Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Divritenis īpašos apstākļos

Savā grupā uzvarējis SEB MTB maratona kopvērtējumā, Gunārs Dzalbs
(Winsports KTM team)
velosipēdu
nav nolicis kaktā un arī citiem atgādina – rudens riteņbraukšanai nav šķērslis.
Tikai jāņem vērā jaunie apstākļi. Slapjš un slidens ceļa segums, dubļi,
sliktāka redzamība, nepieciešamība (nereti pat pret savu gribu) braukt arī
tumsā…

Mazgāt un lutināt
Uz šosejām rudenī
dubļu ir mazāk nekā pavasarī. Regulārie lieti netīrumiem neļauj krāties uz
asfalta. Nekāda milzīgā tīrīšana pēc katras braukšanas nemaz nav nepieciešama,
bieži pietiek vien ar lupatiņu vai sūkli un ūdens spainīti. Atcerieties, ka
velosipēds jāsargā no augstspiediena sūkņu ūdens strūklām, kas var jūsu
velosipēdu padarīt sterilu arī no eļļas, bet, piemēram, gultņiem tas ir vairāk
nekā kaitīgi. No dubļiem
izvairīties var arī, braucot ar gludākām riepām, kurām nav izteiktu protektoru,
kas netīrumus met kā ekskavatora lāpstas. Protams, tas attiecas vien uz tiem,
kas rudeņos nerādās uz grants ceļiem.Šajā gadalaikā vērts
savu divriteni palutināt ar speciālajiem vaskiem, kas no rāmja atgrūž
ūdeni.Velosipēds tik ātri nepaliek netīrs un vieglāk mazgājas. Aploces, pie
kurām spiežas bremžu kluči, gan no vaska jāsargā.
Bīstami ķēdei
Rudenī vēlams biežāk
tīrīt ķēdi. Braucot pa dubļiem, tās mūžs samazinās ģeometriskā progresijā. Īsti
mežonīgā trasē jau pēc simts kilometriem ķēde var kļūt ārā metama. Atgādināšu, ka vispirms ķēde kārtīgi jāizmazgā, var lietot arī
benzīnu. Pēc tam jānoslauka un no tās posmiem jādabū ārā visi smilšu graudiņi,
akmentiņi un citi netīrumi, kas tajos sakrājušies. Šim nolūkam var izmantot ne
tikai lupatiņas, bet arī īpašas metāla vai plastmasas birstītes. Var iegādāties
arī speciālas ķēžu tīrāmās iekārtas, kas šo procesu ievērojami atvieglo. Pie
reizes iztīra arī zobratus. Kad viss tīrs, jāķeras pie eļļošanas. Veloveikalos var nopirkt
dažādas eļļas – arī īpaši slapjdraņķim paredzētas. Jāatceras, ka ideāli saeļļota veloķēde nav lipīga. Eļļu parasti pilina
uz ķēdes iekšpuses, vienlaikus griežot pedāli. Ar desmit apgriezieniem pietiks. Zobrati nav jāeļļo! Jo tie sausāki, jo labāk. Arī no ķēdes liekā
eļļa jānoslauka. Ķēdes sāniem jābūt pilnīgi sausiem.
Sargā un netraucē
Tiem, kas ar savu velosipēdu bez sevišķas steigas brauc diendienā
neatkarīgi no gadalaika, piemērotāki būs klasiskie dubļusargi, kas apņem
krietnu riteņa daļu un stiprinās arī dakšas lejas daļā. Tādi braucēju no
netīrumiem pasargā vispilnīgāk, bet jārēķinās, ka, iekuļoties īstā, slapjā
apvidus trasē, zem šādiem sargiem dubļiem nav kur palikt, tie atrodas pārāk
tuvu riepu virmām. Tāpēc sportiskiem braucējiem iesaku augstāk (2 – 3 cm virs
riepas) novietojamus un viegli noņemamus dubļusargus. Sausā laikā pēc tiem nav
nekādas vajadzības. Pats lietoju ar vienu kustību elementāri pieklipsējamus,
nelielus un vieglus dubļusargus. Protams, aizsardzību pret netīrumiem varētu
vēlēties arī lielāku, toties nekas netraucē ritenim griezties.
Lampiņas un prožektori
Vienkāršs atstarotājs ir formāls kā neapgaismota gājēju pāreja.
Autovadītājs tumsā to var pamanīt vien tad, kad gaisma uz atstarotāju krīt
noteiktā leņķī, un tas var notikt arī tikai piecdesmit metru attālumā no
velosipēdista, kad jau ir par vēlu. Mirgulis ar spožajām un ekonomiskajām LED
lampiņām redzams pa kilometru un maksā, sākot no pieciem latiem, kuri var
izrādīties jūsu dzīvības vērti. Pastāvīgi degoša lampiņa ir mazāk efektīva.
Intensīvā satiksmes plūsmā to var noturēt par kāda auto vienas puses
stopsignālu. Aizmugurējie mirguļi parasti ir viegli noņemami un ar īpašu
piespraudi piestiprināmi arī pie apģērba vai mugursomas. Tas noder tad, ja tiek
izmantots bagāžnieks, un ceļsoma var aizsegt signāllampiņu. Arī priekšējais lukturis vēlams tāds, kuru var pārslēgt mirgojošā
režīmā. Tas labi brīdinās pretimbraucējus vieglā krēslā, arī braucot pa
apgaismotām ielām. Šī manta jau ir dārgāka, bet arī plašāk pielietojama. Tāpēc
jālūko, lai tā būtu no stūres viegli noņemama un pēc tam izmantojama arī kā
kabatas lukturītis vai arī piestiprināma savam otrajam vai trešajam
velosipēdam. Īpaši azartiskiem naktsceļu braucējiem pieejami arī jaudīgi
prožektori, kam ir gan tuvās, gan tālās gaismas un kuru akumulatori ievietojami
pudeles turētājā.
Skopais maksā vairāk
Tagad ir īstais brīdis pēc vasaras trakās braukšanas savam
velosipēdam veikt pilnīgu tehnisko apskati un apkopi. Servisos rindu vairs nav,
un mehāniķi ir daudz laipnāki nekā vasaras steigā. Turklāt veloveikalos šobrīd
gandrīz viss maksā par 30 procentiem lētāk. Meistaram divriteni vēlams atrādīt ik pēc tūkstoš kilometriem.
Pēc tādas kilometrāžas ķēde jau parasti ir nodilusi vai izstiepusies un sāk
bojāt zobratus. Ja šo brīdi nokavē, ar jaunu ķēdi vien būs par maz, nāksies
mainīt arī zobratus, jo vecie ar jauno vairs nesaderēs. Laba ķēde maksā ap 20 latiem, bet tūkstoš kilometri salasās ātri,
daudziem bez sevišķām pūlēm mēneša laikā. Rodas loģiska vēlme ietaupīt…
Braucot pa šoseju vien, var arī kādu pustūkstoti pieripināt klāt, bet ilgāka
taupība jau pārvērtīsies skopumā, par kuru nāksies maksāt vismaz divkārt. Dilst
jau arī priekšējie zobrati (tiesa, krietni lēnāk), turklāt daudziem modeļiem
tie ir maināmi tikai kopā ar visu pedāli. Es pats savam sacīkšu ritenim, ar kuru braucu kopš aprīļa, esmu
nomainījis jau piekto ķēdi. Dainis CAUNE
Ievēro!
*Velosipēda rāmi tāpat kā auto vēlams ievaskot *Nemazgā velosipēdu ar augstspiediena sūkni *Dubļi ķēdes mūžu samazina vairākkārt *Ideāli ieeļļota ķēde nav lipīga *Mirgulis ir tūkstoš reižu lētāks par bēru izdevumiem *Velomeistari rudeņos ir vēlīgāk Jautājiet, ko nezināt! www.sporto.lv Mēs atbildēsim

Dubļusargi ātriem braucējiem. Abi fiksējas ar klipšiem un
nomaināmi ar vienu rokas kustību
Mirgulis. Dažādās frekvencēs mirguļojošo atstarotāju
vēlams piestiprināt iespējami augstāk
Arī brīdinātājs. Priekšējais lukturis kalpo ne tikai ceļa
apgaismošanai
Daudzfunkcionāls. Šādu velolukturi var izmantot arī citām
vajadzībām Foto: Dainis Caune, Sports
Foto: Juris Kalniņš