Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Kāršu jaucēja ziema

Viesturs Saukāns 

Latvijas autorallija čempionāta pirmie divi posmi, kā ierasts, ir ziemas ralliji. Šogad šī seriāla daļa aiz muguras, tomēr precīzas skaidrības par spēku samēru joprojām nav. Ziema, sevišķi otrais posms Siguldā, sajauca kārtis, iznīcinot priekšstatu par dažām ekipāžām kā pirmssezonas favorītēm.

Pirms sezonas bija atsevišķi priekšstati par spēku samēriem gan čempionāta klasēs N4 un N3, gan abās Latvijas kausa izcīņas kategorijās AL2000 un A Plus. Kopējās iezīmēs priekšstats mainījās minimāli, taču ziemas sacensības – ralliji Sarma 2007 un Sigulda 2007 – sabojāja dažu konkurentu kopvērtējuma statistiku cīņā par čempiontitulu.

Uzvarētājs zem lupas

Lielākā uzmanība tiek pievērsta N4 klasei, kuru šobrīd nevar saukt par vadošo Latvijas rallijā, jo A Plus kategorija sagrābusi abu ralliju absolūtās uzvaras. N4 galvenie favorīti cīņā par titulu ir Jānis Vorobjovs un Māris Neikšāns, turklāt krietni stabilāk nekā pirms gada sezonu sācis arī bijušais čempions Aivis Egle. Taču katra no šīm ekipāžām šoziem piedzīvojusi pa skarbam brīdim. Neikšāns pēc lieliskas uzvaras Gulbenē piedzīvoja motora defektu jau Siguldas rallija pirmā ātrumposma trešajā kilometrā. Savukārt Siguldas N4 klases uzvarētāja Vorobjova automašīnas atbilstība noteikumiem pēc Siguldas rallija ļoti ieinteresēja konkurentus, un LMT vienība iesniedza protestu. Tiesa, kā šī lieta beigsies, pagaidām nav skaidrs, vismaz līdz Sporta nodošanas brīdim — ne. Lietas būtība – Vorobjova Mitsubishi Lancer Evolution IX degvielas sūknis it kā izpumpējot vairāk degvielas nekā atļauts. Ar šādu ziņojumu pie rallija komisāru žūrijas vērsās tehniskā komisija. Taču automobiļa homologācija paredz, ka degvielas maksimālais daudzums ir noteikts pie konkrēta spiediena sistēmā, kuru tehniskajai komisijai nebija iespējams noteikt sacīkšu slēgtajā parkā, līdz ar to žūrija nolēma nekādus lēmumus nepieņemt „nozieguma sastāva" trūkuma dēļ. Taču LMT komanda, kurā startē gan Andis, gan Māris Neikšāni – tuvākie Vorobjova sāncenši abos rallijos – ar žūrijas lēmumu nesamierinājās, par šo pašu iespējamo pārkāpumu iesniedzot protestu pret Vorobjova un Gunta Ervalda ekipāžu. Līdz ar to Siguldas rallija rezultāti N4 klasē palika neapstiprināti, līdz tiks pārbaudīta uzvarētāja automašīna. LMT vienības pārstāvji privātā sarunā piebilda, ka pirmās darbības nākamajās dienās pēc protesta iesniegšanas nesolot pārliecību par procesa objektīvu iznākumu.

Vorobjova un Neikšānu sāncensība arvien biežāk pieminēta zinošu un mazāk zinošu rallija pazinēju vidū. Nav šaubu, ka strīda sakne nav meklējama Vorobjova mašīnas degvielas tvertnē vai sūknī, bet gan senākā pagātnē rallija politiskajās cīņās. Kāda Latvijas rallija vadībai tuvu stāvoša persona arī atzīmēja, ka nebūs pārsteigums, ja šo divu rallija veidojumu līdzīgas divkaujas tiks aizvadīts pat pēc katras sacensības.

Kopvērtējums

Ja pieņemam, ka Jāņa Vorobjova uzvara tomēr tiks apstiprināta, Vorobjova/Ervalda ekipāža pēc otrās un pirmās vietas divos posmos kļūs par visai drošu čempionāta līderi. Māra Neikšāna izstāšanās devusi smagu punktu deficītu attiecībā pret Jāni, bet Andis Neikšāns, kurš šokēja sabiedrību ar otro vietu N4 klasē Siguldā, tomēr netiek pagaidām uzskatīts par Vorobjova kalibra konkurentu, kurš spētu cīnīties par čempiontitulu visas sezonas garumā. Arī Aivis Egle, kurš ievērojami uzlabojis sniegumu, tomēr ir salīdzinoši tālu aiz Vorobjova abās pirmajās sacīkstēs, tāpēc vairāk uzskatāms par medaļas, nevis čempiontitula pretendentu.

Ciniski, bet būtu interesantāk, ja Jāņa Vorobjova mašīna tomēr neatbilstu noteikumiem. Vorobjovam un Mārim Neikšānam abiem būtu pa caurkritušai sacīkstei, un situācija kopvērtējumā būtu īpaši dramatiska.

Citās klasēs mierīgāk

Otrā klasē, kurā notiek cīņa par Latvijas čempiontitulu – N3, šobrīd favorīta lomu uzņēmies Artis Štrauss, taču speciālisti vēl nenoraksta pērnā gada čempionu Danu Lešču, kura brauciens ziemā bija pavisam neizteiksmīgs. Kamēr Artis izcīnījis divas graujošas uzvaras, Dans Gulbenē bija trešais, bet Siguldā pēc dzīvošanās pa kupenām atveda tikai piekto vietu. Štrausa iespējamās kļūdas, ja tādas būs, drīzāk izmantos Jānis Kārkliņš, kurš ar jauno auto guvis pārliecinošas otrās vietas abos posmos. Prognoze vasarai par šo klasi – varbūt Štrausa pārsvars katrā sacīkstē saruks, taču šobrīd gan trases spēku samērs, gan izcīnītie (un neizcīnītie) punkti neļauj saskatīt čempiontitula drāmu sezonas beigās.

Latvijas kausa izcīņa A Plus klasē solīja intrigu pēc Gulbenes rallija, kad uzvaru guva vecmeistars Ivars Caune. Taču, kad Siguldā „savu" Lancer WRC uz starta izveda Ivars Vasaraudzis, Caunem nācās pacelt rokas un padoties – pret Vasaraudzi un WRC vienotā komplektā nav iespējams cīnīties. Tā kā Vasaraudzis ar WRC automobili gatavojas cīnīties vēl trijos no atlikušajiem pieciem posmiem, turklāt arī ar Gulbenē izmantoto auto viņam vieta trijniekā pārējos posmos puslīdz garantēta, Caunem būs maz izredžu izcīnīt Latvijas kausu.

Trešā vieta gan paliks atklāts elements, šķiet, līdz pat pēdējam posmam.

AL2000 kategorija šobrīd kļuvusi par klasi, kurā startē „visi pārējie" – vienas ass piedziņas mašīnas, kuru spēku samēru atšķirība ir dramatiska. Sākot no Siguldā sasistā brāļu Īļu izcilā VW Polo, beidzot ar Opel Kadet… Tomēr cīņa vismaz uz papīra solās būt spēcīga. Ja Īles nostabilizēs rezultātus, visi pārējie par otro vietu plēsīsies, cik jaudas. Interesanti, ka šajā klasē posma uzvarētāju dažkārt nosaka nevis ātrums, bet auto izturība.

Vasara būs citāda

Abi ziemas ralliji bija ļoti atšķirīgi viens no otra, un katrā pa neveiksmei – lielākai vai mazākai – piedzīvoja vairums klašu favorītu. Taču šo rezultātu haoss turpināsies arī allaž smagajos Talsos. Var gadīties, ka uzvar pašreizējie kopvērtējumu līderi, ievērojami nostabilizējot pozīcijas, taču katra šī līdera kļūda var dramatizēt čempionātu līdz nepazīšanai.

Seriālā atlikuši pieci posmi. Talsi būs smagi ceļu noturības dēļ. Cēsu un Liepājas ralliji būs klasiski vidējā ātruma braucieni. Lietuvas Aukštaitijas rallijs, kas atkal atgriezies arī Latvijas čempionāta ieskaitē, var sagādāt pārsteigumus vietējo īpatnību dēļ, ar kurām pagātnē saskāries ne viens vien titulēts Latvijas braucējs. Turklāt tieši Lietuvā var priekšlaikus kļūt zināms kāds no kopvērtējuma uzvarētājiem. Un, protams, rallijs Latvija 2007, kas atrisinās visas mīklas, kuras paliks pāri pēc iepriekšējo sešu posmu maratona.

Viesturs SAUKĀNS