Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Autosporta meiteņspēks

Latvijas autosporta līdzjutējiem ātri braucoša meitene nav nekas neparasts — Karlīne Štāla gadiem ilgi demonstrēja, ka var būt ātra pat pasaules līmenī. Taču pārsteidza atsevišķi šīs vasaras notikumi, kas vainagojās ar Beates Klipas uzvaru Latvijas autokrosa čempionātā — dāmas bradāja pjedestālus vienu pēc otra!

Lai gan dāmas cīnās dažādos Latvijas autosporta veidos, šovasar par sevi lika runāt autokrosa lēdijas. Kroņa sacīkste piedzīvota jūnija beigās Vecpils autotrasē, kur divu dienu laikā uz pjedestāla kāpa visas četras tajā nedēļas nogalē startējušās meitenes. Sezonas turpinājumā Beate Klipa sasniedza Latvijas un Baltijas autokrosa čempiones titulu — pirmo reizi nacionālais autosporta čempionāts nonāk daiļā dzimuma rīcībā.

Toreiz Vecpilī uzvaru B600 klasē guva Beate, kas jau tobrīd sāka kļūt ierasti: savu pirmo uzvaru Klipa guva 2013. gadā (turpat Vecpilī), bet šogad kopumā sasniegti panākumi četros no pieciem Latvijas čempionāta posmiem. Taču jūnijā līdzās Beatei uz pjedestāla kāpa arī otra B600 bagiju klases dāma Liene Sproģe, kura bija guvusi otro vietu par spīti iepriekš kvalifikācijā apmestajam kūlenim.

Todien uz starta stājās arī bērnu Beta bagiju klase, kurā startē sportisti vecumā no četriem līdz astoņiem gadiem (vai kamēr tiek bagijā fiziski iekšā). Šajā vērtējumā trešo vietu sasniedza Kitija Jeršova. Savukārt nākamajā dienā turpat Vecpils autotrasē uz pjedestāla kā LAF Krosa komisijas autokrosa kausa trešās vietas ieguvēja kāpa arī Monta Beierbaha. Kas viņām bija lēcies vasaras karstumā!?

Nekas nenotiek nejauši.

BEATE KLIPA: NEAPTURAMA MĒRĶTIECĪBA

1993. gadā dzimusī Beate Klipa autosportā ienāca 2012. gadā pēc tam, kad bija pamēģinājusi spēkus motosporta tautas klasēs. Pirmie soļi autosportā tika sperti folkreisā, un jau ar pirmajiem apļiem kļuva skaidrs, ka drosmes meitenei pietiek. Tiesa, folkreiss Klipai nedeva pārāk patīkamu piegaršu autosportam, jo komanda, kas ar viņu ienāca sportā, bija jauna un šķietami vienkāršā tehnika tika pārgatavota. Neejoša mašīna, biežas izstāšanās, vairāk neveiksmju nekā patīkamu notikumu — Beatei gribējās kaut ko citu.

Ar vienu aci viņa skatījās uz tobrīd krosā braucošo vienīgo dāmu Lieni Ozoliņu, kura spēkojās Latvijas autokrosa čempionāta B600 klasē. Nepagāja ne pāris mēnešu, kad Klipa jau sēdēja tādā pašā bagijā, gatavojoties savai pirmajai Latvijas čempionāta sacīkstei.

Beate tobrīd bija jauna un maz pieredzējusi, tāpēc tā bija liela uzticēšanās, ļaut meitenei startēt ar tik dinamisku un ātru mašīnu. Tiesa, treniņos redzētais iedrošināja tos, kuri lemj par ļaušanu vai neļaušanu startēt — izskatījās, ka visai strauji drosmi papildina arī meistarība, izpratne par trajektorijām un cīņu kopumā.

Avansā doto uzticību Beate attaisnoja pilnībā — 2013. gadā Klipa kļuva par Latvijas čempionāta medaļu pretendenti, Vecpils posmā gūstot arī sensacionālu uzvaru. Līdz šim krosā startējušo dāmu skaits bija minimāls, bet panākumu praktiski nebija bijis.

Ja ne lūzušais ritenis 2013. gada pēdējā posmā Mūsā, Klipa jau tad būtu guvusi nacionālā čempionāta medaļu.

2014. gadam komanda sagatavoja jaunu bagiju, arī pati dāma čempionātu uztvēra īpaši atbildīgi, gatavojoties ne tikai piedalīties, bet arī sagrābt to medaļu, kas tik nodevīgi izslīdēja no rokām iepriekšējā sezonā. Viņas galvenais un, kā izrādījās, vienīgais konkurents šogad bija 2013. gada čempions Kaspars Bumbiers, ar kuru pirmajos posmos tika braukts sānu pie sāna. Taču Kaspars sezonu nenoslēdza, izstājoties no čempionāta, kas nozīmēja, ka jau posmu pirms tā beigām Klipa nodrošinājusi čempiones titulu. Pieci posmi — četras uzvaras.

Klipu slavē ne tikai autokrosa vidē. Viņa aktīvi izmanto iespējas piedalīties jauno sportistu attīstības programmās, pretendējot uz LMT Autosporta akadēmijas prēmiju un reāli darbojoties šogad dibinātājā LAF Junioru akadēmijā. Šo programmu veidotāji un vadītāji apbrīno sportisti, atzīmējot izcilu talantu, atjautību un mērķtiecību.

Klipa jau kopš pirmās dienas bagijā skaidro, ka viņa vēlas būt Eiropas čempionāta Buggy 1600 pilnpiedziņas klases dalībniece. Viņas padomdevējs allaž bijis Eiropas čempionātā panākumus guvušais Jānis Boks, kura ietekmē starts Eiropā tuvākā vai tālākā laikā ir vienkārši nepieciešams!

LIENE SPROĢE: KŪLEŅOTĀJA AR POTENCIĀLU

Par Klipu trīs gadus jaunākā Liene Sproģe patiesībā ir pieredzes bagātāka nekā nu jau titulētā sāncense. Jau 2009. gadā viņa bija pirmās Latvijas kroskartu čempionāta sezonas dalībniece. Tā bija jauniešu kroskartu klase, kurā varēja startēt līdz 18 gadu vecumam.

Tobrīd Liene sāka savas gaitas, taču tas nebija vienkārši. Sproģei visai regulāri gadījās pieļaut sāpīgas kļūdas, kas noslēdzās ar avārijām. Jaunā meitene, ja liktenis bija lēmis attiecīgajā braucienā avarēt, tad to izdarīja maksimāli dramatiski, nereti ar vairākiem kūleņiem. Kādā sacīkstē Valmierā kūleņošana piedzīvota pat divreiz vienas dienas laikā. Traki! Tāpēc apbrīnojama bija Lienes prasme nenobīties no šiem notikumiem, tieši otrādi — viņa ar entuziasmu rāvās atpakaļ pie kroskarta stūres.

Taču starp avārijām ik pa brīdim parādījās arī lieliski braucieni un labs sniegums. Bija braucieni, kuros Sproģe demonstrēja augstu meistarības līmeni.

Čempionāts šai klasei norisinājās laikā no 2009. līdz 2012. gadam, un tieši pēdējā sezonā Sproģe sasniedza sen kārotu medaļu — trešā vieta kopvērtējumā.

Līdz ar kroskartu klases izjukšanu nacionālajā līmenī Lienei vajadzēja jaunus cīņu laukus. Un arī viņa gluži kā Klipa 2013. gadā nonāca B600 klasē. Lienīte pārvērtās, jo šķita, ka smagnējākais un garākais B600 bagijs viņai ir daudz atbilstošāks. Iepriekšējā pieredze kroskartos lieliski noderēja, jo Sproģe jau ar pirmajiem braucieniem bija līdzīgos spēkos ar pārējiem konkurentiem. Protams, gadījās arī pa kādai avārijai — vecas tradīcijas zaudēt nedrīkst! Tomēr viņa, sevišķi šogad, bija spēlētājs, ar kuru jārēķinās. To pierādīja Vecpils pjedestāls. Pietrūkst savaldības un rezultātu stabilitātes, toties apņēmības un drosmes pietiek.

Sproģes nonākšana autosportā arī nav nejauša — viņas vectēvs Ilmārs Rezevskis savulaik bija PSRS čempions bagiju autokrosā! Vecmeistars arī gandrīz vienmēr ir blakus Lienei sacensībās, dodot padomus. Tāpat arī bez Lienes tēva sacīkstēs neiztikt — salonautomašīnu krosā fragmentāri startējušais Jānis ir lielisks atbalsts meitas trakajos centienos uzvarēt.

KITIJA JERŠOVA: VAIRĀK NEKĀ DAUDZSOLOŠI

Desmitgadīgā Kitija Jeršova bērnu Beta bagiju klasē debitēja 2013. gadā. Protams, arī jaunās meitenes starts autosportā nebija nejaušs — tēvs Ints Jeršovs ir Latvijas autosportā zināms standartauto sacensību meistars, pēdējās pāris sezonas cīnoties arī par Latvijas autokrosa Open klases čempiontituliem. Skaidrs, ka juniori — Kitija un jaunākais Marks — nevar uz to visu noskatīties vienaldzīgi.

Jau debijas sezonā Jeršovai izdevās kāpt uz pjedestāla, šogad trešās vietas gūtas divreiz. Tiesa, Latvijas bērnu Beta bagiju čempionātā netika aizvadīti visi posmi, jo bija jādala mašīna ar debitējušo Marku. Un otra problēma — Kitija jau izaugusi no Beta bagija izmēriem, taču vēlme cīnīties ir tik milzīga, ka vēl šogad viņa rausās bagijā un devās cīņā.

Absolūti gudra, savam vecumam ļoti nosvērta un uzvedībā pieaugusi meitene, kuru par bērnu nu nemaz vairs neveras mute saukt.

2013. gada vasaras sacīkstē Vecpilī cīņu pirmajā dienā tēva Inta Subaru tika pamatīgi sasists, un, lai varētu būt uz starta otrajā dienā, Jeršovam bija visai smagi jāstrādā, gatavojot tehniku. Kitija, kādu brīdi to pavērojusi, saprata, ka gana skatīties uz dzelžiem, laiks doties uz krosa kolektīva diskotēku, kas notika turpat trasē. Uzdejoja, paskatījās, papļāpāja ar pieaugušajiem par autosportu un devās gulēt. Viss absolūtā mierā un bez čīkstēšanas, ka tētis pievērstu par maz uzmanības.

Jeršovu ģimene abus jauniešus ik pa brīdim sēdina arī kartingā. Gan Kitija, gan Marks tika pieteikti LAF Junioru akadēmijas kartinga sadaļā, cītīgi trenējoties 333 kartinga skolā. Ja kādu iemeslu dēļ nepārtrūks vecāku vēlme bērniem sarūpēt startēšanas iespējas, par Kitiju Jeršovu mēs noteikti vēl runāsim!

MONTA BEIERBAHA: JĀLAUŽAS AUGSTĀK!

Piecpadsmitgadīgā Monta Beierbaha ir retāka viešņa LAF sacensībās, viņas debija Latvijas autokrosa čempionātā vēl tikai priekšā. Taču šogad aizvadītas vairākas LAF Krosa komisijas kausa izcīņas sacensības, kas vainagojās ar pjedestālu minētajā Vecpils posmā. Jāpiebilst, ka toreiz aiz muguras tika atstāti gan četrkārtējais Latvijas čempions Raimonds Jerāns, gan nu jau par Latvijas čempionu kļuvušais Mārtiņš Starks (2000 Super klase) — dalībnieku sastāvs nebija vienkāršs!

Montas pluss ir salīdzinoši lielā pieredze dažādās amatieru sacensībās. Turklāt, kas unikāli, Beierbaha ļoti cītīgi piedalās mašīnas gatavošanā — kā no skolas mājās, tā garāžā iekšā. Šī ir ļoti svarīga interese un pieredze — jo vairāk zini, kas pie kā mašīnā pieskrūvēts, jo vairāk saproti, ko mašīna darīs un kā darbosies attiecīgos apstākļos.

Kā sportiste Monta strauji progresē. Kas raksturīgi visām minētajām dāmām — absolūta drosmes pārbagātība un nenobīšanās no avārijām vai neveiksmēm. Vēl ziemā nabaga VW Golf II tika dzīts pa sasalušiem vaļņiem uz kūleņu robežas. Taču vasaras sacīkstēs braukšanas kvalitāte bija lieliska.

Ja komanda (ģimene) atvēzēsies Beierbahas debijai Latvijas čempionātā, viņa noteikti nebūs ne lēnākā, ne bailīgākā šajā kolektīvā!