Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Latvijas autorallijam ir plāns B

Maija vidū atsāksies Latvijas autorallija čempionāts, kurš kopš marta stāv uz ekvatora – aizvadīti trīs no sešiem posmiem. Šobrīd skaidrs, ka gaidāmā sacīkste – BTA Rallijs Talsi 2009 – būs spēcīga, jo pulcēs piecu valstu nacionālos čempionus. Taču pēc Talsu posma paliek neziņa – vai finanšu krīze aprīs pēdējo desmitgažu leģendārākos rallijus Kurzemi un Latviju? Vai varbūt ir plāns B?
Talsi būs līmenī
BTA Rallijs Talsi notiks 16. un 17. maijā Talsu apkārtnē. Viss liecina, ka šī būs lieliska sacīkste. Pirmkārt, atsvaidzināta organizatoriskā komanda, ko lielā mērā ietekmējis tas, ka sacīkstes veidošanā ienākusi kompānija BTA. Lai arī iepriekšējie Talsu ralliji allaž bijuši stabilas čempionāta vērtības ar labu rīkotāju sastāvu, jaunā rīkotāju komanda plāno pasākumu padarīt vēl grandiozāku, kā iepriekšējos gados pietrūka salīdzinājumā ar čempionāta grandiem – rallijiem Cēsis un Latvija. Skaidrs, ka ģenerālsponsors nav ieradies tikai piešķirt līdzekļus – tas prasīs atpakaļ maksimālu atdevi, un rīkotāji darīs visu, lai atdeve būtu.
Jāpiebilst, ka sacīkstes galvenais rīkotājs ir gados jaunais talsinieks Raimonds Strokšs, kurš līdz šim vairāk pazīstams kā rallija braucējs. Raimonds spējis sev piesaistīt uzmanību, pirmkārt, ar atraktivitāti, otrkārt, ar braucēja talantu, kas gan spilgtāk izpaudās pirms vairākiem gadiem, kad ar aizvēsturisku Audi 80 braukāja pa labāko 10 pozīcijām. Vēlākie mēģinājumi iekļūt līderu pulkā ar nopietnāku tehniku – Subaru, Mitsubishi Evo VIII un šogad arī Latvijā pirmo Evo X – tik spilgti nav izdevušies, lai arī, protams, statistiski pozīcijas ir krietni augstākas. Par Talsu ralliju Strokšam jāaizmirst – Raimonds laicīgi aptvēra, ka rīkot un braukt vienā dienā nebūs iespējams: „Rallija organizēšana aizņem visu brīvo laiku un enerģiju – neatliek laika treniņiem, un es skaidri saprotu, ka arī koncentrēties braukšanai rallija dienās būs neiespējami", stāsta Raimonds Strokšs. „Neesam pārstājuši ģenerēt jaunas idejas, lai gan šobrīd savu dalību BTA Rallijā Talsi akceptējuši jau piecu valstu N4 grupas čempioni, turpinām strādāt un ceram sagādāt vēl kādu patīkamu pārsteigumu skatītājiem."
Čempionu ķēde
Talsu rallijs būs augstvērtīgs, rīkotāji sacīksti oficiāli izsludinājuši kā Čempionu sacīksti. To veicināja veiksmīga ķēdes reakcija.
Latviju plaši aplidoja ziņa, ka Skandi Auto šefs Valdis Spredzis un slavenais autosportists, konstruktors Andris Dambis iegādājušies Mitsubishi rallija mašīnu fabriku Lielbritānijā MML Sports. Tajā risinās darbs pie jaunākajām šīs markas mašīnām un pirms laika dienasgaismu ieraudzījusi N4 klases Evo X tehnika. To izmēģināt meties Lielbritānijas čempions, pasaules junioru čempionāta pērnā gada vicečempions Gajs Vilkss. Šī sadarbība Vilksu atvilkusi uz Latviju, un viņš pieteicies startam Talsu rallijā, kur mērosies spēkiem ar čempionu Aivi Egli un pārējām labākajām Latvijas vienībām.
Savukārt līdz ar Vilksa – Eiropā spēcīgā speciālista – ienākšanu Latvijas sacīkstē asins garšu mutē sajutuši citi šī reģiona spēcīgākie, kuriem tikšanos ar Vilksu citos apstākļos nodrošinātu vienīgi starts kādā kopīgā pasaules čempionāta sacīkstē vai speciāla dalība Lielbritānijas čempionātā. Starts Talsos noteikti ir izdevīgāks risinājums, turklāt arī Vilkss būs bez akmens azotē – viņš šo trasi un ralliju nezina. Līdz ar to sacīkstei pieteikušies arī igauņu N4 čempions Ots Tanāks, leišu labākais Vītauts Šveds un pat rallijā pašpārliecinātākās valsts Somijas līderis Juha Salo. Viņi neslēpj, ka Vilkss ir viens no galvenajiem iemesliem startēt.
Latviskais Vilkss
Interesanti, ka Gajam Vilksam ik pa reizei gadījies saistīties ar latviešiem. Pirms vairākiem gadiem tieši no viņa kā britu čempionāta medaļnieka tika iegādāta Super 1600 klases Ford Puma, ar kuru pārmaiņus startēja brāļi Māris un Andis Neikšāni. Šī mašīna tobrīd bija viena no modernākajām un spēcīgākajām vienas ass piedziņas mašīnām Latvijas autosportā un atstājusi spēcīgu progresa ierakstu Latvijas rallija vēsturē. Puma no Latvijas pazuda brīdī, kad Neikšāni tika pie nopietnākām rotaļlietām – pilnpiedziņas Mitsubishi.
Savukārt Vilkss sitas kā muša pret logu, lai iekļūtu pasaules rallija čempionāta elitē. Karjera nav viegla, jo labas idejas un iespējas aptumšo dažādi politiski – saimnieciska rakstura sīkumi. Arī viņa pērnā gada Lielbritānijas rallija čempiona tituls nāca smagā cīņā ne tikai trasē, bet arī ārpus tās. Viņu pēdējā posmā izslēdza no sacīkstēm par tehnisko noteikumu pārkāpumu, taču sarežģītā un ilgā protestu un apelāciju sērijā Vilkss tomēr uzvarēja. Un šī nav vienīgā epizode. Prātā nāk kāda autosporta līdzjutēja ciniskais atzinums: „Ja reiz kāds ārzemnieks brauc uz Latvijas sacīkstēm, tad savās mājās viņš noteikti ir savārījis ziepes vai arī savā sporta veidā viņš politiski izstumts." Tas pierādījies vairākkārt.
Kas tālāk?
Kamēr Talsu rallijs sporta veida sabiedrībai un līdzjutējiem rada zināmu eiforiju, pēc Talsu pēdējā ātrumposma sākas visai drūma realitāte. Gada otrās puses ralliji ir uz jautājuma zīmes. Lai arī neviens rīkotājs nav licis saprast, ka sacīkstes varētu nenotikt, nav noslēpums, ka rallijam Kurzeme un rallijam Latvija – abiem pēc Talsiem atlikušiem čempionāta posmiem – ir pamatīgas problēmas, jo nav līdzekļu, par ko sacīkstes sarīkot. Vai ar Talsiem beigsies Latvijas čempionāts? Vai tas būs Latvijas čempionāts?
Līdz ar Talsu ralliju Latvijas čempionāts būs formāli noticis, jo, lai seriāls beigtos ar izcīnītiem čempiona tituliem vai oficiāli iegūtiem Latvijas kausa nosaukumiem, sezonā jābūt vismaz četrām sacīkstēm. Atgādinu, ka ziemā veiksmīgi tika aizvadītas trīs sacīkstes – Lietuvā, Somijā un Gulbenē -, kas jau tobrīd prognozēto smago situāciju ar vasaras posmu rīkotājiem absorbē.
Latvijas čempionāta nolikums un kalendārs paredz vēl vienu patīkamu izeju no situācijas, ja tāda nepieciešama. Ja nākas atcelt kādu no Latvijas teritorijā plānotām sacīkstēm (tātad Kurzeme un Latvija), – čempionātā tiek iekļauta Aukštaitijas sacīkste Lietuvā. Tātad jāsecina, ka gluži ar Talsiem punktu skaitīšana nebeigsies pat sliktākajā gadījumā, ņemot vērā arī to, ka Lietuva šobrīd nav bagātākā valsts Eiropā.
Jau pērnā gada novembrī, kad krīze vēl tikai uzņēma apgriezienus, LAF Rallija komisija paredzēja rezerves plānu un Aukštaitijas iespējamā iekļaušana Latvijas čempionātā nebūs haotiska. Toreiz tika noteikti Latvijas sacīkšu atcelšanas datumi. Par to, vai notiks rallijs Kurzeme, tā rīkotājiem jāpaziņo līdz 15. maijam, bet, vai notiks rallijs Latvija, rīkotājiem jāpavēsta ne vēlāk par 1. jūliju. Tātad faktiski pēc pusotra mēneša viss būs pilnīgi skaidrs.
Arī punkti tiks skaitīti
Ja par čempionāta un kausa izcīņas ieskaiti, tad noteikumi paredz dažādus scenārijus. Ja seriālā notiek četri posmi, visu sacīkšu rezultātus iekļauj kopvērtējumā. Šādā situācijā Talsos būtu izšķiroša sacīkste. Ja posmi ir vairāk par četriem (tātad pieci vai seši), kopvērtējuma ieskaiti sportistiem veidos, atmetot sliktākā posma rezultātu. Šis elements, kā ierasts, labos sezonā pieļautās sportistu kļūdas. Tomēr šosezon daudziem sliktākais rezultāts ir neapmeklētā Somijas sacīkste.
Kopumā – lai cik traka un neracionāla bija ideja tieši šajos laikos iekļaut čempionātā marta Somijas ralliju, tā izrādīsies ļoti svētīga, jo glābs Latvijas rallija čempionātu no tā, ka tas formāli varētu arī nenotikt. Ja aiz muguras būtu tikai divi ziemas ralliji Gulbenē un Utenā, tad šobrīd pēc Talsiem esošā situācija noskaņojumu padarītu krietni drūmāku. Rudenī izstrādātais plāns B nostrādās.
Atlikušie Latvijas rallija čempionāta posmi
4. posms    Rallijs BTA Rally Talsi 2009    16.-17. maijs
5. posms    Rallijs Kurzeme 2009    3.-4. jūlijs
6. posms    Rallijs Latvija 2009    3.-4. oktobris
Rezerves posms: Rallijs Aukštaitija 2009    22.-23. augusts, Lietuva

Latvijas rallija čempionāta un kausa izcīņas kopvērtējums pirms 4. (no 6) posma
Latvijas čempionāts
N4
1. Aivis Egle/Mārtiņš Jerums (SEB Tieto Rallija komanda)    30
2. Jānis Vorobjovs/Audrjus Šošs (SEB Tieto Rallija komanda)    16
3. Jānis Feldmanis/Juris Vilmanis (PercAuto Racing)    16
4. Māris Neikšāns/Raivis Jansons (LMT Rallija komanda)    12
5. Andis Neikšāns/Pēteris Dzirkals (LMT Rallija komanda)    11
6. Andis Grīnbergs/Edgars Svencis (Subaru Rally Team Latvia)    8

2WD
1. Ivo Priedītis/Mārtiņš Vitkovskis (RA Motorsport)    23
2. Zigurds Kalniņš/Ģirts Dombrovskis (AutoStils Rally Team)    22
3. Jānis Fārenhorsts/Ingars Smaižis (RA Motorsport)    16
4. Dainis Ansons/Kristaps Ulmis (ind.)    5

Latvijas kauss
A Plus
1. Roks Lipeiķis/Renats Vaitkevičs (Ekzotika)    25
2. Mārtiņš Svilis/Aivis Aizsilnieks (ind.)    22
3. Raimonds Kisiels/Gatis Panavs (Skandi Auto Rallija komanda)    11
4. Sauļus Ģirdausks/Pauļus Urbons (ind.)    11
5. Mārtiņš Tams/Ēriks Kursišs (ind.) 5
6. Mārtiņš Samulis/Edgars Freivalds (ind.)    4

2WD Super
1. Ivo Ķilpis/Artis Ceriņš (ind.)    22
2. Aivo Tamms/Gints Krišjānovs (ind.)    11
3. Viesturs Tilgass/Modris Žeimuts (ind.)    8
4. Kaspars Īle/Mārtiņš Īle (Auto Īle VW Rally Team)    6

Komandas
1. SEB Tieto Rally Team    44
2. LMT Rallija komanda    39
3. RA Motorsport    23
4. Auto Īle VW Rallija komanda    5
5. Skandi Auto Rallija komanda    5
6. Liepājas Rallija komanda    0
Viesturs SAUKĀNS

FOTO

1. Strokss
Šoreiz rīkotājs. Iepriekšējos gados Talsu rallijs nebija iedomājams bez Raimonda Strokša trasē. Šogad viņš mēģinās pierādīt, ka sacīkstei neiztikt bez viņa kā rīkotāja

(Foto: RA Motorsport).

2. MML_EvoX_1
Debitēs Latvijā. Lielbritānijas MML Sports rūpnīcā tapusī Mitsubishi Lancer Evo X automašīna debitēs tieši Latvijā, bet testu visaugstākajā līmenī veiks Lielbritānijas čempions Gajs Vilkss

(Foto: MML Sports)

3. WilksUK
Caur Latviju uz WRC? Lielbritānijā populārais čempions Gajs Vilkss meklē ceļu uz pasaules čempionāta augstāko līmeni. Vai, braucot ar jaunu tehniku, viņš to atradīs, pa ceļam startējot Talsu rallijā?

(foto – zagc! J )