Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Ar trolejbusu pa tuksnesi

Latvijā slavu jau ieguvis jaunais tehnikas brīnums — apvidus automobilis OSCar eO,kas ir Dakaras rallijreidam paredzēts elektromobilis. Latvijas speciālisti Andris Dambis un Māris Saukāns būs pirmie pasaulē, kuri ar šādu mašīnu centīsies sasniegt rallijreida finišu. Šobrīd ir daudz nezināmā un, lai gan OSCar eO veltīti vairāki mēneši, laika, protams, ir par maz. Tomēr elektromobilis būs uz starta. Tā gaitām līdzi sekos arī FIA prezidents Žans Tods, kurš, ieradies Latvijā, bija patīkami šokēts par šo projektu.

 

TEHNIKAS BRĪNUMS AR BATERIJĀM

 

Mašīnā zem šķiedras materiālu virsbūves paslēpts, drošības karkasu stieņos iepīts akumulatoru komplekts vēl neredzētos apjomos. Kopumā OSCar eO darbosies ar 160 bateriju palīdzību, kuras atrodas gan priekšā — zem mums ierastā motora pārsega, gan salonā, gan grīdā. Sākotnēji bija paredzēti 180 akumulatori, taču laika gaitā to skaits tika samazināts. Mašīnas pamatbūtība: tā pārvietojas tikai ar elektrību, savukārt elektrību ražo (lādē akumulatorus) Nissan iekšdedzes dzinējs, kas griež ģeneratoru. Konstruktors Andris Dambis skaidro, ka uzmontēto akumulatoru skaits nav izšķirošais faktors mašīnas spējai braukt tālu un ātri: „Ar vienreiz uzlādētiem akumulatoriem mēs negatavojamies sasniegt finišu. Mēs varam nobraukt, piemēram, 10 procentus distances ar akumulatoriem, pārējos, tos lādējot ar ģeneratoru. Bet nevienu brīdi mašīnu uz priekšu nedzen iekšdedzes dzinējs. Šis nav hibrīdauto! Benzīns mums ir tikai, lai darbinātu ģeneratoru (OSCar eO bāka ir 240 litri, bet vecajam — 550 litri). Lādēšana ir pavisam vienkārša. Kamēr mēs pārbraucienā dosimies uz bivoku, tikmēr akumulatori jau būs uzlādējušies. Arī stāvot uz vietas, ar iekšdedzes dzinēja ģeneratoru apmēram stundas laikā varam uzlādēt visus akumulatorus. Ja mēs tā negribam, tad varam iespraust kontaktu jaudīgā ārējā lādētājā, bet tad mums būs nepieciešamas sešas stundas, lai pilnībā visu uzlādētu. Šajā mašīnā ir arī tāda sistēma, ka bremzējot nekas neaiziet siltumā, bet gan nāk atpakaļ akumulatorā. Šobrīd grūti teikt, kādu distanci dienā varēsim nobraukt ar vienreiz uzlādētiem akumulatoriem, jo viss būs atkarīgs no ceļa seguma,” turpina Dambis. „Kopējais nobraukums tāpat nemainīsies, mums dienā būs jāveic apmēram 800 kilometri.”

Mašīnas būvēšanas laikā sākotnējie plāni izmainījušies: „Mums tagad ir liels elektriskais motors un ātrumkārba. Ar šādu risinājumu esam pilnīgi droši, ka griezes moments ir pietiekošs — 870 Nm, kas ir ļoti daudz. Corvette motoram, kas ir līdzšinējos OSCar, griezes moments ar restriktoru ir 450 Nm. Šo elektrisko griezes momentu mēs programmiski ierobežosim līdz 500 Nm. Mums būs 500 Nm motors ar sešiem pārnesumiem, lai varam aizbraukt, izbraukt vai uzbraukt jebkurā vietā. Mūsu mērķis būs braukt tā, lai nesalauztu mašīnu un finišētu kontrollaikā. Mēs nebrauksim uz sacensībām tikai finišēt. Tehniskās iespējas atļauj būt ambiciozākiem.”

 

20 VĪRU KOMANDA

 

Komanda startēs ar diviem OSCar automobiļiem — bez elektromobiļa uz starta stāsies arī klasiskais OSCar, kuru pilotēs krievs Antons Grigorovs un Dakaras rallijreidā visbiežāk finišējušais stūrmanis Ainārs Princis. Ja par Prinča prasmēm mašīnas labās puses sēdeklī šaubu nav, tad Grigorovam šī būs pirmā Dakaras pieredze, kas īsti nesola izcilus sasniegumus. Viņš par savu mērķi nostādījis īpaši neatpalikt no Saukāna/Dambja. Viltīgi, ņemot vērā, ka nav zināms, cik ātrs vai lēns būs elektriskais OSCar!

Kopumā komanda uz Dienvidameriku dosies ar 20 komandas pārstāvjiem — bez OSCar trasē dosies arī smagā automašīna ar beļģi, francūzi un Andra dēlu Kasparu salonā. Pārējie — mehāniķi, menedžeri, mediju pārstāvji.

 

FIA PREZIDENTS ŠOKĀ

 

OSCar eOprezentācija notika dienu pirms Starptautiskās Automobiļu federācijas prezidenta Žana Toda ierašanās Latvijā, turklāt tieši tajā pašā telpā, kurā diennakti vēlāk Tods aizvadīja savu darba vizīti un preses konferenci — Motormuzeja jaunajā zālē. Lai gan Latvijas Automobiļu federācija jau pirms tam Todu informēja, ka viņam būs iespēja aplūkot šo auto, šķiet, francūzis nebija īsti iedziļinājies, tieši kāds agregāts viņam tiks rādīts.

Ienākot Motormuzejā, Tods pamanīja auto, kā arī smaidīgo Dambi un Saukānu. Pēc iepazīšanās Tods vairākas minūtes nespēja noticēt tam, ko redz. Kad FIA prezidents aptvēra, ka ir unikālas mašīnas priekšā, Andris Dambis dabūja bezmaz izjaukt automobili, lai sīkumos izstāstītu tehnoloģiju būtību.

Jāpiebilst, ka Tods savulaik bijis Peugeot sporta daļas menedžeris un viņa vadībā franču kompānija guva panākumus arī Dakaras rallijreidā. Līdz ar to viņš pilnībā sasaistīja kopā apskatāmās mašīnas specifiku ar apstākļiem rallijreidu trasēs. Patīkami, ka arī šāda kalibra autosporta personību bija iespējams pārsteigt. Nav šaubu, ka starp daudzām politiski korektām pieklājības frāzēm, kas todien tika bārstītas, Toda sacītais, ka: „Es noteikti sekošu līdzi latviešu rezultātiem Dakaras rallijreidā,” tik tiešām janvārī būs taisnība. Tods ir jaunu tehnoloģiju fans, tāpēc viņa interese ir patiesa.

 

DAKARA GAIDA ATPLESTĀM ROKĀM

 

Latviešu speciālistu vēlme izcelties Dakaras rallijreidā ar unikālo tehniku nav pilnīgs neprāts. Dakaras rallijreida nolikumā jau vairākus gadus rakstīts, ka atsevišķi tiks vērtētas elektromašīnas. Vienīgi līdz šim neviens ražotājs vai būvētājs nebija uzdrošinājies šai lietai pieķerties. Tiesa, noteikumi bija (ir) nepilnīgi, jo grūti uzrakstīt nosacījumus tam, kas nepastāv.

Latvieši nebija vienīgie, kuri uz 2012. gada Dakaru mēģināja paspēt sagatavot elektromobili — Eiropas vidienē bija vēl kāda kompānija, taču tā bija spiesta pacelt rokas un atzīt, ka nepaspēs sagatavot savu auto gaidāmās sacīkstes startam.

Ņemot vērā, ka šāda elektromašīna Dakarā startēs pirmo reizi, liels atbalsts ir no organizatoriem. Mašīnu apskatīja un akceptēja FIA komisārs, bet, kas pats galvenais, Dambim un Saukānam šogad nav jāmaksā dalības maksa. „Pie mums bija atbraucis FIA tehniskais komisārs, kurš pārbaudīja un pieņēma mašīnu. Visu, ko bijām vēlējušies, organizatori ir akceptējuši. Noteikumos ir daudzi punkti, kuri attiecas uz klasiskajām rallijreida mašīnām, bet mūsu tehnikas gadījumā pat komisāram bija jāmeklē atšķirīga pieeja. Vēl viens būtisks fakts — mūsu ekipāža piedalās bez dalības maksas, kas ir ļoti liela," turpina Dambis.

 

LĪDZ PĒDĒJAM BRĪDIM LATVIJĀ

 

OSCar eOjoprojām ir Latvijā, kur tiek veikti atlikušie uzlabojumi. Mašīna rūc (gandrīz kā tramvajs), jo paies laiks, kamēr izdosies saskaņot elektronikas darbību. Tas ir gluži kā tūlīt pēc jauna datora iegādes — korpuss ir, pat operētājsistēma ir, tomēr nepieciešams visu pilnveidot — servispakas, antivīrusi, pārlūkprogrammas. Tāpat arī ar jauno mašīnu — jāliek elektronikai sākt kalpot sportistiem un tehniķiem.

Šī ir vienīgā mašīna, kas šobrīd ir Team Latvia pārstāvju rīcībā. Pārējā tehnika jau ir uz kuģa, lai sāktu ceļu uz Dienvidameriku. Elektriskais automobilis tiks transportēts pāri okeānam ar lidmašīnu ne tik daudz laika trūkuma dēļ, bet tāpēc, ka atbildīgās personas drošības apsvērumu dēļ atteicās šo dzirksteļu kamolu pāris mēnešus šūpināt okeānā un glabāt ostās.

 

DALĪBNIEKU SKAITS AUDZIS

 

Lai gan pasaule šūpojas ekonomiskajās vētrās un Dakaras rallijreids nekādi netuvojas savai dzimtenei Āfrikai, nākamā gada dalībnieku skaits pieaudzis.

Šis jau būs ceturtais gads, kad Dakaras rallijs norisināsies Dienvidamerikā. 2008. gadā Dakaras rallija organizētāji it kā drošības apsvērumu dēļ paziņoja, ka no 2009. gada rallijs notiks okeāna otrā pusē. Trīs gadus rallijs risinājās Argentīnas un Čīles ceļos. 2012. gadā tas notiks Argentīnas pilsētā Marā del Platā, bet finišu tas sasniegs Peru pilsētā Limā (pirms tam rallijs sākās un beidzās Buenosairesā).

Parasti Dakaras rallijs norisinājās 12 dienas, taču nākamgad tam atvēlētas14. Nesen beidzās pieteikumu saņemšana Dakaras rallijam. Zināms, ka šim smagajam rallijam pieteikušies 186 motocikli, 31 kvadricikls, 170 vieglās automašīnas un 75 smagās automašīnas, tādējādi kopā startam 462 vienības. Salīdzinot ar pagājušo gadu, kopējais ekipāžu skaits pieaudzis par 15 procentiem.

Vieglo automašīnu klasē neprognozējams iznākums, jo uz starta nebūs iepriekšējo gadu galvenie spēlētāji. Pagājušajā gadā pirmās trīs vietas izcīnīja Volkswagen komanda, kura šobrīd visas pūles velta WRC rallijam un nākamgad Dakaras rallijā nebrauks. Ar piecām Mini automašīnām uz starta izies X-Raid komanda, kuras sastāvā brauks daudzkārtējais rallijreida uzvarētājs Stefans Peteransels (pagājušajā gadā ceturtā vieta) un Nani Roma. Interesanti, ka Žinils de Viljērss, kurš šogad Volkswagen vienības sastāvā izcīnīja otro vietu, Dakaras rallijā brauks ar Toyota pikapu. Jāatzīmē, ka pirmo reizi Dakaras rallijā brauks leģendārais poļu tramplīnlēcējs Adams Mališs, kurš šogad paziņoja par karjeras beigām ziemas sportā.