Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Kurzemes rallijs ar Latgales ēnu

Šajā nedēļas nogalē Liepājā un tās apkārtnē
turpināsies Latvijas rallija čempionāts, jo notiks seriāla priekšpēdējais posms
– rallijs Kurzeme 2010. Lai gan
sezonai izšķirošs brīdis, jo sāk veidoties skaidras čempiontitulu dalīšanas
aprises, papildu intrigu rada iepriekšējā posma – Latgales rallija – ēna.
Nojaušams, ka degvielas lieta, kas sākās zilo ezeru reģionā, var ieviest
izmaiņas arī kopvērtējumā.

 

Degvielas lietas atrisinājums – septembra
sākumā.

 

Jūlijā notikušajā
Latgales rallijā N4 klases pirmo triju vietu ieguvējiem – Anda Neikšāna/Pētera
Dzirkala, Jāņa Vorobjova/Guntara Zicāna un lietuviešu Martina Samuiša/Ramūna
Šaučikova ekipāžām – tika paņemti izmantotās degvielas paraugi. Tehniskā
komisija tos nosūtīja pārbaudēm Starptautiskās Automobiļu federācijas atzītai
laboratorijai Vācijā. Rezultāts – pārliecība par atļautiem rādītājiem ir tikai
Neikšāna/Dzirkala mašīnas degvielai.

LAF Rallija komisija
vēl nav oficiāli paziņojusi lēmumu, jo formāli visas procedūras nav pabeigtas, sportisti
par pārkāpējiem vēl nav atzīti. Turklāt viņiem ir tiesības aizstāvēties un
pierādīt, ka vācu laboratorija, kurai uzticas FIA, neko nesaprot no ķīmijas.
Cik zināms, vismaz viena ekipāža to arī darīs. Rallija komisija ziņo, ka spriedums
par Latgales rallija notikumiem būs zināms ne agrāk par 7. septembri.

Lietuviešu ekipāžas
rezultāts tiešā veidā atsaucās tikai uz Latgales sacīkstes rezultātiem un
Lietuvas čempionāta kopvērtējumu – šajā cīņā notika arī kaimiņvalsts punktu
dalīšana. Taču Vorobjova situācija visai tieši atsaucas uz N4 klases Latvijas
čempionātu. Pirmkārt, ja tiešām izrādīsies, ka Vorobjovs/Zicāns ir pārkāpuši
vai kļūdījušies ar degvielu, ekipāža zaudēs jau tā vājās cerības uz čempionu
titulu. Taču viņu rezultāta anulēšana paceltu tabulās uz augšu un dotu papildu
punktus sekojušajām ekipāžām.

N4 klasē šobrīd,
uzskatot, ka neviens nav atzīts par izslēgtu no Latgales rallija, ir divi droši
čempiontitula dalītāji un vēl divas ekipāžas, kas atlikušajos divos posmos var
izglābt situāciju un veiksmes gadījumā uzvarēt. Neikšāna/Dzirkala ekipāžai ir
38 punkti, Aivja Egles/Mārtiņa Jeruma vienībai – 34, Vorobjovam/Zicānam un Māra
Neikšāna/Raivja Jansona vienībai – pa 28. Tātad Andis Neikšāns un Egle jebkurā
gadījumā dalīs šā gada titulu līdz pēdējam posmam. Savukārt otru Neikšānu un
Vorobjovu var glābt izcils rezultāts šajā nedēļas nogalē.

Ja pieļaujam iespēju,
ka Vorobjova astoņus punktus par otro vietu atņem degvielas lieta, tad starp
Andi un Aivi paliek vairs tikai divi punkti, jo Egle trešo vietu Latgales
rallijā nomainītu pret otro un iegūtu vēl divus punktus. Māra Neikšāna punktu
skaits Vorobjova rezultāta anulēšanas gadījumā nemainītos, jo ekipāža Rēzeknē
izstājās.

 

Degvielas jautājums – aktuāls

Šosezon N4 klases
automašīnās izmantotās degvielas jautājums radās neilgi pirms notikumiem
Latgales rallijā. Faktiski tie izprovocēja LAF Rallija komisiju uz eksperimentu
pārbaudīt degvielu.

N4 klasē, kas tiek
dēvēta par rallijam pielāgotu sērijveida automašīnu klasi, jāizmanto noteikti reglamentēta
degviela. Problēmas sākās tad, kad atsevišķas ekipāžas, neko ļaunu nedomājot,
sāka izmantot sacīkstēs biodegvielu – E85 markas degvielu, kuras sastāvā ir 85
procenti bioetanola un tikai 15 procenti benzīna, pirmie to sāka lietot
Egle/Jerums. Ieguvums – palielināta jauda, kā arī allaž pozitīvā atsauce uz
ekoloģiskumu un ekonomiju. Ar šādu degvielu vēlāk sacīkstēs piedalījās arī
dažas citas ekipāžas.

Taču tad, kad
speciālisti sāka iedziļināties notiekošajā, tika konstatēts, ka šī degviela
faktiski neatbilst N4 klases prasībām – biodegvielai ir krietni augstāks oktāna
skaitlis – 110, kamēr pēc noteikumiem atļautais oktāna skaitlis ir, maksimums,
102.

Rallija komisija
sākotnējo lēmumu atļaut lietot šādu degvielu vēlāk aizliedza. Pirmkārt, tā
neatbilst noteikumiem, otrkārt, šobrīd ir grūti kontrolēt tās specifiku un
atbilstību noteikumu prasībām citos elementos. Treškārt, N4 klase ir FIA
starptautiski atzīta un šāda pašdarbība nedaudz aizēnotu centienus iekļauties
starptautiskajā elitē. Ceturtkārt, uz iepriekš minēto varētu pievērt acis un
izmainīt noteikumus, taču spēles laikā noteikumus mainīt nedrīkst. Tāpēc
diskusija par biodegvielas izmantošanu tika pārcelta uz nākamo sezonu. Tad būs
redzamas arī starptautiskās tendences šajā sakarā.

Pēc šīs epopejas
sekoja rallijs Latgale 2010. Visai
saprotams bija lēmums
tehniskajās pārbaudēs pēc sacīkstēm pārbaudīt tieši degvielas sastāvu
ātrākajiem braucējiem.

Ja par Vorobjovu un
viņa šā gada sezonu, tad tā nav no veiksmīgākajām. Jāņa ekipāža par degvielas
jautājumu strīdas arī Krievijas rallija čempionātā, kur sportistiem sākotnēji tika
anulēts rezultāts par neatļautu sastāvu. Tad sekoja Latgales sacīkste, kas Vorobjovam,
kā minēts, formāli vēl nav beigusies. Pēdējā saķeršanās ar tiesnešiem bija
Lietuvā, kur ekipāžas rezultātu anulēja par saņemtu palīdzību no malas.

 

Čempionāts interesants līdz finišam

Šonedēļ notiekošajam
Kurzemes rallijam sekos vēl tikai viens posms – septembra beigās Jūrmalā un
Kuldīgas pusē notiekošais rallijs Latvija 2010. Šajās divās sacīkstēs tiks
noskaidroti uzvarētāji visās trijās čempionāta ieskaitēs un papildu kausa
izcīņās.

A+ pilnpiedziņas
grupā pašlaik šķietami pārliecinoši vadībā atrodas lietuviešu Roka un Ingas
Lipeiķu ekipāža, kas savākusi 41 punktu. Tiesa, Latvijas čempionātā sliktāko
rezultātu sezonas posmos atmet, līdz ar to lietuviešiem šobrīd svītrotos pieci
punkti, kamēr sekotājiem atmetamo punktu vairs nav. Līdz ar to ir iespēja,
startējot ar pārliecinoši labāku tehniku, pie Latvijas čempiontitula tikt ir
Ivaram Vasaraudzim/Pēterim Spredzim. Viņiem 33 punkti un vēl divas
prognozējamas uzvaras (vienas uzvaras cena – 11 punkti). Ja Vasaraudzis gūst
divas uzvaras, Lipeiķim pietrūks punktu pat ar divām otrajām vietām.

Interesanta būs cīņa
arī par trešo vietu. Pašlaik pozīciju sagrābuši Mārtiņš Svilis/Aivis
Aizsilnieks, bet spēcīga tehnika var palīdzēt pozīciju atgūt Raimondam
Kisielam/Gatim Panavam. Abas ekipāžas diez vai pretendē uz ko vairāk par trešo
vietu, taču to starpā ir tikai trīs punkti, līdz ar to tām sacīkstes būs
interesantas.

2WD grupā visai
aizraujoša un internacionāla situācija. Uz čempiona titulu pretendē pāris
latviešu ekipāžas, kā arī lietuvieši un igauņi. Par sezonas pārsteigumu
jāuzskata jaunais Lietuvas sportists Roks Kvarciejus, kurš izveidojis nelielu
pārsvaru pār sekotājiem. Viņš stabili sasniedz augstus rezultātus un, kas
svarīgi, spēj finišēt sacīkstēs, izvirzoties čempionāta vadībā vienā no
lielākajām konkurencēm Baltijas rallija seriālos. Šķietami ātrāki ir Latvijas
sportisti Artūrs Priednieks, Ivo Ķilpis un citi, taču latviešus katastrofāli
iegāž tehnikas defekti un dažos gadījumos – avārijas. Vēl viens neveiksmīgs
posms, un Latvijas tituls dosies uz Lietuvu.

Tomēr ir pamats
uzskatīt, ka stipras kārtis ir arī mūsu sportistu rokās. Artūrs
Priednieks/Jānis Kirkovalds startējuši trijos no pieciem notikušajiem posmiem.
Pirmajos divos tika gūta pārliecinoša uzvara, taču Latgales rallijā Artūram
gadījās pieļaut kļūdu un avarēt. Ja ne šis negadījums, viņš, iespējams, būtu
drošā čempionāta vadībā.

Līdzīgs stāsts par
Ivo Ķilpja/Arta Ceriņa ekipāžu: tā ar savu aizmugures piedziņas auto ir
mežonīgi ātra, taču izstāšanās divos posmos čempiontitulu padara par visai tālu
sapni. Tomēr ne nesasniedzamu.

Līdzīgi kā
Kvarciejus, izturības un stabilitātes spēles spēlētājs ir igaunis Rolands
Murakass – viņš kopvērtējumā ir trešais, ar vienādu punktu skaitu ar
Priednieku, bet priekšā Ķilpim. Viņam ir mazāk cerību uz čempiontitulu, taču
viņš var atņemt sudrabu Latvijas sportistiem.

 

Labākais juniors – kaimiņš

Lai gan nav skaidrs,
kurš tieši izcīnīs svarīgo labākā juniora statusu šajā sezonā Latvijas rallija
čempionātā, ir zināms, ka tas nebūs neviens no Latvijas braucējiem. Mūsu sportistu
sekmes šajā sezonā ir katastrofāli vājas, tāpēc labākais no mūsējiem Junioru
kausa izcīņā – Ralfs Sirmacis – ir tikai astotajā vietā. Priekšā lietuvietis,
igauņi un pat Lielbritānijas pārstāvis Ozians Praiss.

Nopietnākā cīņa šajā
vērtējumā gaidāma starp 2WD titula dalītājiem Roku Kvarcieju un Rolandu Murakasu.
Atgādinu, ka Latvijas čempionātā par Junioru kausu cīnās piloti, kuri startē ar
vienas ass piedziņas automašīnām un nav vecāki par 25 gadiem.

Šogad īsti nedarbojas
cits papildu vērtējums – mašīnām ar motora darba tilpumu līdz 1600 kub. cm. To
ieviesa, lai mazākās kubatūras tehniku izmantojošajiem sportistiem būtu
motivācija cīnīties, citādi jaudīgākās vienas ass piedziņas mašīnas rada
bezcerību cīņā par čempiona titulu. Šajā vērtējumā iekļāvušās tikai piecas
ekipāžas, vadībā atrodas Ivo Ķilpis/Artis Ceriņš.

 

Komandām viss gandrīz skaidrs

Komandu ieskaitē būs
pārsteigums, ja pēdējos posmos uzvaru no rokām izlaidīs LMT Rallija komanda, kuras sastāvā darbojas abi brāļi Neikšāni.
Vienībai ir labs pārsvars pār sekotājiem. Bīstama varētu būt Aivja Egles
pārstāvētā Tieto Kronus Rally Team,
kurai šosezon fragmentāri izdodas pārsteigt ar lielu punktu guvumu.

Čempionāts ir finiša
taisnē, un, lai arī Kurzemes rallijs diktēs pēdējā posma kopvērtējuma scenāriju,
nezināmā ir ļoti daudz.

Viesturs SAUKĀNS