Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Antarktīdas vērtības bobslejā

Mūsu bobslejisti jau ir Austrijas pilsētā Īglsā, kur šonedēļ sākas Eiropas kausa izcīņas pirmais posms. Mūsējie startēs ar sen neredzēti kuplu komandu — trīs četrinieku un četru divnieku ekipāžas.

Jau labu laiku zināms, ka Pasaules kausu izcīņas pirmos posmus Ziemeļamerikā mūsējie šoreiz izlaidīs un līdz gadu mijai startēs tikai Eiropā. Tas ir gan finansiālu apsvērumu dēļ, gan vienlaikus solis nākotnes komandas veidošanai, jo pilotiem Jānim Miņinam un Edgaram Maskalānam viņu ampluā pievienojušies nesenie stūmēji Oskars Melbārdis un Uģis Žaļims.
Kaut arī puiši šosezon trenējušies tikai Siguldā — līdz ar to nav bijušas iespējas braukt četriniekos (Siguldā tas būtu bīstami) —, pirmās pārbaudes sacensības dienu pirms izbraukšanas parādīja, ka mūsējie ir gatavi cīņām sezonas garumā. Divos braucienos uzvarēja pieredzējušie Jānis Miņins un Daumants Dreiškens, atstājot aiz sevis Edgaru Maskalānu un Raivi Broku, kā arī jaunos divniekus — Oskaru Melbārdi ar Intaru Dambi un Uģi Žaļimu ar pavisam jauno stūmēju Jāni Lūsi.

Pievilkt un nebremzēt
Izlases galvenais treneris Sandis Prūsis
Sandis nepiekrīt, ka šī sezona tāpēc būtu īpaši eksperimentāla. Bobslejā, kur jāskalda sekundes desmitdaļas, bez meklējumiem nekad neiztikt.
Protams, ka gatavot uzreiz četrus pilotus ir jaunums mūsu izlases pēdējo gadu darbā, bet bez jaunu asiņu ieplūdināšanas Sandis nebūtu bijis ar mieru strādāt tālāk.
Pagaidām viss rit pēc plāna, ātri iejuties Oskars, virāžu pēc virāžas pamazām atkož Uģis (viņš mums tāds kokains, špagats būtu jātaisa). Protams, žēl, ka tomēr neizdosies īstenot iecerēto — Eiropas kausu izcīņā startēt uzreiz ar četriem četriniekiem un četriem divniekiem, jo pietrūkst stūmēju. No pēdējā laikā atnākušajiem lietaskoku bijis maz, bet tie, kas varētu kaut tūlīt lēkt kamanās, nevar vienoties ar saviem iepriekšējiem treneriem.
Sandis gan uzskata, ka viduvējs desmitcīņnieks Latvijas sportam mazāk vajadzīgs nekā iespējamais olimpietis. Tāpēc sezonu latvieši sāks ar trim četriniekiem (piloti Jānis Miņins, Edgars Maskalāns un Oskars Melbārdis), bet divniekos pilotēs arī Uģis Žaļims, četriniekos viņš vēl būs stūmējs.
Uz jautājumu — kā konkurences apstākļos jūtas Miņins — Sandis ir atklāts un teic, ka tas jāprasot Jānim, jo šādas tēmas viņi neesot pārrunājuši. Katrā ziņā treneris apliecina, ka Jānis un Edgars joprojām ir izlases pirmie divi numuri. Tuvākais mērķis ir jaunos pilotus pēc iespējas tuvāk pievilkt klāt, nevis bremzēt līderus. Kas būs tālāk, tas atkarīgs tikai no sportiskajiem principiem un pašu puišu sviedriem treniņos un prasmes trasē.
Sandis dāvā žurnālistiem salīdzinājumu pērles un raksturo Jāni Miņinu kā nemainīgu vērtību. Viņš ir stabils kā Antarktīdas ledus, un globālā sasilšana viņu daudz neietekmēs. Sandis uzsver, ka viņiem nekad nav bijušas īpašas domstarpības par Jāņa darbu trasē, taču ir gadījies apmainīties viedokļiem par vajadzīgās kondīcijas ātrāku sasniegšanu. Cera, ka jauno pilotu elpa pakausī Jānim tikai palīdzēs un viņš uz zemāka pakāpiena kāpt negribēs.
Tālāk Sandis stāsta, ka par kamanām galva šoruden nav jālauza, jo neko jaunu pagaidām nepirks, jāsaved tikai kārtībā esošā tehnika, kas laba diezgan.
Stūmēju sadale vēl ir procesā. Skaidri zināms, ka sezonu pirmajās kamanās sāks Jānis Miņins ar Daumantu Dreiškenu, Mihailu Arhipovu un Intaru Dambi. Pārējie vēl jāvērtē. Uz pirmajiem posmiem līdzi brauc arī vairāki jaunie, kuri ir gatavi pacīnīties par savu vietu.
Sandis vēlreiz uzsver, ka lēmums izlaist pirmos Pasaules kausu izcīņas posmus Ziemeļamerikā nav tikai līdzekļu taupība, bet daļa no jaunā olimpiskā cikla plāna, kurš beigsies Sočos. Jā, vecie varbūt nedaudz zaudēs, bet kaujasspējīgas izlases radīšanai dažas lietas jāupurē.
Par pilotu gatavību Sandis neko daudz nevar pateikt, jo pagaidām visi braucieni notikuši tikai vienā trasē. Pirmie posmi Eiropā ļaus sakārtot pirmās atziņas.

Ne tik viegli
Pilots Uģis Žaļims
Uģis savos izteikumos vēl ir piesardzīgs. Par pilota vietu gan domājis, pirms pāris gadiem to rosinājis arī bijušais izlases treneris Gatis Gūts, taču toreizējie olimpiskie plāni nav ļāvuši eksperimentēt. Pāris braucienus pie stūres gan veicis un sapratis, ka pie šīs tēmas ir vērts atgriezties. Tagad pienācis laiks un Uģis ir kamanu priekšgalā.
Pirmās atziņas — nav tik viegli, kā domājis. Katra jauna nianse puisim atveras tikai pēc kļūdām un pat kritieniem. Līdz šim savā bobslejista karjerā Uģis kritis reizes piecpadsmit, astoņas no tām — kamanas pilotējot. Par laimi, nekas nopietns nav noticis, taču Uģis apzinās, ka jākļūst lokanākam, jādomā zibenīgāk. Arī ar satraukumu, kas stūmēja laikos gandrīz nebija, jāprot tikt galā. Agrāk tik iestūmi un lēci kamanās, tagad acis jātur vaļā visu distanci.
Taču apņēmību puisim grūti atņemt, un mācību stundu, pēc Uģa domām, līdz olimpiskajām spēlēm vēl ir daudz.

Konkurences stimulēts
Pilots Jānis Miņins
Mūsu pieredzējušākais pilots Jānis Miņins ar sagatavošanās posmu ir apmierināts. Kaut arī viņš atzīst, ka treneru prasības un viņa personiskā pieredze attiecībā uz fiziskajiem treniņiem nedaudz atšķiras — esot centies —, brīžiem sarkanā līnija, aiz kuras sākas pārslodze un līdz ar to arī traumas, pienākusi pavisam tuvu. Tiesa, no traumām nav izdevies pilnīgi izvairīties, un vienu brīdi par sevi atgādinājis Ahilleja cīpslu iekaisums, kas kavējis uzlabot sprinta ātrumu. Toties personiskais rekords pietupienos ar svaru stieni — 220 kilogrami.
Sezona tikko sākusies, un Jānis cer arī pārējos fiziskās sagatavotības rādītājus tikai uzlabot. Viņš ir gandarīts, ka nostabilizējies personiskais svars — tas ir ap 100 kg, optimāls viņa kaujas svaram.
Par olimpisko spēļu laikā pārciesto operāciju vairs liecina tikai neliela rētiņa un atmiņas, nekādu seku nejūtot. Par tehniku un stūmējiem Jānis saka — neko nezinot: kā treneris liks, tā būs.
Par pilotu konkurenci Jānis spriež reāli — ja reiz treneri nolēmuši pilotu loku paplašināt, tas viņu tikai stimulē. Nākotnes vīzijas Soču virzienā Jānis pašlaik neapcer, maksimāli labi jāstartē šogad un jāpierāda sava vieta izlasē. Klausoties Jāni, nevar nepamanīt zemtekstu, kurā viņš sev neredz citu vietu kā pirmo, vismaz mūsu izlasē.
Jānis slavē Oskaru Melbārdi, kurš pārliecinoši sācis savu pilota karjeru, taču reizē piebilst, ka Osītim ļoti noder treneru īpašā uzmanība, vecajiem (pašam un Edgaram Maskalānam) vairāk jādomā pašiem. Gan ieskriesies arī Uģis Žaļims, kuram sākums pagaidām iznāk smagnējāks. Kopumā Jānis atturas no prognozēm un uzskata, ka visu vietā noliks sezonas starti, — tad arī domās par tālāko.

5 kilogrami muskuļos
Pilots Edgars Maskalāns
Edgars nelabprāt atceras pēcolimpiskos izteicienus, dažādie viņa teiktā tulkojumi, paša olimpiskais stress jau ir pagātnē. Edgars apņēmīgi turpina iesākto un krietni pielicis spēkā, puisis rēķina, ka pieci klāt pienākušie svara kilogrami nav nekas cits kā muskuļi.
Taču ne fiziskais spēks tuvinās pjedestālu, par kuru Edžus cīnīsies visiem spēkiem. Par pilotu bagātību Edgars izsakās atzinīgi: ir gan ko ķert, gan — kam pakaļ dzīties.

Sajūtu laboratorija
Pilots Oskars Melbārdis
Oskars atzīst, ka lēmums par vietas maiņu ekipāža nav nācis negaidīti. Kaut arī viņš ir viens no mūsu spēcīgākajiem stūmējiem, jau sen domājis, ka gribētu pamēģināt spēkus pilota postenī.
Oskars uzskata, ka sākums ir normāls, jo milzu pieredze, kaut arī citu aizmugurē, tomēr ir neatsverama bobsleja sajūtu laboratorija. Viņš pagaidām pilotējis tikai Siguldas trasē un tikai divnieku, tāpēc nekādu īpašu pārsteigumu pagaidām neesot.
Oskars labi apjautis tagadēja posteņa īpašo atbildību par komandas biedriem — viņā kļūdas aizmugurē sēdošajiem atliek tikai akceptēt, jo viņš lieliski zina, ka stūmēju iespējas trasē ir minimālas.
Par treneru lēmumu nestartēt pirmajos aizokeāna Pasaules kausu izcīņas posmos Oskars neizsakās, tas esot treneru plāns, taču reizē atzīst, ka viņa un Uģa pirmās kaujas kristības sekmīgākas (un mazāk bīstamas turpmākajai karjerai) varētu būt ierastākajās Eiropas trasēs.
Tāpat Oskars uzskata, ka būt kopā ar lielo komandu (un to saka viens no mūsu līdzšinējiem bobsleja balstiem stūmēju kategorijā — aut.) jaunajiem ir tikai lietderīgi, jo tā vieglāk analizēt startus, labot kļūdas.
Oskars ir pilns apņēmības tikai augt un redz sevi arī olimpiskajās spēlēs Sočos.
Tiesa, ja komandā gadītos kādā kataklizma un pietrūktu stūmēju (tpu, tpu), tad Osītis vienmēr būtu gatavs izlīdzēt.
Juris BĒRZIŅŠ-SOMS

Eiropas kausa izcīņas kalendārs 2010./2011.
15.11.—21.11. Īglsa (Austrija)
22.11.—28.11. Čezāna (Itālija)
06.12.—12.12. Vintenberga (Vācija)
13.12.—19.12. Altenberga (Vācija)
17.01.—23.01. Sanktmorica (Šveice)