Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

WRC zvaigžņu audzētava?

Pēc Latvijas
autorallija sezonas beigām Latvijas rallijs izcēlies ar pāris pozitīvām un
interesantām epizodēm. Pirmkārt, ekipāža Andis Neikšāns/Pēteris Dzirkals
paziņoja par dalību nākamā gada P-WRC pasaules rallija čempionātā. Otrkārt, kas
ieguva vēl plašāku starptautisko uzmanību, 17 gadus vecais britu braucējs Toms
Keivs, kurš savu rallija karjeru sāka tieši Latvijā, uzvarēja Lielbritānijas
WRC posmā N3 klasē.

 

Andis Neikšāns un Pēteris Dzirkals pēc dramatiska šāgada
Latvijas čempionāta nolēmuši nākamgad spert platu soli pasaules virsotņu
virzienā. Starts nākamā gada P-WRC jeb Production
Car World Rally Championship
seriālā ir viens no nozīmīgākajiem
pieteikumiem Latvijas autosporta vēsturē un pirmā reize, kad pasaules čempionātā
tiek plānots starts kā regulāra dalība konkrētā čempionātā, nevis atsevišķa
parādīšanās kādā no posmiem.LMT Rallija komandas ekipāža
pieteikusies sešiem no astoņiem paredzētajiem sezonas posmiem. Čempionāta
kārtība paredz, ka ekipāžai jānosauc izvēlētās sacīkstes. Latvieši izvēlējās
visus Eiropas posmus, bet braucieni pāri jebkuram no okeāniem netika īpaši
apspriesti finanšu situācijas dēļ. Vienība godīgi atzīst, ka nespēj prognozēt savu vietu starp
P-WRC klases dalībniekiem. Starti iepriekšējos gados pasaules čempionāta posmos
Somijā demonstrējuši, ka latvieši var būt labāko vidū un pat uz pjedestāla,
taču, vai tas iespējams regulāri, grūti apgalvot. Līdz ar to grūti definēt
mērķi, kas nākamgad jāsasniedz. Protams, par uzdevumu tiek izvirzīta finišēšana
iespējami vairākos posmos un pēc iespējas lielāka punktu bagāža čempionāta
beigās. Taču – vai panākums būs iekļūšana pirmajā desmitniekā, vai tomēr
varam cerēt uz medaļām – nav ne jausmas.

Ko prognozēt?

Ir salīdzināšanas iespējas. Jari Ketomā, kurš pirms gada
startēja rallijā Latvija 2007, gūstot
uzvaru, taču ne pārāk graujošu, šogad P-WRC čempionātā guvis trešo vietu. Viena
otrā, divas trešās, viena ceturtā un viena sestā vieta ir Somijas N4 līdera
sasniegumi, vienā no sacīkstēm nācies izstāties. No čempiona austrieša Andreasa
Aignera Ketomā atpalika pa desmit punktiem – vienas uzvaras tiesu. Igaunis
Martins Rauams, kuru varētu uzskatīt par Neikšāna kalibra braucēju, finišējis
trijos posmos (trešā, ceturtā un piektā vieta) un sasniedzis sesto vietu. Kopumā
čempionātā piedalījušies 47 dalībnieki, no kuriem pilnu sezonu aizvadījusi
aptuveni puse. Ja pieņemam, ka Neikšāna/Dzirkala mašīna pratīs noturēties uz
ceļa, iekļūšana vadošajā sešniekā nav nereāla.

Līdz šim piedaloties tikai Somijas pasaules rallija čempionāta
posmā, Neikšāna komandai strauji jāapgūst arī citu ralliju trases. Tiesa,
Somija sarežģītības ziņā tiek uzskatīta par etalonu, līdz ar to, pierādot, ka
latvieši prot godam startēt šajā zemē, ar cerībām var raudzīties arī uz citām
sacīkstēm. Pieredzes krāšanas dēļ Neikšāns un Dzirkals apmeklēja šāgada
pasaules čempionāta pēdējo posmu. Lai arī sacīkstē nestartēja, viņi piedalījās
trases pierakstīšanas procedūrā, gūstot priekšstatu par rallija ceļiem un
sacensību principu.

Puslatvietis Keivs

Tikmēr pamatīgu troksni Lielbritānijas rallija laikā sacēla
17 gadus vecais Toms Keivs ar pieredzējušo stūrmani Džemmu Praisu. Savā
nelielajā vecumā Keivs kļuva par jaunāko Lielbritānijas WRC posma dalībnieku
sacīkstes vēsturē. Tas ir saprotams, jo šajā valstī un arī gandrīz visur citur
pasaulē tik jauni sportisti līdz lielajam rallijam netiek. Viena no retajām
jauniešu saliņām ir Latvija – lai arī pārbraucienos sportists bez
attiecīgā vecuma un vadītāja apliecības pie stūres nedrīkst sēsties, junioriem
tiek dota iespēja aizvadīt sacīkstes satiksmei slēgtajos ātrumposmos. Jau pāris
sezonas līdz ar to norisinās interesants process – jaunie briti brauc pie
mums mācīties reālos rallija apstākļus. Ar pamatīgu neatlaidību Keivam, kurš
Latvijas rallijsprinta un Latvijas rallija čempionātā aizvadījis divas sezonas,
radās iespēja startēt WRC posmā. Turklāt viņš to darīja ar Latvijas Automobiļu
federācijas izsniegtu sportista licenci.

Jau pirms starta Keiva negaidītā
debija savērpa intrigas virpuli britu un Eiropas presē. Liekas, nav daudz
Lielbritānijas rallija braucēju, kuru ikdiena pirms WRC posma tiek aprakstīta
valsts nozīmīgākajos plašsaziņas līdzekļos. Tā kā nemitīgi tika uzdots
jautājums, kā Keivam tik ātri izdevās nokļūt WRC, katrā intervijā viņam bija
jāpiemin Latvija un tās autosports. Keiva un Latvijas vārds atrodams prestižo
britu izdevumu The Sun, Telegraph,
Guardian, The Daily Post
un citu interneta vietnēs un lappusēs, kā arī BBC un Sky televīzijas kanālos un to interneta vietnēs. Keiva un Latvijas
autosporta panākumu atzīmējusi gan pasaules rallija čempionāta oficiālā mājas
lapa wrc.com, gan pasaules vadošā
motoru sporta žurnāla Autosport
kārtējais izdevums un interneta vietne.

Līdz finišam ar uzvaru

Taču Toms Keivs avansā sasniegto popularitāti atstrādāja
pārsteidzoši kvalitatīvi. Izvirzījuši mērķi sasniegt finišu, Keivs un Praisa
jau pirmajā dienā nonāca N3 klases līderpozīcijā, to neatdodot līdz pat
sacīkstes finišam! Iedomājieties, kādu mediju uzmanību ieguva faktu
kombinācija: "Visu laiku jaunākais Lielbritānijas rallija dalībnieks ar divu
gadu Latvijas rallija sacīkšu pieredzi izcīna uzvaru debijas WRC posmā"!

Bez morālā gandarījuma jāatzīmē arī reālie ieguvumi pēc
Keiva lieliskā snieguma Velsas rallijā. Ar šo panākumu ir pierādīts, ka LAF un JuniorRallying
programmas ideja ir sevi attaisnojusi. Turklāt Keiva starts un lieliskais
finišs ievērojami izceļ Latvijas čempionāta nozīmību un prestižu Eiropas motoru
sporta sabiedrībā.

LAF vadība
prognozē, ka pēc veiksmīgā Keiva piemēra uz Latviju varētu atplūst ievērojams
britu autosportistu pulks. Jāpiebilst, ka arī programmas līdzšinējos gados
Keivs nebija vienīgais jaunais Lielbritānijas braucējs, kurš stājies uz starta
Latvijā. Protams, ir arī cits variants: mūsu shēmu var izmantot arī citas
valstis, izmainot likumdošanu rallija braucēju vecuma ierobežošanā. Taču
konservatīvajā Eiropā tas, visticamāk, nenotiks ne šodien, ne rīt.

 

Viesturs SAUKĀNS

 

FOTO

Baltais auto:

 

Ar Latviju acu
priekšā.
Interesanti, ka savai Ford
Fiesta ST
automašīnai Toms Keivs un Džemma Praisa arī prestižā
Lielbritānijas rallija laikā nenoplēsa Latvijas čempionāta logo ne no motora
pārsega, ne priekšējā stikla saules aizsarga

 

(Foto: JuniorRallying.co.uk)

 

Oranžie

Dodas pasaulē. Pēteris
Dzirkals (no kreisās) un Andis Neikšāns dosies pasaulē laimi meklēt – spert
nozīmīgu soli rallija braucēju karjeras attīstībā. Patīkami, ka pat ekonomiski
smagā brīdī ekipāžu nepamet ilggadējais atbalstītājs Latvijas Mobilais Telefons un tā patrons, autosporta entuziasts
Juris Binde

 

(Foto: Raimonds Volonts, www.v4motors.lv)