Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Beidzot uz īstā zirga

Paradokss – Jāni Horeliku gadiem ilgi dēvēja
par vienu no labākajiem Latvijas autošosejas braucējiem, taču visu šo laiku
sportists bija pabērna lomā. Kamēr citi brauca ar arvien modernāku tehniku,
Jānis skrūvēja vecu Honda Integra, sacīkstēs
cerot uz labiem rezultātiem sakritību un ātrāko braucēju kļūdu dēļ. Šis gads
sākās ar ziņu – Horelikam jauna mašīna. Viņš jau sen to bija pelnījis.

Somijas līderu pulkā
Iegādājies Honda Civic Type-R, Jānis Horeliks
pilnībā demonstrē talantu tehnikas gatavošanā un pilotēšanās. Nepaspējis
sagatavot automobili Somijas Super 2000 klases čempionāta pirmajam posmam,
nākamo sacīkšu laikā latvietis uzrāpās līdz trešajai vietai prestižā seriāla
kopvērtējumā. Tas ir lielisks rezultāts, jo Ziemeļvalstu autošosejas čempionāti
augstu kotējas. Somija varbūt nedaudz zaudē Zviedrijai, taču arī gana labi.
Šajā nedēļas nogalē notiks čempionāta pēdējais posms un, lai arī iepriekšējā
sacensība nebija veiksmīga, Horeliks cīkstēsies par somu bronzu.

Vispirms – kartings

33 gadu vecais Jānis
Horeliks aizvadījis ļoti klasisku autosportista karjeru. Fakts, ka tās
pirmsākumi meklējami padomju laikos, iespējams, pasaulei atņērmis izcilu motoru
sporta zvaigzni. Vispirms kartings. Sasniegti vairāki Latvijas un Baltijas
čempiona tituli. Pēdējā brīdī – 1991. gadā – Jānim izdevās izcīnīt arī prestižu
PSRS medaļu. Neilgi pirms savienības sabrukuma Horeliks kļuva par vicečempionu.
Togad arī iegūts PSRS sporta meistara tituls. Interesanti, ka apliecību par šo
titulu Jānis saņēma tikai pirms pāris gadiem, kad krievu un mūsu puses
funkcionāri Maskavā bija uzdūrušies šādam dokumentam.

Ko tālāk?

Dažādu
krīžu rezultātā Horelika karjera pēc kartinga apstājās. Labs dzinulis bija
deviņdesmitajos gados populārais VW Golf kauss,
kas notika Biķerniekos. Nosacīti vienādas mašīnas visai spilgti izkristalizēja
meistarīgākos. Viņu vidū arī Jānis. Debijas sezonā 1997. gadā Horeliks
sasniedza vienu uzvaru posmā, bet 1998. gadā uzvaras jau bija piecas, lai arī
tas neļāva tikt pie medaļas – ceturtā vieta. Īsts triumfa gads bija nākamais.
1999. gadā Jānis Horeliks kļuva par Latvijas autošosejas čempionu Golf-1800 klasē, nodrošināts arī
Baltijas čempiontituls un uzvara VW Golf
kausa ieskaitē. Togad viņš savāca visu, ko vien bija iespējams.

Tikmēr attīstījās Latvijas
autošoseja. VW Golf kauss sāka
izšķīst, jo mīts par vienādu mašīnu seriālu izrādījās nereāls. Pat pie vieniem
noteikumiem bija labākas un sliktākas mašīnas. 2000. gadā Horeliks
iesaistījās jaunizveidotajā B2000 klasē, kas bija tā brīža šosejas prestižākā
kategorija. Pieredze darbā ar Volswagen
automašīnām Golf kausa ietvaros tika
izmantota arī turpmāk. Kaujā tika izvests VW
Golf III
, sagatavots pietiekami nopietni, lai cīnītos par pjedestālu
Baltijas mačos. Šis posms Jāņa karjerā nebija viegls, taču augļus nesa –
Baltijas čempionātā sasniegta bronza, bet Latvijā togad ceturtā vieta. Nākamajā
sezonā abos čempionātos pakāpiens vienu pozīciju augstāk – Horeliks
nostabilizējās Baltijas līderu vidū.

Taču drīz kļuva
skaidrs, ka Golfs sāk novecot un tam
nepieciešama maiņa. Tas bija skarbs lēmums, jo tehnoloģijas attīstoties bija
kļuvušas arī dārgākas.

Veca labāk nekā pavisam veca
Tobrīd Latvijas autošosejā klīda skarbs stāsts par braucēja Valtera Cēsinieka
nedienām – viņam tika uzrādīta apsūdzība par īpaši smagiem noziegumiem. Sports
palika novārtā, arī viņa Honda Integra.

2003. gadā ar šo Integru trasē izbrauca Horeliks. Jau
tobrīd tā nebija ātrākā mašīna, taču Jānis ar komandu darīja visu, lai tiktu
līdzi tā laika līderiem un mūžsenajiem konkurentiem Arnim Jurševskim, Ģirtam
Krūzmanim un dažam igaunim. Baltijas seriālā tikai piektā vieta, taču Latvijas
un Igaunijas čempionātos sasniegtas bronzas medaļas. Togad skaļi tika pieteikts
veidojums – Austrumeiropas kauss. Horeliks, visaktīvāk no latviešiem reaģējot uz
šādu pasākumu, togad guva otro vietu seriālā.

Čempiontituls kā no gaisa!

Ļoti dīvains bija
2004. gads. Automobilis vairāk niķojās nekā bija gatavs cīnīties par
panākumiem. Vispārējais atzinums, ka Horelika mašīna ir draņķis, valdīja pilnā
skaļumā. Baltijas čempionātā, NEZ kausā un Baltijas jūras kausa izcīņā, kas
būtībā bija viens un tas pats tikai ar dažām atšķirībām sacīkšu kalendārā,
Horeliks guva piekto vietu komplektu. Taču, izmantojot Latvijas līderu
neveiksmes un pa kādam izlaistam nacionālā čempionāta posmam, Jānis pēdējā
brīdī izrāva Latvijas čempiona titulu B2000 klasē! Tas bija pamatīgs sezonas
pārsteigums, jo Horelikam pretī stājās tie paši spēcīgie konkurenti, taču ar
pārliecinoši labākām mašīnām. Jānim neapšaubāmi palīdzēja talants savākt
panākumus, kad apstākļi izlīdzina tehnikas atšķirības, piemēram, lietus. Apzinoties,
ka ar Integru trašu apļu rekordus
labot diez vai izdosies, tika darīts viss, lai sacīkstēs tiktu sasniegts finišs
un krāti punkti. Latvijas čempionātā tas attaisnojās.

Vecās sliedes

2005. gadā tā pati
vecā Honda optimāli tika uzlabota,
un, jau atkal savācot visu, ko atstāja spēcīgākās tehnikas īpašnieki, Horeliks
sasniedza vicečempiona titulus Latvijā, Baltijā un NEZ seriālā. Paralēli šiem
panākumiem Jānis nemitīgi tika mocīts ar jautājumiem par jaunu tehniku. Runas
bija dažādas – pēdējā brīdī nojukusi iespēja pārsēsties uz Honda Civic Type-R, kaut kas neizdevās, kad bijis noskatīts kāds SEAT auto… Jānis sacīkstēs šķita
arvien nomāktāks un arvien mazāk motivēts, lai arī pats to diplomātiski
noliedza.

Nekas nemainījās, un
arī 2006. gads tika pavadīts pie sarkanbaltās Integras stūres. Vēl viena tipiska sezona ar stabiliem rezultātiem,
sasniegts Igaunijas čempiontituls, Latvijā – otrais, NEZ ieskaitē – trešais.
Tomēr sezonas noslēgumā Horeliks gadam uzlika treknu punktu. Jānis izmantoja
vēl vienu iespēju startēt starptautiskos mačos, no kā pārējie latvieši gadu no
gada tomēr baidījušies. Horeliks devās uz viena posma Eiropas TouringCar kausa izcīņas sacīksti
Portugālē. Slavenajā Eštorilas trasē viņš piedalījas Super Production klases cīņās un 11 konkurentu pulkā guva trešo
vietu. Salonautomobiļu šosejas cīņās šis ir augstākais brīvās Latvijas
sportistu sasniegums!

Beidzot īstais zirgs

Liekas, ar to brīdi Jāņa
karjerā sākās ilgi gaidītais laimīgais brīdis. Starpsezonā jau atkal runāja par
Horelika plāniem, bet pavasarī sportists atzinās, ka viss nokārtots, lai jau
maijā trasē izbrauktu ar jauno Civic
Type-R
.

Debija Somijas
čempionātā notika, sākot ar otro posmu Tallinā. Startējot visiem spēcīgākajiem
čempionāta dalībniekiem, kvalifikācijā izcīnīta pirmā starta vieta. Tiesa, tā
nepārvērtās par panākumu kādā no braucieniem, jo pirmajā Jānis pieļāva sev
neraksturīgu kļūdu, ietriecoties apmalē. Izpostīts pirmais brauciens, un, tā kā
mašīna bija nopietni cietusi, uz otro sacīksti to sagatavoja misijai braukt, nevis uzvarēt. Turklāt pēdējā starta vieta neļāva cerēt uz pjedestālu –
finišā septītā vieta.

Jau nākamajā sacīkstē
somu trasē Kemorā Horeliks pirmo braucienu veica otrajā vietā, gūstot pirmo
godalgu Somijas čempionātā. Otrais nebija veiksmīgs, lai arī Horeliks
pretendēja uz pjedestālu. Jānis pārsniedza atļauto ātrumu boksu celiņā,
dodoties obligātajā riepu maiņā, un tiesneši nobīdīja latvieti uz astoto vietu.

Pirmās uzvaras

Lai arī radās sajūta,
ka somiem ne sevišķi patīk ātrā latvieša uzrašanās seriālā (mājiniekiem jau pietiek
ar diviem igauņiem, kuri brauc tuvu trijniekam), čempionāta ceturtais posms –
Jāņa trešā sacīkste – atnesa dubultuzvaru. Joprojām svešajā čempionātā Horeliks
guva panākumu gan īsajā sacīkstē, gan pamatbraucienā! Arī nākamajā posmā
Pērnavā uzvara – pēc trešās vietas sprintā Horelikam triumfs garajā sacīkstē.
Šie panākumi, kas šokēja somus, uzsvieda Horeliku uz trešo vietu kopvērtējumā.
Tiesa, neveiksmīgs posms Ahvenisto trasē Somijā pamatīgi nosvārstīja Jāņa
pozīciju, taču šīs nedēļas nogalē viņam ir visas iespējas kļūt pat bronzas
medaļnieku. Ja tā notiks, šis būtu viens no augstākajiem panākumiem Horelika karjerā,
noteikti prestižāks par Baltijas un varbūt pat NEZ medaļām.

Nieka 24 gadi
autosportā, un Jāņa Horelika sapņi piepildās…

Viesturs SAUKĀNS