Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

E-sporta sviedrus lejot

Latvijas riteņbraukšanas vēsture papildināta ar vēl vienu zīmīgu datumu — 2020. gada 6. maijā tika sarīkotas pirmās e-riteņbraukšanas sacensības ar visu valsts labāko šosejas un kalnu riteņbraucēju piedalīšanos. Riteņbraukšanai salīdzinājumā ar lielāko daļu citu sporta veidu palaimējies, jo piedāvātās tehnoloģijas ļauj e-sportu izmantot kā pilnvērtīgu treniņu procesa un sacensību elementu.

Iepriekš e-sports klasiskā sporta ēnā nīkuļoja, bet laikā, kad pasaules ikdienas ritmu noslāpēja Covid-19 vīruss, virtuālā sporta aktivitātes sasniedza nebijušu popularitāti. Latvijā tika rīkoti virtuālie futbola un basketbola čempionāti, kuros konsoles spaidīja gan e-sportisti, gan īstenie šo sporta veidu pārstāvji. Tomēr viss notika bez nopietnas fiziskas slodzes, virsroku ņemot pirkstu veiklībai un spējai iegaumēt dažādas kombinācijas.

NEPIECIEŠAMAIS PAMATKOMPLEKTS

Savukārt riteņbraukšana ir viens no tiem retajiem sporta veidiem, kur arī e-sportā fizisko un pat taktisko sagatavotību nākas izmantot pilnā apmērā. Pateicoties tehnoloģiju attīstībai, riteņbraucēji, pat paliekot mājās vienatnē, var nodoties gandrīz pilnvērtīgam treniņu procesam, virtuāli dodoties grupas braucienos. Arvien populārākas kļūst arī dažādas sacensības, kurās spēkiem mērojas gan profesionāli braucēji, gan amatieri, gan jaunieši.

Lai izbaudītu e-riteņbraukšanas iespējas, parastais ikdienas velosipēds ar izņemtu aizmugurējo ratu tiek nostiprināts velotrenažierī, kas aprīkots ar aizmugurējo zobratu komplektu un jaudas mērītāju. Vēl nepieciešams dators, kurā instalēta un ar trenažieri salāgota kāda no digitālajām e-riteņbraukšanas platformām. Lai riteņbraucēja treniņš vai dalība sacensībās būtu maksimāli pietuvināta realitātei, būtiska ir precīza jaudas nolasīšana, ko veic īpaša ierīce. Tāpēc nepieciešams īpašs velotrenažieris. Atkarībā no piedāvātajām iespējām tas maksā no 300 līdz 1000 EUR.

DIVAS PROGRAMMAS, ATŠĶIRĪGAS IESPĒJAS

Ir divas populārākās e-riteņbraukšanas digitālās platformas — Zwift un Rouvy. Abas spēj demonstrēt 3D attēlu, ļaujot sekot savam ātrumam un jaudai, kā arī konkurentiem. Papildu sacensību azartu dot iespēja apsteigt konkurentus. Brauciena laikā atkarībā no reljefa mainās slodzes. Jo stāvāks un garāks kalns, jo mīties ir grūtāk. Savukārt nobraucienos tiek dota iespēja atpūsties. Jāņem gan vērā, ka pedāļi jāmin visas distances garumā. Starp abām programmām ir vairākas fundamentālas atšķirības.

Zwift varam uzskatīt par e-riteņbraukšanas pionieri. Programmu 2014. gadā izveidoja četri vīri. Viens no viņiem — Skots Bargers, kura saknes ir Latvijā. Skota vecmāmiņa joprojām dzīvo Ludzā. Šobrīd Zwift piedāvā doties pasaules populārākajās riteņbraukšanas trasēs, bet nav iespējams izveidot pašam savu maršrutu. Atšķirībā no Rouvy programmas Zwift piedāvā iespēju izmantot citu riteņbraucēju radīto aizvēju, kas ļauj taupīt spēkus, veidot taktiku un vēl vairāk sajusties kā realitātē. Iespējams iegūt arī aerodinamiskos palīglīdzekļus, no kuriem populārākā ir aeroķivere. Tā palīdz iegūt pārsvaru pār konkurentiem solo atrāvienos. Zwift sacīkšu situācijas vizualizācijas iespējas arī vislabāk simulē realitātes sajūtu.

PA RĪGAS IELĀM VAI SLĪTERES MEŽIEM

Rouvy programmas trumpis ir iespēja augšupielādēt jūs interesējošu trasi ar visu reljefu. Nav būtiski, vai programmā integrē braukšanu pa Rīgas ielām vai klusajiem Slīteres mežiem. Video tiek salāgots ar veiktās distances reljefu. Ērti iespējams sekot līdzi rezultātiem, starplaikiem un citām statistikas lietām. Tomēr šīs programmas vizualizācijas iespējas ievērojami atpaliek no Zwift. Arī aizvēja priekšrocību loma ir krietni mazāka. Lai sacenstos objektīvi, vēlams Smart trenažieris, kas visprecīzāk nolasa veikto jaudu un reljefu.

Zwift koncentrējas uz fiksētām trasēm, domājot par digitālajām niansēm, kas braukšanu maksimāli pietuvina realitātei. Rouvy ļauj baudīt vēlamo maršrutu.

LATVIJAS KAUSS INSBRUKAS IELĀS

6. maija vakarā vairāk nekā 70 Latvijas riteņbraucēju, katrs atrodoties citā vietā, savienojās vienotam braucienam Zwift platformā. Notika pirmās Veloprofa Latvijas kausa izcīņas sacensības. Piedalījās ne tikai amatieri, bet arī jaunatnes un elites grupu braucēji. No dzīvokļa Spānijā startēja Toms Skujiņš, Krists Neilands izvēlējās mīties piemājas terasē Kuldīgā, Emīls Liepiņš un Māris Bogdanovičs — savu māju pagalmos Dobelē, valsts labākais MTB braucējs Mārtiņš Blūms, savu līdzjutēju uzmundrināts, sacensības aizvadīja Priekuļos. Dalībniekiem bija jāpieveic 40 kilometru gara distance pa Austrijas pilsētas Insbrukas ielām un apkaimes kalnainajiem ceļiem. Pirmās 15 minūtes tika veiktas, visiem kopā simboliski braucot aiz Latvijas Zwift riteņbraukšanas patrona Kaspara Gardas muguras. Turpinājumā katrs pēc saviem spēkiem pedāļus mina sacensību režīmā.

To, ka visu izšķīra sportiskie principi, lieliski apliecināja rezultāti. Par uzvaru pēdējos metros sacentās Toms Skujiņš, Krists Neilands un Mārtiņš Blūms, kuri pakāpeniski bija atrāvušies no konkurentiem. Vēsturisko titulu izcīnīja Neilands, kuram sekoja Skujiņš un Blūms. Interesanti, ka finišs bija tik spraigs un fiziski grūts, ka Krista Neilanda pulss finišā pārsniedza 200 sitienu minūtē. Arī tas apliecina e-riteņbraukšanas sportiskumu.

VISPIRMS TUKUMĀ, PĒC TAM NO CĒSĪM UZ VALMIERU UN TĀLĀK

Gan pirms, gan pēc Latvijas kausa izcīņas notikušas arī attālinātās sacensības Rouvy platformā. Aprīļa beigās Vivus.lv MTB maratona rīkotāji saviem dalībniekiem deva iespēju sacensties pa Tukuma posma trasi. Tikmēr Latvijas valsts mežu MTB seriāla organizatori maija otrajā pusē aicināja sacensties pa leģendāro trasi Cēsis—Valmiera. Abās sacensībās uzvarēja Oskars Ārgalis.

Nākotnē e-riteņbraukšanai ir visas iespējas attīstīties ne tikai pasaulē, bet arī Latvijā. Ir skaidrs, ka tā nekad neaizstās klasisko riteņbraukšanu, tomēr digitālās platformas turpinās būt lielisks treniņu variants nesezonas periodā un laikā, kad ārā braukt nav iespējams. Nesezonas periodā sagaidāmas arī sacensības, tostarp Latvijas čempionāts e-riteņbraukšanā. Aizvien lielāku lomu šai riteņbraukšanas sadaļai pievērš arī Starptautiskā Riteņbraukšanas savienība, tādēļ tuvā nākotnē sagaidāms arī pasaules čempionāts ar labāko braucēju dalību.

Toms Markss
Toms Markss