Dakarai un latviešiem jubileja
Šogad Dakaras rallijreids notiks 30. reizi,
bet Latvijas sportisti svinēs piekto reizi kopš debijas prestižajā sporta
veidā. Saistībā ar jubilejām dažādi uzstādījumi: rīkotāji sola, ka 30.
sacīkstes uzvara nāks ļoti smagi, jo trase būs īsta elle. Latvieši savukārt cer,
ka jubilejas brauciens būs visveiksmīgākais.
Trase
Četru Dakaras
rallijreidu finišu sasniegušais Jānis Āzis skaidro organizatoru vēlmi pārbaudīt
sportistu spēkus vissmagākajā pakāpē: „Āfrika
nekad nav tā pati Āfrika, pa kuru esi braucis. Šogad organizatori draudēja,
tautas valodā runājot: „Jūs,
džeki, norausieties!" Ātrumposmu maksimālā garuma rekords netiek pārspēts, ir
bijuši arī garāki, taču posmi, kuri garāki par 500 kilometriem, ir aptuveni 80
procenti no visas Dakaras. Sacīkste būs ilga izturības pārbaude ar dažādām
niansēm. Tā kā daudz ātrumposmu ir Mauritānijā, bet līdz tai maršruts ir
aptuveni apgūts, var uzskatīt, ka īstā cīņa un notikumi sāksies tieši līdz ar
Mauritānijas posmiem."
Rīkotāji jau rudenī
lepojās, ka, pagarinot ātrumposmus, samazinās posma laikā veicamā pārbrauciena
garums. Līdzjutējiem, neesot Āfrikā, dažkārt rodas priekšstats, ka pārbraucienā
sportistiem ir pārāk gara atpūta. Jānis Āzis atzīst, ka viņam patiktu, ja
pārbraucienu nebūtu vispār: „Tiešām
gribētu, lai, iekāpjot mašīnā un saņemot starta signālu, es jau cīnītos par
sekundēm un minūtēm, nevis kaut kur brauktu simtiem kilometru. Un izkāpt no
mašīnas vēlētos līdz hronometra apstāšanās aiz manas mašīnas. Pārbraucienā
varbūt var mēģināt atpūsties, taču, piemēram, Mauritānijā pārbrauciena apvidus
neatšķiras no ātrumposma sarežģītības, tāpēc faktiski nekas nemainās, bet pūles
netiek atalgotas ar rezultātu finišā."
Latvijas komandas
Rīgas Rallijreidu
komandas pārstāvis Māris Saukāns šogad atgriežas Dakarā pēc ilgāka pārtraukuma,
apārstējis muguras traumu. Viņš netieši norādījis, ka komandas pirmais pilots
varētu būt Jānis Āzis kopā ar stūrmani Aināru Princi. Āzis jau kopš vasaras
draud, ka nevar būt runa tikai par finišu rallijreidā: „Brauksim, cik ātri varēsim un vēl ātrāk, mērķi
ir jānosprauž tālāk. Es gan māņticības dēļ negribu atklāt, kura ir tā vieta,
kas izvirzīta par mērķi."
Māris Saukāns
turpina: „Runājot par sevi – esmu
pateicīgs daudziem par iepriekšējo gadu rūpēm par manu veselību, jo tikai ar
labāko speciālistu palīdzību es atkal varu būt OSCar pilots. Trauma, protams, atstājusi pēdas, un šajās sacīkstēs
sevi vērtēju kā trases sanitāru, kura uzdevums ir palīdzēt komandas biedriem.
Darīšu visu, lai izdotos labs rezultāts un mērķu piepildījums Jānim Āzim.
Protams, nebraukšu lēnām, situāciju diktēs arī pati sacīkste un situācija.
Vienmēr esam vēlējušies tuvoties pirmā desmitnieka braucējiem, un šis mērķis
neizpaliks arī šogad."
Māra teiktais liek
nojaust hierarhijas pazīmes Rīgas komandā. Toties nav šaubu par RE Autokluba komandas pirmo ekipāžu, lai
arī Latviju pārstāvēs divu mašīnu vadītāji – Jānis Naglis un Aldis Vilcāns.
Naglis, saprotams, ir komandas pirmais pilots, un Vilcānam šis būs mācību
brauciens, kuram diez vai būs daudz sakara ar Jāņa plāniem cīnīties par pirmā
divdesmitnieka rezultātu. Naglis skaidro RE
Autokluba plānus: „Patiesībā RE Autoklubs uz Dakaru brauc nevis ar
divām, bet gan ar sešām mašīnām, jo komandas speciālisti apkalpos arī četras
krievu ekipāžas. Nav šaubu, ka Alda Vilcāna un viņa stūrmaņa Artūra Masteiko
apņēmība ir ļoti nopietna, un novēlu visu labāko viņu pirmajā braucienā. Nav
šaubu – debijas sacīkste būs ļoti grūta, taču viņiem ir iespējas tikt līdz
finišam. Runājot par maniem mērķiem, būšu dusmīgs, ja šo Dakaru nebeigšu
pirmajā divdesmitniekā, labi saprotot, ka ātra braukšana palielina izstāšanās
risku un sarežģī uzdevumus. 2007. gads autosportā man nebija veiksmīgākais,
gadījās nevajadzīgas problēmas vairākās abu Latvijas čempionātu sacīkstēs. Taču
vissāpīgākā bija Pasaules kausa sacensība Marokā, kurā startējām ar Dakarai
būvēto Pajero. Piedzīvojām avāriju,
kādu savā mūžā vairs nevēlos atkārtot – uzlidojām gandrīz vertikāli gaisā pa
kāpas spici, sekoja kritiens ielejā aiz kāpas. No mašīnas nekas daudz pāri
nepalika. Tāpēc mašīnu, ar kuru tūlīt stāšos uz starta 2008. gada Dakaras
sacensībā, var formāli saukt par to pašu auto, ar kuru braucu Dakarā pirms
gada. Taču reāli veikta kardināla pārbūve, par ko paldies RE Autokluba speciālistiem."
Agresija starp favorītiem
Latviešu plāni par top-20 un pat top-10 pozīcijām, saprotams, tiek balstīti uz ievērojamo pieredzi
rallijreidos un progresējušu tehniku. Taču nav šaubu, ka arī konkurenti sliktāki
nepaliek. Māris Saukāns skaidro, ka sevišķi rūpnīcas komandu pulkā cīņa būs
nežēlīga. „Progresē visi, ne
tikai mēs. Rūpnīcas komandu Mitsubishi
un Volkswagen starpā notiek ļoti
agresīva cīņa. Volkswagen, kas kopš
šā gada kļuvis arī par Rīga RRT
atbalstītāju, uz šo Dakaru pošas ar mērķi visu
vai neko. Uzstādījums viens – jāuzvar! Arī privātās komandas aug, un katru
gadu dalībnieku saraksts vēsta, ka pirmais divdesmitnieks, pat trīsdesmitnieks
ir rezervēts, un jāpieliek milzīgas
pūles, lai ielauztos šajā kompānijā. Šogad trase būs grūtāka, rīkotāji saka –
daudz vairāk smilšu. Tas nozīmē, ka vidējie ātrumi būs mazāki, posmos pavadītās
stundas ilgākas. Papildu sarežģījumi zināmā mērā spēlē par labu Latvijas
braucējiem. Mūsu komanda ir izturīga, un labākie rezultāti nākuši smagākajās
sacīkstēs. Jāsaprot, ka mēs tomēr neesam profesionāļi, un sagatavošanās laiks
nav tik liels, salīdzinot ar tiem, kuriem autosports ir profesija. Taču
sarežģītākā trasē vairāk parādās cilvēciskais faktors, kas izceļ nevis tehnikas
pārsvaru, bet gan sportista meistarību, un šajā situācijā mēs kļūstam
līdzvērtīgāki."
Navigācija
Pirms gada rīkotāji
lepojās, ka no pilna pedāļa sacīkstes
Dakaras rallijreids pārveidots par navigācijas cīņu, kurā nepietiks ar ātru
mašīnu – nepieciešams arī intelektuālais ieguldījums. Diez vai šogad
organizatori būtu atkāpušies no šī uzstādījuma, taču sportisti pat nedēļu pirms
starta nezina, kas viņus sagaida: „Par
to, kāda būs Dakaras navigācija, speciāli tiek noklusēts," saka Saukāns. „Navigācija būs rīkotāju mazais pārsteigums
katrai dienai, kuru sportisti uzzinās tikai iepriekšējā dienā pirms attiecīgā
posma. Tiks dotas nelielas norādes, kas un kā varētu notikt. Stūrmanis par to,
kāds būs nākamais brauciens, uzzinās astoņas, desmit stundas pirms starta, un
viss būs tikai ekipāžas rokās – vai rakstītais tiks saprasts pareizi un
izvēlētais kurss īstais."
Navigācija varētu būt
elements, kas satrauc debitantus – no Latvijas šādas ekipāžas būs divas: jau
minētā Vilcāna/Masteiko un iepriekšējā žurnālā Sports aprakstītā Andra un Krista Feldmaņu vienība. Krists
Feldmanis saka: „Daudz palīdzēja
mūsu veiktā sacīkste Marokā, kurā bija iespēja apgūt navigāciju un izprast
nianses. Protams, vēl tikai mācos, lai arī man ir lieliski padomdevēji Ainārs
Princis un Didzis Zariņš. Marokā ik pa brīdim teicu pilotam, lai brauc nedaudz
lēnāk, jo neesmu pārliecināts par savām spējām un ātrumā var kļūdīties. Taču,
lai arī navigācija būs svarīga un pat izšķiroša, esmu drošs, ka ar uzdevumiem varu
tikt galā."
Tehnika
Latvijas Automobiļu
federācijas ģenerālsekretārs atgādināja, ka Rīga
RRT komandai nepieciešams daudz pārliecinošāk uzsvērt faktu, ka automobilis
OSCar ir ražots Latvijā, kas pēc
būtības ir unikāls šīs valsts sasniegums. Par šo sasniegumu visatbildīgākais, protams, ir Andris Dambis,
kurš Dakarā brauks ar vienu no tehniskās palīdzības kravas mašīnām, startu ar OSCar metot pie malas. „OSCar
O3, ar kuru brauks Jānis Āzis
un Ainārs Princis, ir pilnīgi jauns, tikko uzbūvēts, taču no Māra Saukāna un
Didža Zariņa gadu vecā O3 atšķiras
ļoti minimāli – nelielas izmaiņas ergonomikas ziņā, taču pēc būtības sīkumi.
Feldmaņi startēs ar Jāņa Āža bijušo mašīnu, ar kuru ziemā sāka startu Latvijas
čempionātos. Andris Dambis turpina: „Šī
mašīna ir redzējusi ļoti daudz kāpu. Saprotams, ka mašīna ir pārbūvēta un
atjaunota, saliktas jaunas detaļas, taču formāli tas ir vecās paaudzes OSCar. Domāju, ka Andris un Krists ir
labi apguvuši šo automobili. Andris arī ar citām mašīnām vēl pirms OSCar ļoti labi brauca, un par viņa
spējām šaubu nav. Marokas rallijreida pieredze bija ļoti nepieciešama, tāpēc
labi, ka viņi šajā sacīkstē startēja un arī finišēja. Ap Feldmaņiem būs
komanda, kura vajadzīgajā brīdī pratīs dot pareizo padomu."
Dambis ir
piesardzīgāks prognozēs par OSCar spējām,
taču atzīst, ka uzdevums finišēt vairs nedrīkst būt galvenais uzdevums: „Domāju, ka ne Māris, ne Jānis sev par uzdevumu
nav izvirzījuši finišēšanu. Protams, tas ir jāizdara, un tas ir
pamatnosacījums. Taču mērķim ir jābūt tikt augstākā vietā nekā līdz šim. Mēs
nevaram būt ne labāko trijniekā, ne sešniekā, ne desmitniekā, taču mēs varam
sasniegt augstākus rezultātus nekā līdz šim. Jācenšas iebraukt pirmajā
divdesmitniekā, jo tas būtu ļoti labs rezultāts, kuru sasniegt nav viegli."
Mēnesi pirms Dakaras
starta OSCar O3 sagādāja nepatīkamu
pārsteigumu: Portugāles 24 stundu sacīkstē desmit minūtes pirms finiša apklusa
motors, turklāt bez sarkanās brīdinājuma lampiņas iedegšanās. Andris Dambis,
kurš tobrīd bija pie stūres, atzīst, ka defekts, turklāt tik pēkšņs, rada
nemieru: „Protams, šādas lietas
rada bažas. Motoram nolūza klanis, turklāt bez ārējām iepriekšējām problēmām.
Šiem Corvette motoriem tā līdz nebija
bijis. Tas nebija patīkami, sevišķi tik neilgu brīdi pirms Dakaras. Mašīna tika
vadīta normālā režīmā – zinu visu, kas notika, jo pats biju pie stūres."
Motociklisti
Sacīkstē dosies arī
brāļi Vinteri – populārais Jānis un pērnā gada viens no labākajiem Dakaras
debitantiem Einārs. Abi šogad sacensības gaida ar drūmāku vaigu, jo cerīgā
situācija tehnikas jomā, kas virmoja pavasarī, nav līdz galam realizējusies: „Protams, brauksim, cīnīsimies," saka Jānis. „Taču jāatzīst, ka nebūsim vienādās pozīcijās
ar KTM rūpnīcas braucējiem, kā dažs
mums paredzēja pēc iepriekšējās Dakaras panākumiem. Motoram pietrūkst jaudas,
problēmas ar priekšējo amortizāciju – tas samazina mūsu izredzes. Nevēlos runāt
par iespēju uzvarēt. Tas ir pārāk tāls sapnis, un tā nenotiks."
Rallijreids „Dakara
2008"
Maršruts
5. janvāris 1.
posms: Lisabona – Portimana
Pārbrauciens 104 km
Ātrumposms 120 km
Pārbrauciens 262 km
Kopā 486 km
6. janvāris 2.
posms: Portimana – Malaga
Pārbrauciens 15 km
Ātrumposms 60 km
Pārbrauciens 460 km
Kopā 535 km
7. janvāris 3.
posms: Nādora – Rašīdija
Pārbrauciens 182 km
Ātrumposms 372 km
Pārbrauciens 163 km
Kopā 717 km
8. janvāris 4.
posms: Rašīdīja – Varzāzāta
Pārbrauciens 29 km
Ātrumposms 356 km
Pārbrauciens 199 km
Kopā 584 km
9. janvāris 5.
posms: Varzāzāta – Gelmima
Pārbrauciens 188 km
Ātrumposms 498 km
Pārbrauciens 148 km
Kopā 834 km
10. janvāris 6.
posms: Gelmima – Smara
Pārbrauciens 66 km
Ātrumposms 454 km
Pārbrauciens 105 km
Kopā 625 km
11. janvāris 7.
posms: Smara – Atara
Pārbrauciens 198 km
Ātrumposms 619 km
Pārbrauciens 12 km
Kopā 829 km
12. janvāris 8.
posms: Atara – Nuakčota
Pārbrauciens 44 km
Ātrumposms 450 km
Pārbrauciens 37 km
Kopā 531 km
13. janvāris atpūtas
diena
14. janvāris 9.
posms: Nuakčota – Nuhadibu
Pārbrauciens 37 km
Ātrumposms 525 km
Pārbrauciens 86 km
Kopā 648 km
15. janvāris 10.
posms: Nuhadibu – Atāra
Pārbrauciens 111 km
Ātrumposms 552 km
Pārbrauciens 22 km
Kopā 685 km
16. janvāris 11.
posms: Atāra – Tidžikja
Pārbrauciens 35 km
Ātrumposms 524 km
Pārbrauciens 133 km
Kopā 692 km
17. janvāris 12.
posms: Tidžikja – Kiffa
Pārbrauciens 131 km
Ātrumposms 398 km
Pārbrauciens 2 km
Kopā 531 km
18. janvāris 13.
posms: Kiffa – Kiffa
Pārbrauciens 25 km
Ātrumposms 484 km
Pārbrauciens 6 km
Kopā 515 km
19. janvāris 14.
posms: Kiffa – Sentluī
Pārbrauciens 326 km
Ātrumposms 301 km
Pārbrauciens 130 km
Kopā 757 km
20. janvāris 15.
posms: Sentluī – Dakara
Pārbrauciens 239 km
Ātrumposms 23 km
Pārbrauciens 42 km
Kopā 304 km
Kilometrāža
Pārbraucienos 3537 km
Ātrumposmos 5736 km
Kopā 9273
Latvijas sportisti Dakarā
Automobiļi
Nr. 337 Jānis Āzis/Ainārs Princis (Rīga RRT, OSCar O3)
Nr. 352 Māris Saukāns/Didzis Zariņš (Rīga RRT, OSCar O3)
Nr. 358 Andris Feldmanis/Krists Feldmanis (Rīga RRT, OSCar)
Nr. 363 Jānis Naglis/Agris Pētersons (RE Autoklubs, Mitsubishi Pajero)
Nr. 411 Aldis Vilcāns/Artūrs Masteiko (RE Autoklubs, Toyota Land Cruiser)
Motocikli
Nr. 6 Jānis Vinters (JV Mototeam Rīga, KTM)
Nr. 18 Einārs Vinters (JV Mototeam Rīga, KTM)
Nianses
* Līdz ar pieaugušo
dalībnieku skaitu jau esošajiem klašu vērtējumiem tiek pievienotas jaunas
kvadraciklu klases, kā arī jaunas kategorijas motocikliem ar motora darba
tilpumu zem 450 kub. cm.
* Šā gada Dakarā
plānoti divi posmi, kuros sportisti nevarēs saņemt tehnisko palīdzību no
mehāniķu brigādēm un sekojošajām kravas mašīnām. Rīkotāji uzskata, ka tā tiks
samazināta līdzekļu un iespēju plaisa starp profesionāļiem un amatieriem.
* Divi posmi tiks
aizvadīti pa dubultu trasi – motobraucēji un automobiļi attiecīgu ātrumposma
daļu veiks pa dažādiem ceļiem. Tas samazinās apdzīšanas nepieciešamību šaurajos
ceļos, kas bieži izraisīja avārijas un savainoja motobraucējus. Līdz ar šīm
izmaiņām rīkotājiem parādās iespējas motobraucējiem sagādāt vēl grūtākus un
tehniski sarežģītākus posmus.
* Arī šogad tiks
turpināts pērn iesākt eksperiments – motobraucējiem Marokā un Mauritānijā būs
izveidotas savas nometnes, kurās tehnikas sagatavošanā varēs strādāt vienīgi
paši sportisti. Motobraucējiem līdz ar to nebūs jāveic lieki 300 kilometri
pārbraucienos, kamēr autobraucēji dosies uz kopējām bāzes vietām.
* Šogad atjaunosies
sena tradīcija – sportisti Dakaru sasniegs tikai pēdējā rallijreida dienā.
Pēdējos gados bija ierasts, ka Dakarā karavāna ierodas jau priekšpēdējā dienā,
bet pēdējā veic minimālu pārbraucienu turpat Dakaras apkārtnē. Šogad pēdējais
posms sportistus uz Dakaru atvedīs no Sentluī 20. janvārī – rallijreida finiša
dienā. Iepriekšējo reizi Dakaras dalībnieki Sentluī viesojās 1999. gadā.
* FIA kabinetos
sadalīta arī kravas automobiļu kategorija: īpaši gatavoti un pārbūvēti kravas
automobiļi startēs Super Production
ieskaitē, savukārt minimālas izmaiņas attiecībā pret sērijveidā ražotajiem
automobiļiem piedzīvojusī tehnika cīnīsies par uzvaru Production klasē.
Skaitļi
* Kopš 1979. gada,
kad notika pirmais Dakaras rallijreids, uz starta izgājuši vairāk nekā 13 600
sportistu.
* 30 Dakaras
rallijreidu laikā sacensības maršruts vedis caur 21 valsti.
* Rīkotāji uzskata,
ka rallijreidā piedalās 20 procenti profesionālu sportistu un 80 procenti
amatieru.
* Debitantu
pieplūdums ik gadu: motobraucēju rindās pirmo reizi startē ap 40% debitantu,
automobiļu konkurencē – ap 20%.
Starts
* Katru sacensību
dienu pirmie uzsāk motobraucēji, viņiem seko visi automobiļu klases dalībnieki,
pēdējā grupa – kravas automobiļi.
* Starts katru dienu
tiek dots pēc iepriekšējā ātrumposmā sasniegtās pozīcijas, neņemot vērā
pievienoto soda laiku, ja tādu sportists saņēmis pēc iepriekšējā posma finiša.
* Pirmajā posmā 5.
janvārī Lisabonā automobiļi un kravas automobiļi startē atbilstoši starta
numuriem. Motocikli, kuri Lisabonā starta estakādi pametīs pirmie, sacīksti
sāks apgrieztā numuru secībā: pēdējais
no motobraucējiem trasē dosies sportists ar pirmo starta numuru – Sirils Deprē.
* Pēdējā posmā
Sentluī – Dakara motobraucēji stāsies uz starta apgrieztā kopvērtējuma pozīciju
secībā – līderis startēs pēdējais. Pēc viņa automobiļi un kravas automobiļi
atbilstoši kopvērtējuma pozīcijām.
* Sākot ar pirmo
Mauritānijas posmu (11. janvāris, 7. posms Smara – Atara), kravas automobiļi
dosies trasē atbilstoši visu automobiļu (gan vieglo, gan kravas) absolūtajai
kopvērtējuma pozīcijai. Tas ir, kravas auto klases līderis startēs nevis pēc
pēdējā startējušā vieglā automobiļa, bet gan no pozīcijas, kurā tas būs visu
automašīnu vidū.
* No 2. līdz 4.
janvārim Lisabonā notiek tehniskā komisija visu Dakaras rallijreida dalībnieku
un to pavadošo braucēju transportam.
Ražotāju uzvaras Dakaras rallijreidos
Automobiļi
1. Mitsubishi 12 (2007.)
2. Citroen 4
— Peugeot 4
4. Porsche 2
— Range Rover 2
— Schlesser 2
7. Mercedes 1
— Renault 1
— Volkswagen 1
Motocikli
1. Yamaha 9
2. KTM 7
(2007.)
3. BMW 6
4. Honda 5
5. Cagiva 2
Kravas automobiļi
1. KAMAZ 7
2. Tatra 6
3. Mercedes 5
4. Perlini 4
5. Sonacone 1
— Hino 1
— ALM/ACMAT 1
— DAF 1
— MAN 1 (2007.)
Viesturs SAUKĀNS