Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Pārāk daudz karstgalvju vienam titulam

Latvijas autokrosa čempionāts noslēdzās ar
dramatisku pēdējo posmu Brenguļu autotrasē pie Valmieras – 1600 klases čempionu
noskaidroja sacīkstē, kas beidzās ar avārijām, protestiem un apelācijām. Taču
ir skaidrs – iepriekš zināmajiem čempioniem Ulvim Bujānam (2000 Super) un Raimondam Jerānam (Open) pievienojies Māris Stalis (1600).

 

Pēdējā posma intrigas Galvenā intriga pirms
pēdējā posma bija 1600 klasē. Uz Latvijas čempiona titulu pretendēja trīs
sportisti – Māris Stalis, Oļģerts Vērmanis juniors un Kaspars Īle. Čempions
noskaidrojās jau A fināla pirmajā pagriezienā, kad Stalis izvirzījās vadībā,
bet masveida sadursmē iekļuva Vērmanis juniors un Īle. Pirmais izstājās, otrs
ievērojami atpalika no līderpozīcijas – vienīgās vietas, kas viņam saglabātu
cerības uz titulu. Māris Stalis finišēja pirmais un kļuva par Latvijas
čempionu. Otrais finišēja Andris Priedītis, bet trešais – Kaspars Īle. Pēc
sacīkstes Oļģerts Vērmanis juniors iesniedza protestu pret Īli, kurš it kā
izraisījis sadursmi. Sacensību komisārs protestu apmierināja, anulējot Īles
rezultātu. Galu galā trešo vietu posmā guva Ivo Zariņš. Pēc šāda iznākuma pēc
čempiona Māra Staļa otro vietu kopvērtējumā sasniedza Vērmanis juniors, bet
bronza – Īlem. Tiesa, rezultāti nav apstiprināti, jo Kaspars Īle Latvijas
Automobiļu federācijas Krosa komisijā iesniedza apelāciju, kas jāizskata divu
nedēļu laikā. Lēmums varētu būt zināms jau šodien (piektdien). Ja Kaspara Īles
rezultāts tiktu atjaunots, viņš kļūtu par vicečempionu, bet Vērmanis juniors kopvērtējumā
paliktu trešais. Izmaiņas izdarītu ietekmi arī uz citu kopvērtējuma pozīciju
sadali. Kas notika? Visi trīs titula
favorīti – Stalis, Vērmanis juniors, Īle – izcīnīja vietas A fināla pirmajā
rindā. Labs starts izdevās Stalim, kurš izmantoja pārsvaru un ar vieglu sānu
kontaktu (krosā atļauts) gluži kā ar plecu starta taisnē spieda Vērmani un tam
blakus braucošo Īli trases iekšmalā. Oļģerts un Kaspars zaudēja ātrumu, bet
Mārim izdevās no abiem aizmukt. Problēmas sākās turpinājumā. Īle, juzdams, ka
viņu spiež iekšmalas dubļos vēl pirms līkuma, sagriezis riteņus pretējā
virzienā kāpās pa labi. Taču viņa ceļā bija Vērmaņa mašīnas aizmugurējais
stūris, kas nozīmēja, ka Īle valmierieša mašīnu griež. To sapratis, Īle nedaudz
samazināja ātrumu, palaižot nospīlēto Vērmaņa mašīnu vaļā. Tajā brīdī Oļģerta
automobilis ieguva pretkustību un kā raķete aizlidoja uz līkuma ārmalu, tieši
pārējo garām braucošo konkurentu barā. Protams, šajā brīdī 2007. gada čempiona
mašīna tika iznīcināta. Īle, atradis trajektoriju, aizbrauca tālāk. Izbrīna
tas, ka par korektāko braucēju čempionātā atzītais sportists pa ceļam no
sacīkstes izslēdzis vēl trīs mašīnas, ja var ticēt grūti saskatāmam video.
Kaspars nenoliedz, ka ar izgrieztiem riteņiem bija atspiedies pret konkurenta
mašīnu, taču skaidro, ka to darījis, lai glābtos no avārijas pret iekšmalas
zemes vaļņa. Oļģerts savukārt saka, ka Īle jau bija no viņa atpalicis, līdz ar
to nav drīkstējis pretoties, jo pozīciju bija zaudējis. Turklāt avārijas vietā
līdz iekšmalas biedējošajai apmalei bijuši pieci līdz astoņi metri, kuros šajā
situācijā varētu arī savākt savu auto un izbraukt pagriezienu. Katram sava
taisnība, bet pareizākā no tām būs apelācijas izskatīšanas komisijas lēmuma
rezultāts.

Jāpiebilst, ka abi,
lai arī ar pārtraukumiem karjeras laikā, krosā startē jau ilgi. Vērmanis krosā
debitēja 1997. gadā, kopš tā laika izcīnot vienu čempiona titulu un četras
autokrosa un rallijkrosa medaļas. Īle sacīkstēs debitēja 1999. gadā, līdz šim
ar izciliem panākumiem neizceļoties, taču šogad pēkšņi ielecot līderu pulkā un
izcīnot pirmo uzvaru. Pieredzes pietiek abiem!

Stalis – čempions

Nu par sacīkstes
gaišo pusi. Māris Stalis, kura mašīna sezonas vidū likās lēnāka nekā pusei
klases dalībnieku, atrada spēkus un izmantoja visas situācijas – ar drošu
uzvaru pēdējā posmā Māris kļuvis par čempionu!
Māris Stalis tikai pērn aizvadīja pirmo pilno sezonu Latvijas čempionātā,
pēdējos posmos izraujot vicečempiona titulu. Viņš nekad nav slēpis, ka viņa
uzdevums ir uzvarēt 2007. gadā neuzvarēto Vērmani junioru, un, lai arī
automobilis sezonas sākumā un sevišķi vidū šķita pilnībā izsmēlis savas
iespējas, valcēnietim tas izdevās. Strauja un ļoti produktīva karjera. Māris
Stalis izceļas ar labām braucēja īpašībām. Viņš prot turēties pretī
kontaktcīņās, spēj kontrolēt situāciju, pat ja aiz muguras ir gandrīz visi
brauciena dalībnieki, turklāt ātrāki. Viņu reti piemin sacensību komentētāji kā
augstāko lēcienu tramplīnos autoru, viņš reti izraisa avārijas. Tā ir
stabilitāte, un tā atnesa uzvaru pēdējā posmā un čempionātā. Protams, arī
veiksme. Caur adatas aci Māris izlīda Vīlandē, Bauskas posms varēja noslēgties
ar vāju rezultātu, taču sekotājs Kaspars Īle viņu pasaudzēja. Pēdējā posmā
izbrauktu bez sadursmes Īle un Vērmanis – nedomāju, ka uz Māri būtu gatavs likt
visu savu naudu! Taču apstākļi sakrita, kā nākas. Starp citu, līdzīgi scenāriji
bija vērojami arī 2007. gadā, kad vicečempiona tituls nāca līdz ar Roberta
Tildmākera problēmām.

Pēdējā laikā jauni čempioni
Latvijas autokrosā iestājusies jaunu čempionu ēra. Jau otro gadu pēc kārtas
visi čempioni titulus ieguvuši pirmo reizi karjerā. Iepriekšējā pirmo titulu
sezona bija tālajā 2000. gadā, kad pirmoreiz uzvarēja Jānis Bogdanovičs, Agris
Upītis, Aivis Egle un, liekas, arī Aldis Zēbergs. To var dēvēt par paaudžu
maiņu krosā. Turklāt pie uzvarām tiek jauni sportisti ar it kā mazu krosa
pieredzi – Ulvis Bujāns un Māris Stalis čempiontitulus sasnieguši otrajā
pilnajā sezonā (Bujānam ir trīs čempiona tituli standartauto ziemas daudzcīņā).
2000 Super klasē A fināla vadībā
atradās Ulvis Bujāns, līdz pēdējā līkumā viņa mašīnai lūza pusass. Taču
sekojušajam Mārtiņam Porietim nebija iespēju konkurentu apdzīt, un jaunais
vicečempions Bujānu ar stumšanu nogādāja finišā – pirmajā vietā! Trešajā vietā
pēdējā posmā Raimonds Tiltiņš. Čempionāta kopvērtējumā pirmajās divās vietās
Bujāns un Porietis, bet bronza tika Artjomam Peško, kurš finālbraucienu gan
noslēdza, izstājoties pēc neveiksmīga mēģinājuma apdzīt.
Open klasē no starta līdz finišam
līderpozīcijā bija Raimonds Jerāns, nodrošināto čempiona titulu apstiprinot ar
vēl vienu uzvaru. Otrais finišēja Normunds Skribis, izcīnot bronzas medaļu
Latvijas čempionātā. Pēdējā posmā trešo vietu guva Aigars Liškovskis. Par
vicečempionu kļuva Jānis Kozlovskis, kurš gan izstājās tehnikas defekta dēļ,
zaudējot otro vietu.

Pārējie
Brenguļu sacīkstē startus aizvadīja arī trīs papildu klases. Beta bagiju cīņās
pirmo uzvaru savā otrajā sacīkstē izcīnīja Roberts Vītols – bijušā autokrosa
braucēja, šobrīd autotirgotāja un Latvijas televīzijas auto eksperta Uģa Vītola
dēls. Kroskartu cīņās absolūti un savā klasē labākais bija Jānis Baumanis, bet
125 kub. cm klasē pirmās trīs vietas tika attiecīgi Ralfam Sirmacim, Otto
Vočtavam un viesim no Krievijas – Sanktpēterburgas braucējam Ņikitam Vjatčinam.
B600 bagiju cīņās uzvaru guva bijušais Latvijas autokrosa čempions Ģirts
Mūrnieks, aiz sevis atstājot Oskaru Priedi un Ģirtu Zīli.

Viesurs SAUKĀNS

 

Latvijas autokrosa čempionāta noslēguma kopvērtējums
(neapstiprināts)

1600

* — rezultāts var
mainīties atkarībā no apelācijas izskatīšanas iznākuma

1. Māris Stalis
(Valka, VW Golf II) 89

*2. Oļģerts Vērmanis
juniors (Valmiera, VW Golf III) 79

*3. Kaspars Īle
(Inčukalns, VW Golf III) 73

4. Andris Priedītis
(Rīga, VW Golf III) 73

5. Sandis Melngāršs
(Valmiera, VAZ 2108) 60

*6. Ivo Zariņš
(Salacgrīva, VW Golf II) 58

*7. Jānis Grīnvalds
(Kuldīga, VW Golf I) 58

 

2000 Super

1. Ulvis Bujāns
(Cēsis, SEAT Ibiza) 100

2. Mārtiņš Porietis
(Aknīste, VW Golf III) 82

3. Artjoms Peško
(Ogre, Opel Astra) 63

4. Raimonds Mūrnieks
(Pope, VW Golf III) 55

5. Juris Smilga
(Laubere, VW Golf II) 54

6. Ainārs Kenigsbergs
(Saldus, VW Golf II) 51

 

Open

1. Raimonds Jerāns
(Salacgrīva, Matra Murena) 97

2. Jānis Kozlovskis
(Ogre, Toyota MR2) 78

3. Normunds Skribis
(Engure, ZAZ) 76

4. Aigars Liškovskis
(Baloži, Toyota MR2) 67

5. Māris Rusmanis
(Priekuļi, Pontiac Fiero) 60

6. Eduards Iesalnieks
(Valka, Toyota MR2) 37