Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Pasaules rallija čempionāts… Latvijā?

Pagājušajā nedēļā Latvijas autosporta kolektīvu pāršalca sensacionāla ziņa — 2013. gadā mūsu valstī varētu notikt pasaules rallija čempionāta (WRC) posms, vai — precīzāk — daļa no tā. Lai gan daudzi ziņu uztvēra tikpat nopietni, cik deviņdesmito gadu vīzijas par F-1 sacīkstēm Biķerniekos, šoreiz iespēja ir pavisam reāla. Pagaidām nosaukumu vēl neguvušais Baltijas rallija projekts ir tagad vai nekad šā reģiona autosportam.

REVOLŪCIJA RALLIJU FORMĀTĀ VAR PALĪDZĒT

Rīgā notika sanāksme, kurā piedalījās Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) Rallija komisijas vadītājs Jarmo Mahonens, pasaules rallija čempionāta (WRC) rīkotāju North Sport One pārstāvji un Latvijas, Igaunijas, Lietuvas un Polijas rallija dzīves vadītāji, kas apsprieda iespēju visai drīzā nākotnē Baltijā aizvadīt WRC posmu.
FIA nākotnes plānos ir WRC sacensību formāta maiņa, ko atbalsta arī pašreizējais FIA prezidents Žans Tods, un potenciālais Baltijas posms būtu šā jaunā formāta izmēģinājuma sacensības.
Tods nesen visai asi kritizēja šābrīža pasaules čempionāta formātu — ralliji savas ģeogrāfijas dēļ zaudējuši sporta veida vēsturisko specifiku. Savā laikā, kad, starp citu, arī pats Tods bija pasaules čempionāta dalībnieks, ar vārdu rallijs tika saprasts grūts un garš vairāku tūkstošu kilometru brauciens — ar ātrumposmiem un gariem pārbraucieniem. Savukārt pēdējos gados ralliji kļuvuši ļoti kompakti, it kā taupot dalībkomandu un rīkotāju izdevumus, ļaujot piesaistīt daudzus skatītājus, kuriem iespējams kompaktās sacīkstēs apmeklēt vairākus ātrumposmus. Žans Tods uzskata, ka šāds formāts neatbilst rallija pamatprincipiem, un ir gatavs nākotnē uzstāt uz rallija sacensību formāta maiņu.
Ja Baltijas projekts tiks atzīts par iespējamu, rallijs varētu notikt 2013. gadā, informē Latvijas Automobiļu federācijas Rallija komisija. Baltijas rallija distancē būtu iekļauta Polija, Lietuva, Latvija un Igaunija, ar ātrumposmiem katrā valstī, un to kopējais garums divreiz pārsniegtu pašreiz pasaules čempionātā izmantotos 300 km, taču rallija kopējā distance palielinātos proporcionāli mazāk. Salīdzinājumam: šāgada pirmā WRC posma — Zviedrijas rallija — kopējā distance ir vairāk nekā 2000 km, bet Baltijas rallijam — 2500 kilometru.

CIK TAS IR REĀLI?

Lai arī ik pa brīdim kāds vīpsnā par Latvijas izredzēm sagaidīt pasaules čempionāta dalībniekus savā teritorijā, projekts tik tiešām ir nopietns. Kad šo pašu jautājumu uzdeva FIA Rallija komisijas vadītājam, viņš smaidot sacīja: „Jūs tiešām domājat, ka es celtos trijos naktī, lai dotos uz Rīgu tikai tāpat vien?”
Skaidrs, ka visai liela loma šāda projekta idejā ir Polijas pusei, kura kontaktos ar starptautiskā autosporta līderiem ir krietni tālāk par Baltijas valstīm. Polija ir labs spēlētājs pasaules autosportā sava tirgus dēļ — ne velti viņiem ir pieprasīts F-1 pilots Roberts Kubica, un jau labu laiku visai kvalitatīvas rallija sacensības bijušas arī WRC kalendārā. Šķiet gan nedaudz pārsteidzoši, ka Polijas puse uzaicinājusi Baltijas valstis piedalīties šajā projektā. Tas liek domāt, ka poļi apzinās, ka valsts viena pati nevar sarīkot tik nopietnu ralliju finansiālu apsvērumu vai pat sportisku iemeslu dēļ — varbūt Polijā nevar savākt nepieciešamo kilometrāžu un atbilstošus ātrumposmus?
Nav šaubu, ka Baltija piedāvā lieliskas rallija iespējas. Labi rallija ceļi atrodami Lietuvā, lieliski — Latvijā, izcili — Igaunijā.
Sapulcē visas iesaistītās valstis idejiski piekrita Baltijas rallija projektam. Atbraukušie augstā ranga funkcionāri, starp citu, ļoti atzinīgi novērtējuši LAF Rallija komisijas vadītāja Jāņa Krastiņa degsmi un lietu izpratni — Krastiņš pēdējo gadu laikā demonstrējis izcilu fanātismu rallija attīstībā Latvijā un reklamēšanā ārpus valsts robežām.

JA NETRAUCĒS PASTARDIENA!

Zinot katras iesaistītās valsts autosporta specifiku, jāatzīst — katram sava uts. Tas, šķiet, ir pats bīstamākais Baltijas rallija projektam — nacionālās īpatnības, ambīcijas un bērnišķīgi izgājieni. Tomēr pagaidām, šķiet, viss norit mierīgi, un tuvākajā laikā tiks parakstīts nodomu līgums par šādu sacensību izveidi un centieniem tās īstenot.
Jāņem vērā, ka šī ir Baltijas reģiona autosporta lielākā un arī vienīgā iespēja nonākt pasaules motoru sporta uzmanības centrā.
Ja mūsu puses ļaužu izstrādātais projekts nebūs pietiekami veiksmīgs, lai FIA vīri to apstiprinātu, varam aizmirst līdzīgas aktivitātes uz ilgiem laikiem. Kā Rīgā atzinuši lielie funkcionāri — rindā ar līdzīgiem projektiem gaida Brazīlija, Ķīna un vesels lērums citu ļoti spēcīgu un lielu valstu.
Baltijas projekta pluss būtu tieši vairāku valstu apvienība vienā pasākumā — rallija došanās cauri četrām valstīm būtu klasiskajam rallijam visai unikāls notikums. Tieši tāpēc šīm valstīm ir jābūt saliedētām savās idejās un ambīcijās.
Lai kā arī būtu, vēlreiz jāuzsver, ka projekta īstenošanās tik tiešām ir iespējama. Šajā sakarā gan viens no amizantākajiem jokiem bijis: „Žēl, ka pasaules rallija čempionāta posms Latvijā plānots 2013. gadā… 2012. gadā taču pasaules gals!”

UZPLAUKUMA GADI?

Interesanti, ka jauno sacīkšu plānošana sakrīt ar vēl vienu pagaidām daļējā slepenībā turētu rallija projektu. Jaunveidots uzņēmums Baltic Motorsport Promotions, sākot ar šo gadu, gatavo programmu, kuras pamatuzdevums ir līdz 2014. gadam panākt, ka pasaules rallija čempionātā spēj startēt kāds no šābrīža Latvijas autosporta junioriem. No pāris Latvijas ievērojamām kompānijām gaidāms finansējums šai programmai, bet darbības uzdevums ir izskaitļot Latvijas autosportā nevis bagātākos, bet gan talantīgākos jaunos autosportistus.
Ir izplānota sistēma, kā dalībniekiem ar minimālām finanšu iespējām palīdzēt gan finansiāli, gan tehniski. Programma ir kas līdzīgs FIA Rallija akadēmijai vai nu jau bijušajam Pirelli Star Drive projektam noteikt ne tikai ātrāko sportistu, bet bez ātruma atklāt arī programmas dalībnieka fiziskās priekšrocības, prasmes sarunāties ar mediju pārstāvjiem un sabiedrību, sekmes mācībās un citas nianses. Ideālā versijā izcilniekam ir iespēja tikt pat līdz pasaules čempionātam ar salīdzinoši nelieliem personīgajiem izdevumiem.
Šo projektu gadskaitļu tuvība ir sakritība, taču rodas patīkamas fantāzijas par to, cik lieliski izskatītos spēcīgs augsta līmeņa Latvijas pasaules čempionāta dalībnieks pašmāju posmā…

REZONANSE

Līdzjutēji dažādos forumos un komentāros jau metušies analizēt, kurā vietā Latvijā varētu notikt Baltijas rallija ātrumposmi. Taču, kliedējot runas par jau nospraustu trasi, jāatzīst, ka līdz šādai analīzei situācija vēl nav nonākusi. Izteikumos parādās visdažādākās Latvijas malas, taču — ja kāds apgalvo, ka zina, pa kurieni brauks šīs sacīkstes dalībnieki, viņš blefo.
Ziņa par Baltijas rallija plānu izplatījās mežonīgā ātrumā, un patiesībā neviens tā pamatīgi to arī necentās slēpt. Drīzāk otrādi — LAF pārstāvji labprāt par šo tēmu sniegtu paziņojumus, taču vēl nav parakstīts neviens dokuments, kas apliecinātu šā plāna juridisko eksistenci.
Tiesa, Polijas puse, kas būs spēcīgākais spēlētājs šajā projektā, gan devusi mājienus Baltijas valstīm, ka īpaši lepoties ar galertu, kamēr cūka vēl kūtī, nebūtu labi. Latvijā ziņa izskanēja pieņēmuma un baumu līmenī, lai gan ne bez LAF pārstāvju palīdzības, bet Igaunija jau paspējusi visai oficiāli paziņot, ka 2013. gadā Igaunijā notiks WRC posms! Jācer — nebūs kā krievu teicienā: „Pospešiš — ļudei nasmešiš !”

VIETĒJĀS IESPĒJAS

Autosportu lielā mērā var dalīt divās kategorijās — šosejas tipa sports un rallijs un līdzīgie vai atvasinātie sporta veidi. Šoseja — tas ir kartings, formulas, salonautomašīnas, bet tās ir arī kvalitatīvas sacensību norises vietas. Rallija tips — ceļi, grunts trases, kas veidojamas salīdzinoši vienkāršāk nekā šosejas kompleksi utt. Lai kā arī daudziem Latvijā gribētos redzēt F-1 vai vismaz GP2, vai WTCC pasaules čempionātu, liekas, tieši rallijs ir tas autosporta veids, kurš ir visreālākais mūsu valsts teritorijā.
Paies ļoti ilgs laiks, ja vispār tāds pienāks, kad Latvijā varētu būt šosejas sporta veidiem atbilstošs komplekss (vismaz varam lepoties ar Kandavas kartinga trasi). Taču daba un seno laiku zirgu pajūgi ir parūpējušies par lieliskiem, skaistiem ceļiem, kuri ir kā radīti tieši rallijam. Mēs zaudējam Somijai un nedaudz arī Igaunijai grunts ceļu viltību un arī seguma dabīgās kvalitātes ziņā, taču, šķiet, ja dikti gribētu, mums būtu pietiekami daudz ceļu, lai sarīkotu paši savu WRC tipa posmu, vismaz pēc pašreizējā formāta.
Tieši tāpēc Latvijas autosporta funkcionāriem un līdzjutējiem jāvienojas kopīgā dziesmā un šis projekts no mūsu puses jāatbalsta, cik vien iespējams, jo nekas cits mums tāpat īsti nespīd. Turklāt rallijam ir perfektas iestrādnes — jau šobrīd Latvijas čempionāts ir ļoti populārs ārzemju sportistu vidū, kas savukārt veicina arī vietējo skatītāju interesi par šo sporta veidu.

STARTĒ VALSTS ČEMPIONĀTS

Pagājušās nedēļas ziņa atstājusi fonā citu ļoti svarīgu notikumu — šajā nedēļas nogalē startē Latvijas autorallija čempionāts. Šī vēsts, iespējams, paliek nedaudz fonā arī tāpēc, ka pirmais posms norisinās Lietuvā — nav patīkamās eksplozijas sajūtas, kas būtu, ja pirmais posms notiktu Latvijas ceļos. Taču šādai stratēģijai noteikti ir savi iemesli.
Latvijas čempionātā paredzēti septiņi posmi, kuri notiks kopā ar dažādām citām ieskaitēm — Baltijas Ziemas kausu, Baltijas čempionātu, Lietuvas čempionātu un Latvijas rallijsprinta čempionātu. Latvijas rallija čempionāts startēs janvāra beigās ar sacīkstēm Lietuvā, bet noslēgsies ar ralliju Latvija 2011 septembra nogalē. Papildu sacensība rallija un rallijsprinta braucējiem — marta vidū Cēsīs un pilsētas apkārtnē.
Vadošo sportistu ziņā lielākā daļa favorītu ir kaujas gatavībā — starta sarakstos ir gan brāļi Neikšāni, gan Vorobjovs, gan Egle. Interesanti, ka WRC automašīnu pret N4 grupas Mitsubishi Evo X nomainījis Vasaraudzis. Čempionāta startā pamanāmas vairākas citas nianses, tāpēc sezonas sākums neapšaubāmi būs intriģējošs.
Viesturs SAUKĀNS

2011. GADA SACENSĪBU KALENDĀRS
* LRČ 1. posms: Rallijs Winter Rally 2011, Lietuva, Utena, 29.—30. janvāris (Baltijas Ziemas kauss)
* LRČ 2. posms: Rallijs Sarma 2011, Gulbene, 12.—13. februāris (Baltijas Ziemas kauss, RS)
* Rallijs, rallijsprints Cēsis, 12.—13. marts (RS)
* LRČ 3. posms: Rallijs BTA Talsi 2011, Talsi, 14.—15. maijs (Baltijas čempionāts)
* LRČ 4. posms: Rallijs Madona-Jēkabpils 2011, Madona, 04.—05. jūnijs (RS)
* LRČ 5. posms: Rallijs Latgale 2011, Rēzekne, Daugavpils, 02.—03. jūlijs (Lietuvas čempionāts)
* LRČ 6. posms: Rallijs Kurzeme 2011, Liepāja, 26.—28. augusts (RS)
* LRČ 7. posms: Rallijs Latvija 2011, 24.—25. septembris (Baltijas čempionāts, RS)