Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Karlīnes Štālas atgriešanās pareizajā trajektorijā

Pēc straujas karjeras attīstības un sapņiem par F-1 Latvijas autosportistes Karlīnes Štālas vārds strauji pazuda no mediju virsrakstiem. Bija dzirdēts, ka Karlīne ik pa brīdim uzģērbj kombinezonu un kāpj lidmašīnā, lai meklētu iespējas kaut kā apmierināt vēlmi pēc ātruma un motoru rēkoņas. Tomēr, papētot dziļāk, ir skaidrs, ka pērn Štāla aizvadījusi ļoti interesantu, saspringtu un pat panākumiem bagātu sezonu. Turklāt jau aizvadītas sacensības arī šajā gadā. Ko dara cilvēks, kurš zaudējis mūža sapni?

 

ATGRIEŠANĀS PĒC PĀRTRAUKUMA

2010. gads pagāja ļoti klusi — ne pārāk tālu no autosporta, tomēr bez startiem un finišiem. Pērnā gada sezona iesākās krietni interesantāk, jo atkal bija iespēja startēt sacensībās. Ir iepazītas jaunas trases, jaunas tehnoloģijas un jaunas komandas. Interesanti, ka praksē pierādījās — labs autosportists Eiropā var atrast iespēju startēt sacīkstēs situācijā, kad līdzi nav burvju maksājumu kartes ar neierobežotiem līdzekļiem.

2009. un 2010. gadā Štāla aktīvi iesaistījās Latvijas autosporta pasākumu rīkotāju kompānijā RA Motorsport, palīdzot organizēt gan abu gadu ralliju Talsi, gan 1000 kilometru sacensības Biķerniekos. 2010. gadā Štāla kopā ar rallistiem Ivaru un Krišjāni Cauni stājās uz starta šajā izturības braucienā. Šajos gados arī apmācīti vairāki vietējie un ārvalstu autosporta iesācēji, dodot tiem pirmo zināšanu ceļamaizi tālākai karjerai, ja tāda izveidojas. Un tomēr arī pati Karlīne nevarēja nosēdēt mierā — vēlme braukt neapdzisa ne mirkli.

Somijā aizvadīta interesanta čempionu sacensība, pat radās iespēja izbraukt ar Jordan F-1 automašīnu Budapeštā. Mērķtiecīgi tika darīts viss, lai atkal atgrieztos starta laukumā.

Skaidrs, ka pēc divu gadu pauzes, kuru nācās ieturēt visai pretīgu un zināmu iemeslu dēļ — finanses —, Štāla izkrita no jauno braucēju autosporta hierarhijas, kad gadu no gada tiek veikti pakāpieni junioru formulu seriālos, lai kādā brīdī nonāktu pie F-1 durvīm. Tas nozīmēja, ka sportiste kļuvusi par gardu kumosu dažādām Eiropas izturības tipa sacensībām, Endurance seriāliem, kuros sacīkstēs tiek startēts ar vēl vienu vai vairākiem komandas biedriem, vienas mašīnas dalītājiem. Klasiskākais šādu sacensību komandas sastāvs — viens ļoti ātrs braucējs, otrs, teiksim atklāti, bagāts braucējs. Turīgais dalībnieks varbūt autosportā nav tik pieredzējis, tomēr vēlas labu rezultātu, tāpēc ar finanšu stimulējumiem uzaicina ātro braucēju rezultāta sasniegšanai.

SĀKAS!

2011. gads sākās ar Radical automašīnas izmēģinājumiem Spānijā, kur ar svešo mašīnu Karlīne uzrādīja cienījamus rezultātus. Tas tika pamanīts, un Štāla saņēma čehu Radical dīlera Zbineka Pašera piedāvājumu piedalīties vairākos Radical Eiropas kausa posmos. Piedāvājums pieņemts, panākumi — zibenīgi, par ko īpaši sajūsmā bija Pašers. Viņš uzslavēja latvietes prasmi ātri pielāgoties mašīnai un pēc pirmajiem apļiem uzrādīt augstvērtīgus rezultātus.

Jau pirmajās sacensībās tika gūti braucienu pjedestāli un ātrākie braucienu apļi. Izveidojās sadarbība ar krievu sportistu Iļju Kašinu, ar kuru kopā bija iespēja startēt Radical Euro Cup kārtējā posmā Slovākijā, jau ar pilnu Radical rūpnīcas komandas atbalstu. Šīs bija gada labākās sacīkstes un iespēja pēc ilgāka pārtraukuma profesionāli strādāt ar augstākā līmeņa mehāniķiem un inženieriem.

Sacīkstēs Štāla izcīnīja pirmo starta vietu, kas tika papildināta ar līderpozīciju braucienā — nododot mašīnu komandas biedra rīcībā, Štāla atradās vadībā, uzrādot sacīkstes ātrākos apļu laikus. Braucienu finišā ekipāžai divas piektās vietas. Lai gan Kašins tiek uzskatīts par talantīgu autosportistu, šāda līmeņa sacensības viņam bija jaunums — darbs ar regulējumiem, riepām un niansēm bija jāsāk praktiski no nulles.

Bija iespēja startēt vēl vienās sacīkstēs Zandvortā — Radical Works speciālisti bija gatavi uzticēt latvietei vēl vienu lielo posmu. Taču Štālai tajā startēt nebija iespējams, jo cīņa sakrita ar Rīgā notiekošajām 1000 kilometru sacīkstēm, kuru organizatoru komandā Karlīne strādāja jau mēnešiem.

Sezonas pēdējā cīņa tika aizvadīta čehu Brno trasē, kur par viņas pārinieku kļuva holandietis Henks Tuiss. Ekipāža sacīkstēs finišēja otrā, kas 2011. gada Radical Euro Cup Supersport ieskaitē ļāva Karlīnei ierindoties piektajā vietā.

ATKAL JAUNA MAŠĪNA

Vēl pēc sacīkstes aizvadīti vairāki testbraucieni. Austrijas komanda Renauer Motorsport uzaicināja Štālu iepazīties ar Ginetta GT4 klases automašīnu. Vēl pēc nedēļas Karlīne jau darbojās Anglijā, kur apmeklēja Radical rūpnīcu un Silverstonā izmēģināja Radical RS8 Lemans versijas automašīnu.

Vēl pēc dažām dienām turpat Lielbritānijā notika jau sen plānotais Eco-Formula tests Snetertonā. Jauns, interesants autosacīkšu projekts, kurā divu litru kubatūras Ford Zetec motors tiek barots ar biodīzeļdegvielu. Projektu veido un vada bijušais F-1 braucējs Ralfs Fērmans, pats būdams arī Eco-Formula oficiālais testpilots.

Par spīti netradicionālajām tehnoloģijām, Štālai izdevās uzrādīt konkurētspējīgus apļu rezultātus, kas tikai par dažām sekundes desmitdaļām atpalika no F-3 mašīnu snieguma.

Sezonas noslēgumā vēl vienas izturības sacīkstes, kopā ar krieviem Iļju Kašinu un Vladimiru Kozlovu startējot Nirburgringā, ar visu leģendāro nordšleifi — Vācijas trases vēsturiskā apļa ziemeļu daļu —, kas pasaules autosporta vēsturē atstājusi daudz stāstu un leģendu savas sarežģītības un tur notikušo atgadījumu dēļ.

PROFESIONALITĀTES DEMONSTRĒJUMS

Rezumējot 2011. gada notikumus, jāpiebilst, ka stāsts nav par latviešu meitenes vēlmi izklaidēties ar ātrām mašīnām. Pārliecinoši nodemonstrēts, ka Karlīne ir ātra, profesionāla autosportiste. Jo vairāk motoru sporta šefu, priekšnieku un vadītāju to redz un uzzina, jo lielākas iespējas karjeru dabūt atpakaļ pareizajās sliedēs.

Praktiski bez papildu budžeta pērn Štālai izdevās iepazīt jaunas trases — Nirburgringas versijas, Brno, Mosta, Slovakia Ring, kurā, starp citu, šogad pirmo reizi notiks pasaules WTCC čempionāta posms; Zandvorta, Snetertona, Silverstona… Eiropas trases, kuru pazīšana var nākotnē būt ļoti noderīga visdažādāko autosporta plānu īstenošanai.

Arī daudzveidīgā tehnika, ar kuru startēts pērn, paplašina sajūtu un tehnoloģiju zināšanu loku: visu versiju Radical (SR4, SR3, SR8), GT4, Eco-Fomula… Gūta pieredze apstākļos, kad uz sacīkstēm jāierodas bez mazākās nojausmas par to, kāda būs izmantojamā mašīna, pārinieki, mehāniķi, komandas darba stils. Sezonas laikā Karlīne braukusi ar vairāk nekā desmit dažādām sacīkšu mašīnām, viņai bijuši septiņi dažādi pārinieki. Saprotams, ka šāds scenārijs nozīmē prasmi ātri pielāgoties un adaptēt tehniku savam braukšanas stilam, atrast kopīgu valodu ar inženieriem un mehāniķiem. Un, protams, pieredze, kas gūta, strādājot kopā ar Ralfu Fērmanu, Tomu Koronelu, Jelmeru Būrmanu un citiem… Gan jau viņi atcerēsies, kam piezvanīt īstajā brīdī!

ŠAJĀ GADĀ JAUNA PIEREDZE

Pašlaik Karlīne nevar precīzi definēt 2012. gada uzdevumus autosportā, tomēr skaidrs, ka darbs turpinās. Jau aizvadītas kādas ļoti īpatnējas sacīkstes: februāra sākumā finišēts vēsturisko automašīnu rallijā Rallye Monte-Carlo Historique, kurā Štāla kopā ar Henku Tuisu startēja ar Russo Baltic Racing sagatavoto Jaguar E-Type automašīnu. Ekipāža vēl pāris posmus pirms rallija finiša pretendēja uz pjedestāla pozīciju savā klasē, bet neliela avārija ledainajos ceļos tam pārvilka svītru.

Tātad viss notiek! Komandai un pašai sportistei pietiek spīta, lai nepadotos apstākļiem. Pirms pāris gadiem sportiste visai skumīgi runāja par karjeras sabrukšanu un apstāšanos, jo — lai kāptu pa motoru sporta kāpnēm uz augšu un turpinātu cerēt uz visaugstāko mērķi, bija nepieciešams finansējums, turklāt tāds, kādu Latvija savam autosportistam nebija gatava sniegt. Karlīnes menedžeri pēc ilggadējām cīņām uz brīdi pat visai vienaldzīgi izturējās pret Štālas publicitātes iespējām un zīmēšanos medijos, jo sportistes reklamēšana un prezentēšana ir kā sarunāšanās ar sevi — troksnis ir, atdeves nav.

Viņas darbošanās kopā ar Russo Baltic Racing komandu ir palielinājusi ārzemju autosporta sakarus, un, liekas, Karlīne arī atguvusi motivāciju arvien aktīvāk iesaistīties visā, kas palīdzētu sēsties no vienas sacīkšu mašīnas citā!