Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā
Žurnāls: Nr. 72 Reportāža

Mūsējos vairs neaiztiks


Nedēļas nogalē Latvijā startē jaunā motorlaivu
sezona, bet vēl pēc nedēļas latvieši dosies uz F-2 pasaules čempionāta pirmo
posmu Portugālē. Kā jūtas šis sporta veids pirms jaunās sezonas? Latvijā –
labi, pasaulē – daudzsološi, politikā – kaujinieciski!

Spēcīgs nacionālais čempionāts

Pēdējās sezonās
Latvijas ātrumlaivu sportistu populārākais virziens ir Uvja Slaktera starti F-2
pasaules čempionātā. Taču arī nacionālā līmenī ir gan sportisti, gan
meistarība, gan azarts. Latvijas Ūdens Motosporta federācijas viceprezidents
Modris Kalnciems skaidro: „Lai
arī dalībnieku kvantitātes ziņā varētu vēlēties vēl labāku situāciju, prieks,
ka kvalitāte Latvijas čempionātam un tā dalībniekiem ir lieliska. Kopš
neatkarības atgūšanas ievērojami izaudzis tehniskas līmenis, turklāt augļus nes
deviņdesmito gadu vidū uzsāktās jaunatnes programmas – braucēji, kuri toreiz un
vēlāk sāka darboties šajā sportā, pēdējos piecos gados Latvijai atnesuši trīs
Eiropas čempiona titulus. Šie jaunieši drīz izaugs un kļūs par nopietniem
konkurentiem starptautiskajās cīņās, kļūstot par sāncenšiem arī mūsu veterāniem
Uģim Grosam un Zigfrīdam Bitainim. Skaidrs, ka virziens, kurā ejam, ir ļoti
pareizs. Dažkārt liekas, ka tie panākumi, kurus gūst Latvijas braucēji, nav iespējami,
jo budžeti, ar kādiem operē mūsu piloti un komandas, ir minimāli. Tomēr visi
strādā un šie rezultāti ir īsti! Jācer, ka sportisti, sajūtot panākumu garšu,
drīzumā ķersies ne tikai pie tehnikas gatavošanas sacensībām, bet arī pie
mārketinga pasākumiem."

Latvijas čempionātā
šogad septiņas klases – JT-250 (jaunieši no desmit gadu vecuma), kā arī laivas
no 400 kubikcentimetru motoriem līdz divu litru gliseriem. Daudz, taču ar mērķi
radīt pēc iespējas plašākas iespējas sporta veidā iesaistīties jauniem braucējiem.
„Divu litru motoru laivas
sasniedz ļoti lielu ātrumu sacīkstēs, tāpēc gan cīņas azarts, gan skatītāju
sajūsma ir pamatīga," saka Kalnciems. „Tomēr
ceru, ka šo klašu braucēji laika gaitā sāks pāriet uz salīdzinoši drošāku
tehniku – F-2. Šī tehnika sniedz to pašu baudu, taču drošības kapsula un
aprīkojums braukšanu padara ievērojami drošāku. Klase ir pietiekami apmeklēta –
dalībnieku skaits pārsniedz desmit sportistus. Mums jācīnās arī par dalībnieku
kvantitāti, tāpēc čempionātā ir arī šī ātrākā klase. Tā neatbilst
starptautiskajām prasībām, taču sportisti grib braukt un apzinās, kas šis ir
par sporta veidu."

LŪMSF aptver visus
Latvijas reģionus. Federācijas paspārnē ir komandas gan no Daugavpils un
Alūksnes Austrumos, gan Liepājas Rietumos. Sevišķi bieza pulcēšanās tuvāk
centram – spēcīgas vienības Rīgā, Bauskā, Jelgavā, Jūrmalā, Aizkrauklē. Visur,
kur ir ūdens – Latvijā tā netrūkst – motorlaivu braukšana ir cieņā.

Paaudžu maiņa

„Šobrīd Latvijas
ātrumlaivu sportā aizvadīta paaudžu maiņa. Ļoti svarīgs elements bija vecās
padomju skolas izmantošana jauno braucēju audzināšanā. Ja šī saikne nebūtu tik
veiksmīga, paaudžu maiņa būtu sarežģīta un rezultāti un panākumi izpaliktu,"
atgādina Modris. „Interesanti, ka
visus panākumus atnesuši jaunie braucēji. Turklāt jāatzīmē, ka aptuveni puse
Latvijas čempionāta dalībnieku regulāri startē Eiropas un pasaules čempionātos
– tas ir liels skaitlis salīdzinot ar citiem motoru sporta veidiem. Arī
Latvijas čempionāts laužas ārpus Latvijas – mūsu posmi notiek gan Lietuvā, gan
Igaunijā. Tādā veidā izdodas sacensties ne tikai ar baltiešiem, bet arī ar
Krievijas, Baltkrievijas un skandināvu braucējiem. Aug līmenis. Un, ja aug
līmenis pašu mājās, aug pārliecība arī starptautiskajā arēnā."

Līderis – Slakteris

Latvijas braucēji, kā
minēja Kalnciems, masveidīgi startē starptautiskās sacensībās. Kuru šobrīd var
saukt par valsts pirmo pilotu?

„Uvis Slakteris
startē prestižajā F-2 čempionātā. Ļoti ceram, ka Uvis drīz varēs spert nākamo
soli – pirmā formula! Riga Powerboat Team
strādā ļoti nopietni un mēs ceram, ka Latvijas karogs drīz atgriezīsies arī F-1
sacīkšu mastā. Pērn Rīgā F-2 pasaules čempionāta posmā mēs bijām patīkami
šokēti, ka pirmajās četrās vietās bija trīs Latvijas braucēji – Uvis Slakteris,
Uģis Gross un Genādijs Tučkovs. Jācer, ka puiši noturēs panākumu garšu līdz
galam. Mūsu klusais sapnītis: latvietis – pasaules čempions F-2 klasē."

Rīgā sacīkstes augustā

F-2 pasaules
čempionāta kalendārā šogad iekļauti četri posmi. Pirmais – 26. un 27. maijā
Portugālē. Otrā – Latvijas sacīkste Rīgā, 18. un 19. augustā. Pēc Rīgas atliks
divi posmi Saūda Arābijā un Apvienotajos Arābu Emirātos. „Ceram, ka visa pērnā gada spožā trijotne
piedalīsies Latvijas posmā, turklāt cītīgi gatavojas arī jaunais liepājnieks
Mārtiņš Bergholcs. Viņš ilgus gadus cīnās S-550 klasē. Paredzu, ka F-2 klase
būs tā, kas tuvākajā laikā attīstīsies arī Latvijā. Šī klase ir skatāma, nav
tik dārga, cik F-1 un citi motoru sporta veidi. Salīdzinājumam – Latvijas
autorallija čempionātā vajadzīgs budžets, ar kuru varētu aizvadīt pasaules
čempionātu F-2. Starptautiskā federācija pasaules čempionātā rīko tikai četrus
posmus, lai nepadarītu šo klasi tikai par profesionāļu sportu – UIM rūpējas,
lai F-2 varētu startēt piloti, kuri ikdienā strādā un vienkārši var to atļauties.
Profesionāļi ir pirmajā formulā – čempionātā ir vismaz desmit posmi."

„Rīgas sacensības
norises vieta tā pati – vislabākā pasaulē! Sportisti pulcēsies starp Akmens un
Vanšu tiltiem. Trase, kā vienmēr, ļoti sarežģīta. To atzīst katrs, kurš šeit
braucis. Tas tāpēc, ka ūdenim nav kur aizplūst – visapkārt akmens apmales.
Ūdens pret tām atsitas un atgriežas trasē, tieši ceļā sportistiem! Autosporta
valodā runājot – iedomājieties uzartu lauku, taču nevis taisnās vienvirziena
līnijās, bet arī perpendikulāri un diagonāli braukšanas virzienam. Un tad ātri
pabrauciet pa šādu lauku ar savu mašīnu… Slodze Daugavā sportistiem ir liela,
arī tehnikai jāiztur visas viļņu radītās vibrācijas. Taču mūsu sportistiem tas
palīdz. Jau pērn Rīgā sasniedzām otro, trešo un ceturto vietu un mēs ceram, ka
Rīgas sacīkstēs uzvarēs kāds ar Latvijas karogu startējošs braucējs. Uvis
Slakteris aizvadīja lielisku sezonu, čempionātā izcīnot trešo vietu, kas ir
augstākais Latvijas braucēju rezultāts F-2 un formulu klasēs kopumā. Agrāk vai vēlāk
– čempiontituls būs Latvijā!"

Kopā ar pilsētas svētkiem

Modris Kalnciems
stāsta par augusta sacensību Rīgā: „F-2
pasaules čempionāta posms notiks Rīgas pilsētas svētku ietvaros. Ja krastmalā
kaut kas notiek, blakus esošais ūdens daudzums ir tik liels, ka nozog iespēju
radīt krāšņumu visapkārt. Domāju, ka mūsu sacensība, kas ilgs divas dienas,
atdzīvinās šo vietu un rīdzinieki varēs jūsmot ne tikai par notikumiem uz
zemes, bet arī ūdenī. Sacensības tiešām ir skatāmas, reti tehniskajos sporta
veidos var tik labi redzēt visu trasi. Turklāt – bez maksas."

Šogad Latvijā notiks
četras starptautiskas sacensības: Eiropas čempionāts jauniešiem Alūksnē, F-2
Rīgā, S-550 klases pasaules čempionāts un pasaules čempionāta posms F-500
klasē, kurā ceram uz mūsu vecmeistara Zigfrīda Bitaiņa veiksmīgu startu.

Latvieši iekļaujas UIM politikā

LŪMSF šogad nolēmusi
paplašināt arī savu ietekmi UIM lēmumu pieņemšanā. Nav šaubu – līdzšinējās
federācijas darbības prezidenta Agra Kalnciema un viceprezidenta Modra
Kalnciema vadībā bijušas veiksmīgas, jo, sevi nepiesakot, Latviju nepazītu,
līdz ar to šeit nenotiktu starptautiskas sacīkstes un latvieši būtu kaut kur šī
sporta veidu grandu ēnā. Tomēr ir vieta progresam: „No šī gada iekļaujamies UIM dzīvē. Līdz šim
esam skatījušies, klausījušies, devušies uz asamblejām statistu lomā. Tomēr ir
skaidrs, ka, mūsu sportistiem arvien biežāk nonākot vadošajās pozīcijās,
nepieciešams par viņiem rūpēties. Nav šaubu, ka mūsu braucējus dažkārt arī
diskriminē un nospiež. Tas nav nekas jauns un to zina visu tehnisko sporta
veidu pārstāvji, ko nozīmē ielauzties šādā vidē. Mēs nopietni strādājam pie
dažādu noteikumu izmaiņām, lai tos saprastu skaidrāk un nebūtu iespējams dažādi
interpretēt. UIM noteikumu grāmatiņa ir divreiz biezāka nekā autosporta pārvaldnieka
FIA kodekss – ūdens motoru sportā pietrūkst konkrētības. Pērn Eiropas
čempionātā diskvalificēja uzvarētāju un par Eiropas čempionu kļuva braucējs no
Latvijas. Taču vēlāk diskvalifikāciju atcēla. Mēs neesam pret lēmumu
izskatīšanu un tiesnešu kļūdu labošanu, taču jautājums – kā tas tiek darīts. Ar
savu aktivitāti starptautiskajā arēnā centīsimies palīdzēt mūsu sportistiem.
Mēs būsim godīgi un, lai pret mūsu sportistiem izturas godīgi. Protams,
darbojoties starptautiskajā līmenī, strādāsim arī citās jomās."

Latvijas čempionāts
startē šajā nedēļas nogalē Liepājā, Karostas kanālā. Klātienē būs iespējams
apskatīt arī F-2 čempionāta tehniku. LŪMSF viceprezidents Modris Kalnciems
saka: „Brauciet skatīties – būs
ko redzēt!"

Viesturs Saukāns