Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Leģendārā Mūsa atgriežas!

Pirms trim gadiem — 2014. gada maijā — leģendārajā Mūsas autotrasē Bauskas pusē notika līdz šim pēdējais Eiropas autokrosa čempionāta posms Latvijā. Kopš šī pasākuma trases stāsts lielā mērā arī šķita beidzies. Taču Mūsa ir dzīva, pat vairāk — tā ir ikdienā pieejama un eksistējoša motoru sporta izklaides vieta. Mūsas upes krastos atgriezīsies arī Eiropa?

Starp citu, par trasei blakus esošo Mūsas upi — tā pēdējos gados strauji aizaugusi ar zāļu biezokņiem. Liekas, upe ir apstājusies, stāsts beidzies, apokalipse klāt. Taču, visticamāk, jaunajos apstākļos ūdens un zāļu biezoknī kādas dzīvības formas jūtas arvien ērtāk un drošāk, kādi citi ērmiņi saprot, ka upe vairs nav tā, kas agrāk, kurā varēja izpeldēties plašumos un dziļumos… Vienkārši viss mainās, visam savs laiks un vieta.

Kopš pērnā gada sporta komplekss Mūsa nonācis jaunu saimnieku rokās. Trasi iegādājušies zviedru uzņēmēji, kuri Latvijā izveidojuši interesantu un entuziasma pilnu darba grupu ar Dāvi Nātriņu priekšgalā. Pirmajā brīdī, izdzirdot, ka ārzemnieki Latvijā iegādājušies kārtējo zemes gabalu, kvēlākie autokrosa un rallijkrosa līdzjutēji pārmeta krustus un nonāca sērošanas režīmā: “Viss, zviedriem mūsu autosporta leģenda un tradīcijas nebūs interesantas, stāsts galā!” Turklāt kontekstā ar iepriekš klīdušām baumām, ka trase tiks likvidēta, lai tās vietā uzceltu milzīgu loģistikas kompleksu (visai saprotami, trasei atrodoties Via Baltica malā, netālu no leišu robežas), scenārijs likās vairāk nekā reāls.

Iepriekš trasē saimniekoja Edgars Maišelis un viņa komanda — lielākoties tuvākie ģimenes pārstāvji. Vairāk nekā 10 saimniekošanas gados trase tika kopta un uzturēta. Cik atļāva finanšu situācija, uzlabota un attīstīta infrastruktūra, telpas. Neapšaubāmi nenovērtējams darbs, par kuru līdzjutēji un funkcionāri vēl daudz pateicību parādā. Tika rīkoti Eiropas autokrosa čempionāta posmi, kā arī zemāka līmeņa reģionālās un nacionālās sacensības. Eiropas posmi gadu no gada bija augstu novērtēti, ik gadu iegūstot vadošās vietas sportistu, komisāru un novērotāju vērtējumos. Tomēr Edgars un komanda nogura no nemitīgās cīņas — kompleksa uzturēšana un sacensību rīkošana šķietami ir pilna laika darbs, taču nodrošināties, lai šo pilna laiku darbu sev un citiem varētu arī kvalitatīvi apmaksāt, nebija viegli. Maišelis sporta kompleksu izlika tirgošanā, vispirms meklējot investoru, vēlāk — pārdodot. Viņa uzstādījums bija — viņš pārdos trasi tā, lai tur paliktu autosports. Tam gan bija grūti noticēt — ar šādu apgrūtinājumu produkts zaudēja daudzu potenciālo pircēju pievilcību. Taču, šķiet, izdevās!

ZVIEDRU LAIKI MŪSĀ

Kā ziemā atzina Dāvis Nātriņš, jaunie saimnieki tālajā ziemeļu zemē ar izpratni un respektu attiecas pret Latvijas motoru sporta vēstures vienu no svarīgākajām cīņu bāzēm. Lai gan sacensību rīkošana neietilpa primārajos plānos, šādu pasākumu norise netika izslēgta un tiekšanās uz sacensību organizēšanu netika liegta.

Sporta komplekss Mūsa tika pārdēvēts parMūsa Raceland. Lai kā brīžiem grieztos ausīs kārtējie svešvalodismi mūsu sadzīvē, šoreiz tam ir pamatojums. Mūsa Raceland tiek veidots kā atpūtas vieta visai ģimenei. Saimes dullākais spārns var izmēģināt motoru sporta aktivitātes — folkreisa mašīnu braukšana trasē, bezceļu 4×4 braukšana blakus tai, rallija skola un citas ekstrēmas lietas. Mierīgākie un/vai mazākie ģimenes pārstāvji var darboties bērnu laukumā un galu galā vienkārši pavērot blakus esošo upes biezokni.

Tā arī atšķirība jaunajai Mūsas trases darbības pieejai, salīdzinājumā ar iepriekšējo ēru — sporta komplekss, kurš, nedaudz pārspīlējot, ir atvērts vienmēr un visiem.

Nav tā, ka arī Maišeļa laikos sportisti nevarēja tikt trasē trenēties. Taču saimniekiem bija cita motivācija — maksimāli saglabāt trasi lieliem autosporta pasākumiem, kā Eiropas čempionātam, Ziemeļeiropas zonas sacensībām vai Baltijas un Latvijas sportistu cīņām.

Jaunā pieeja ietver sevī zināmus riskus — trases seguma regulāra izmantošana to bojā, izrok līkumus un padara smagnēju. Taču maija vidū aizvadītās Mūsa Raceland atklāšanas sacensības, kurās uz starta stājās autokrosa un folkreisa braucēji, pierādīja, ka pagaidām viss ir kārtībā, saimnieki tiek ar seguma nolietojumu galā. Trase varbūt bija nedaudz smilšaināka, taču pie vainas varētu būt arī pavasaris, kurš laikapstākļu ziņā ilga no februāra līdz maijam.

CEĻŠ UZ SACENSĪBĀM

Kad Latvijas Automobiļu federācijas krosa sporta veidu pārstāvji uzrunāja Mūsas jaunos saimniekus, visai ātri kļuva skaidrs, ka abas puses vienkārši gaidīja īsto brīdi, kad sākt runāt par sacensību norisi. 2016. gadā dažu minūšu laikā bija skaidrs, ka 2017. gadā trasē atgriezīsies sacensību dalībnieki. Ziemā tika aizvadīts folkreisa un autokrosa pasākums un arī vienas sprinta sacensības. Rīkotājiem tas noderēja pieredzes gūšanai un rīkošanas pamatprincipu apgūšanai. Bet jau 14. maijā sarīkotas lieliskas folkreisa un krosa sacensības. Sportistu interese folkreisa kolektīvā izraisīja eksploziju — sacīkstei pieteicās 64 sportisti, kas bija pārliecinoši pārspēts līdzšinējo sacensību dalībnieku skaita rekords. Visiem vajadzēja Mūsu!

Šogad rudens pusē plānots arī Latvijas rallijkrosa kausa posms, bet 2018. gada plāni vēl tiek izvērtēti.

Rīkotāji neizslēdz iespēju atjaunot Mūsā Eiropas autokrosa čempionātu. Tam, protams, nepieciešama pamatīga gatavošanās, tajā skaitā trases licences atjaunošana. Taču tas nav nekas tāds, kas ar Latvijas autosportā pieejamiem cilvēkresursiem un līdzšinējām iestrādnēm nebūtu paveicams.

Tātad autosportam labas ziņas — leģendārā Mūsas trase atgriežas, dodot daudziem Latvijas autosportistiem un līdzjutējiem iespēju būt leģendām un spožām atmiņām bagātā vietā!