas sparu,
kas valda seriālā. Ja plāni kādu iemeslu dēļ nemainīsies, 2011. gadā Līcis
startēs pilnu Eiropas čempionāta sezonu.

Viesturs SAUKĀNS