Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Legālais dopings

Bobslejā lielo eksperimentu un mūsu pirmajam pilotam Oskaram Melbārdim arī veselības atgūšanas sezona beigusies. Tagad jāievelk elpa, jāizdara pareizā izvēle un jāspiež pedālis grīdā. Pagaidām visi atrodas uz vienas starta līnijas, jo kvalifikācija Phjončhanas olimpiskajām spēlēm vēl tikai sāksies.

Zintis Ekmanis, būdams pirmais latvietis, kurš bobslejā kāpa uz olimpisko spēļu goda pjedestāla, uzskata, ka nākamziem Latvijai bobslejā beidzot cīņā par olimpisko zeltu jāizcīna uzvara. Latvijas Bobsleja un skeletona federācijai ir plāns, kā to izdarīt, un tas jau labu laiku tiek īstenots. Turklāt federācijas ģenerālsekretārs Zintis Ekmanis ir inženieris ekonomists, kurš uzsver, ka bobslejs ir ziemas tehniskais sporta veids, kurā reāli var aprēķināt uzvarai nepieciešamās izmaksas.

— Tātad tu zini, cik bobslejā maksā himna olimpiskajās spēlēs?

— Kopš 2006. gada, kad sākām nopietni gatavoties, redzamās lietās vien esam ieguldījuši vairāk par miljonu.

— Olimpiskais sudrabs un pasaules čempionu zelts par to jau ir dabūts!

— Jā, bet sākumā mums bija tikai viena ekipāža. Tagad jau mums ir, gribētos teikt, trīs līdzvērtīgas. Un mēs gribas cīnīties ne tikai par zeltu. Bobslejā vīriešiem pieejami divi medaļu komplekti.

— Cik īsti naudas vēl vajadzīgs?

— Lai visiem nopirktu jaunas kamanas. Visiem.

— Tātad trīs divniekus, divus četriniekus?

— Varbūt pat trīs četriniekus. Konkurētspējīgus.

— Vai tad pašreizējās kamanas tādas nav? Nupat olimpiskajā Phjončhanas trasē Ķibermanim divniekos otrā vieta, četriniekos — trešā, ceturtais — Melbārdis…

— Mēs runājam par to, kā gūt uzvaru, nevis cerēt uz kādu no medaļām. Phjončhanā paši redzējāt — iestūma labi startu, dabūja handikapu, kuru līdz trases vidum uzaudzēja līdz trīsarpus desmitdaļām, bet līdz beigām — vienalga — šveicietim trīs simtdaļas nozaudēja. Sadzisa ātrums. Sadzisa, lai gan Ķibermanis turpināja trasi veikt nevainojami. Šī jau nebija vienīgā reize. Esam secinājuši, sasniedzot aptuveni 120 km/h, nepieaug paātrinājums.

— Ar kādām kamanām mūsējie aizvadītajā sezonā brauca?

— Ķibermanis ar to četrinieku, kuru pirkām 2006. gadā. Pārtaisīts, remontēts, uzlabots Singerražojums. Miņins tajās kamanās vinnēja Sanktmoricā, Maskalāns 2011. gadā vinnēja Sanktmoricā un tagad Ķibis arī vinnēja turpat. Šai trasei ideālas kamanas, bet tādās trasēs kā Kēnigszē vai Phjončhana — skaidrs, ka neies.

Melbārdis brauca ar Soču olimpisko četrinieku, kas ir Valnera un Štampfera kopražojums.

— Ar ko Ķibermanis divniekos izcīnīja otro vietu?

— Divniekos visi brauc ar mūsu pašu BTC būvētajām kamanām.

— Un tās tagad jāmet ārā?!

— Nē, kāpēc? Tās ir labas kamanas. Bet, ja mēs gribam dzirdēt himnu, jāmeklē kaut kas vēl labāks.

— Kur ir garantija, ka tas jaunais patiesi būs arī labāks?

— Simtprocentīgas garantijas dzīvē nav. Bet mēs dabūsim tādu divnieku, ar kādu Frīdrihs kļuva par pasaules čempionu.

— Kur jūs tādu dabūsiet?

— No ražotāja, no Valnera.

— Kāpēc lai viņš jums to pārdotu?

— Tāpēc, ka vāciešiem bobus ražo divas firmas — austriešu privātuzņēmējs Valners un valsts sponsorēts uzņēmums FES, kas Vācijas izlasei izgatavo augstvērtīgu inventāru daudzos sporta veidos. FES kamanas arī nav sliktas, dažās trasēs pat labākas par Valnera. Vācu piloti izmanto abus ražojumus. Bet Vācija ir ieinteresēta, lai vācieši brauktu tikai ar FES. Notiek rīvēšanās, un mēs to varam izmantot.

Mēs trīs gadus, veidojot jaunas kamanas, sadarbojamies ar Eurotech. Mēģinām, mēģinām un pagaidām esam noskaidrojuši, kā nevajag taisīt. Cerams, ka pēdējā mēģinājumā trāpīsim. Ļoti ceru, ka Eurotechbeidzot uzbūvēs tādu divnieka bobu, kāda nav nevienam.

— Ja neuztaisīs…

— Drošībai paņemsim vienu Valneru. BTC arī mums paliek. Izštukosim sezonas laikā.

— Līdz spēlēm tā sezona būs par mēnesi īsāka nekā parasti!

— Ko tad?! Gaidīt un neko nedarīt?! Jau pēc pasaules čempionāta kļuva skaidrs, ka jāveic izmaiņas. Turklāt Valners iedeva zaļo gaismu, pasakot, ka tagad mums ir pirmā roka. Jebkurš ražotājs gribētu būvēt tādiem večiem kā mūsējie, kas spēj uzvarēt. Mēs varam būt lepni, ka patlaban mums ir trīs tādi nobrieduši piloti.

— Runa ir par vienu vai trijiem četriniekiem?

— Pagaidām par vienu, varbūt par diviem, varbūt arī trijiem. Tas atkarīgs no vairākiem faktoriem.

— Kad jāveic pirmais maksājums?

— Kad? Šodien.

— Kur nauda?

— Aizņemos un ieskaitu.

— Cik jāmaksā par četrinieku?

— Virs simt tūkstošiem eiro. Bet mēs vēl pakaulēsimies. Varbūt tūlīt pasūtīsim arī otru. Paši sportisti arī meklē sponsoru naudu. Vēl slidas vesela kaudze jāuztaisa. Seši komplekti, katrs maksā vismaz septiņus tūkstošus. Bet ko mēs te tik daudz uz to naudu ieciklējamies!? Mēs taču gribam, lai olimpiskajās spēlēs skanētu Latvijas himna! Tāpēc vajadzīgas jaunas kamanas visām ekipāžām.

Arī Vankūverā mums bija jāņem medaļa — sudrabs. Bet redz’, kā sanāk, ja ir viena ekipāža. Miņinam apendicīts — un visi sapņi vējā. Tagad mums ir trīs ekipāžas. Viens pilots izkāps no gultas ne ar to kāju, divi kāps ar pareizajām. Visu izšķir nianses, tas ir lielais sports.

— Ir cerības visu nepieciešamo naudu dabūt?

— Nacionālajā Sporta padomē, ko vada premjers, visi atbalstīja šo jautājumu. Ne jau tikai par mums, arī par skeletonu, kamaniņu sportu, biatlonu… Mēs novērtējam šo atbalstu. Šis stāsts ļoti uzmundrina puišus. Nekad nav bijis tā, ka visiem ir vienādi kvalitatīvs inventārs. Tagad būs. Tas ir legālais dopings.

— Var uzskatīt, ka esat dabūjuši valsts pasūtījumu?

— Vai tad, ja to neizpildīsim, mums galvas nocirtīs? (Smejas.) Es nezinu, kā to noformulēt. Jāatgādina, ka mēs regulāri piesaistām arī lielu sponsoru naudu. Mūsu prezidents Jānis Kols solīja — mēs pieliksim klāt tikpat, cik dos valsts. To arī cenšamies izpildīt. Mums ir ilggadēji un uzticami sponsori, kuru vārdus varat labi izlasīt uz kamanām.

Tauta grib uzvaras augsto sasniegumu sportā. Tas ir skaitļiem pierādāms. Visām bobsleja sacensībām olimpiskajās spēlēs Sočos Latvijas TV bija 200 000 skatītāju, kad brauca mūsējie, viņu skaits pieauga līdz 380 000. Vēl 100 000 klāt Viasat televīzijā, kur Ķipurs komentēja. Kopā — 480 000! Atskaiti nost zīdaiņus un pavisam mazus bērnus — tā vairs nav ceturtā daļa… puse nācijas gaida uzvaru! Vai svaigāks piemērs. Kad mēs nospridzinājām Sanktmoricā ar pirmo un otro vietu četriniekos, federācijas mājaslapa uzkārās. 360 000 apmeklētāju gribēja ienākt gandrīz vienlaikus.

Ne jau ar tukšām kabatām mēs solām cīņu par visaugstākajām medaļām. Pēdējos gados Pasaules kausā esam uzvarējuši 16 reizes, otro vietu izcīnījuši 20 reizes, trešo — 17 reizes. Daudz biežāk esam palikuši sešniekā, turpat pie pjedestāla. Tas liecina, ka vēl jāinvestē, lai varētu mainīties uz augšu. Un kas vēl mums ir skeletonā! Martinam Dukuram vienam pašam 50 uzvaras Pasaules kausa posmos, astoņas kopvērtējumā, pieci pasaules čempiona tituli! Premjers pareizi pateica — mēs esam braucošā Latvijas reklāma.

— Bet Finanšu ministre nupat paziņoja, ka Sporta bāzes budžets nākamgad būs par diviem miljoniem mazāks…

— Tad labi, ka mēs tagad pērkam tehniku. Vieglāk būs izdzīvot grūtākus laikus. Jaunās kamanas jebkurā gadījumā ir ieguldījums arī nākotnē. Mums ir kaujasspējīgas kamanas, kas kalpo kopš 2006. gada.

Kulminācija ir olimpiskās spēles. Amerikāņiem sadarbībā ar BMW ir uzbūvēti ļoti labi bobi — super, vienkārši izcili, ideāli. Turklāt amerikāņi un kanādieši Phjončhanas trasē jūtas ļoti labi, jo pieraduši pa tādām rodeo trasēm, kādas ir arī Ziemeļamerikā, braukt. Ierodoties Eiropas smalkajās trasēs, viņi uzreiz atpaliek. Bet Phjončhanā viņi var izriezt krūtis. Starts arī viņiem labs. No viņu rindām olimpiskajā trasē var pat kāds jaunais izšaut. Krievi kaut ko atraduši slidu apstrādē. Vāciešiem ir ļoti labas slidas.

— Principā tiek lietotas aizliegtas metodes?

— Pagaidām tehniskā komisija to nespēj pierādīt. Mums atliek spēlēt līdzi.

— Vai pēc šīs sezonas ekipāžām nebūs jāmaina numuri?

— Nu, kādi numuri… Kas tie par stulbiem jautājumiem?

— Ķibermanis tomēr izcīnīja augstākas vietas.

— Bet mēs taču zinām, ar kādām problēmām cīnījās Melbārdis. Muguras operācija, tās dēļ izlaists sezonas sākums…

— Ķibermanis šosezon beidzot atvērās.

— Nu ja. Tāpēc jau mēs viņam paņēmām jaunu BTC bobu. Aizpērn nebija rezultāta tāpēc, ka viņš eksperimentēja. Brauca ar Eurotech bobiem. Upurējās skaistās nākotnes vārdā. Labi, līdz piektajai vietai tas Eurotech tika. It kā jau nav slikti — piektais Eiropā. Bet ar to ir par maz.

— Neteiksi taču, ka tikai uz tehnikas rēķina viņš šogad sāka braukt tik labi!

— Krājas taču pieredze. Phjončhanā viņu spārnoja arī panākums. Viens panākums, otrs, trešais… Viņš atraisījās, atbrīvojās. Sākumā Ķibis vispār bija brīnumbērns, visu tvēra tik ātri, līdz divus gadus pēc kārtas dabūja pa galvu Leikplesidā un nokrampējās. Tie bija diezgan smagi kritieni. Aizpagājušajā sezonā arī. Pats apgalvoja, ka nekādu seku neesot, bet sekas bija. Zemapziņu nevar tik ātri izslēgt. Tagad beidzot atraisījās. Brauc arvien labāk, bet tāpat vēl ir, kur tiekties. Brauksi piecpadsmito sezonu, un vēl nāks klāt nianses. Citreiz jau to sanāk tik daudz, ka vajag atgriezties pie vienkāršības. (Smejas.) Pat lielais Oskars — Melbārdis —, kas ir pasaulē labākais pilots, tver arvien jaunas izjūtas.

— Vēl ir Uģis Žaļims.

— Izskatās, ka viņam Phjončhanas trase patīk. Citās gribējās, lai viņš būtu stabilāks. Viņš ir tāds riktīgs strādātājs, un, ja trase Uģim patīk, rodas arī stabilitāte. Phjončhanā tai būs liela nozīme. Neticu, ka kāds teicami nobrauks visus četrus braucienus. Arī pasaules čempionātos tā nenotiek, izņemot pērno Īglsā, kur lielais Osis četrreiz nobrauca teicami. Tas ir superlīmenis. Trīs labi braucieni jau ir okei, vari cerēt uz medaļām. Divi labi — tas ir desmitnieka gals.

— Trīs vietas olimpiskajās spēlēs vēl nemaz nav izcīnītas?

— Visiem cīņa par vietām olimpiskajās spēlēs vēl tikai sāksies! Turklāt no nulles. Kvalifikācija, kas noteiks 25 labākās ekipāžas dalībai spēlēs, bobslejā beidzas 21. janvārī, nepilnas trīs nedēļas pirms spēlēm. Tas ļoti apgrūtina eksperimentus. Jau ar Pasaules kausa izcīņas pirmo kārtu jāsāk maukt ar pilnu klapi. Jo mūsu mērķis ir pirmo reizi startēt ar trim ekipāžām, bet tas būs ļauts tikai trim spēcīgākajām nācijām.

Cerēsim, ka būs iespējams ātrāk uzliet ledu Siguldā. Ir bijis precedents, kad esam braukuši jau septembrī, bet tas atkarīgs no laikapstākļiem. Tad mēs varētu aizbraukt uz pirmo ledu Lillehammerē un tur kārtīgi pastrādāt. Pēc tam jādodas uz treniņnedēļu Korejā. Baiga izmaksu pozīcija. Uz turieni varbūt pat nāksies aizvest kādas liekas kamanas, lai pamēģinātu. Tad sākas Amerikas posmi, pēc tam Eiropa. Sāksim ne tikai ar trim divniekiem, bet arī ar trim četriniekiem. Tad redzēsim, kā tālāk ies.

— Jauns iesaukums bobslejā tiks izsludināts?

— Kā parasti — maijā. Gatavojieties un nenokavējiet!

 

Zintis EKMANIS

Latvijas Bobsleja un skeletona federācijas ģenerālsekretārs

Dzimis: 1958. gada 17. maijā Pabažos

Izglītība: Rīgas Politehniskais institūts (tagad RTU), inženieris ekonomists

Sportā           kopš pamatskolas laikiem, vispirms trenējies vieglatlētikā, Latvijas čempions trīssoļlēkšanā, bobslejā kopš 1980. gada

Lielākie sasniegumi: bobslejā: 3. v. Sarajevas olimpiskajās spēlēs (1984. g.) divniekiem (kopā ar stūmēju Vladimiru Aleksandrovu no Krievijas), četru olimpisko spēļu dalībnieks, Eiropas čempions (1985. g.), vicečempions (1990. g.) un 3. v. ieguvējs (1984. g.), 3. v. 1985. gada pasaules čempionātā, PSRS un Latvijas čempions

Ģimenes stāvoklis: precējies, divu meitu tēvs

Hobiji  mūzika, pašizglītošanās

 

PASAULES KAUSA IZCĪŅĀ

Divniekiem

Pilots, Vistlera, Leikplesida, Altenberga, Vinterberga, Sanktmorica, Kēnigszē, Īglsa, Phjončhana, punkti

1. Frančesko Frīdrihs (Vācija 1., –, 1., 1., 2., 2., 1., 1., 1545

2. Stīvens Holkombs (ASV 11., 1., 8., 10., 3., 2., 10., 14., 1331

3. Jundžons Vons (Koreja 3., 4., 5., 8., 8., 16., 11., 5., 1312

8. Oskars Ķibermanis (Latvija –, –, 3., 3., 5., 5., 8., 2., 1138

12. Uģis Žaļims (Latvija –, –, 9., 5., 10., 9., 9., 9., 936

16. Oskars Melbārdis (Latvija –, –, 13., –, 6., 6., 2., 12., 810

Četriniekiem

1. Aleksandrs Kasjanovs (Krievija 1., 8., 2., 4., 8., 6., 9., 1., 1500

2. Riko Peters (Šveice 2., 1., 5., 14., 5., 11., 2., 2., 1471

3. Stīvens Holkombs (ASV 4., 2., 9., 7., 15., 4., 3., 10., 1362

11. Oskars Ķibermanis (Latvija –, –, 7., 10., 1., 14., 8., 3., 1009

13. Oskars Melbārdis (Latvija –, –, 11., –, 2., 7., 1., 4., 931

23. Uģis Žaļims (Latvija –, – , 18., 15., 18., –, 17., –, 352

 

PASAULES ČEMPIONĀTĀ(KĒNIGSZĒ)

Divniekiem

4. Oskars Ķibermanis/Matīss Miknis

6. Oskars Melbārdis/Jānis Strenga

14. Uģis Žaļims/Jānis Jansons

Četriniekiem

4. Oskars Melbārdis/Daumants Dreiškens/Arvis Vilkaste/Jānis Strenga

10. Oskars Ķibermanis/Jānis Jansons/Matīss Miknis/Raivis Zīrups

 

EIROPAS ČEMPIONĀTĀ (VINTERBERGĀ)

Divniekiem

3. Oskars Ķibermanis/Matīss Miknis

5. Uģis Žaļims/Jānis Jansons

Četriniekiem

8. Oskars Ķibermanis/Jānis Jansons/Matīss Miknis/Raivis Zīrups

11. Uģis Žaļims/Helvijs Lūsis/Dāvis Spriņģis/Kaspars Brežinskis