Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Dzīve kustībā

Jau sešpadsmito reizi Izglītības un zinātnes ministrija īpašā konkursā nosaka gada labākos sporta skolotājus, kuri šogad tiek nominēti Trīs zvaigžņu balvai. Šoreiz Covid-19 ierobežojumu dēļ nenotika konkursa spraigā otrā kārta, kurā seši labākie pedagogi sacenšas klātienē, vadot sporta stundu neitrālā laukumā. Vērtēšanas komisijai labāko trijnieku nācās noteikt, izvērtējot pedagogu profesionālās darbības aprakstus un video pieteikumus. Iepazīstinām ar trim labākajiem — Ivetu Cauni, Māri Stabiņu un Juri Zilveru.

Ņemot līdzi bērnībā ieaudzināto taisnīguma izjūtu, Iveta Caune pēc Madonas ģimnāzijas beigšanas devusies uz Rīgu, lai stātos Policijas akadēmijā ar vēlmi kļūt par izmeklētāju. Apzinājusies, ka nevarēs atļauties studēt, ja netiks budžeta grupā. Tā arī noticis — palikusi aiz svītras. Tad nu īstenots plāns B, iestājoties Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijā. Lai gan skolas laikā nevienā sporta veidā nav trenējusies, sacensībās Iveta bieži piedalījusies, jo bijusi aktīva meitene, kurai sportošana un kolektīva interešu aizstāvēšana nav bijusi sveša.

Tagad Iveta Caune par savu izvēli jūtas gandarīta un novērtēta, jo konkursā piedalīties virzījuši kolēģi — Rīgas 49. vidusskolas vadība.

Ar PĀRSTEIGUMA dzirksti

Svarīgi, lai sporta stundas būtu interesantas, uzskata skolotāja Caune, nodarbībās ik pa laikam cenšoties sagādāt kādu pārsteigumu — jaunu aktivitāti vai jau zināmu, bet ar pilnīgi citiem spēles noteikumiem. Arī humorīga gaisotne esot noderīga, lai sporta stundā skolēniem vieglāk smelties enerģiju turpmākajai mācību dienai. Tāpēc skolotāja apņēmusies nekad nevadīt stundu ar sliktu garastāvokli!

Attālinātai mācīšanai neviens nebija gatavs, tādas metodes augstskolā nemācīja, norāda Iveta Caune. Bet arī šādā situācijā var atrast priekšrocības, un tās jācenšas izmantot. Skolotāja izstrādā un audzēkņiem dod uzdevumus, kuros pašiem jāizlemj, kā nonākt līdz vēlamajam rezultātam. Skolēni paši pieņem lēmumu un ir atbildīgi par tā izpildi. Rezultāti liecina, ka skolēni uzdevumiem nodevušies ar interesi un izdomu.

VEKTORS ENERĢIJAI

Iveta Caune strādā ar 7.—12. klasēm. Šajā vecumā pusaudži jau ir ar zināmu atbildības izjūtu un arī ar saviem knifiņiem. Ja gadās, ka šādi skolēni cenšas dezorganizēt stundu vai skolēnus, skolotāja pārbaudījusi dažādas metodes — dusmojusies, rājusies, apturējusi skolēnus, stundu, bet efektīvāka izrādījusies pavisam vienkārša lieta — jādod dumpiniekiem iespēja būt līderiem, vadīt, organizēt. Process tiek pārredzēts un pieskatīts, kaut gan itin bieži, kad šiem skolēniem jākļūst par reāliem līderiem, kam jānoorganizē kvalitatīvs uzdevums, viņi mēdz apjukt. Šādā situācijā noteikti nedrīkst nosodīt, bet jāpalīdz īstenot uzdevumu līdz galam. Tā šie skolēni saprot, kā ieguldīt savu enerģiju lietderīgi. Ir lietas, pie kurām skolotāja Caune pieturas nemainīgi un principiāli — disciplīna, savstarpējā cieņa un godīgums. Skolēni to zina un ir pieņēmuši.

Mēdz gadīties, ka skolēni, kas aktīvi trenējas ārpus skolas, ir vai nu patiešām pārguruši, vai reizēm tikai aizbildinās ar šādu ieganstu. Tādos gadījumos sportistiem tiekot atgādināts, ka stunda nav treniņu nodarbība, kurā varētu uzkrāt pārgurumu. Tiem, kas trenējas kādā sporta veidā, skolotāja stundā izpildāmajos uzdevumos ļauj demonstrēt savas prasmes, bet lietderīgi. Šie skolēni tiek iesaistīti par darba grupu vadītājiem, kas palīdz tiem, kam nepadodas. Tādās situācijās viņi lieliski var demonstrēt savas līderu dotības.

SKOLĒNI — SADARBĪBAS PARTNERI

Iveta uzskata, ka stunda ir izdevusies, ja tās nobeigumā daļai skolēnu ļoti gribas vēl turpināt. Ir gandarījums, ja nākamā klase, atnākot uz stundu, jautā — vai viņi savā stundā arī varēs darboties tāpat kā iepriekšējā klase, jo skolēni jau paspējuši savstarpēji padalīties ar informāciju par stundas aktivitātēm. Gandarījumu sagādā sajūta, ka ir ar saviem skolēniem tā sastrādājusies, ka var viņiem uzticēties, un ļoti cer, ka uzticība ir abpusēja. Šī savstarpējā uzticēšanās veicina sadarbību, stundās ļaujot piedāvāt un īstenot aizraujošas un jaunas idejas. Skolēni tās pieņem, izmēģina, izsaka savu viedokli. Ne vienkārši patīk, nepatīk, bet — kas bija labākais vai ko vajadzētu pamainīt. Tieši šī sadarbība skolotāju mudinot pilnveidoties, meklēt ko jaunu un aizraujošu. Profesionāli varot augt, ne tikai apmeklējot dažādus kursus. Ivetai esot daudz fantastisku kolēģu, sporta skolotāju, kas ir arī lieliski ideju ģeneratori, ar kuriem varot runāt stundām, rosinot īstenot jaunas idejas vai palīdzot atdzimt sen aizmirstām.

Nereti gadās, ka kādā meža trasē vai citā aktīvā tautas sporta pasākumā skolotāja satiek savus pašreizējos vai bijušos audzēkņus, tad gribas ticēt, ka tās zināmā mērā ir sekas arī viņas piemēram, dzīvesveida pozicionējumam un ieguldītajam darbam. Iveta Caune vienmēr aicinājusi un motivējusi skolēnus dažādām sacensībām. Četrdesmit devītie bijuši aktīvi Rīgas maratona skolu ieskaites dalībnieki, saorganizējušies arī Stirnu buka skrējienam, liela skolēnu interese un atsaucība bijusi telpu orientēšanās pasākumā.

ĪPAŠS VAĻASPRIEKS

Arī ģimenē tiekot piekopts aktīvs dzīvesveids. Vecākā meita trenējas vieglatlētikā, jaunākā — sākusi nodarboties ar orientēšanos. Dzīvesbiedrs piekāpies lēnāk, bet tagad jau nereti aktivitāšu iniciators esot tieši viņš.

Brīvajā laikā Ivetai ir kāds īpašs vaļasprieks. Viņas draugi esot pieraduši, ja aizsākas saruna par dienesta suņiem, par sadarbību un treniņiem ar četrkājainajiem mīluļiem — sarunas var ieilgt! Arī šajā jomā Ivetai ir savi mērķi, savas ambīcijas. Darbojoties ar suņiem, varot smelties fantastisku enerģiju. Tā ir aizraušanās, sirdslieta, kur ieguldītais laiks un resursi netiekot skaitīti. Iveta ir arī ziemas peldes cienītāja, un viņas moto skan — dzīve ir kustībā!

 

Iveta CAUNE

Rīgas 49. vidusskolas sporta skolotāja

Dzimusi: 1978. gada 15. decembrī Varakļānos

Izglītība: Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija — bakalaura grāds sporta zinātnē ar specialitāti sporta skolotāja, veselības mācības skolotāja, izglītības un sporta darba organizatore, pedagoģijas zinātnes maģistre

Darba pieredze: kopš 2000. gada darbs pirmajā un vienīgajā skolā — Rīgas 49. vidusskolā

Sportā: aktivitātes, kurās var sevi izaicināt, būt ārpus komforta zonas, dažādu skrējienu un piedzīvojumu aktivitāšu piekritēja

Ģimenes stāvoklis: precējusies, divas meitas

Vaļasprieki: suņu trenēšana, aktīva atpūta ar ģimeni un draugiem, rosīšanās virtuvē, prāta spēles

Santa Roze
Santa Roze