Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Jāņu dienas Eiropas dubļos

Pēc mēneša Portugālē startēs Eiropas autokrosa
čempionāts, kurā piedalīsies un par visaugstākajiem mērķiem cīnīsies arī
Latvijas sportisti. Vadošie braucēji – D-1 klases pārstāvis Jānis Bogdanovičs
un D-3A bagiju klases pilots Jānis Boks – tuvākajā laikā apvienosies kopīgā
komandā, lai startētu zem Autocross Team
Latvia
vārda. Mērķis ir medaļas kopvērtējumā.

Abu Jāņu, kuri
kļuvuši par Latvijas idejiskajiem līderiem salonautomobiļu un bagiju krosā,
Eiropas čempionāta darbības scenāriji ir atšķirīgi. Tomēr tendēti uz
panākumiem.
Pirmais no diviem Bo – Jānis Boks
Kompānijas Laivu Centrs atbalstītais Jānis Boks
Eiropas čempionāta bagiju klasē startē jau vairākas sezonas, 2006. gada
čempionātu noslēdzot devītajā vietā, bet pērn sasniedzot desmito pozīciju.
Pirmais desmitnieks ir labs sasniegums šajā klasē, taču potenciāls vēsta, ka
iespējams tikt krietni augstāk, tāpēc Boks un viņa komanda nav sevišķā sajūsmā
par pērno gadu. Pārāk daudz bija posmu, kuros sakritību un neveiksmju dēļ tika
zaudēta iespēja startēt finālbraucienos, līdz ar to arī cīņas par pjedestālu
bieži apstājās pēc kvalifikācijas braucieniem vai B fināla. Boka mīnuss bija ar
apbrīnojamu regularitāti uzbrukušās likstas jau laika kontroles braucienos. Ja
rezultāts tehnisku iemeslu dēļ neizdevās, Jānis nokļuva braucēju saraksta un,
attiecīgi, priekšbraucienu viducī, kas biežāk nozīmēja aplauztus riteņus un
sasistu mašīnu. Burzmas likumi šajā sportā ir nežēlīgi, lai arī D-3A klase
kopumā izceļas ar korektu braukšanu.

Ja Bokam izdevās jau
no pirmajiem posma apļiem nokļūt līderu vidū, viņš pārliecinoši pierādīja, ka
spēj uzņemties līderpozīciju un sasniegt augstus rezultātus. Kroņa numurs bija
Ungārijas posms, kurā Boks izcīnīja uzvaru, kas bija pirmais latviešu panākums
šajā klasē kopš Nikolaja Tiona laikiem pirms gandrīz divdesmit gadiem. Lai arī
iepriekšējie posmi bija neveiksmju sērija, Ungārijā Jānis bija pārliecinoši
pirmais katru reizi, kad dzeltenais bagijs izripoja uz starta. Apbrīnojama
spēku sakopošana un paškontrole. Starp citu, savaldība, jeb, pareizāk, tās
trūkums dažkārt atstājis negatīvu iespaidu uz Jāņa startu. Taču ar katru sezonu
paškontroles jautājums sakārtojas arvien pārliecinošāk. Liekas, to sauc par
pieredzi.

Ir un nav iespējams

Ja 2006. gada
rezultāts tika raksturots kā puslīdz normāls, bet 2007. gada līdzīgs
sezonas kopvērtējums  bija pilnīga
neveiksme
, 2008. gadā mērķi ir krietni augstāki par pirmā desmita beigām.
Boks jau sen sludina, ka neieguldītu spēkus un līdzekļus sportā, ja mērķis
nebūtu medaļa vai pat čempiontituls. „Protams,
mans un komandas uzdevums ir sasniegt iespējami augstāko rezultātu, lai cik
ambiciozi tas neizklausītos," saka Boks. „Taču
es saprotu, ka joprojām neesmu tik pieredzējis kā tie, kuri gadiem ilgi ir
līderu vidū, ko pierāda iepriekšējās sezonas. Šajā čempionātā tuvāko divu
sezonu laikā iespējams izcīnīt vietu labāko sešniekā, arī trijniekā.
Čempiontituls? Atzīstu, ka tie divi sportisti, kas guva pērnā gada pirmās divas
vietas – čehi Ladislavs Hanāks un Ondžejs Muzils – zināmā mērā ir traki.
Bīstamās trašu vietās es jūtu, ka gūstu pārsvaru, neatlaižot gāzes pedāli.
Toties viņu panākumi veidojas, tādās vietās iespiežot grīdā vēl vairāk. Viņu
braukšana dažkārt ir pāri fizikas likumiem, un zināmā mērā viņi ir neprātīgi.
Taču viņi līdz ar to ir labākie. Jāpaiet laikam, lai tik ļoti varētu sevi
pārvarēt, ja tas vispār ir iespējams."

Rezumējot: Jāņa Boka
reāli iespējamais augstākais rezultāts – trešā vieta čempionātā. Plusi –
lielāka pieredze, ticība iespējai uzvarēt un skumjās, bet noderīgās mācības no
iepriekšējām sezonām, spēcīga un vienota komanda, kura sastāv galvenokārt no
tuviem ģimenes pārstāvjiem. Mīnusi – mazāk pieredzes nekā vadošajiem D-3A
klases braucējiem, stabilitātes trūkums, kas postīja līdzšinējās sezonas un var
palikt mantojumā arī šosezon. Iespējams, līderi ir nedaudz priekšā tehniskajā
sagatavotībā, taču šis varētu būt strīdīgs apgalvojums.

Otrs Bo
– Jānis Bogdanovičs

Jāņa Bogdanoviča ceļš
uz Eiropas čempionātu Latvijas kontekstā ir unikāls. Viņš krosa lielākajā seriālā
nokļuvis pēc uzvarētiem visiem zemākajiem nacionālajiem un starptautiskajiem
čempionātiem. Jānis ir vairākkārtējs Latvijas un Baltijas autokrosa čempions,
Latvijas un NEZ rallijkrosa čempions. Unikāli tāpēc, ka līdzšinējās latviešu
Eiropas zvaigznes spožākos panākumus mājās guva paralēli vai pat pēc Eiropas
iekarošanas mēģinājumiem.

Bogdanovičs Eiropas
čempionāta gaisu ošņājis jau sen, startējot atsevišķos posmos, galvenokārt
Bauskā. Pērn, paralēli salīdzinoši viegli nākušā NEZ čempiontitula sasniegšanai,
Jānis izvadīja Eiropas posmus arī ārpus Baltijas – Vācijā, Itālijā un Francijā.
Pietiekami skarbajā konkurencē tika šokēti konkurenti un sezonas čempiontitula
dalītāji – Bogdanovičs uzvarēja pēdējā posmā Francijā. Uzvara salonautomobiļu
D-1 klasē objektīvi ir nedaudz vieglāk sasniedzama.Boka D-3A klasē sapulcējas
dažkārt pat ap 40 mašīnām, bet D-1 panākums ir, ja dalībnieku skaits pārveļas
diviem desmitiem. Taču līderu pulks ir ļoti līdzīgi savā starpā, turklāt, tā kā
salonmašīnas ir nosacīti izturīgākas pret kontaktiem nekā bagiji, cīņas trasē
ir nežēlīgākas. Tā gan Jānim nebūtu problēma – viņam ir lieliska nacionālā
čempionāta pieredze, kuras laikā uzkrāta kontaktcīņu prasme un meistarība.
Tiesa, Bogdanovičam arī bieži gadījušās situācijas trasēs, kad manevrs pret
konkurentu bijis uz likuma robežas – sāncensis apvainojies, bet tiesneši īsti
nevar piesieties. Ja Eiropā tiesāšana būs skarbāka, kontakti var patraucēt
latvieša gājienu pēc panākumiem.

Virziens pareizs

Lai arī Eiropas
čempionātā Jānis būs debitants, viņš noteikti ir medaļas pretendents: „Esmu uzvarējis visos krosa līmeņos, kuros esmu
startējis," saka Jānis. „Tas dod
pārliecību par spēkiem. Arī fakts, ka līdz šim izmantotais Ford Focus automobilis pērn sasniedza labāko formu un motora
sagatavošana Lielbritānijā nesa augļus, parāda, ka organizatoriski ejam pareizo
ceļu. Ja čempionātā neizdosies sasniegt medaļu, ar brāli un menedžeri Juri
būsim sarūgtināti. Eiropas autokrosa čempionāta medaļa ir trofeja, par kuru
esmu sapņojis visas karjeras laikā, un tā ir vienīgā, kas nav sasniegta."

Jāņa Bogdanoviča
plusi šajā sezonā būs tehnikas stabilitāte un braukšanas pieredze. Mīnusi – tā
kā D-1 klase ir kontaktu sports, rezultātus bieži noteiks veiksmes faktori –
gan konkurentu, gan paša radīti. Izteiktu šķēršļu Jāņa ceļā pēc medaļas Eiropā
nav.

Eiropas čempionāts,
kas sāksies aprīļa vidū ar diviem posmiem Portugālē, uzņems vēl vairākus
Latvijas braucējus – Aldi Zēbergu, Gunti Kļaviņu, Dāvi Aupi, Anatoliju Abramovu
un citus. Taču viņi neplāno pilnu Eiropas sezonu.

 

Viesturs SAUKĀNS