Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Reiņa Nitiša 15 bronzas soļi

Lai gan pasaules rallijkrosa čempionāta laikā Reiņa Nitiša atrašanās virsotnē kopā ar Peteru Solbergu sāka šķist pierasta lieta, kopumā jaunā jēkabpilieša sasniegtais ir kas neticams. Vēl pirms pāris gadiem doma par latvieti, FIA pasaules čempionāta medaļnieku, šķita nereāla. Starp daudzajām niansēm un Nitiša komandas varoņdarbiem bija 12 sezonas sacīkstes un vēl atsevišķi spilgti Reiņa karjeras pagriezieni.

1. SOLIS: 2013. gada Eiropas čempiona tituls

2013. gadā izcīnītais Eiropas Super 1600 klases čempiona tituls bija tas, kas vispār ļāva iztēloties, ka Nitišs jau nākamajā sezonā varētu būt pasaules čempionāta SuperCar dalībnieks. Ja Reinis pirms gada būtu ceturtais vai sestais, varbūt pat trešais, liktos, ka tā ir veiksmīga starptautiskās debijas sezona, kurā sasniegtais jāturpina 2014. gadā, cerot uz mazo titulu šogad. Starp citu, varbūt mums gāja secen Nitiša duelis ar Jāni Baumani?

2. SOLIS: Uzdrīkstēšanās un ticība

Reiņa un tēva Aigara Nitiša plāni allaž bijuši progresīvi un vērsti uz karjeras attīstību. Tomēr braucējam, kurš tikko apsildījis snīpi lielo puiku pasaulē, aizdomāties par SuperCar, bija ambiciozi. Turklāt viena lieta ir gribēt, cita — panākt ietekmīgo cilvēku uzticību. Reiņa spējām pārgalvīgi uzticējās viņa šefs 2013. gada čempiontitula komandā Set Promotions Jusi Pinomaki. Soms sakritības pēc šogad kļuva par OlsbergsMSE komandas menedžeri, un viens no pirmajiem darbiem bija pilotu piesaiste. Pinomaki komandas šefam Andreasam Eriksonam ieteica Nitišu. Abi bosi saprata, ka iet uz pārgalvīgu risku, tomēr pieņēma Reini, turklāt uz visai cienījamiem noteikumiem. Lai attaisnotu savu iespējamo izgāšanos, abi publiski par Nitiša uzdevumu nosauca iekļūšanu PČ posmu TOP-12. Vadošais sešinieks? Pjedestāli? Traki esat? 17 gadus vecs debitants ar vienu nopietnu rallijkrosa sezonu pieredzes bagāžā nevar būt SuperCar klases līderu pulkā. Nitišs nebija TOP-12 tikai vienā posmā — tehnikas problēmu dēļ.

3. SOLIS: Portugāles šoks

Pirmā sacīkste, un Nitišs jau uz pjedestāla! Portugāles posmā Reinis pusfinālā izcīnīja uzvaru, bet finālā piekāpās vienīgi Solbergam un komandas biedram Andreasam Bakerūdam. Pasaule apstulba, kā tas ir iespējams. Taču nekas no latvieša sasniegtā nebija veiksme vai nejaušība — tā bija izcīnīta pozīcija. Turklāt vēl palika piegarša, ka, ja ne Bakerūds, citos apstākļos arī par otro vietu varētu pacīnīties.

4. SOLIS: Nodevība Lielbritānijā

Britu posmā Lidenhilā Reinis jau atkal tika līdz pusfinālam, uzvarēja tajā un sasniedza fināla pirmo rindu. Taču, lai gan krosa sabiedrība, kas todien Mūsas trasē vēroja Eiropas krosa cīņas, pielipa pie ekrāniem un interneta straumēm, lai vērotu Nitiša finālu, Reinis uz starta neparādījās. Mašīnai elektronikas problēmas pirms starta, cīņa galā, septītā vieta. Protams, pēc pjedestāla Portugālē un lieliska snieguma priekšbraucienos šis rezultāts bija īstas šausmas, jo kas gan ir septītā vieta pasaulē…

5. SOLIS: Visi malā, tagad valdīs latvieši!

Trešais posms notika Norvēģijā. Ja kāds pasaules autosportā vēl nebija iemācījies respektēt latviešus, tad skandināvu vizīte to piespieda darīt. Nitišs uzvar pusfinālā… Nitišs uzvar arī finālā! Turklāt dažas minūtes pirms Reiņa uzvaras SuperCar klasē, savu pirmo uzvaru Super 1600 izcīnīja arī Eiropas čempionāta debitants Baumanis. Tā diena bija un paliks īpaša Latvijas autosportam. Reinis pēc uzvaras: “Tas ir neticami. Man trūkst vārdu! Šis ir mans trešais SuperCar starts karjerā un esmu izcīnījis uzvaru. Visas nedēļas nogales laikā man izdevās tikai viens perfekts brauciens, un tas bija tieši tagad — finālā! Liels paldies visiem faniem un atbalstītājiem gan Latvijā, gan šeit trasē. Katru reizi, kad trases malā redzēju Latvijas karogu, zināju, ka nevaru padoties un jācīnās līdz galam!”

Pēc šī posma pirmo reizi Latvijas autosporta vēsturē latvietis bija kļuvis par FIA pasaules čempionāta kopvērtējuma līderi.

6. SOLIS: Somijā turpinās pjedestālu kolekcija

Ceturtais posms Somijā, kurā valdīja dubļi un klimatiskais haoss. Sarežģītā un smagām avārijām pilnā sacīkstē Nitišs gūst trešo vietu, nosargājot kopvērtējuma līderpozīciju. Šis bija Latvijas līdzjutējiem vistuvāk/izdevīgāk sasniedzamais posms, tāpēc abu latviešu pjedestāls (Baumanis Super1600 bija otrais) bija laba dāvana. Šķiet, kopš Norvēģijas un Somijas posmiem līdzjutēju pulkam pazuda aprēķini, kas ir tuvu vai tālu — vēlāk Latvijas karogi plīvoja pat Kanādā, Turcijā un Argentīnā.

7. SOLIS: Zviedrijā pirmie trauksmes zvani

Piektajā posmā Zviedrijā pēkšņi kaut kas sašķobījās, turklāt Nitišs atklāti sacīja — pilota vaina! Finālā tika sasniegta ceturtā vieta, kas bija tajā nedēļas nogalē labākais iespējamais rezultāts pēc visa piedzīvotā. Reinis pēkšņi bija zaudējis ātrumu. Sniegums sīvajā konkurencē varbūt bija atbilstošs pusfinālam, taču fināls šķita gandrīz nepelnīts. Kas šī bija par rezultātu bedri? Kas notika?

Iekļuvis pusfinālā Nitišs nešķita tik ātrs, lai tiktu finālā. Taču šoreiz pamatīga veiksmes deva — katrs konkurents, kas nonāca latvieša mašīnas priekšā, pieļāva kļūdu. Reinim atlika viņus tikai apbraukt. Sporta dievi ieveda Nitišu finālā, kur sarūpēja ceturto vietu. Sporta dievi gan saglabāja principus — ceturtais, lai gan priekšā finišējušajiem Solbergam un Bakerūdam bija pārsistas riepas un otrā vieta aiz Matjasa Ekštroma bija rokas stiepiena attālumā. Un tomēr kas notika?

8. SOLIS: Beļģijā trauksmes zvani plēš ausis!

Zviedrija nebija nejaušība, taču arī Beļģijas posms šķita tikai apstākļu sakritība. Rezultātu izpostīja avārija ar Heningu Solbergu otrajā kvalifikācijā, kas pēc pirmās sacīkšu dienas nozīmēja katastrofālu 18. vietu. Atlikušajās divās kvalifikācijās Nitišs ielauzās devītajā vietā un nodrošināja pozīciju pusfinālā. Šajā braucienā gan tikai piektā vieta, kas nozīmē, ka pirmo reizi Reinis netiek finālā. Tātad jau divi vāji posmi.

9. SOLIS: Kanādas gumijas joki

Bez pjedestāla arī Kanādā, taču, tāpat kā Beļģijas neveiksme atšķīrās no Zviedrijā piedzīvotām problēmām, tā Kanādas ķibeles atšķīrās no neveiksmēm abos minētajos posmos. Reiņa mašīnai vienkārši plīsa riepas. Viena pēc otras kvalifikācijās! Nitišs vienā posmā saplēsa vairāk riepu nekā pārējā sezonā kopā. Turklāt pārējiem šādu likstu nebija. Vaina braukšanas niansē — Reiņa līnijas stils savienojumā ar trases seguma aso kantīti vienā no pagriezieniem grieza riepas vienu pēc otras. Ātrums bija labs, līdz ar to ceturtā vieta.

10. SOLIS: Viss kārtībā — neuzveicams tikai Solbergs

Francijas posmā sāka kļūt skaidrs, ka uz pasaules čempiona titulu pārliecinoši dodas Peters Solbergs. Viņš atņēma Reinim kopvērtējuma vadību un ar uzvarām vienā posmā pēc otra devās pakaļ titulam. Neapšaubāmi, pelnīti.

Francijā bija mežonīgs dalībnieku skaits, ko diktē vietējie braucēji — Francijas nacionālais čempionāts ir ne tikai kvantitatīvs, bet, šķiet, kvalitatīvākais visā Eiropā. Līdz ar to Solberga uzvara un Nitiša otrā vieta bija izcili rezultāti. Reinis pēc trim neveiksmēm atgriezās uz pjedestāla!

11. SOLIS: Sezonas sāpīgākais sitiens Vācijā

Vācijas posms Nitišam kļūs par visas sezonas neveiksmīgāko sacīksti, jo Reinis vienīgo reizi netika pusfinālu fāzē, neiekļuva TOP-12. Vājš mierinājums — ne savas vainas dēļ, jo pavisam sliktā brīdī — trešajā kvalifikācijā 41 dalībnieka konkurencē — Nitiša mašīnai gadījās turbīnas defekts. Tas bija smags sitiens pa rezultātu tablo. Pēc turbīnas maiņas pēdējā kvalifikācijā mašīna nebija savā labākajā stāvoklī, kas Nitišam sniedza tikai 16. vietu kvalifikācijas summā. Šajā brīdī pilnībā tika izsapņotas cerības par titulu. Nu jau bija jāsāk skatīties pār plecu, lai kāds neatņem medaļu. Tātad — pieci posmi un tikai viens pjedestāls. Kur palika labais sezonas sākums? Ko vēlas sporta dievi?

Labi vismaz, ka todien uzvarēja Baumanis.

12. SOLIS: Itālijā komandas biedriem pārāk šauri

Itālijas posmā Nitišs bija gana ātrs ne tikai pusfinālam, bet arī finālam. Taču situāciju sarežģīja avārija vienā no priekšbraucieniem, kad saskrējās Reinis un komandas biedrs Bakerūds. Nitiša mašīnai plīsusi riepa, un, lai gan sasniegts pusfināls, tajā nedaudz pietrūkst līdz finālam — septītais. Kopvērtējumā Reinis stabilizējas trešajā vietā, bet nu jau ir skaidrs — sezonas otrā puse kļūst briesmīga. Pirmkārt, progresējuši konkurenti, kuri sezonas sākumā ļāva uzvarēt. Otrkārt, totāls sportiskās veiksmes trūkums Reiņa nometnē — nevar taču būt, ka puisis, kurš pusotru gadu rādīja brīnumus, pēkšņi vairs neprot braukt. Psiholoģiskais spiediens? Diez vai. Nitišam šis nav vājais punkts, drīzāk Bakerūdam.

Itālijā beidzās sezona Super 1600 Eiropas čempionāta dalībniekiem. Jānis Baumanis atveda Latvijai bronzu sezonas kopvērtējumā! Tikmēr Nitišam pasaulē atliek izbraukuma posmi Turcijā un Argentīnā. Atcerieties, sezona sākās ar abu trešajām vietām. Tad abiem uzvaras Norvēģijā. Gribētos, lai abi tikpat draudzīgi tiek pie medaļām!

13. SOLIS: Turcijas iekšējās bažas

Reinis Nitišs vienkārši vairs nespēj konkurēt ar citiem čempionāta līderiem. Viņa mašīna Turcijā ir smagnēja un izskatās pēc autobusa, salīdzinot ar žiperīgajiem konkurentiem. Nav ātruma, un viss. Pusfinālā tiek, bet līdz finālam pietrūkst pavisam maz. Sīvā cīņā ar Solbergu Reinis jau ir trešais, ar ko pietiktu finālam, taču Peters veica, šķiet, sezonas dīvaināko apdzīšanu, pretēji fizikas likumiem tiekot garām Nitišam un atņemot Reinim finālu. Atliek viens posms, un, lai arī Reinis kopvērtējumā joprojām ir trešais, sekotāji Bakerūds un Timijs Hansens, gūstot pirmās divas vietas Turcijā, šķiet galvastiesu pārāki. Tikmēr latviešu brigāde ir neapmierināta ar komandas uzvedību, jo netika uzklausīti aicinājumi mašīnu regulēt atbilstošāk Reiņa stilam. Izskan pieņēmumi, ka sezonas nogalē komanda sākusi strādāt uz Bakerūdu, turklāt komandai tas pat sanāk. Emocijas.

14. SOLIS: Saņemiet!

Par ātru debitants Reinis Nitišs tika norakstīts. Par daudz neveiksmju saskaitīts, kas kādam varbūt deva sajūtu, ka mazo latvieti izdosies apspēlēt cīņā par pasaules čempionāta medaļu.

Turcijā Nitišs bija otrais aiz Solberga — gan kvalifikācijā, gan pēc uzvaras pusfinālā arī finālā. Ne tikai noturēta trešā vieta pasaules čempionātā, bet ar godu un augstu paceltu galvu izcīnīts rezultāts. Reinim Nitišam — pasaules bronza!

15. SOLIS: Atslābums un vakars augstākajā sabiedrībā

Nitiša un arī Bakerūda sniegums atnesa ar zobiem un nagiem izplēstu pasaules čempiones titulu OlsbergsMSE Ford komandai. Vai bija iekšējās nianses, kas kaitēja Reinim un palīdzēja Bakerūdam? Liekas, ka diez vai. Taču novembra beigās tā jau bija pagātne, jo Nitišam bija jādodas uz Kataru, kur notika FIA lielā apbalvošanas ceremonija, kurā tika sumināti visu FIA pasaules čempionātu medaļnieki: Hamiltons, Rosbergs (F-1), Ožjērs (WRC), Lopess (WTCC), Deividsons un Buemi (WEC) un Solbergs, Tomass Heikinens un Nitišs no rallijkrosa!

Pēc šādas pastaigas gada garumā skati tiek vērsti nākamās sezonas virzienā. Līgums paredz sadarbības turpinājumu ar OlsbergsMSE Ford. Kāpēc ne — pasaules labākā komanda un pasaules trešais labākais braucējs ir laba kombinācija. Daudz mācību no 2014. gada, bet tas jau bija šīs sezonas mērķis — mācīties, iepazīt, saprast un progresēt.

Nākamā gada čempionāts nebūs vienkāršs, jo konkurence augs. Eriksonam un Ford noteikti būs daudz vielas pārdomām tieši tehniskā ziņā — Hansen-Peugeot, Marklund-Volkswagen un Audi neļaus braukt pa priekšu ar autobusiem — Ford vajadzēs sporta mašīnu, lai uzvarētu!