Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Uzvarēs viens, vinnēs visi

Kopš ziemas Latvijas autosportā ieviests jauns elements, projekts O!Kartes Autosporta Akadēmija. Tā pamatbūtība — skarbā konkurencē nopietnos pārbaudījumos izskaitļot labāko autosportistu, vecumā līdz 23 gadiem, kurš teorētiski var iegūt apmaksātu iespēju, lai piedalītos ne tikai Latvijas rallija čempionātā, bet pat pasaules rallijā — WRC. Projektam pirmajā gadā pieteicās gandrīz 50 dalībnieku. Konkursā uzvarēs viens, taču ieguvēji būs visi, jo projekts katram jaunajam sportistam liek aizdomāties, ka mūsdienu motoru sports vairs nav tikai ātrākie apļa vai ātrumposma laiki.

ŠOKĒJOŠS DALĪBNIEKU SKAITS

Kad šo projektu iedarbināja bijušais Latvijas Automobiļu federācijas prezidents Dainars Dambergs, reakcija bija lielākoties pozitīva. Taču pirmie uz pirkstiem uzmestie aprēķini liecināja, ka Latvijas autosportā ir maz atbilstoša vecuma sportistu (no 14 līdz 23 gadiem). Rallijā — viens divi, krosā — kādi trīs, standartauto cīņās —varbūt nepilni desmit… Ja pieteiktos divdesmit, būtu, no kā sākt!
Taču realitāte izrādījās daudz pārsteidzošāka. Pieteikumi bira aumaļām, līdz pārsniedza četru desmitu atzīmi. Organizatori saprata, ka jāsāk piebremzēt, un pēdējiem gribētājiem pat tika atteikts.
Praktiski visi, kas pieteicās, bija jau ar pieredzi autosportā — nāca dalībnieki no rallija, rallijsprinta, standartauto sacensībām, krosa, rallijkrosa, folkreisa un citiem seriāliem. Tā kā kartings dažādu apsvērumu dēļ netika iekļauts atlases sporta veidu vidū, spēcīgākie kartingisti meklēja autosporta veidus, kuros iesaistīties. Piemēram, daudzkārtējais čempions Henrijs Grūbe tikai akadēmijas dēļ iegādājās folkreisa mašīnu un aizvada veiksmīgas cīņas šajā sporta veidā.
Kad akadēmijai sāka pieteikties dalībnieki, kuriem nav praktisko iemaņu autosportā, pieteikšanās tika pārtraukta.

KAS JĀDARA, LAI UZVARĒTU?

Kas tiek un tiks vērtēts, lai noskaidrotu šāgada Latvijas labāko, daudzsološāko jauno autosportistu? Pirmām kārtām akadēmijas rīkotāji seko līdzi katrai sacīkstei, kurā piedalās jaunieši, apkopo sasniegtos rezultātus, turklāt īpaši spiegi seko līdzi, vai sportists izpilda arī citus nosacījumus — saprātīga komunikācija ar medijiem, līdzjutējiem un oficiālajām personām, vai tiek izmantots O!Kartes Autosporta Akadēmijas oficiālais apģērbs un mašīnas aplīmētas ar akadēmijas simboliku.
Cīņa akadēmijas iekšienē notiek divos pusfinālos un finālsacensībās. To laikā dalībniekiem jāiztur psiholoģiskā pārbaude, mediju tests, fiziskās sagatavotības pārbaudes, kā arī attiecīgajā dienā jāuzrāda labi progresējoši rezultāti. Viens pusfināls Jelgavā jau tika aizvadīts, un tas ienesis visai interesantas atklāsmes par to, cik mūsdienu jaunietis ir gatavs visus šos elementus salikt kopā un kļūt par zvaigzni.
Starp citu, žūrijas sastāvā darbojas Dambergs, rallija leģenda Ivars Caune, LAF prezidents un Dakaras rallijreida dalībnieks Jānis Naglis, LMT prezidents Juris Binde. Tāpat palīdz vairāki autosportā respektējami un pieredzējuši speciālisti.

PIRMIE SECINĀJUMI

Dažādu apsvērumu dēļ pirmā pusfināla iznākumu žūrija šobrīd tur slepenībā. Tomēr Dainars Dambergs zināja teikt: „Pirmkārt, tas, cik liela bija interese par šo projektu, mūs absolūti pārsteidza. Nedomājām, ka Latvijā ir tik daudz junioru vecuma braucēju, kā arī to, ka gandrīz visiem viņiem būs interese darboties mūsu projektā. Otrkārt, tas, ko akadēmijas pārstāvji demonstrē Latvijas autosporta sacensībās, ir apbrīnojami, jo tiek gūtas uzvaras un vietas uz pjedestāla visās disciplīnās, kurās kāds no mūsu jauniešiem startē. Tas nozīmē, ka mīts par to, ka Latvijā nav spēcīgu autosportistu jaunās maiņas, ir absolūti sagrauts.”
Par pirmā pusfināla iznākumu Dambergs saka: „Gūtas gan pozitīvas emocijas, gan dažas atklāsmes par to, kāds ir šābrīža jaunais autosportists. Atklājās, ka ir daudzi spēcīgi braucēji, kuriem tajā pašā laikā ir problēmas sevi pasniegt medijiem, noformulēt savu darbības uzdevumu un mērķi. Ir jaunieši, kuri uzrāda viduvēju meistarību, taču labi komunicē ar apkārtējiem, pārzina valodas, rada labu iespaidu.” Tas, kas notiek ar jauniešu valodu prasmi, dažbrīd pārsteidz — angļu valodā vismaz kaut ko spēj pateikt gandrīz katrs, bet krievu valoda ir pilnībā izgājusi no modes. Lai kāda būtu katra politiskā nostāja, valoda ir valoda un labāk ir to zināt, nevis nezināt. Daudziem akadēmijas jauniešiem ir nopietnas problēmas šajā sakarā.
Runājot ar autosporta akadēmijas dalībniekiem radusies sajūta, ka ikkatrs no šī projekta kaut ko paņems sev turpmāk noderīgu. Ir sportisti, kas pēc pirmās tikšanās atzīst, ka visticamāk nav līderu pulkā, jo ne visu izdevās nodemonstrēt. Tomēr sportisti iešot līdz galam kaut vai tāpēc, ka viņu dzīvē ir ienācis bezmaksas tusiņš, jauna pieredze. Dažs atzīst, ka līdz šim autosports ir bijis kā dažas naktis pirms sacensībām garāžā un tālāk sacīkšu diena. Akadēmija paver daudz plašāku skatu uz autosportu kā vidi ar visai ievērojamām iespējām, ja vien paša spēkos ir šīs iespējas saskatīt un izmantot. Ja tā — perfekti!

KAS MAN PAR TO BŪS?

Nojaušams, ka žūrija vēl precīzi nav noformulējusi, tieši cik dalībnieku un kādā formātā iegūs balvu. Tomēr projekta vispieticīgākais iznākums ir uzvarētājam piešķirt pilnībā apmaksātu startu visos 2012. gada Latvijas rallija čempionāta posmos profesionālā komandā ar piešķirtu Ford Fiesta R2 automašīnu. Tas nozīmē arī apmaksātu dalības maksu, vismaz 20 kilometru testus pirms katra posma, apmaksātus fiziskos un mediju treniņus un apmācības pie profesionāliem rallija ekspertiem.
Izklausās pēc neveiksmīgas krāpnieciskas reklāmas, taču tieši šāds ir O!Kartes Autosporta Akadēmijas uzdevums — atrast labāko, talantīgāko jauno autosportistu, dot viņam finansiālās un tehniskās iespējas un, ja viņš tik tiešām būs labs, virzīt līdz pat pasaules rallija čempionātam. Un jau nākamajā gadā sākt jaunu atlasi, lai atkal atrastu nākamo labāko, kurš pēc gada būtu konkurents pirmajam uzvarētājam…
Viesturs SAUKĀNS