Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Bez pirkstu vicināšanas

Ceļš uz Latvijas autorallija pasauli
sportistiem mēdz būt atšķirīgs. Vienam pusmūžā pietiek naudas, lai nopirktu
jaunākā modeļa automobili un startētu prestižākajā klasē. Otram sapņi paliek
vecas, toties ar mīlestību izlolotas VW
Golf I
mašīnas līmenī. Taču sajūsmu izraisa tie, kuri jau kopš bērnu dienām
audzināti un gatavoti mērķim – lielajam autosportam. Tāda ir arī rallija N3
klases ekipāža Zigurds Kalniņš un Ģirts Dombrovskis.
Mazais Zigis

sāka uz ledus

Pakāpeniskai jauniešu
karjeras veidošanai lielākais pluss – jau laikus iespējams uzzināt, vai
censoņiem ir talants un vai ir jēga ieguldīt tūkstošus turpmāko gadu karjerā.
Kalniņu un Dombrovsku ģimenēm paveicās. Ekipāža darbojas ar panākumiem.23 gadus vecais pilots
Zigurds Kalniņš autosportā ienāca jau septiņu gadu vecumā, kad, būdams
vidzemnieks, izmantoja iespēju startēt Gulbenes ralliju autora Vilhelma
Sniedzāna rīkotajos amatieru ledus braucienos. Tolaik tās nebija augsta ranga
sacīkstes ar nacionālā čempionāta statusu, tomēr no Gulbenes ezeriem izauga
daudzi vēlāk spēcīgi Latvijas autosporta čempionātu dalībnieki.Oficiālo debiju
sportā Zigurds, kuru rallijā, sevišķi rallijsprintā, pazīst kā mazo Zigi (nepārsteidz!), aizvadīja
2001. gadā. Viņš ar VAZ 2108 startēja
autokrosā, ik pa laikam demonstrējot daudzsološu braucienu, taču tehnikas
problēmas un neveiksmes viņam neļāva sasniegt izcilus rezultātus.
Lādzīgs un talantīgs
Tomēr jau tad kļuva
skaidrs, ka jaunietis ir ļoti talantīgs. Turklāt jau tobrīd gan viņa
konkurentiem, gan speciālistiem Kalniņš šķita cilvēciski patīkama un
interesanta personība. Ne toreiz, ne vēlākajā, panākumiem bagātajā karjerā nav
novērota dažiem raksturīgā zvaigžņu slimība un ārējo pirkstu izsliešana. Zigis ir tāds, kāds viņš ir: gudrs, taču
vienkāršs un atklāts. Viņš nav no tiem, kuri, ja mašīna tikko salūzusi, met
visu pa gaisu un izvēlas, ar kuru runāt, ar kuru sveicināties, un kuri tajā
brīdī viņam nav vajadzīgi. Drīzāk viņš mierīgā tonī stāsta, kas notika, vai
defekts bija prognozēts un gaidīts, vai tas bija pārsteigums.Krosā Kalniņš
startēja divarpus gadus un, tā arī neguvis panākumus, gatavojās rallijam. Šī
nebija nejauša izvēle – viņa tēvs Ivars Kalniņš, kuram gan nav sakara ar teātri
un kino, bija izcils aktieris sava laika rallija trasēs. Ar to pašu VAZ 2108 Ivars kopā ar stūrmani Andri
Ūbeli sasniedza Latvijas rallija čempiontitulu 1300 klasē, bet vēlāk ar stūrmani Vitāliju Dombrovski bija čempions
1600 klasē.

„Par karjeras sākumu
un turpmāko ritējumu esmu pateicīgs tēvam. Viņš izdarījis visu, kas viņa
spēkos, lai ļautu man braukt un cīnīties par uzvarām," saka Zigurds. „Krosa laiks man nebija sevišķi veiksmīgs.
Tomēr man patika. 2003. gadā, kad dabūju tiesības, tūlīt metāmies standartauto
rallija sacensībās. Pirmajos mēģinājumos gāja visādi, tomēr jau 2005. gadā
izcīnīju standartauto rallija čempiona titulu savā klasē. Braucu ar ģimenei
raksturīgo VAZ 2108, ar to startēju
arī krosā. Mašīna knapi turējās kopā, taču pēdējiem spēkiem aiznesa mani līdz
titulam."

Kalniņš pret Andiņu

Čempiontituls tika
sasniegts, pārspējot iepriekšējo divu sezonu uzvarētājus Andri Andiņu/Māri
Ešmani. Ventspilnieki bija kļuvuši par īstām 1600 klases zvaigznēm, tāpēc jauniešu pārliecinošais sniegums bija
pārsteigums. Taču kopš tā laika Kalniņa un Andiņa duelis kļuva par čempionāta
ikdienu.

Uzziņai: tolaik
standartauto rallijs vēlāk kļuva par Latvijas minirallija čempionātu, bet kopš
2008. gada seriāls pārdēvēts par Latvijas rallijsprinta čempionātu.

Vēsture atkārtojas.
Dažus gadus pēc Zigurda tēva Ivara Kalniņa un Vitālija Dombrovska panākumiem uz
starta stājās vēl viena Kalniņa/Dombrovska ekipāža – par Zigurda stūrmani kļuva
Vitālija dēls Ģirts Dombrovskis, kurš par pilotu ir trīs gadus vecāks. Juniori
labi sastrādājušies un lieliski papildina viens otru gan trasē, gan ārpus tās.
Kad abi pēc sacīkstēm sāk stāstīt, ko tikko piedzīvojuši, dažkārt grūti
sagaidīt teikuma, kur nu vēl visa stāstāmā beigas. Kā jau minēju – atklāti un
pret apkārtējiem atvērti ļaudis.

„Pēc 2005. gada
čempiontitula uzbūvējām jaunu VAZ 2108.
Daudz ir pārsteigti, kāpēc turamies pie vecā ķīļa (astotā žiguļa jeb VAZ 2108 viena no iesaukām). Taču prakse
pierādījusi, ka mašīnai ir lieliski rādītāji uz grunts ceļiem. Zinot, kā žiguli sagatavot, lai ar to varētu
uzvarēt, mēs droši ķērāmies pie būves," saka Kalniņš. „Tas attaisnojās!"

Defekti atņem titulu

2006. gadā jaunā
mašīna bija mežonīgi ātra. Taču problēmas sagādāja tehnikas izturība pāris
sacīkstēs. Līdz ar to gadā, kad daudzi bija pārliecināti par Kalniņa/Dombrovska
uzvaru, kopvērtējuma punktu tomēr pietrūka, lai atkal tiktu priekšā
Andiņam/Ešmanim, – otrā vieta. Taču 2007. gadā motora defekti tika likvidēti
un, lai arī neiztika bez atsevišķiem tehniskiem sarežģījumiem, minirallija
čempionāts 1600 klasē beidzās ar vēl
vienu Kalniņa/Dombrovska čempiontitulu. Speciālisti ar sajūsmu runāja par
ekipāžas meistarību un izaugsmi. Kopējais viedoklis vēstīja: ja Kalniņam būs
pietiekami daudz naudas, ekipāžai veidojas spēcīga nākotne lielajā rallijā.

Debija uz
vāka

Jau
minirallija/rallijsprinta laikā ekipāža saņēma atbalstu no kompānijas Būvniecības ABC, šajos gados palīdzējuši
arī atbalstītāji MCD un Kalniņa
talantu pamanījušie rallija speciālisti ar leģendāro Aināru Igaveņu priekšgalā –
kompānija AutoStils. Sakopojot
spēkus, sperts nākamais loģiskais solis. 2007. gada nogalē iegādāta spēcīga Renault Clio N3 klases mašīna, un
Kalniņš/Dombrovskis stāv uz starta estakādes rallijā Latvija 2007. Intriga bija
pamatīga, jo visi saspringti gaidīja: ko talantīgie jaunieši demonstrēs
salīdzinājumā ar klases dūžiem Danu Lešču, Arvi Vecvagaru, Mārtiņu Meldrāju,
Krišjāni Cauni un citiem. Iznākums intrigai bija kuriozs un amizants. Jau
pirmajā ātrumposmā jaunā glītā mašīnā tika iedzīta grāvī un apmesta uz
sāniem… „Lielajā rallijā
debitēju pagājušā gada Latvijā 2007.
Taču man liekas: to, ko mēs izdarījām, īsti nevar saukt par ralliju. Tas bija
nepatīkami un muļķīgi. Notika kaut kas vienkāršs, elementārs, kaut kas tāds,
pie kā paši bijām vainīgi," atceras Zigurds.

Revanšs un labā slava atgūta

Otrā ekipāžas
sacensība lielajā rallijā bija šā gada LMT
Latvijas rallija čempionāta pirmais posms Gulbenē – Sarma 2008. Revanšs un pašcieņas atgūšana izdevās lieliski, jo
Zigurds un Ģirts guva otro vietu N3 klasē, piekāpjoties vienīgi iepriekšējo
divu gadu čempionam Leščam, kurš startēja ar vienu no jaunākajām mašīnām šā
brīža rallijā. Žēl, ka sniega un sala trūkuma dēļ tā arī nenotika čempionāta
otrais posms Lietuvā, jo sarežģītie ziemas apstākļi dotu iespēju ekipāžai
sasniegt vēl vienu labu rezultātu – minirallija laikos slideni ceļi nebija
Kalniņa problēma, par to jāpateicas pieredzei agrākajā karjerā.

Lielākajai daļai
rallija braucēju sapnis un karjeras virsotne ir starts pilnpiedziņas klasē.
Tomēr Zigurds ar domām par spožo nākotni sevi tik ļoti nenomoka. „Neskatoties uz mazā rallija uzvarām un
tituliem, es apzinos, ka ne tuvu viss nav izdarīts priekšpiedziņā. Domāju, ka
vēl vismaz pāris gadu jācīnās šajā klasē, tad jutīsim, kurā virzienā labāk
doties. Protams, katrs grib braukt ar ātrāko un spēcīgāko tehniku, taču arī ar
priekšpiedziņas mašīnu var daudz sasniegt. Nav izslēgts, ka jau šogad mēģināsim
spert pirmos soļus arī ārpus Baltijas. Taču to domāsim kopā ar mūsu AutoStila rallija komandu."

Zigurds Kalniņš neapšaubāmi
ir viens no talantīgākajiem jaunās paaudzes autosportistiem. Tiesa, nonākot
jaunā karjeras pakāpē, nepieciešama arī nopietnāka darbošanās savas sportista
labklājības nodrošināšanā, jo katrs starts maksā arvien dārgāk. Tuvāko pāris
sezonu galvenā intriga: vai lieliskajam talantam un tēva perfektajam padomam
pievienosies arī spēcīgs menedžments, kas ļautu sasniegt visaugstākos mērķus.
Ja nebūs tā, kā pirmajā lielajā rallijā – uz jumta, viss būs kārtībā!

 

Viesturs SAUKĀNS

 

Zigurds Kalniņš (AutoStils Rally Team, Renault Clio Sport N3)

Dzimis           1985. gada 22. janvārī

Dzīvo Alūksnes rajona Virešos

Debija autosportā  1992. gadā
amatieru ledus sacīkstēs

Debija autokrosā    2001. gadā

Augstākais sasniegums autokrosā      11.
vieta 1600 Junior klasē 2003. gadā

Debija minirallijā/rallijsprintā       2003.
gadā

2005. gada Latvijas
minirallija čempions 1600 klasē

2006. gada Latvijas
minirallija vicečempions 1600 klasē

2007. gada Latvijas
minirallija čempions 1600 klasē

Debija LMT Latvijas rallija čempionātā rallijā
Latvija 2007

Pirmais Latvijas autorallija pjedestāls  rallijā
Gulbene 2008 2. vieta