Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Starp divām klintīm

Latvijas rallijkross starp divām klintīm.
Viena – iepriekšējie četri NEZ rallijkrosa čempionāta posmi, kuros klājies
smagi, taču mūsu sportisti guvuši panākumus, kroņa numurs aizvadītajā nedēļas
nogalē Dānijā, kur savākti gandrīz augstākie iespējamie rezultāti. Otra – nezināmais,
neprognozējamais pēdējais posms Norvēģijā, kurā noskaidrosies čempiontituli un
uzvarētāji. Viens čempions jau ir – Ilgonis Krūmiņš NEZ Open klasē kļuvis neaizsniedzams!

Izcils brauciens Dānijā To, ka Dānijā,
Nisumas trasē pie Hobro pilsētiņas, būs nežēlīga cīņa, liecināja pirmssacīkšu
provizoriskais dalībnieku saraksts. Sacīkstes rīkotāji, kuru patrons ir NEZ rallijkrosa
komisijas prezidents Jorgens Rings-Andersens, lepojas ar faktu, ka uzstādījuši
jaunu NEZ čempionāta posma dalībnieku skaita rekordu. Uz starta stājās aptuveni
80 tehnikas vienību, iekaitot vairākus Latvijas sportistus. Kroskartu cīņās
spēkojās jaunie talanti Ralfs Sirmacis un Jānis Baumanis. Savukārt salonautomobiļu
rallijkrosa ieskaitē cīnījās Jānis Aleksejevs, Reinis Safonovs, Ilgonis
Krūmiņš, Andrejs Lajevskis un Ervīns Ērglis. Visi, izņemot Lajevski, kurš
piedzīvoja mašīnas motora defektu, sasniedza pjedestāla pozīcijas. Visi,
izņemot Ērgli, turpinās cīņu arī čempionāta pēdējā posmā Norvēģijā.

NEZ Open:
Krūmiņam jau tituls!
Sen gaidīta panākuma
iespēja pavērusies Ilgonim Krūmiņam NEZ Open
klasē. Viņš Nisumā aizvadīja perfektu sacīksti, startā no otrās vietas
izraujoties vadībā un pārliecinoši finišējot pirmajā vietā. Šis bija pēdējo
desmit gadu labākais Ilgoņa brauciens, un tik laimīgs viņš nebija redzēts ne
pēc uzvaras pērnā gada Lietuvas posmā (tā viņam bija pirmā NEZ seriālā), ne pēc
pāris pjedestāla pozīcijām citos posmos. Tā kā Krūmiņa
galvenie konkurenti Dānijā piedzīvoja smagu finālbraucienu, izdevies
nostiprināt čempionāta līderpozīciju. Norvēģis Kims Steinsholts, kas bija viņa
galvenais sāncensis, Dānijā izcīnīja tikai septīto vietu. Punktu ziņā bīstamā
norvēģiete Kamila Antonsena Nisumā bija trešā. Aprēķini rāda: pat ja otrās vietas
īpašnieks Kims Steinsholts uzvar, Ilgonim vienalga paliek pāri viens punkts
attiecībā pret norvēģi, līdz ar to čempiona tituls rokā!

Andrejam Lajevskim
pirmā sacīkste ārpus Baltijas noslēdzās neveiksmīgi – viņa Ford Escort RS Cosworth piemeklēja
motora defekts. Taču ar norvēģu palīdzību pirms pēdējā posma Andrejs strādās,
lai dzinējs atkal rūktu. Tas ir iespējams, jo norvēģi, būdami mūsējiem parādā
par Steinsholta Volvo motora
remontdarbiem Latvijā pēc defekta Ropažu posmā, metušies Lajevskim talkā ar detaļām
un darbnīcas pakalpojumiem. Andrejam šī sacīkste ir svarīga, jo viņš teorētiski
pretendē pat uz čempionāta bronzu. Tiesa, teorētiski, jo pēdējais posms būs
galveno konkurentu – norvēģu – mājās. Ziemeļnieki savu trasi slīpējuši jau
gadiem ilgi, bet latvietis tur ar sporta mašīnu nav veicis ne metru!

NEZ 1600: Latvijai jau dubultuzvara

Jānis Aleksejevs
Dānijā sasniedza NEZ 1600 klases
uzvaru, lai gan fināla startā labāks bija Reinis Safonovs. Taču jēkabpilietis
par ātru pietuvojās pirmajam pagriezienam un izslīdēja par daudz uz ārmalu,
palaižot garām gan Jāni, gan lietuvieti Ugni Jurdonu. Finālā Aleksejevs nebija
apturams un ar katru apli atrāvās no sekotājiem. Safonovs noķēra Jurdonu, kurš
startēja ar tikko uzbūvētu Citroen C2,
taču pietrūka laika uzbrukumam – ja būtu vēl viens aplis…

Iznākums šai cīņai
vēsta, ka Aleksejevam, lai kļūtu par nu jau trīskārtēju šā seriāla čempionu,
šajā nedēļas nogalē Norvēģijā pietiek ar trešo vietu pat tad, ja tuvākais
sekotājs Safonovs izcīna uzvaru.

Spilgtais latviešu
sniegums jau posmu pirms seriāla beigām ļauj svinēt mūsu valsts sportistu
dubultuzvaru NEZ 1600 klasē – lai
kāds būtu Kristiansanas sacīkstes iznākums, neviens no citu valstu sportistiem
vairs nespēj sagrābt pat sudraba godalgu. Tātad Jāņa un Reiņa galvenais un
vienīgais uzdevums šajā nedēļas nogalē – cīņa par Ziemeļeiropas
rallijkrosa čempiontitulu. Abi panākumus jau baudījuši: Aleksejevs ir 2004. un
2006. gada 1600 klases čempions,
savukārt Safonovs ir pērnā gada NEZ 2000
klases uzvarētājs.

Toties gaidāma
interesanta cīņa par bronzas medaļu. To, liekas, sadalīs Krievijas sportisti
Vladislavs Kuzmins un Tatjana Jeļisejeva. Kuzminam šī iespēja parādījusies
negaidīti. Pirms ziemeļvalstu posmiem uz medaļām pretendēja Jeļisejeva, igaunis
Jarmo Vēsa un lietuvietis Ernests Staponkus. Taču Tatjana Dānijā guva tikai
devīto vietu (palika vienu pozīciju aiz Kuzmina B finālā, Kuzmins iekļuva A
finālā un tika līdz sestajai vietai), Vēsa šajā sacīkstē bija gatavs tikai 14.
vietai, bet Staponkus, pēc pirmajiem trijiem posmiem zaudējis cerības uz
titulu, uz Dāniju tā arī neatbrauca.

NEZ D-1: Cīņa beigusies, atliek gaidīt

Diemžēl finanšu
problēmas līdz ar Dānijas posmu apturējušas Ervīna Ērgļa braucienu pēc
čempiontitula D-1 klasē – pēc trešās vietas Nisumā latvietis sakravāja
mantas un devās mājup, jo nedēļa Ziemeļvalstīs izmaksātu pārāk dārgi. Līdz ar
to loģisks iznākums būtu līderpozīcijas zaudēšana pēc pēdējā posma, jo tuvākais
sekotājs lietuvietis Kazimiers Gudžjūns pēdējam posmam ir gatavs, un Ērgļa
nestartēšanas gadījumā viņam pietiktu ar iekļūšanu fināla astotniekā, lai
izcīnītu titulu. Jāatzīst, ka Gudžjūns Dānijā izcīnīja lielisku otro vietu, kas
bija viens no viņa labākajiem pēdējā laika braucieniem visas karjeras laikā.
Turklāt šī otrā vieta gūta aiz dāņa Denisa Rēmera, kurš startēja ar Eiropas
rallijkrosa čempionātam sagatavotu SEAT Cordoba
WRC
automobili – būtu dīvaini, ja dānis neuzvarētu.

Jebkurā gadījumā ir
skaidrs, ka Ērglim ir kāda no čempionāta medaļām. Ja nepaveicas Gudžjūnam, var
sanākt pat zelts. Ja neko nemainīs mūsējo lielākais nedraugs Vitaljus Plastinins (Dānijā viņš palika pēdējais, turklāt
tiešā cīņā, nevis defektu dēļ), viņš neuzvarēs, līdz ar to Ervīnam sanāks
sudrabs. Taču ļoti iespējams, ka Ervīnu sveiksim ar trešo vietu kopvērtējumā.
Jebkurā gadījumā prieks, ka krosā savulaik panākumus guvušais talants ir
atgriezies un jau plāno veikt nepieciešamos ieguldījumus mašīnas sagatavošanā
nākamajam gadam!

NEZ 2000:
Bez mūsējiem, Navicks jau čempions

Lietuviešu rīcībā
atstāta NEZ 2000 klase. Lai arī
čempionāta līderis Vaids Navicks Dānijā neko nespēja padarīt norvēģim Tomam
Danielam Tanevīkam, otrā vieta padarījusi pavisam reālu viņa čempiontitulu. Gatavs
kaujai būs arī Arvids Galinis, kurš Dānijā aizvadīja vienu no smagākajām
sacīkstēm mūžā. Pēc kvalifikācijas viņš bija tikai 18. vietā. Izcīnījis uzvaru
C finālā, viņš finišēja otrais B finālā, laimīgi tiekot galvenajā braucienā. A
finālā gan augstāk par piekto vietu tikt neizdevās, taču arī ar šo rezultātu
Arvids šoreiz bija apmierināts.

Aprēķini ziņo, ka
Norvēģijā gan Galinim nepietiks pat ar uzvaru, jo Navicks jau nodrošinājis
čempiona titulu.

Interesanta būs
bronzas dalīšana šajā klasē (Navickam un Galinim vairs neviens netiek klāt).
Trešajā vietā joprojām atrodas vēl viens lietuvietis Ramūns Macijausks. Taču
pēc ilgām pārdomām, kā diplomātiskāk raksturot viņa braucienu Dānijā, nākas
atzīt – viņš nemāk braukt. Nisumā, finišējis visos trijos kvalifikācijas
braucienos un sasniedzis finišu C finālā, viņš vienalga ieguva tikai 18. vietu
sacīkstē, paliekot bez punktiem. Norvēģijas posmā ļoti spēcīgi būs mājinieki Tanevīks
un Baltijas posmos sastaptais Espens Husviks, kuri saprātīga rezultāta gadījumā
abi var tikt Macijauskam garām kopvērtējumā.

Komandu vērtējumā joprojām uz robežas

Dānijas posmā
Latvijas sportistu veikums bija lielisks – tika savākts gandrīz
maksimālais punktu skaits. Galvenajiem konkurentiem lietuviešiem arī klājās
labi, taču šoreiz viņi palika bez uzvarām klasēs, zaudējot Latvijai četrus
punktus. Līdz ar to mūsējie atveda Dānijas posma uzvaru ar 54 punktiem, otrie
bija lietuvieši ar 50, bet trešie mājinieki ar 45 punktiem.

Sezonas vērtējumā gan
situācija saspringta. Latvija šobrīd ir vadībā ar nieka piecu punktu starpību
(197:192) un šādu pārsvaru spēcīgajiem kaimiņiem Norvēģijā var viegli zaudēt.

Jaunie brīnumdari

Var apjūsmot mūsu
kroskartu braucēju talantu un viņu komandu meistarību. Jānis Baumanis un Ralfs
Sirmacis ir salīdzinoši iesācēji autosportā un kroskartos. Taču viņi stājas
pretī daudz pieredzējušajiem skandināviem klasē, kura Latvijā ieviesta pirms
pāris gadiem, bet Skandināvijā – pirms pāris desmitgadēm. Abi ir līderi
kopvērtējumā katrs savā klasē! Tiesa, ne Sirmacis CK 125, ne Baumanis CK 250
kategorijā nav tik drošās pozīcijās, lai pēdējo posmu aizvadītu bez satraukuma.
Var gadīties, ka abiem pat ar otro vietu pēdējā posmā ir par maz, lai noturētu
konkurentus aiz muguras. Ja neskaita latviešu dueli NEZ 1600 klasē, kroskartu braucējiem, kuru vecums ir ap otrā gadu
desmita vidu, psiholoģiski mūsu sportistiem gaidāma vissmagākā sacīkste.

Taču motori, sekundes
un punkti aizmirstas visiem mūsu sportistiem, kuriem ir iespēja apmeklēt šīs
sacensības. Katra stāsts ir citādāks. Krūmiņš, Lajevskis un Safonovs jau naktī
uz pirmdienu iepeldēja Norvēģijā, pavadot skaistajā valstī dienas līdz
sacīkstei. Plāna sākumā viesošanās pie Krūmiņa konkurenta Kima Steinsholta, kur
tiks remontēts Lajevska mašīnas motors. Tad tika apskatītas Norvēģijas skaistākās
vietas. Aleksejeva komanda savukārt tikai otrdien pārcēlās uz Norvēģiju, Dānijā
veltot laiku atpūtai un nelieliem mašīnas uzlabojumiem. Ērglis pa sauszemi
devās mājās, bet Sirmacis un Baumanis abas sacīkstes apmeklē avio režīmā, jo
viņus Latvijā gaida skolas sols.

Personīgs ieteikums:
nežēlojiet ietaupījumus, aizbrauciet uz Norvēģijas Troļļu sienu pie Andalsnesas
pilsētas. Emocijas, stāvot pie gandrīz divus kilometrus augstās vertikālās
klints sienas (augstākā vertikālā kalnu siena Eiropā), būs daudz dārgākas nekā
ieguldītie līdzekļi. Pa ceļam glītā Oslo, olimpiskā Lillehammere un kalni, upe,
ūdenskritumi. Troļļi. Viņus neredz, bet viņi ir!

 

Viesturs SAUKĀNS

Rīga – Hobro –
Kristiansana