Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Eiropas čempions Baumanis: “Viss tikai sākas!”

Pagājušajā nedēļas nogalē Itālijā noslēdzās Eiropas rallijkrosa čempionāts Super 1600 klasē. Šajā seriālā uzvaru guva Latvijas pilots Jānis Baumanis. Mūsu valsts autosportam šis ir trešais FIA čempiona tituls — pēc Uģa Trauberga un Reiņa Nitiša sasniegumiem. Pelnīts tituls!

Jāņa Baumaņa karjera starptautiskajā rallijkrosā attīstījusies komētas ātrumā. Vēl pērn aprīļa sākumā Jānis nezināja, ka dažas nedēļas vēlāk viņš būs Eiropas čempionāta dalībnieks. Vēl pēc pāris mēnešiem pirmā Eiropas čempionāta posma uzvara, bet sezonas beigās jau notika Eiropas vicečempiona titula svinības. Tas bija liels panākums sezonas debitantam, taču ar to Baumanim bija par maz: šā gada čempionāts tika uzsākts tikai ar vienu mērķi — čempiona tituls!

TRĪS TITULU VĒSTURE

Latvijas autosporta lielākais panākums līdz šim ir pērn Reiņa Nitiša sasniegtā bronzas medaļa pasaules rallijkrosa čempionāta SuperCar klasē. Kādu laiku šo rezultātu būs grūti atkārtot — Reinim pašam šogad tas neizdodas, arī jebkuram citam latvietim tas nebūs viegli, maigi sakot.

2000. gadā par Eiropas autokrosa čempionāta D-1 klases (SuperCar priekšgājēja) uzvarētāju kļuva Uģis Traubergs. Togad latvieši šokēja Eiropu ar izcilu sniegumu: arī nākamās trīs vietas kopvērtējumā guva mūsu sportisti — Andris Dambis, Ivo Traubergs un Aldis Zēbergs.

Turpmākajos gados Latvijas braucēju panākumu Eiropas krosā bija mazāk, līdz uz brīdi aptrūkās pavisam. Sekoja bagiju klašu braucēju izaugsme ar Jāni Boku priekšgalā. Bet šogad krosa braucēji guvuši visvairāk panākumu, sezonā sarūpējot piecus pjedestālus.

Tomēr allaž līdzās skaļiem autokrosa panākumiem bija atsevišķu entuziastu sapņi par rallijkrosa čempionātu. Tas bija tālāks no mums, jo atšķirībā no Eiropas autokrosa posma Mūsas trasē Latvijā joprojām nav pilnvērtīgas rallijkrosa trases. Taču sapņi bija, un braucēji tos centās īstenot. Vairāki sportisti izmēģināja Eiropas Super 1600 klasi, gūstot spožus un mazāk spožus panākumus. Latviešiem kārtis sakrita 2013. gadā, kad Eiropas čempionātā Super 1600 klasē debitēja Nitišs. Viņš un viņa ģimene ātri ielauzās klases elitē, izprotot ne tikai tehnisko un braukšanas daļu, bet arī uzķerot iekšējās politiskās vides nianses un spēles noteikumus.

Nitišs jau ar pirmajām sacīkstēm apliecināja savu talantu, par kuru Latvijā pēc panākumiem kartingā, sprintos un autokrosā nebija šaubu. Sezona noslēdzās ar izcīnītu Eiropas čempiona titulu. Pārsteigums Eiropai, panākums Latvijai.

Reinis bija īstajā laikā, īstajā vietā, īsto cilvēku uzraudzībā. 2014. gadā uz Eiropas čempionāta bāzes tika izveidots FIA pasaules rallijkrosa čempionāts SuperCar klasei, un latvietis bija uz starta, gūstot šos panākumus kopvērtējumā.

Vērojot Nitiša panākumus 2013. gadā, Jāņa Baumaņa komanda pēc atsevišķām debijas sezonas cīņām iepriekšējā gadā, dikti vēlējās pamēģināt Reiņa apgūto kaujas lauku. Konsultējoties ar Uģi Traubergu un Reiņa tēvu Aigaru Nitišu, radās iespēja nonākt SET Promotion sastāvā — Nitiša pārstāvētajā Eiropas čempionkomandā. Debijas sezona Baumanim bija gandrīz tikpat žilbinoša, cik gadu iepriekš Nitišam, vienīgi pāris neveiksmes atsevišķās sacīkstēs neļāva sasniegt čempiona titulu.

Šogad šī misija tika izpildīta. Pirms pēdējā posma Baumaņa pārsvars kopvērtējumā bija tik ievērojams, ka uzdevums pēdējā posmā Itālijā bija visai formāls, pietika nekļūdīties, nekas vairāk nebija nepieciešams. Protams, tas neatcēla plānus pēdējā sacīkstē cīnīties par uzvaru — principa pēc.

Super 1600klases konkurence šogad bija ļoti sarežģīta. Likās, ka, pat ja pērn neizdevās sasniegt titulu, tad šogad tas būs krietni grūtāk. Parādījušies vairāki jauni, talantīgi braucēji, konkurentu tehnikas līmenis un komandas kļuvušas vēl profesionālākas… Un tomēr progresējis un nobriedis cīņai bija arī Baumanis.

AR PASAULES ČEMPIONĀTA PLĀNU PRĀTĀ

Ambīcijas aug ar katru brīdi. Skaidrs, ka Jāņa prātā ir pasaules čempionāta SuperCar klase, turklāt Nitišs soļo pa priekšu kā buldozers, parādot, ka cīņa elites klasē nav viegla, taču iespējama. Uz brīdi pazibēja doma, ka Baumanis varētu startēt pasaules čempionātā jau šogad, tomēr apdomājot plāns tika nobremzēts, jo Baumanim tobrīd vēl bija jākrāj pieredze mazāk jaudīgu automašīnu klasē.

Tā vietā radās ideja aizvadīt atsevišķus posmus ar pilnpiedziņas automašīnu. Jānis Hansen Talent Development rindās aizvadīja SuperCar cīņu trijos pasaules čempionāta posmos. Pārbaude izdevās daudzsološa, jo vienā sacīkstē sasniegts pjedestāls Eiropas čempionāta ieskaitē.

Pilnpiedziņas klases plāns tiek attīstīts viltīgi — šogad Baumanis aizvadīja Igaunijas rallijkrosa čempionāta sezonu, SuperCar klasē pārliecinoši kļūstot par Igaunijas čempionu. Tas ir godājams sasniegums, jo kaimiņvalsts seriāls ir pietiekami kvalitatīvs un spēcīgs. Tas viss parāda, ka doma par SuperCar sezonu ir pareiza, ir vērts uz to iet.

Tas, protams, būs krietni dārgāk, sarežģītāk un nervus kutinošāk. Tomēr ceļš ir pārāk tālu noiets, lai nerastos doma nemēģināt augstākajā klasē.

Līdz ar plāniem par SuperCar sākās neskaitāmas sarunas ar komandu bosiem par iespējamo vietu nākamā gada pasaules čempionātā. Komandu vadītāji interesējas par divām lietām — braucēja ātrums un talants, kā arī tas, cik maksātspējīgs ir potenciālais sportists. Pagaidām, kamēr pasaules čempionāta komercijas spēle vēl tikai kārtojas un veidojas, finanšu elements diktē noteikumus.

Taču Jānim, viņa tēvam un menedžerim Andrim Baumanim ik pa brīdim mieru nelika bijušais pasaules rallija čempionāta dalībnieks austrietis Manfreds Štols, kurš šogad aizvada rallijkrosā savu pirmo pilno sezonu paša izveidotajā Rallycross Team Austria vienībā. Interesanti, ka Štols atšķirībā no daudzām līdervienībām galvenokārt runā par talantu un potenciālajiem panākumiem, finanšu jautājumus atstājot otrajā plānā. Pieredzējušais austrietis tā arī saka: “Man vajag Jāni! Vajag, un viss! Par finansiālo daļu vienosimies.”

Baumaņi nedaudz apdomājās, bet, kad pēc pēdējā posma dalībnieku parkā notika jaunā Eiropas čempiona sumināšana, atjēdzies no šampanieša dušas Jānis konstatēja, ka Štols pasniedz viņam Rallycross Team Austria komandas kreklu — tēvs visu jau bija noorganizējis. Jānis Baumanis nākamgad, kad Latvijā notiks pasaules čempionāta posms, būs tā pilnvērtīgs dalībnieks!

“Es šo to zināju par sarunām ar Štolu,” atzina čempions. „Mēs ar tēvu par šo tēmu apspriedāmies, domājām. Taču negaidīju, ka rezultāts būs zināms tik ātri, viņi mani pārsteidza!”

IZVĒLE NAV SLIKTA

Lai gan tika runāts ar spēcīgākajām komandām, tajā skaitā Hansen Peugeot, kura jau nodrošinājusi uzvaru pasaules čempionātā komandu vērtējumā, Baumaņu izvēle kritusi Štola vienības virzienā. Tas sākotnēji nedaudz pārsteidz, jo RX Team Austria pati ir debitante, tās līdzšinējie braucēji Štols un Puhers rallijkrosā arī ir debitanti…

Taču izvēle nav slikta. Lielajām komandām dažkārt pietrūkst kopīga mērķa ceļā uz visaugstākajiem rezultātiem, dažos gadījumos komandas un braucēja sadarbību varētu definēt kā braucēja apkalpošanu, nevis reālu kopīgu tiekšanos pēc rezultāta. Štola komandā pagaidām šķiet, ka ar degsmes trūkumu un vēlmi kopīgi uzvarēt problēmu nebūs.

Austrijas vienība arī pašlaik nevar lepoties ar milzīgiem sasniegumiem — pats Manfreds tik pāris reižu ticis pasaules čempionāta posmu finālos, bet Puhers praktiski nav sasniedzis neko. Taču tas var iemidzināt konkurentus. Puhers šajā projektā ir viens no naudas devējiem, Štolam jāmācās rallijkross pēc pieredzes rallijā (tas nebija vienkārši sākumā pat pasaules čempionam gan rallijā, gan rallijkrosā Peteram Solbergam), savukārt komandā kopumā ir profesionāļi, kuri attīstās. Mašīnas ir ātras, iespējams, ka šogad pietrūka tieši viena ātra braucēja, kura rezultāti objektīvi parādītu, cik labi vai slikti vienībai klājas.

Jānis Baumanis, noslēdzot sezonu, stāsta: “Šis bija raibs, aizraujošs, sarežģīts un ļoti labs gads. Tomēr, kad Itālijā ceturtajā kvalifikācijā pārbraucu pāri finiša līnijai (tajā brīdī Jānis nodrošināja čempiontitulu) un sapratu, ka viss ir sakārtots, sajūta bija neaprakstāma! Tas, ko paveicām — es, mani vecāki, brāļi Rihards un Artis un visi, kuri palīdzēja kalt šo uzvaru, — ir neticami. Taču ar šo panākumu nekas nebeidzas, viss tikai sākas!”

BRĀLIS ARTIS JĀŅA PĒDĀS

Jānis Baumanis nebija vienīgais savā ģimenē, kurš sasniedza izcilus rezultātus. Pirmo pilno sezonu starptautiskajā rallijkrosā aizvadīja Artis Baumanis. Viņš izcīnīja otro vietu RallycrossChallenge seriāla Super 1600 klasē. Šis seriāls ir nākamais rangā pēc Eiropas čempionāta, tāpēc sasniegtais uzskatāms par augstvērtīgu panākumu.

Artis par aizvadīto seriālu: “No vienas puses, otrā vieta ir ļoti labs rezultāts, no otras puses, tā ir otrā vieta, nevis pirmā. Protams, vērtēju un analizēju, kuros elementos Jegors Saņins bija labāks par mani, kuros elementos vēl neesmu visu iemācījies. Šobrīd izkristalizējušās divas galvenās tēmas. Pirmkārt, šim Twingo automobilim ir ļoti labas un pareizas bremzes, kas ļauj bremzēt ļoti vēlu. Tas ir elements, kurā sevi jāpārvar, noticot bremzēm. Taču bremzēšanu nevar atlikt arī uz pavisam pēdējo brīdi. Tas ir riskanti — tādā situācijā var noslāpēt motoru. Tātad jāatrod robeža, kas pagaidām vēl tik precīzi nesanāk. Otrkārt, šai mašīnai ir ļoti laba paātrināšanās izejā no asajiem līkumiem. Taču arī šeit jāatrod moments, kad un kā strādāt ar gāzes pedāli. Mašīna ļauj lieliski paātrināties, taču līdz ar to var pārāk izspolēt riteņus izejā no līkuma. Ja uz asfalta kļūda šajā elementā nedaudz dzēšas saķeres dēļ, tad grunts daļā var pazaudēt ļoti daudz, neveiksmīgi izejot no pagrieziena. Taču tam visam ir viens risinājums — jāstrādā un jātrenējas, ko arī ziemā plānoju darīt, kaut ar visparastāko ielas golfiņu.”

Nav šaubu, ka arī seriāla uzvarētājs Saņins ir īpaša personība. Artis stāsta: “Neapšaubāmi ļoti labs braucējs, ko pierādīja arī viņa sniegums Eiropas čempionāta posmā. Viņš ir jauns, taču jau ļoti pieredzējis. Viņš motoru sportā ir kopš piecu gadu vecuma, bet šobrīd viņu trenē viens no labākajiem Krievijas speciālistiem. Šogad vasaras sezonā viņš aizvadījis 26 sacīkstes, kas ir lielisks rādītājs. Tāpēc, ja es izvērtēju, ka šī man ir pilnvērtīga otrā sezona autosportā, tad viņam piekāpties par mata tiesu nav ļaunākais, kas varētu notikt.”

Runā, ka Saņina Clio, lai arī vecāks par tagadējiem SET Promotion Twingo, ir ātrāks un jaudīgāks par Arta Baumaņa mašīnu. Artis tam nepiekrīt: “Domāju, ka šīs mašīnas spēku samēru ziņā ir ļoti līdzīgas. Negribu teikt, ka Saņina Clio bija labāks un tāpēc viņš uzvarēja. Mums bija ļoti laba mašīna.”

Jāpiebilst, ka Baumaņa Renault Clio sezonas laikā izmantoja arī citi braucēji. Piemēram, šajā posmā Itālijā ar to atkal startēja Karolīna Lepihalme, sacensībās piedalījies arī norvēģis Magnuss Bergsjobrendens. Vai šāda lietošana neatstāj sekas uz mašīnas darbību sezonas nogalē? “Jā, mašīna ir daudz piedzīvojusi, turklāt Karolīna to vienā posmā arī apgāza. Taču SET Promotion komandai to izdodas atkal un atkal atjaunot. Skaidrs, ka motoram pēc sezonas ir ieplānots kapitālais remonts. Taču to, ka neuzvarēju, negribu norakstīt uz mašīnu,” saka Artis Baumanis.

No klasiskā jautājuma par nākamo gadu Arti atbrīvoju, jo šobrīd rallijkrosa saimē ir maz zināmā, bet nojaušams, ka gan SuperCar, gan citās klasēs būs pamatīga braucēju rotācija.