Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā
Žurnāls: Nr. 125 Kā tas notiek

Mūsdienu ātrumlaiva

Svētdien, 25.
maijā Portugālē sākas jaunā F-2000 ātrumlaivu Pasaules kausa izcīņas sezona,
kurā piedalīsies trīs Latvijas piloti – Uģis Gross (Kalnciems Racing Team),
Uvis Slakteris un Genādijs Tučkovs (Riga Powerboat Team). Šoreiz plašāk
par pašu laivu, tās aprīkojumu un vadīšanas principiem.

Modeļa lomā pērnā
gada Eiropas čempiona Uģa Grosa laiva. Fotoreportāža tapusi vienā no pēdējiem
treniņiem Jaundubultu ūdenssporta bāzē. 
Šī gada otrās vietas ieguvējs Kontinentālā kausa izcīņā Uģis Gross
startē ar 2001. gadā Itālijā ražotu DAC laivu, kuras korpuss vien maksā
ap 70 000 eiro.2600 vai 2763
Dzinējs. F-2000 tiek izmantoti Mercury 2 litru
karburatora tipa dzinēji. Tiem ir seši cilindri, 200 ZS jauda, darbojas ar 98
markas benzīnu. Dzinēja svars ap 110 kg, laivai pēc sacīkstēm kopā ar pilotu
jāsver ne mazāk par 513 kg. Parasti katra pilota rīcībā ir vismaz četri dzinēji
– treniņiem, kvalifikācijai un sacīkstēm. Ik pēc triju sacīkšu cikla dzinējam
jāveic kapitālais remonts.2626
Bāka. Tai ir aptuveni 60 litru tilpums. Uģis
Gross  ielej 25 litrus: "Pabrauksim
kādu pusstundu treniņā, un bāka būs tukša, apetīte dzinējam laba…"2644
Starts krastā. Laivu sagatavojot treniņam vai sacensībām,
dzinēju vispirms iedarbina  krastā. Pilots
ar mehāniķiem novērtē, kā tas strādā un vai nav kāda degvielas vai eļļas
noplūde, tikai tad tiek nostiprināts dzinēja pārsegs.

2746

Forma, ne
saturs.
Zem laivas paceļamā
vāka nekā nav, tas vaido tikai labāku plūdlīniju. Pēc nopietnākas sadursmes šis
vāks nokrīt un peld ūdenī. Zemāk atrodas rācija, air bag balons un
piepūšamie spilveni, degvielas tvertne, divi akumulatori – starterim 24 voltu,
hidraulikai – 12 V. Ģeneratora laivai nav, pirms katrām sacīkstēm akumulatori
tiek uzlādēti krastā.

2586

Drošības vaigi. Kokpita vāku viegli var pacelt, lai
pilots varētu ieņemt savu vietu laivā, pēcāk vāku nostiprina, lai braucot tas
neatlec vaļā. Redzes lauks ir visai šaurs, un arī atpakaļskata spoguļi mazi –
aptuveni  7 x 13 cm. Pilotam  sacīkstēs palīdz orientēties radiovīrs, kas
visu sacensību laiku uztur sakarus. Pilots radiovīra teikto dzird ķiverē
iebūvētajās austiņās. Kopš obligātas kļuvušas drošības kapsulas pilota
kabīnes sānos, laiva no priekšpuses izskatās apaļākiem vaigiem.

2657, 2739, 2743

Šaurība. Kokpits ir ļoti šaurs, un piloti ap metru
astoņdesmit augumā un normālu svaru tajā nemaz tik ērti nejūtas. Sēdeklis gluži
kā autorallijā, piecu punktu drošības jostas, stūre  noņemama, lai vispār varētu kabīnē iekāpt. Uz
stūres divas trim spiedpogas dzinēja sagāzuma regulēšanai, priekšā
tahometrs (sacīkstēs tiek sasniegti 8500-8600 
apgriezieni minūtē), kājām divi pedāļi – akseleratoram un trim regulācijai.

2651

Dzenskrūve. Parasti lieto dzenskrūves ar četrām
lāpstiņām, taču tikpat labi tās var būt ar trim vai piecām. Dzenskrūve ir gluži
kā auto ātrumkārba, trīs lāpstiņu dzenskrūve dos lielāku beigu ātrumu taisnē,
toties laiva būs grūtāk vadāma pagriezienos. Četras lāpstiņas ir optimālas
mūsdienu trasēs. Liela nozīme arī metālam, ūdensmotosportā nav divu vienādu
dzenskrūvju, tāpat kā bobslejā – slidu.

2731

Laiva ūdenī. Sacensībās visas laivas ūdenī ieceļ un no
ūdens izceļ  ar krānu, piestiprinot
laivas korpusam troses. Parastā treniņā laivu ūdenī var ielaist pats pilots ar
vienu palīgu. Auto atpakaļgaitā iestūrē piekabi ūdenī, līdz laiva sāk peldēt,
pēc tam atraisa stiprinājumus, un pilots var sēsties kokpitā.

2723

Stabilitāte. Uz ūdens laiva ir stabila, un pilots visai
droši var justies, pat stāvot uz tās sānu bortiem. Laivas virsma ir tik liela,
ka mazā ātrumā vai stāvot tā nevar apgāzties.

2758

Ķivere. Piloti lieto triecienizturīgas ķiveres,
kas izgatavotas no karbona. Tās parasti ir spilgtās krāsās, kas avārijas
gadījumā glābējiem ātrāk ļauj saskatīt pilotu ūdenī. Ķiveres priekšā esošais
uzgalis tiek savienots ar skābekļa balonu, kas ekstrēmās situācijās sportistam
palīdz izdzīvot.

2808

Nozīmīgās
troses.
Laivas stūre
savienota ar trosēm gar abiem bortiem. Pagriežot stūri uz vienu vai otru pusi,
troses pagriež dzinēju kopā ar ķīli un dzenskrūvi.

2786 vai 2798

Ātrumi un
stūrēšana.
Laivas korpuss,
salīdzinot ar dzinēja jaudu, ir viegls, ap 430-440  kg, 
tāpēc arī laiva var attīstīt visai ievērojamu ātrumu. 100 km/h stundā no
vietas tiek sasniegti aptuveni 4 sekundēs. Maksimālais ātrums taisnē  sacīkstēs ir ap 180 km/h, taču kvalifikācijā
ar tukšu bāku var izspiest pat 200 km/h. Ūdens allaž ir nemierīgs (pat rēnu
līmeni saviļņo daudzās laivas sacīkstēs), tāpēc šāds ātrums ir analogs 300 km/h
uz šosejas. Asākajos pagriezienos gravitācijas spēks var sasniegt 4 G.

Laivu  vada ar stūri, akseleratora pedāli un trim
hidrauliku, kas regulē dzinēja un arī dzenskrūves sagāzumu. Ja dzinēju
"atmet" no korpusa, priekšgals paceļas gaisā un laiva uzņem ātrumu.
Dzinēju piespiežot pie korpusa, laivas priekšgals grimst ūdenī, un tā tiek  bremzēta īsi pirms pagrieziena.

Laiva var izdarīt
ļoti strauju pagriezienu un salīdzinoši ar auto visai mazā rādiusā. Trim
hidraulika piespiež dzinēju tuvāk korpusam (dzenskrūve noliecas uz leju),
korpusa priekšgals grimst ūdenī, un laiva bremzējas. Sākas pagrieziena manevrs.
Kad laiva jau ir vēlamajā braukšanas virzienā, dzinēju (uz dzenskrūvi)
"atmet" tālāk no korpusa.

2662

Laiva ar auto. Auto piekabe kopā ar laivu ir desmit,
vienpadsmit metru gara. Lai to vadītu šauros līkumos, vajadzīgas labas
šofera  iemaņas. Līdz pirmajam posmam
Portugāles dienvidos pašam pilotam ar palīgu vēl jāveic ap 4500 km vienā
virzienā…

Māris RĪMENIS, LTV Sports

teksts un foto