Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Startē citādais Latvijas rallija čempionāts

Janvāra vidū ar ralliju Alūksne 2017 startē šāgada Latvijas rallija čempionāts. Seriāls piedzīvojis sporta noteikumu grozījumus, kas var padarīt čempiontitulu dalīšanu aizraujošāku nekā līdz šim. Gads rallijam arī starptautiski solās būt interesants.

ABSOLŪTĀ IESKAITE VAR RADĪT INTRIGU

2017. gada Latvijas rallija čempionāts paredzēts septiņos posmos. Seriāls startēs ar divām ziemas sacīkstēm — pirmo reizi LRČ posma statusā nonākušo Alūksnes ralliju, kā arī leģendāro ralliju Sarma. Vasaras sezonu ievadīs rallijs Talsi, savukārt viena no pēdējo gadu lielākajām pārmaiņām kalendārā ir rallija Latvija pārcelšanās no rudens uz vasaras vidu. Sezonas pēdējie posmi ar starptautisku garšu — piektais posms norisināsies Igaunijā, Voru Rally sacīkstēs, savukārt pēdējie divi posmi — Eiropas rallija čempionāta posma Rally Liepāja ietvaros.

Divi no Latvijas čempionāta posmiem tiks vērtēti arī FIA Baltic Rally Trophy ieskaitē — rallijs Talsi 2017 un rallijs Latvija 2017.

Grozījumus piedzīvojusi čempionāta ieskaite, kas var saasināt intrigu cīņā par Latvijas labākās rallija ekipāžas nosaukumu. Latvijas čempionātu LRČ1 grupā veidos absolūtā ieskaite — visu čempionāta grupu un klašu kopējie rezultāti posmos. Šāds lēmums lielā mērā aptur seno diskusiju, kura no pilnpiedziņas ieskaitēm ir prestižāka — savulaik zināmās A vai N grupa vai kā pērn — LRČ1 vai LRČ2. Sezonas beigās zināsim absolūtos Latvijas čempionus, turklāt šajā ieskaitē tiks vērtēti ne tikai pilnpiedziņas, bet arī vienas ass piedziņas auto rezultāti.

Faktiski tas nozīmē, ka titula pretendentu LRČ1 ieskaitē kļūst vairāk. Lai arī nomināli LRČ1 grupa līdz šim bija ātrākām mašīnām, bet LRČ2 it kā secībā nākamā, tomēr dažkārt LRČ2 grupas braucēji gūst uzvaras posmos un pārspēj vadošo grupu. Iepriekš šīm regulārajām sensācijām nebija sportiskās vērtības, taču abu grupu mašīnu cīņa par vienu titulu saasina konkurenci. Turklāt arī vienas ass piedziņas mašīnu braucēji var cīnīties ja ne par medaļām, tad par augstām vietām kopvērtējumā — ik pa brīdim ir kāds īpaši ātrs BMW vai meistarīgs priekšpiedziņas braucējs, kas rallija kopējos rezultātos prot uzrāpties nepieklājīgi augstu.

PĀRĒJĀM IESKAITĒM SAVA DZĪVE

Absolūtās ieskaites izveidošanās zem LRČ1 jumta neietekmē nomināli vājāko grupu iekšējo cīņu. Čempiontituls tiks izspēlēts gan LRČ2, gan LRČ3 grupā.

LRČ2grupu veidos starptautiski sen zināmā N4 klase, kā arī tās nacionālā versija N4-LV. Šī klase ir jaunums Latvijas rallijā, kas paredz atvieglojumus N4 klases automašīnas sagatavošanā startiem Latvijas mēroga ieskaitēs. N4-LV tehniskie noteikumi ļaus izmantot atsevišķas šķiedras materiāla virsbūves daļas, kā arī FIA N4 homologācijai neatbilstošus bremžu sistēmas elementus.

LRČ3grupa turpinās pulcēt dažādu klašu vienas ass piedziņas automašīnas ar maksimālo motora darba tilpumu līdz 2000 kubikcentimetriem. Latvijas rallija kausa ieskaite turpināsies RK1 un RK2 grupās, Komandu un Junioru ieskaitē, kā arī RK Historic grupās.

KOPVĒRTĒJUMS PĒC EIROPAS PRINCIPIEM

Līdzjutējiem redzamākās pārmaiņas būs Latvijas rallija čempionāta punktu skaitīšanas sistēmā. Nacionālais seriāls seko FIA Eiropas rallija čempionāta tendencēm, ieviešot bonusa punktus par katru sacensību apli (dokumentācijā norādīts ātrumposmu kopums, kas ir ne mazāks par 30 km). Tātad ekipāža vienā rallijā var saņemt 25 punktus par uzvaru savā grupā visā rallijā plus septiņus punktus par uzvaru katrā rallija aplī (apļu skaits rallija ietvaros var mainīties, tomēr pamatā LRČ posmos ir divi apļi).

Tāpat jauninājums ir Rally 2 rezultātu vērtēšana Latvijas čempionāta ieskaitē. Tas ir, ja ekipāža ir izstājusies rallija pirmajā dienā, tā otrajā dienā var turpināt cīņu, savam rezultātam saņemot klāt attiecīgu soda minūšu laiku — viss kā līdz šim. Šādā situācijā sasniedzot rallija finišu, ekipāža var saņemt punktus Latvijas čempionāta ieskaitē.

Jaunumi gan grupu ieskaišu veidošanā, gan čempionāta punktu piešķiršanā padarīs Latvijas rallija čempionātu par aizraujošu seriālu līdzjutējiem. Jaunie nosacījumi var nozīmēt, ka Latvijas rallija čempionus noskaidrosim tikai sezonas pēdējā nedēļas nogalē.

ATKAL JAUNI ĀRZEMJU JUNIORI

Latvijas čempionāts gadiem ilgi pozicionēts kā pievilcīgs produkts ārvalstu sportistiem. Tas ir saprotami, jo Latvijas iekšējā ekonomiskā situācija allaž bijusi par vāju, lai nacionālo rallija seriālu balstītu tikai uz vietējiem braucējiem. Sporta veids dārgs, ekipāžu ar Latvijas karodziņiem uz mašīnu sāniem maz, tāpēc gan sacensību rīkotājiem, gan čempionāta organizatoriem nepieciešami papildspēki no ārvalstīm.

Šo patiesību pirms daudziem gadiem uztvēra arī vairākas Latvijas rallija komandas, kas turīgākiem austrumpuses sportistiem prot piedāvāt rallija mašīnu īri, sagatavošanu, apkalpošanu sacensību laikā, treniņus, pieredzi un padomu. Tā sauktajiem biznesa klases braucējiem neko citu arī nevajag — attiecīgajos datumos jābūt sarunātajā vietā, un rallija karjera iet vaļā rūkdama. Nav gan šaubu, ka līdzjutēji trases malā izteikti pamana atšķirību starp, piemēram, Jāni Vorobjovu un kādu ar 21. numuru startējošo ekipāžu. No otras puses — nu un? Trasē ir vēl viena braucoša sporta mašīna, kas ir labāk par to, ja tās nebūtu.

Taču daudz uzskatāmāk darbojas kāda cita sena LAF Rallija komisijas ideja: ļaut rallijā startēt pilotiem, kuriem vēl nav autovadītāja apliecības — jaunām ārvalstu un vietējām rallija potenciālajām zvaigznēm. Latvija joprojām reģionā ir vienīgā, kas ļauj ātrumposmos uz starta stāties ļoti jauniem braucējiem, vienīgi pieredzējušajiem stūrmaņiem jāpārņem auto vadīšanas groži ceļu satiksmē pārbraucienu laikā. Sistēma darbojas un izaudzinājusi jau vairākus ārvalstu sportistus. Jocīgi, ka šo sistēmu tomēr spītīgi savās valstīs neievieš tuvākie un tālākie kaimiņi, bet — viņu problēma, mūspusē viss darbojas.

Šķiet, līdz šim visskaļāk sevi pieteicis pērnā gada Latvijas LRČ1 klasē soms Kalle Rovanpera. Viņš 2016. gada valsts skaļāko rallija titulu sagrāba dažas dienas pēc 16. dzimšanas dienas, izraisot ažiotāžu ne tikai Latvijā, bet arī ārzemēs. Soms, kura tēvs Hari savulaik ar panākumiem startēja pasaules rallija čempionātā (viena uzvara WRC posmā), ir savam vecumam pārdabiski ātrs, meistarīgs un prātīgs. Starptautiskie mediji analizē, ka juniors jau šobrīd būtu gatavs startēt pasaules čempionāta līderu līmenī, ja vien viņam būtu attiecīgais vecums. Tāpat ārvalstnieki komentē, ka Kalle sevi Latvijas čempionātā apliecinājis pilnībā, taču — ko darīt atlikušos pāris gadus, kamēr Rovanpera kļūst legāls attiecībās ar starptautisko ralliju?

Jau atkal — nav mūsu problēma, skaidrs, ka jaunajam sportistam tika dota unikāla iespēja, ko Kalle pilnībā izmantoja.

ARĪ SOLBERGS

Šai kustībai jau atkal ir sekotāji. Pērnās sezonas nogalē Latvijas rallijsprinta čempionātā debitēja norvēģis Jakobs Lisengs, bet šonedēļ Alūksnē uz starta stāsies vēl viens Norvēģijas juniors Olivers Solbergs — pasaules rallija un rallijkrosa čempiona Petera dēls.

Abu tīņu nonākšana Latvijā nav nejauša. Solbergu ģimene Latvijā viesojas pietiekami regulāri — gan Petera, gan dēla aktivitāšu dēļ. Arī Lisengs pie mums jau pabijis. Abi savu karjeru Norvēģijā sāka kroskartu čempionātā, bet, augot NEZ Ziemeļeiropas kroskartu seriālam, norvēģi viesojušies Latvijas sacīkstēs, turklāt, tā kā seriālā startē arī latvieši, izveidojies labs kontakts.

Olivera rezultāti kroskartos līdz šim bijuši uzkrītošāki uzvārda dēļ. Nešaubīgi ātrs, taču ir aizdomas, ka rallijā būs jāmeklē stabilitāte. Viņa karjeru līdz šim lielā mērā var raksturot kā vai nu pirmais, vai nu uz jumta. Rallijā šāda pieeja var radīt sarežģījumus.

Lisengs savukārt kroskartos bija mežonīgi ātrs, ir arī stabilitāte. Sasniegtas vairākas NEZ čempionāta medaļas, kas reģiona jauniešu sportā tik tiešām ir augstvērtīgi rezultāti. Gribas prognozēt, ka tieši Lisengs vidējo rādītāju ziņā sākotnēji būs soli priekšā Solbergam. Vēlāk gan var nospēlēt Olivera tēva sakari un iespējas piesaistīt gan labākās komandas, gan atbalstītājus.

STARPTAUTISKĀS IESPĒJAS

Latvijas sportisti šogad turpinās cīņas Eiropas čempionātā, vismaz fragmentāri. Tomēr mūsu sportistiem ir iespēja cīnīties ar citu valstu braucējiem piezemētākā līmenī.

Nākamgad turpināsies NEZ Rallija čempionāta norise, tiesa, ar mainītu čempionu noskaidrošanas principu. LAF pārstāvis NEZ Rallija komisijā Jānis Krastiņš: “Komisija nolēma nākamajā gadā NEZ Ziemeļeiropas Rallija čempiona titulus izspēlēt vienīgi R2 grupas automašīnu klasē un junioru ieskaitē. Posmi norisināsies Somijā, Latvijā (Rallijs Latvija), Zviedrijā un Dānijā. Turklāt kalendārs izveidots tā, lai sportistiem būtu iespēja braukt gan ziemas apstākļos (Somija), gan grunts un asfalta ceļu sajaukumā (Latvija), gan jāpiedzīvo skandināvu grunts segums (Zviedrija), gan asfalta rallijs (Dānija). Papildus iespējams, ka tiks aizvadīta NEZ kausa izcīņa VAZ klasei, kur divi posmi varētu notikt Latvijā, viens — Igaunijā. Četri posmi paredzēti arī vēsturisko automobiļu regularitātes NEZ čempionātā. NEZ Rallija sistēmā katrs sev var atrast iespēju startēt starptautiskā līmenī.”

Tāpat Latvijas braucējiem saistošs būs FIA izveidotais seriāls Baltic Rally Trophy, kas pērn jau piedzīvoja debijas sezonu (FIA līdzīgos reģionālos seriālos sadalīja visu Eiropu. Pirms gandrīz 20 gadiem FIA šādi jau reiz sadalīja reģionu zonās, kā radās, piemēram, NEZ Ziemeļeiropas zona, taču pati to aizmirsa). Šī kausa izcīņa latviešiem izdevīga, jo no pieciem posmiem divi notiek Latvijā, vēl divi — Lietuvā, bet pats pirmais būs salīdzinoši sasniedzamais posms Somijā februārī.

 

LATVIJAS AUTORALLIJA ČEMPIONĀTA 2017. GADA KALENDĀRS

1. posms: 13.—14.01.2017. Alūksne 2017, Alūksne

2. posms: 11.02.2017., Sarma 2017, Gulbene

3. posms: 19.—20.05.2017., Talsi 2017, Talsi

4. posms: 22.—23.07.2017, Rallijs Latvija 2017, Rīga, Jūrmala, Tukums

5. posms: 18.—19.08.2017, Voru Rally, Veru, Igaunija

6. posms: 07.10.2017., Liepāja 2017, Liepāja (FIA ERC posms)

7. posms: 08.10.2017., Liepāja 2017, Liepāja (FIA ERC posms)