Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Autosportistu raibais gads

Aizvadītā Latvijas autosporta sezona sportiski bija aizraujoša, saimnieciski — raiba, ar pārmaiņām vairākos sporta veidos, kas atstās ietekmi uz sacensību norisi un principiem nākamajās sezonās. Kopumā pozitīvs gads, lai gan minimāli sasniegumi starptautiskajā arēnā — vienīgi pēdējos mēnešos situāciju izvilka jaunais supertalants Konstantīns Calko.

LATVIJAS AUTOMOBIĻU FEDERĀCIJA: SAREŽĢĪTI, BET AR LABĀM BEIGĀM

Latvijas Automobiļu federācijas sasniegumi šogad ir klasiski — veiksmīgi aizvadītas augstākā ranga sacensības gan prestižākajos nacionālajos seriālos, gan starptautiskajā līmenī. Lieliska šī sezona bija Latvijas rallija čempionātam, tas spējot pulcēt labu dalībnieku skaitu posmos. Masveidībā progresējusi Krosa komisija, sarūpējot arī vairākus starptautiskus sasniegumus. Mūsējie izrādījuši augstu konkurenci starptautiskajā kartingā, lai arī nacionālais čempionāts turpina cerēt uz nopietnu uzrāvienu konkurences palielināšanā. Lielisks drifta NEZ pasākums — Šosejas komisijai ir, uz ko atskatīties!

Tomēr šogad autosportam nav sava karognesēja, kurš būtu turpinājis vai kļuvis par jaunu sporta veida īpašo varoni, veiksmes stāstu un katra mazā puišeļa elku. Apstājušies lielie, starptautiskie projekti. Lielas cerības sezonas sākumā tika liktas uz ralliju, jo Andis Neikšāns ar savu komandu izziņoja dalību noteiktā pasaules rallija čempionāta programmā. Taču šī ideja izgāzās dažādu apsvērumu dēļ. Iespējams, arī tāpēc, ka komanda pārāk uzticējās citu zemju speciālistu ieteikumiem.

Bija pieklusuši arī pārējie pasaules līmeņa braucēji, un sezonas pirmā puse starptautiskajās aktivitātēs Latvijas autosportam bija briesmīga. Varējām lepoties ar labu slavu guvušā Andra Dambja elektrisko OSCar Dakaras seriālā, kā arī Latvijas speciālistu komandas kaldināto krieva Iļjas Kašina uzvaru vēsturiskajā Montekarlo rallijā, kurā Kašins startēja vienā ekipāžā ar Raimondu Strokšu. Viss mainījās gada otrajā pusē, kad pēkšņi panākumi sabira vācelītē cits pēc cita.

Noteikti jāizceļ Konstantīns Calko, kurš aizvadīja sezonu autošosejas seriālā Radical Masters Euroseries un, pašam par pārsteigumu, pamanījās šajā čempionātā uzvarēt. Pirms mēneša Sports publicēja sarunu ar jauno talantu, kurā viņš norādīja, ka šis ir viņa nozīmīgākais sasniegums autosportā, bet kartingā bija sajūsmā par 10. vietu Rotax Max Challenge pasaules finālā 2010. gadā. Skat, pagājis mēnesis, un Konstantīns šajā pašā Rotax Max Challenge pasaules finālā izcīnīja grandiozu otro vietu 72 dalībnieku konkurencē!

Gada beigas bija veiksmīgas arī Haraldam Šlēgelmilham, kuru daudzi jau bija norakstījuši. Haralds atrada iespēju startēt F-2 čempionāta pēdējā posmā Moncā un uzrādīja daudzsološus rezultātus. Tiek prognozēts, ka šis sniegums var atjaunot ceļu uz lieliem pasaules autosporta mērķiem.

Starptautiskus panākumus sarūpēja arī krosa sporta veidu braucēji. Par sezonas atklājumu jāuzskata Reinis Nitišs, kurš aizvadīja debijas sezonu starptautiskajā rallijkrosā, pat ar vāju tehniku pievēršot uzmanību Eiropas čempionātā. Tāpat Jāņa Boka desmitā vieta Super Buggy un Andra Kuļikovska 15. vieta Buggy 1600 klasē Eiropas autokrosa čempionātā ir izcili panākumi, ņemot vērā, ka katrā bagiju klasē uz starta šosezon stājušies aptuveni 200 dalībnieki.

Par LAF nacionālajām aktivitātēm — pret krīzēm jūtīgais sporta veids ir pratis noturēt stabilitāti gandrīz visu komisiju ietvaros. Nacionālo čempionātu dalībnieku skaits ir audzis, sacensības ir iespējams sarīkot tā, lai organizatoriem nebūtu jāaizņemas līdzekļi parādu nomaksai. Vai var runāt par sporta veida īpašu attīstību un izaugsmi? Katrā komisijā to var vērtēt dažādi.

LAF RALLIJA KOMISIJA: JAUNI HORIZONTI

Latvijas rallija čempionātā šogad pārmaiņu gads, jo ieviestas jaunas, starptautiski aktuālas FIA klases R4 un R2, kuras pēc kāda laika arī mūsu čempionātā aizstās esošās ieskaites, piemēram, R4 būs prestižās N4 klases vietā. Tomēr jauno klašu sajukums neradīja īpašu diskomfortu — tituli sadalīti, čempioni — priecīgi.

Pozitīvi. Bez stabili aizvadīta nacionālā čempionāta rallija speciālisti metušies starptautiskajās cīņās. Kopā ar Poliju un Lietuvu bija mēģinājums sarīkot WRC posmu, taču FIA šis plāns nešķita pievilcīgs. Tomēr mūsējiem izdevās — Raimonds Strokšs ar savu kompāniju, veiksmīgi līdz šim rīkojot Talsu rallija čempionu sacīksti, atvēzējās IRC rallija posma rīkošanai, šo iespēju 2013. gadam arī sarūpējot. Sakritības dēļ IRC vadība tika pie FIA Eiropas rallija čempionāta pārraudzības — un iegūtais IRC posms pārtapa par Eiropas čempionāta sacīksti.

Noteikti jāpiebilst, ka nacionālais čempionāts joprojām piesaista lielu ārvalstu braucēju uzmanību, un tas ir kvalitātes rādītājs. Turklāt joprojām ir iekšējā konkurence starp rīkotājiem — visiem kalendārā vietas nepietiek, kas, protams, virza progresu un sacensību kvalitāti.

Negatīvi. Pirmkārt, apstājušās starptautiskās aktivitātes, un šobrīd visi skati pavērsti OKartes Autosporta akadēmijas audzēkņu virzienā. Otrkārt, bail iedomāties, kas notiktu brīdī, kad visi ārvalstu sportisti, kas piedalās Latvijas čempionātā, vienā dienā mūs pamestu — rallijs paliktu ar pārdesmit mašīnām.

LAF ŠOSEJAS KOMISIJA: DZIMST JAUNAS IDEJAS

Latvijas un visas Baltijas šosejas pēdējo daudzu gadu lielākā problēma ir centrālās klases atrašana, kura stabili varētu ražot dalībniekus un kurā ar pārliecību ienākt kartinga braucējiem. Līdzšinējās klases ir spilgti uzlēkušas, taču pēc dažiem gadiem norietējušas. Paradoksāli, bet šobrīd autošosejas daudzskaitlīgākā klase ir vēsturisko Volgu ieskaitē — mīļi un patīkami, interesenti padarījuši labu darbu. Tomēr tā īsti kādam rādīt šādu situāciju ir mazliet neērti. Taču LAF Šosejas komisijā dzimst idejas, un šāgada Kumho Challenge Super 1600 klases ieviešana varētu būt labs sākums.

Pozitīvi. Super 1600klase sezonas sākumā radīja pozitīvu sprādzienu esošo un topošo sportistu pulkā — šāda klase šķita daudzsološa un vajadzīga. Pirmais gads vēl aizrit sportistu meklējumos, bet vajadzētu būt noturīgam projektam. Arī tas, ka vēsturisko auto kustībā ir sportistu daudzskaitlība, pievērš uzmanību sporta veidam kopumā. Komisijas sasniegums ir augsta līmeņa drifta sacensību rīkošana un sportistu konkurētspēja starptautiskajā arēnā. Iespējamas pozitīvas izmaiņas arī dragreisa attīstībā.

Negatīvi. Problēmas ar trasi — Biķernieku īre no CSDD nav lēts prieks, turklāt nav zināms, kādas iespējas cīnīties būs nākamgad, jo var gadīties, ka trase tiks slēgta seguma atjaunošanai.

LAF KROSA KOMISIJA: AUG SPORTISTU SKAITS

Kross (autokross, rallijkross, folkreiss) aizvadīja stabilu sezonu, kurā lielākais sasniegums ir augušais dalībnieku skaits centrālajās klasēs. Tas, ka latvieši joprojām startē Eiropas čempionātos, turklāt ar panākumiem, ir laba zīme.

Pozitīvi. Augošais dalībnieku skaits rada interesantākas sacensības, turklāt noteikumi izveidoti tādi, lai skatītājiem būtu interesanti visas dienas garumā. Piesardzīgi, bet var runāt par autokrosa attīstību. Patīkami, ka folkreiss sācis piegādāt pirmos sportistus autokrosam, kas arī bija jāpierāda.

Negatīvi. Šogad ievērojami saasinājās problēmas ar rīkotājiem — Priekules posms izgāzās organizatorisku problēmu dēļ un dienas vidū tika atcelts. Brenguļu autotrase sasniedza zemāko punktu, kad iepriekšējo gadu iestrādnes vairs nespēja izvilkt Latvijas čempionātam atbilstošu līmeni — trase neattīstās. Rezultātā nākamgad Latvijas čempionāts notiks tikai trijās trasēs (labi, ka spīdoši debitēja Vecpils autotrase). Tāpat joprojām ir problēmas ar rallijkrosa trasēm — to valstī nav. Nepatīkamas tendences bērnu un jauniešu klasēs: tehnika ir, nav — kas brauc.

LAF STANDARTAUTO KOMISIJA: LIELU PĀRMAIŅU PRIEKŠĀ

Autosporta piramīdas apakšējais, platākais slānis — pēc teorijas šāda ir Standartauto komisijas funkcija LAF. 2012. gads pamatīgi satricināja savulaik populāros čempionātus — ziemas autosprinta čempionātu un vasaras autosprintu. Abi sporta veidi pēdējos pāris gados pat piedzīvoja ievērojamu formāta maiņu, tomēr… neizdzīvoja. Tāpat allaž aktuālā diskusija par rallijsprinta lomu. Tātad — būs grozījumi!

Pozitīvi. Nebija čempionāta un pat klases, kas nebūtu sarūpējušas grandiozu sportisko intrigu — gandrīz visi tituli un kausi tika sadalīti pēdējās sacīkstēs. Pēc klašu koriģēšanas labi darbojās rallijsprints, nākuši klāt arī jauni, spēcīgi rīkotāji. Savu nišu noturējis supersprints, kuru paredzēts padarīt vēl spēcīgāku.

Negatīvi. Rallijsprints ir otrs rallijs, tikai īsāks — vai tas ir nepieciešamais formāts? Šis jautājums ir aktuāls jau gadiem un saasinājies arī šogad. Ziemas un vasaras sprinti neizdzīvoja dalībnieku un organizatoru trūkuma dēļ. Līdz ar to komisija aktīvi strādā, lai secinātu, kas tieši ienesis šīs problēmas. Jau šobrīd zināms, ka nākamā gada SAK sporta veidi būs citādāki un interesanti.

LAF KARTINGA KOMISIJA: AUGSTS SPORTISTU LĪMENIS, JĀTIECAS UZ KVANTITĀTI

Kartinga komisijai šogad atkal izdevās pierādīt, ka Latvijas jaunie braucēji ir spēcīgi arī uz ārvalstu sportistu fona. Rotax Max Challenge fināls un Calko otrā vieta to pierāda. Tomēr kuluāros nemitīgi dzirdami pārmetumi komisijas vadībai, ka tā atstumjot desmitus un pat simtus amatierbraucēju, kuri apvienojušies Pro Kart seriālā, kurā var startēt jebkurš ar jebkādu kartinga tehniku.

Pozitīvi. Latvijas sportistu Konstantīna Calko, Haralda Garkakļa un Mārtiņa Lapiņa sniegums Rotax finālā, kā arī citi starptautiskie rezultāti apliecina, ka Latvijas kartings ir kvalitatīvs. Komisijai ir labs nacionālais čempionāts, Baltijā ir cienījams Baltijas seriāls.

Negatīvi. Ļoti diskutējama ir situācija ar amatieru kartinga braucēju iespējamo ienākšanu čempionātā, daudzi pārmet, ka čempionāts tos atgrūž, nedodot iespēju ar zemākām izmaksām braukt pēc augstiem tituliem kvalitatīvās sacīkstēs. Iespējams, masveidības vārdā jāatrod iespēja cītīgāk sadarboties.

LAF TROFIREIDU KOMISIJA: PASAULE PASAULĒ

Latvijas trofireidu sportisti gadiem ilgi pratuši saglabāt savu ģimeniskumu un neatkarību — „mēs esam citādāki un ar to lepojamies” stilu. Trofireidi — bezceļu braukšana — norisinās pilnā sparā, un arī tajā ik pa brīdim uzplaiksnī rīkotāju vēlme pēc augstāka, publikai zināmāka statusa un atpazīstamības.

Pozitīvi. Specifiskais sporta veids saglabā savu seju, un tiem, kas to zina un ir tajā iesaistīti, tas ir pievilcīgs un aizraujošs. Mūsējie gadiem ilgi ir konkurētspējīgi arī ārvalstu sacensībās.

Negatīvi. Arī šis sporta veids sliktajos gados piedzīvoja strauju lejupslīdi dalībnieku skaita un tehnikas kvalitātes ziņā. Liekas, šobrīd lēnām notiek atkopšanās. Šī mazā trofireidu pasaule ir simpātiska ar savu ģimeniskumu, tomēr tas rada citas problēmas — šo aizraujošo sporta veidu ir grūti iznest plašākai publikas apskatei.

LAF RALLIJREIDU KOMISIJA: PRIEKŠ KĀ?

Par LAF Rallijreidu komisiju dzirdēta atklāta smīkņāšana — kam tā ir domāta, ja jau divus gadus nav noticis nacionālais seriāls, vienalga kādā statusā. Jāatzīst, ka zināma taisnība ir — komisija šobrīd formāli izsniedz licences ārvalstīs startējošajiem sportistiem, formāli apstiprina 6 stundu kausa izcīņas posmus. Savu pamatfunkciju — sacensību rīkošanas veicināšanu — tā pilda reizi gadā, cītīgi pastrādājot, lai Latvijā varētu notikt Krievijas rallijreidu čempionāta posms.

Pozitīvi. Komisijas pārstāvji turpina startēt starptautiskajā arēnā — gan sportisti, gan komandas regulāri aizvada cīņas pat pasaules līmenī. Vienīgais pašmāju pasākums Riga Baja,kolabi novērtējusi krievu puse.

Negatīvi. Nav nacionālā seriāla. Principā šeit var likt punktu un izklāstu neturpināt, taču skumji, ka atsevišķu personu interešu dēļ iznīcināts savulaik daudzsološs Latvijas autosporta seriāls, turklāt neviens par to īsti nejūtas vainīgs. Vai arī — varbūt Latvijā, ja neskaita saujiņu ļaužu, šādu sporta veidu nemaz nevajag?

PĒCVĀRDS

Skaidrs, ka autosports dzīvos, jo savu sīkstumu ir pierādījis visās iepriekšējās krīzēs un valsts iekārtu maiņās. Iespējams, 2012. gads bija pirmais jaunā ērā, kad sākuši brukt naudīgo gadu laikā tapušie projekti, savukārt disciplīnas pielāgojušās esošajai un prognozētajai situācijai. LAF komisijas grozījumiem pieiet pragmatiski — ja kādu produktu vairs nepērk, tātad tas vairs nav vajadzīgs. Nav iemesla panikai, tikai jākoncentrē spēki jaunu produktu ražošanai.