Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Kopā ar leģendu

Latviešu
ātrumlaivu pilots vienā F-1 komandā ar pašu titulētāko pasaules sportistu šajā
klasē! Skan ļoti lepni, un šogad tā arī būs – Uģis Gross brauks vienā
komandā ar leģendāro Gvido Kapelīni. Itālietis ir deviņkārtējs pasaules čempions,
un tehniskajos sporta veidos vienā klasē tik daudz titulu nav nevienam citam.

 

Latvijas
F-1 vēsture

Uģis
Gross ir pirmais pašmāju sportists, kas izmēģinājis spēkus F-1 uz ūdens. Tas
notika 2007. gada nogalē Apvienotajos Arābu Emirātos. Jau toreiz Gross brauca
vienā komandā ar Gvido Kapelīni un savās pirmajās sacensībās spēja tikt pat pie
ieskaites punktiem – 23. rezultāts kvalifikācijā, bet sacīkstēs Uģis
aizcīnījās līdz desmitajai vietai. 50 apļos latvietis tikai no labākajiem
septiņiem atpalika par apli. Laba debija 25 dalībnieku konkurencē. Otrajās
sacīkstēs togad pievīla tehnika un distance netika veikta.

Latvijas
ienākšana F-1 saistīta ar Krievijas sportistu Viktoru Kuņiču. Viņš pārstāvēja
Latvijas komandu F-1 sacīkstēs, brauca arī Rīgas posmos 2000. un 2001. gadā.
Izcils pilots, kas vairākas reizes spēja aizsniegties līdz goda pjedestālam.
Startējot ar Latvijas pilota licenci, Viktors uzvarēja pat Kaljāri posmā
Itālijā. Diemžēl 2001. gada rudenī viņš gāja bojā Abū Dabī sacīkstēs.

Vēlāk
atsevišķās sacensībās Latviju pārstāvējis arī lietuvietis Artūrs Taranda,
krievs Staņislavs Kurcenovskis, soms Sāmi Sēlio, itālietis Māsimo Rodžero,
vācietis Franks Šulce un zviedrs Mikaēls Vekstrēms.

Pērn
visu F-1 sezonu skandināvu komandā Team Sweden nobrauca Uvis Slakteris.
Viņš izcīnīja pat dažas augstākas vietas nekā Gross, taču nevienā posmā nebija
tik daudz dalībnieku kā 2007. gadā. Tikai savās sestajās sacīkstēs Ķīnā
Slakteris spēja neatpalikt no līdera vairāk par vienu apli, iegūstot astoto
vietu. Šogad oficiālajā F-1 komandu pieteikumā Uvja Slaktera vārda nav, tas gan
neizslēdz iespēju startēt kādā atsevišķā posmā.

Jauna
komanda, jauns formāts

Līdz šim
Uģi Grosu, kurš pērn tika atzīts par labāko ūdens motosportistu Latvijā,
pazinām kā Kalnciems Racing Team pilotu. Šogad F-1 Gross startēs Zepter
vienībā. Ja pats Kapelīni uzaicinot kādu savā komandā, tas kaut ko nozīmē.

"Mūsu
darbs vairāku gadu garumā sācis nest augļus," Kalnciems Racing Team
komandas līdzīpašnieks Agris Kalnciems ir gandarīts par Grosa jaunajām
iespējām. "Kapelīni varēja izvēlēties no vairākiem pilotiem. Viņam
svarīgi, lai komandā valdītu laba gaisotne un pilots būtu meistarīgs. Ar
Kapelīni esmu sadarbojies jau vairāk nekā desmit gadus, un prieks, ka šajā
ekonomiski grūtajā laikā varam tikt labā komandā bez ļoti lieliem
ieguldījumiem, mūsu darbs ir novērtēts."

Itālietim
Gvido Kapelīni jau ir 49 gadi, šī viņam būs 22. sezona F-1, turklāt Gvido cieši
apņēmies iegūt desmito pasaules čempiona titulu. "Esmu ļoti apmierināts ar
Uģa sniegumu pirmssezonas testos un ceru, ka šī būs izdevusies sezona mums
abiem," savos iespaidos marta nogalē padalījās arī Gvido Kapelīni.
"Ceru, ka Gross spēs progresēt ar katru braucienu. Sacensību formāts ir
jauns, un svarīgs būs stabils sniegums kopumā, nevis tikai atsevišķi ātri apļi.
Ar Agri Kalnciemu esmu pazīstams jau ilgāku laiku un priecājos, ka šī sadarbība
sasniegusi jaunu līmeni, esam kļuvuši par partneriem."

Kapelīni
ir lieliska bāze Komo pilsētā pie Itālijas un Šveices robežas, kur var
trenēties kalnu ezerā.

Šogad
sezonā būs deviņi posmi, turklāt ir kāds būtisks jaunums – katrā posmā būs
divas atsevišķas sacīkstes – sestdien un svētdien. "Līdzjutējiem
sacensībās būs dubults prieks un arī pašiem pilotiem divas izdevības cīnīties
par uzvaru," komentē galvenais sacensību rīkotājs itālietis Nikolo di
Sanžermano. Būtiskāka kļūs stabilitāte. Ja sestdien gadās avārija un sabojā
laivu, diennakts laikā to var arī nesalabot. Punktu skaitīšanas sistēma katrā
atsevišķā braucienā paliek iepriekšējā: uzvarētājam 20 punktu, otrās vietas
ieguvējam – 15, trešās – 12, un tā līdz punktam par desmito pozīciju.

Golfiņš
pret Porsche

"Marta
vidū aizbraucām ciemos pie Gvido Kapelīni, bijām arī viņa laivu rūpnīcā.
Trenēties gan vēl pirmajā reizē uz ūdens nesanāca, jo pašam Gvido vēl pilnībā
nebija pabeigta laiva, mums savukārt tobrīd bija tikai viens dzinējs. Pirms
sezonas nopirkām divus jaunus Mercury dzinējus, bet viens izrādījās
brāķis – nekvalitatīvs hromējums, bija redzamas mazas plaisas. Sūtījām
atpakaļ uz rūpnīcu ASV," par iekļaušanos jaunajā komandā stāsta Uģis
Gross.

– Cik
vīru Zepter komandā palīdz pilotam?

– Ar
Gvido Kapelīni strādās četri mehāniķi plus vēl viņa radiovīrs. Man, kā
ierasts, palīdzēs Pēteris Ukrins, Ints Sniķeris un viens no Kalnciems Racing
Team
līdzīpašniekiem Ričards Kalnciems. Dzinēju sagatavošanā savu roku
pieliek arī viens no Gvido Kapelīni speciem – Džakomo. Tas man ir
jauns izaicinājums, un tagad jau viss būs daudz nopietnāk nekā pirmajās divās
sacīkstēs 2007. gadā. Jābrauc būs visu sezonu.

– Ar
kādu laivu un dzinēju šogad startēsi?

Manā
rīcībā ir 2006. gadā Itālijā DAC rūpnīcā būvēta laiva. Nav gan iemesla
sūdzēties, ne vienmēr jaunākā laiva sākumā ir tā labākā. Kamēr vēl otrs dzinējs
nav atsūtīts no rūpnīcas, Gvido mums vienu aizdos, viņam kopā ir kādi 15
agregāti. Tagad katrā posmā ir divas atsevišķas sacīkstes, divreiz arī jāveic
kvalifikācija, un ar vienu dzinēju būs grūti cerēt uz labiem rezultātiem.

Dzinēju
ražotāji tie paši – Mercury –, tilpums – 2,5 litri, tikai
pirmajā formulā tiem krietni lielāka jauda nekā F-2 – kādi 400-430
zirgspēki. Turklāt F-1 atļauta speciālā aviācijas degviela, arī tiešās
iesmidzināšanas sistēma, tāpēc ātrums ir pavisam cits.

– Marta
nogalē atgriezies Itālijā un varēji izmēģināt laivu un jauno dzinēju. Kādi ir
pirmie iespaidi?

– Vispār
jau grandiozi, patīkami atgriezties F-1, tā tomēr ir karaliska laivu klase.
Iepazināmies ar jaunām telemetrijas iespējām, kas ļāva labāk izprast laivu,
izmēģināt dažādus dzinējus un dzenskrūves. Pie visa ir jāpierod.

Dzinējus
speciāli sagatavojām Kapelīni rūpnīcā, tur atkarībā no braucienu specifikas
iespējams izvēlēties četrus dažādus līmeņus. Mums pagaidām ir otrā
līmeņa uzstādījums, jo tas saistīts ar jauno formātu – vienā nedēļas
nogalē divi neatkarīgi treniņi, divas kvalifikācijas un arī divi sacīkšu
braucieni. Pašlaik ir svarīgi, lai dzinējs varētu izturēt daudz darba stundu.
Itālijā katru dienu laivā nobraucu aptuveni divas stundas.

– Ārēji
F-1 un F-2 laivas ir gandrīz identiskas. Kāda ir lielākā šo klašu atšķirība?

– Tas
būtu tāpat, kā salīdzināt pirmo golfiņu ar Porsche. Katrā
distances taisnē F-1 formula sasniedz 200 km/h, laiva ir manevrēt spējīgāka
pagriezienos. Dzinēja jauda gandrīz divreiz lielāka, 200 km/h jau var sasniegt
pēc 400 metriem! Nozīmīgāka ir pilota reakcija un māka.


Pirmais posms notiek Portugālē. Kas zināms par sacensību trasi?

– Tur ik
aplī būs astoņas bojas, tas nozīmē astoņus pagriezienus. Tas ir labi, jo man
vairāk tīk šādas sarežģītas trases. Tad daudz ko var panākt ar braukšanas
prasmi, nevis tehnikas pārākumu, kā tas bieži notiek F-2.

– Ar
Kapelīni tiksies tikai sacensību nedēļās vai paredzēti arī kopēji treniņi
vasarā?

– Pie
viņa – Komo – ir ļoti labi apstākļi lai brauktu un testētu laivu. Ir
doma arī vēlāk patrenēties pie Gvido, mums ir izveidojusies laba sadarbība, mēs
pat apmetāmies viņa mājā. Kapelīni ir un paliek visu laiku labākais F-1 pilots,
un no viņa var daudz ko mācīties.

– F-1
sacensību sezona sadalīta divās daļās – pavasarī un vasaras sākumā, pēc
tam – rudenī un ziemā. Vai vasarā startēsi arī F-2?

Labprāt
to darītu, bet īsti vēl nav skaidrības par jaunajiem Starptautiskā ūdens
motosporta savienības noteikumiem. Iespējams, ka F-1 piloti vairs nedrīkstēs
startēt F-2. Ja varēs startēt, noteikti ar Kalnciems Racing Team
centīsimies piedalīties gan Skandināvijas čempionātā, gan pasaules kausa
izcīņā. Rīgā gan šogad posma nebūs.

 

Māris
RĪMENIS,

LTV
Sports

 

Uģis
Gross

ūdens
motosportists

Zepter F-1, Kalnciems
Racing Team
F-2 pilots,

pēc
profesijas celtnieks

Dzimis            1972. gada 15. februārī

Svars, augums          77 kg 179 cm

Ūdens
motosportā    kopš 1985. gada

Lielākie
sasniegumi S-550 motorlaivu klasē – 2004.
gadā pasaules čempions (2001. gadā – 2. vieta), Eiropas vicečempions
(2003. un 2006. g.), vairākkārtējs Latvijas un Baltijas čempions; F-2 – 2007.
gada Eiropas čempions, divas 3. vietas PK izcīņas posmos, vairākkārtējs
Skandināvijas un EK izcīņas posmu uzvarētājs, 2008. gadā 5. v. PK kopvērtējumā,
2. v. Skandināvijas čempionātā un Kontinentālā kausa izcīņā Tuvajos Austrumos,
3. v. Eiropas čempionātā

Šīssezonas
F-1 tehnika        DAC laiva, Mercury
dzinējs (jauda 430 ZS), no vietas 100 km/h laiva sasniedz 3,5 s, maksimālais
iespējamais ātrums taisnē – 250 km/h

 

2009.
gada pasaules čempionāts F-1 uz ūdens

1. posms
4.-5. aprīlī Portimao (Portugāle)

2. posms
5.-6. jūnijā Sanktpēterburgā (Krievija)

3. posms
12.-13. jūnijā Lahti (Somija)

4. posms
27.-28. jūnijā – vieta vēl nav nosaukta

5. posms
3.-4. oktobrī Ķīnā

6. posms
17.-18. oktobrī Ķīnā

7. posms
27.-28. novembrī Dohā (Katara)

8. posms
3.-4. decembrī Abū Dabī (AAE)

9. posms
10.-11. decembrī Šardžā (AAE)