Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Latvijas līderis Portugālē sasists

Viesturs Saukāns

Eiropas autokrosa čempionāta starts Portugālē Mursas trasē latviešiem neveiksmīgs – varam līksmot par Gunta Kļaviņa 11. vietu D-3A klasē, lai arī pirmssezonas cerības solīja pat pjedestālus. Kļaviņš veica saviem spēkiem atbilstošu, labu sacensību, bet līderis Jānis Boks sacensību beidza 16. vietā.

Veiksmes cena

„Iespējams, rezultātu sabojāja arī veselība – sacīkstes dienās man bija virs 38 grādu temperatūra," sūrojās Boks. „Taču arī sportiski neveicās. Mašīnai nebijām pareizi noregulējuši aizmugurējo piekari, līdz ar to automobili bija ļoti grūti valdīt un tas nevadījās tā, lai varētu cīnīties. Turklāt katrā no trim kvalifikācijas braucieniem piedzīvoju problēmas, divos no tiem apstājoties pēdējā līkumā – 50 metrus pirms brauciena finiša. Vienreiz nolauzu riteni, vienreiz sagriezos, palaižot visus garām. Bija skaidrs, ka vieta A finālā nav iespējama. Cerības saglabāja B fināls, no kura divi labākie braucēji tiktu A fināla desmitniekā, kas cīnītos par uzvaru. Taču jau pirmajā aplī man viens no konkurentiem pamatīgi ietriecās mašīnas aizmugurē, kā rezultātā mašīna apklusa un mana sacīkste noslēdzās. Rezultāti pilnībā demonstrē manu noskaņojumu. Mašīna tika pamatīgi sabojāta, taču nepastāv iespēja, ka šīs nedēļas otrajā čempionāta posmā turpat Portugālē varētu nestartēt."

Bagijs nav vainīgs

Vērojot Boka rezultātus, rodas arī jautājums – vai jaunais Fast&Speed-Honda bagijs vispār ir gatavs par kaut ko cīnīties – pārāk liels rezultātu kritums salīdzinot ar pērnā gada sniegumu, kad Boks vēl brauca ar iepriekšējo F&S modeli. „Ar mašīnu viss ir kārtībā, rezultāti – finiša pozīcijas braucienos un statistika – šoreiz melo, radot nepareizu priekšstatu. Šī vienkārši nebija mana sacensība. Tehnika ir lieliska, tikai jāturpina ar to strādāt. Varbūt šī trase ne tik labi padevās, varbūt pārāk nejaukas bija apstākļu sakritības. Ar jauno mašīnu man bija jābūt A finālā, bet šis brauciens parādītu spēku samērus un, iespējams, sagādātu pārsteigumus. Arī citiem neveicās. Piemēram, čeham Petram Svestkim. Brauc viņš labi, bet tehnika – pērnā gada Eiropas čempiona Petra Tureka automobilis. Nav šaubu – viņš varēja būt pat uz pjedestāla. Taču, tāpat kā es, nemitīgi uzķērās uz problēmām. Tāds sporta veids…"

No Jāņa sacītā var noprast, ka sezonas turpinājums varētu sagādāt patīkamākus rezultātus. „Jau šīs nedēļas posmā Foškoā situācijai vajadzētu būt labākai. Pirmkārt, trase būs ātrāka, kas man varētu būt izdevīgi. Taču, tā kā neesmu tur braucis (Foškoa pirmo reizi ir Eiropas čempionāta kalendārā), baidos, vai nebūs pārāk lieli ātrumi –  lidojošai trasei mūsu ātrumkārba nav īsti piemērota."

Kļaviņam – gandrīz fināls

Uz kopējā fona atzīstams rezultāts ir Gunta Kļaviņa 11. vieta – viņš bija pirmais no tiem, kas netika A finālā. Ogrēnietis braucienu aizvadīja stabili, izvairoties no problēmām trasē. Kad B fināla pirmajā aplī tika noslānīts Boka automobilis, jau nākamajā aplī stāvošo latvieša auto taranēja šveicietis Urss Cīglers. Savukārt Cīglera mašīnā brauciena gaitā ietriecās vēl divi konkurenti, bet Kļaviņš no šīm likstām izspruka. „Brauciens nebija viegls, taču izdevās tikt līdz finišam," saka Guntis Kļaviņš, kuram šī būs pirmā pilnā Eiropas sezona pēc vairākiem pērn aizvadītiem čempionāta posmiem. „Protams, žēl, ka netiku finālā, taču šoreiz prātīga braukšana atmaksājās. Liels panākums ir pati piedalīšanās šajos Eiropas tālākajos posmos – ja ne kompānijas Pergo atbalsts, šī sezona būtu zaudēta vēl nesākusies. Katram paldies, kurš palīdzēja man uzsākt čempionātu."

Šajā nedēļas nogalē – 21. un 22. aprīlī – Portugālē notiks čempionāta otrais posms. Pastāvēja iespēja, ka šajā sacīkstē Bokam un Kļaviņam pievienosies arī tukumnieks Anatolijs Abramovs, taču tehnikas sagatavošana prasījusi pārāk ilgu laiku – pēc atceltā brauciena uz Mursu vizīte Portugālē nenotiks.

Lietuviešu uzbrukums

Krietni veiksmīgāk D-1 klasē klājās kaimiņu lietuviešu braucējiem. Neticamā kārtā uz kopējā Lietuvas autokrosa lejupslīdes fona uzradušās trīs ļoti spēcīgas D-1 mašīnas. Nerjusa Naujokaiša un Pauļus Pleskova starti nebija pārsteigums, taču 1999. gada Eiropas čempiona Aurēlija Simaškas atgriešanās bija pārsteigums.

Lietuvieši arī ļoti labi startēja. D-1 klasē uzvaru guva krievs Aleksandrs Kvašņins, bet baltieši savāca nākamās trīs vietas – Simaška otrais, Naujokaitis – trešais, Pleskovs – ceturtais.

Lai arī 1999. gada Eiropas čempions Aurēlijs Simaška Mursā pieteica sevi kā vienu no čempionāta favorītiem, lietuvieša brauciens uz Portugāli bija sarežģīts. Kauņā, dzenot savu auto uz treilera, ar baltiem dūmiem nokūpēja mašīnas turbīna. Nākamās 24 stundas tika pavadītas, pa visu Lietuvu meklējot jaunu turbīnu. Savukārt pa ceļam zaudētā diennakts bija jāatgūst. Komandas brauciens uz tālo zemi bijis tik dramatisks, ka daži līdzbraucēji vēl sacīkšu dienā no satraukuma staigājuši trīcošām rokām. Spriežot pēc Simaškas uzvaras laika kontrolē un otrās vietas sacīkstē varam secināt, ka Sima paspēja laikā…

Politiskā neveiksme

Tikmēr Lietuvai Eiropas čempionāta dzīve kopumā nav tik veiksmīga. Lietuva atcēlusi Eiropas autokrosa čempionāta posmu, kas bija paredzēts 3. jūnijā Pluņģes trasē. Oficiālais iemesls – finansiālas problēmas. Tas nozīmē, ka nākamais posms pēc 27. maija Bauskas posma būs 24. jūnija sacīkstes Zēlovā Vācijā. Lietuvas sacīkstes nebaudīja ne valsts, ne LASF atbalstu, visus izdevumus un FIA prasību izpildi atstājot uz rīkotāja pleciem. Savukārt pērn Lietuvas sacensības dalībnieku ziņā bija vienas no vājākajām visā čempionātā, kas vēl vairāk mazināja rīkotāja Daiņa Padgurska vēlmi cīnīties par posma norisi.