Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Andis Neikšāns: „Visu izdarījām ļoti, ļoti pareizi!”

Aizvadīta Anda
Neikšāna/Pētera Dzirkala debija pasaules autorallija čempionāta P-WRC klasē. Norvēģijas rallijā izcīnīta
piektā vieta šīs klases ieskaitē, bet absolūtajā vērtējumā jauns Latvijas
rekords – 17. pozīcija. Vērtējot latviešu paveikto, jāsecina – trasē bija
ļoti ātrs, taču ļoti gudrs, mierīgs un savaldīgs Andis Neikšāns. Debijas reizē
izpildīts optimālais scenārijs, komanda strādājusi lieliski.VidusslānīJau pēc Norvēģijas
rallija pirmās dienas kļuva skaidrs – P-WRC
klasē ir spēcīga konkurence. No startējušajām 14 ekipāžām par uzvaru varēja
cīnīties trīs, par pjedestāla vietām – piecas, par iekļūšanu punktus dodošajā
astoņniekā – aptuveni 12. Bija arī daži izteikti autsaideri, taču jāņem vērā,
ka Norvēģijas rallija sniegotā specifika nav pēdējais rādītājs. Uz starta bija
kāds itālis Linari, kurš brauca tik ātri, ka līderi gandrīz atpakaļgaitā varētu
viņu apdzīt. Taču neesmu drošs, ka, nonākot viņam atbilstošākā vidē viņš būtu
tikpat nevarīgs.Tāpat pagaidām ne tik
pārliecinošs līderis šķiet zviedrs Patriks Sandels, kurš Norvēģijas rallijā
bija vadībā no pirmā līdz pēdējam ātrumposmam. Neatbildēts palika jautājums,
vai viņa Super 2000 automobilis
patiešām ir reāls konkurents N4
klases automobiļiem, vai tomēr ar šādu mašīnu bija izdevīgāk braukt Norvēģijas
kupenu labirintos. Gaidīsim grunts posmus, kuri parādīs, kā ir īstenībā.

 

Galvgalī bija vairāki
spēcīgi braucēji, taču, šķiet, viņi brauc ar pavisam citiem uzstādījumiem: pilnu pedāli, bez žēlastības. Taču tas
prasa upurus – galvenais favorīts norvēģis Andreass Mikelsens bija kā raķete,
taču tas neko nedeva, jo, pirmkārt, viena maza kļūda viņu iemeta kupenā un viņš
zaudēja daudzas pozīcijas, bet vēlāk Mikelsens izstājās pavisam, jo bija pamanījies
pārsist uzreiz divas riepas. Līdzīgs stāsts ir arī par zviedru Patriku Flodinu –
brīžiem mežonīgi ātrs, taču par ātrumu vajadzēja samaksāt ar avarēšanu un
daudzu minūšu zaudēšanu. Šādam līderu raksturojumam piekrīt arī Andis Neikšāns:
„Sandels un viņa Škoda Fabia S2000 ir izcilas tehnikas un
īpaši talantīga braucēja apvienojums. Taču daļa pārējo braucēju nespēja iegūt
stabilitāti. Mikelsens, kurš ātrumposmos spēja demonstrēt izcilus rezultātus,
vairāk nodarbojās ar priekšā esošā ķeršanu, nevis cīņu par uzvaru. Mežonīgā
ātrumā veicis distanci, viņš jau atkal ir kupenā, pēc mirkļa visus noķer, bet
atkal trāpa valnī. Tāpat ir arī ar pārējiem. Viņi ir ātri, taču mēs dažiem
favorītiem finišā esam priekšā."

Secinājums: šajā 14
ekipāžu kompānijā Neikšāns/Dzirkals šķita stabili sestās līdz astotās pozīcijas
braucēji, vismaz braucot tādā tempā, kāds bija izvēlēts Norvēģijā. „Negribu apgalvot, ka varētu uzvarēt vai braukt
ātrāk par līderiem, taču zinu, ka Norvēģijā braucu ar mērķi sasniegt finišu,
stabili, bez rupjām kļūdām. Zinu, ka mūsu ar Pēteri ekipāža var pabraukt
krietni ātrāk. Taču šobrīd liekas, ka izvēlētā stratēģija ir pilnīgi perfekta,
tā ir attaisnojusies – mēs esam finišā, ar piekto vietu pasaules čempionāta
posmā. Šosezon – mūsu pirmajā sezonā pasaulē – šo stratēģiju izmantosim arī
turpmāk. Mēs – gan braucēji, gan LMT
Rallija komanda
– visu izdarījām ļoti, ļoti pareizi!"

Dažādā tehnika

P-WRC
klasē startējošās Super 2000 klases
mašīnas Norvēģijā sarūpēja dažu labu spilgtu sniegumu. Iespējams, to diktēja
ziemas specifika, taču Andis uzskata, ka šī problēma
vasaras apstākļos tieši saasināsies: „Kā
jau minēju, Sandels un viņa Škoda ir
īpašā līmenī, un man nav pamata domāt, ka sezonas laikā viņa sniegums varētu
pavājināties. Tieši otrādi – domāju, ka šā tipa mašīnām uz šauriem, asu
pagriezienu grunts ceļiem būs vēl lielākas priekšrocības. Tajā pašā laikā citas
S2000 mašīnas palika aiz mums un neko
spīdošu nerādīja."

Tas, ka Latvijas
ekipāža prata iespraukties starp līderiem, izraisījusi apkārtējo izbrīnu: „Jāatzīst, ka P-WRC līderi bija pamatīgi izbrīnīti, ka starp viņiem iebraukuši
kaut kādi nepazīstami braucēji. Tajā pašā laikā pirmie kontakti izveidojās ļoti
labi un pozitīvi, nepavisam nejutu attieksmi, ka pie lielajām zvaigznēm būtu
ieradušies puikas no laukiem, kuri mēģina kaut ko pierādīt. Domāju, katrs
saprot, kāpēc trasē esmu es un ko šeit dara pārējie."

Liekas, pēdējos gados
autosports ir pamatīgi globalizējies, un nevienu vairs nepārsteidz, ka F-1
startēja malaizietis un indietis, bet šobrīd starp līderiem ir polis, tāpat kā
sen vairs neviens nebrīnās, ka WRC
vadošajās komandās ir braucēji ar Igaunijas vai Krievijas karogu, kā, piemēram,
Urmo Āva vai Jevgēņijs Novikovs. Tāpat aizvien mazāk brīnās par Latvijas karogu
uz mašīnu sāniem.

Tiesa, pēdējā laikā
iznācis saskarties ar zināmu konservatīvismu. Runā, ka Latvijas Automobiļu
federācijas vadība risinājusi kādu jautājumu ar kolēģiem Lielbritānijas MSA.
Argumenti bijuši abos virzienos, taču skumju smaidu izraisīja kāds britu atzinums,
kura būtība vēstīja, ka attiecīgo noteikumu punktu drīkst piemērot tikai
valstis, kuras ir Eiropas Savienībā, līdz ar to uz Latviju tas neattiecoties. Latviešiem
nācies rakstīt mulsinošu vēstuli, ka nu jau būs kāds laiciņš, kopš latvieši un
briti ir brāļu tautas no vienas ģimenes…

Atgriežoties pie
Neikšāna starta, Latvijas ekipāža pilnībā izpildīja savu un savas komandas
uzdevumu, kā arī LAF un daudzu līdzjutēju vēlmi – Norvēģijā neizgāzties,
sasniegt finišu un parādīt zobus pasaules līderiem. Tas tik tiešām tika
izdarīts, un ir redzama jēga turpināt iesākto P-WRC projektu. Atliek gaidīt, cik spilgta būs pasaules čempionāta krējuma reakcija uz Latvijas ekipāžas
startu. Pirms Norvēģijas rallija LMT
Rallija komanda
, sadarbībā ar LAF un britu PR speciālistiem izsūtīja
paziņojumu presei ar pamatdomu: „Latvieši
nāk!" Pagaidām tikai retais uz šo informāciju reaģēja.

Nākamais Anda
Neikšāna/Pētera Dzirkala starts būs Kipras rallijs marta vidū.

Anda Neikšāna/Pētera Dzirkala rezultāti
Norvēģijas rallijā

Vietas P-WRC
klases ātrumposmos

2-6-8-8-5-6-7-6-3-7-4-5-5-6-5-7-4-3-8-5-3-8-10

 

Vietas P-WRC
kopvērtējumā pēc ātrumposmiem

2-5-7-7-5-5-5-4-5-6-6-6-6-6-6-6-6-5-5-5-5-5-5

 

Vietas absolūtajā kopvērtējumā pēc
ātrumposmiem

15-21-24-23-21-20-19-18-18-20-20-19-18-18-18-18-18-17-17-18-18-18-18*

* Finišā 17. vieta, jo jau pēc pēdējā ātrumposma pārbraucienā
izstājās Konrads Rautenbahs, formāli nefinišējot sacīkstē, līdz ar to aiz viņa esošie
sportisti pacēlās par pozīciju uz augšu

 

FOTO:

 

Pasaules finišs! Andis Neikšāns un Pēteris Dzirkals uzstādījuši
Latvijas rekordu – brīvvalsts laikā vēl neviens pasaules rallija čempionāta
posmā nebija guvis 17. vietu absolūtajā vērtējumā. Piektā vieta P-WRC klasē ir labs stūrakmens ekipāžas
karjeras attīstībai

 

Foto: LMT Rallija komanda