Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

NEZ savu darbu padarījis. NEZ var iet?

Nedēļas nogalē ar lielisku sacensību Nīsumas
trasē, Dānijā, noslēdzās FIA NEZ Ziemeļeiropas rallijkrosa čempionāts. Daudzi
pirms sacīkstes uzskatīja, ka Dānijā tiks nodziedāta čempionāta pēdējā dziesma
– baumoja, ka seriāls nākamgad nenotiks. Taču rīkotāji apgalvo pretējo. Turklāt
nākamgad var parādīties pat saldi šī autosporta augļi.

Joprojām ciešanas
Čempionāts, lai arī
spēcīgākais visā NEZ sistēmā, visus četrus pastāvēšanas gadus cīnījies par
izdzīvošanu. Visai vienkāršotā Starptautiskās Automobiļu federācijas izpratne
par Eiropas ģeogrāfiju radījusi saspringtu situāciju. Ziemeļeiropas,
Dienvideiropas, Austrumeiropas un Centrāleiropas zonās starp dalībvalstīm nav
izveidojusies sadarbība. Aizu starp Baltiju un Skandināviju nav iespējams
pārvarēt. Skandināviem tas nav tik būtiski, jo pašiem ir spēcīgi nacionālie
čempionāti, turpretim mēs esam izslāpuši pēc starptautiskām autosporta
sacīkstēm. Runas par NEZ rallijkrosa pārtraukšanu ar jaunu sparu atsākās pēc šā
gada otrā posma Zviedrijā (šogad pieci posmi – Igaunija, Zviedrija, Latvija,
Lietuva, Dānija). Eiropas rallijkrosa karaļi zviedri beidzot bija piekrituši
rīkot posmu. Taču izrādījās, ka sacīkstē baltiešu ir vairāk nekā mājinieku. Tas
iedragāja čempionāta pozīcijas.

Kodols ir

Tomēr pārējās trīs
sacīkstes uzlaboja noskaņojumu. NEZ rallijkrosa centri Latvija, Lietuva un
Dānija sarīkoja perfektas sacīkstes ar labu dalībnieku sastāvu. Dānijā uz
starta stājās septiņu valstu sportisti, bet Open
klase izcēlās ar sešu nāciju braucēju cīņu vienā klasē. Pēc tik lieliska
sezonas noslēguma NEZ rallijkrosa komisijas prezidents Juris Bogdanovičs saka: „Šī bija vēl viena smaga sezona – biju gatavs
atmest visam ar roku. Bet, redzot uzticīgāko sportistu un rīkotāju pūles,
noskaņojums kļuva kaujiniecisks. Ņemot vērā dārgās prāmju biļetes pāri jūrai,
ar dāņu un lietuviešu kolēģiem esam izstrādājuši nākamā gada plānu. Iespējams,
ka NEZ seriāls kļūs par NEZ rallijkrosa kausa izcīņu četros posmos. Baltijas
pusē – Latvijā un Lietuvā, otrā pusē jūrai – Dānijā, iespējams, Norvēģijā.
Sportistiem pāri jūrai sezonas laikā vajadzētu doties tikai vienu reizi. Ja
Latvijas un Lietuvas posmi notiks ar nedēļas starpību, tāpat arī Dānijas un
Norvēģijas sacīkstes, tas samazinās izmaksas. NEZ nav miris!"

NEZ savu padarījis…

Lai
kāda būtu čempionāta nākotne, tas nesis augļus. Vēl pirms trim gadiem Eiropas
rallijkrosa čempionāts šķita kas līdzīgs F-1, kaut kas neiespējams. Taču tagad
runā, ka nākamgad uz šo seriālu gatavosies vismaz trīs dalībnieki no Latvijas!
Vairākkārtējais Latvijas, Baltijas un NEZ čempions Jānis Aleksejevs jau šajā
nedēļas nogalē debitēs Eiropas čempionātā Polijas posmā, vēlāk, ja tehnika būs
gatava, arī Čehijas sacīkstē. Debija – 1600 kub. cm klasē D-1A ar ilgi būvēto
beidzot gatavo Opel Corsa. Jaunu
mašīnu gatavojoties būvēt Ulvja Bujāna komanda, runā par kāda Dambju ģimenes
pārstāvja gatavošanos Eiropai, Ilgonis Krūmiņš būvē jaunu mašīnu tikko
dibinātajai Eiropas Open klasei
(2008. gadā vēl Eiropas kausa statusā). Ja šī armāda būs gatava aprīlī doties
uz pirmo posmu Portugālē, Latvijas autosportā tas būs svarīgs pavērsiens.

Citādi Latvijā
rallijkrosa nav – nacionālais čempionāts nenotiek jau kopš 2001. gada. Baltijas
čempionāts būtu reāls, taču šobrīd nav interesentu, kas ieietu pa mūsu LAF,
igauņu EAL un leišu LASF durvīm un uzsistu dūri galdā. Vienīgais rallijkross
Latvijā – NEZ.

Lamāšanās

NEZ
čempionāts četrus gadus ir nīkuļojis, un tādēļ izpelnījies daudz kritikas.
Daudzi pat uzskata, ka tas bojā Latvijas spēcīgo autokrosa vidi, šķeļ nacionālo
autokrosa seriālu. Sava daļa taisnības tajā ir, taču, ja Latvijai tuvākajos 10
gados būs kāda Eiropas rallijkrosa sacīkstes uzvara, būs jāatzīst, ka sākums
bija brīžam šķidrās sacīkstes Ziemeļeiropā.

Turpinām uzvarēt

Tikmēr šā gada
čempionāts aiz muguras. Mums atkal divi čempioni. Savam 2004. gada 2000 Super klases čempiontitulam D-1 triumfu
šogad pievienoja Jānis Bogdanovičs, kuram septembra otrajā pusē vēl pamatīgs
eksāmens Eiropas autokrosa pēdējos posmos Itālijā un Francijā. NEZ D-1 klasē sudrabs
Aldim Zēbergam. 2000 Super klasē
jauns čempions – Reinim Safonovam pelnīts tituls, augstākais sasniegums
karjerā. Interesanti, ka 2004. gadā Reinis klases kopvērtējumā bija ceturtais,
2005. gadā – trešais, pērn – otrais, šogad – pirmais. Apskaužama izaugsme! 2000 Super klases bronza, piekāpjoties
lietuvietim Vaidam Navickam, mūsu Uģim Pauriņam. Open klasē vicečempions aiz soma Silvo Vītanena – Ilgonis Krūmiņš. Fast 1600 klasē triumfēja lietuvietis
Simons Bieļausks, bet latvieši šo klasi šogad pametuši. Labākais sasniegums –
Jānis Nagla sezonu noslēdzis 11. vietā.

Cīņa komandu
vērtējumā noritēja līdz Dānijas posma pēdējam braucienam. Ar mokām uzvaru
izvilka Latvija, sezonā sakaujot sāncenšus lietuviešus ar rezultātu 207:200.
Labi, ka kaimiņiem arī Dānijā negāja viegli – no četriem Latvijas dalībniekiem
finālu sasniedza trīs (Igors Gabecs izstājās kvalifikācijā ar ātrumkārbas
defektu), bet fināla finišu – tikai Reinis Safonovs, gūstot trešo vietu 2000 Super klasē (Aldis Zēbergs zaudēja
otro vietu elektrības problēmu dēļ, Ilgonim Krūmiņam par pāragru finišu ziņoja
motora darbības brīdinājuma lampiņa). Latvija – pirmā!

 

Viesturs SAUKĀNS

Nīsuma-Rīga