Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Pēc iesildīšanās dienvidos īstais sākums Mūsā

Pēdējos gados maijs Latvijas autosportā ir
Eiropas mēnesis – arī šogad 22. un 23. maijā sporta kompleksā Mūsa norisināsies
Eiropas autokrosa čempionāta posms. Jau tradicionāli – tā ir pirmā nosacīti tuvā
sacīkste krosa elitei pēc tāliem ceļojumiem uz Portugāli un Spāniju. Arī
tradicionāli, ka Mūsa ir pirmā, kas pa īstam atklāj sezonas spēku samērus, jo
pirmie posmi ne vienmēr sarūpē objektīvus rezultātus.

 

 

Pateicoties tēva un
dēla Edgara un Elvija, kā arī viņu ģimenes un atbalstītāju pūliņiem, Latvijas
posms Eiropas aptuveni desmit sacīkšu garajā kalendārā ir viens no labākajiem.
2008. gadā Mūsā, kā vēsta sportistu un komisāru aptauja, aizvadīts labākais EČ
posms, bet pērn šis tituls bija jādala ar leģendāro Čehijas posmu Novapakā.
Trašu duelis ir draudzīgs, taču principiāls, tāpēc šogad Mūsa neplāno
atkāpties, lai arī situācija organizatoriski (finansiāli) nav vienkārša.

 

Stāsts par izrādi

 

Tomēr finanšu krīze
nebūs jaunums, tāpēc labāk pievērsties sportam un izrādei. Tie, kas pērn bija
Mūsā, spilgti atceras notikumus D-1 klases vienā no priekšbraucieniem, kad
norisinājās Jāņa Bogdanoviča un čeha Jana Bartoša dramatiskā kūleņošana – abu
mašīnas kā pa tramplīnu pārbrauca pāri krieva Valentīna Koršunova Ford Focus. Tie, kas nebija Mūsā, šo
skatu varēja vērot televizorā vai fotogrāfijās. Komplektā ar D-3 klases bagiju
speciālista čeha Romana Kerškas un D-3A latviešu jaunā talanta Māra Līča
kūleņiem sestdienā Latvijas posms kļuva par pārliecinoši dramatiskāko izrādi
pērnā gada čempionātā. Bogdanoviča un Bartoša avāriju daudzi nodēvēja par
grandiozāko Eiropas čempionāta vēsturē. Joprojām atliek tikai paklanīties FIA
un tās ekspertu priekšā – viņi ir pierādījuši, ka autosports kļuvis puslīdz
uzticams drošības ziņā.

Šogad cīņu karstumu
paredzēt grūti, lai gan favorītu pulks aptuveni nojaušams. Ko čehiem,
vāciešiem, holandiešiem un citām daudzajām valstīm pretī liks Latvija?

Starp citu, Divīzija 1 vairs nepastāv. FIA asprāši
nolēmuši klasi pārdēvēt par Division TAX,
kas nozīmē – Division Touring Auto Cross.
Kam tas bija vajadzīgs – nav skaidrs. Tas, ka nosaukums nav sevišķi veiksmīgs,
gan ir acīm redzams. Taksometri? Suņi? Nodokļi? TAX…

 

Latvija – labi bruņota

 

Lai nu kā, bet Latvijas
taksisti Eiropas čempionātā būs
līdzšinējie – Aldis Zēbergs un, jācer, Jānis Bogdanovičs.

Zēbergs savā
ierastajā mierā gatavo startam ne mazāk par pašu leģendāro Toyota Corolla. Alda pirmssacīkšu prognozes un cerības nekad
nevēsta par plāniem un pat par cerībām uz uzvaru, vismaz ne publiskajā vidē.
Taču skaidrs, ka viņš noteikti būs pjedestāla pozīciju pretendents. Liekas, ka
D-TAX klasē šogad divi galvenie čempiontitula pretendenti būs ungārs Tamašs
Karai, kurš būs piekļuvis pie pērnā gada čempiona Vadima Makarova Škoda Fabia automobiļa, un čehs Vāclavs
Fejfārs ar vēl vienu Fabia. Raksta
tapšanas brīdī čempionāts vēl nav sācies, tāpēc grūti pamanīt kādu, kurš tikpat
pārliecinoši pretendētu uz pjedestāla pozīcijām posmos.

Jāņa Bogdanoviča
stāsts ir atšķirīgs – nav skaidrs, vai viņam izdosies nonākt līdz startam Mūsas
trasē, kas pēdējos gados nesusi neticamu vilšanos sēriju. Bija plāns startēt arī
Portugālē un Spānijā, taču šī ideja neīstenojās.

 

Bagiju pārsteigumi

 

Tomēr netipiski
lielākās cerības tiek saistītas ar bagiju D-3A klasi (līdz 1600 kub. cm).
Pirmkārt, lielāka mūsējo pārstāvniecība, otrkārt, ievērojama iekšējā cīņa
Latvijas sportistu vidū veicinājusi progresu attiecībā pret Eiropu, ko pērn
pierādīja Juris Kuļikovskis, Latvijas posmā gūstot ceturto vietu savā otrajā
sacīkstē Eiropas čempionātā.

Šoreiz par Latvijas
D-3A bagiju pirmajiem pilotiem jāsauc jaunās paaudzes speciālisti – Jura
Kuļikovska brālis Andris, kā arī jau minētais Māris Līcis. Abi ir jauni, ātri
un bezbailīgi, abiem ir savi rēķini kārtojami par 2009. gadu (Baltijas kauss
izvērtās visai dramatisks šo sportistu cīņu rezultātā). Abu mīnuss – minimāla
(Līcim) vai nekāda (Kuļikovskim) pieredze Eiropas cīņās. Taču ar jau minētajiem
plusiem var kompensēt šo pieredzes trūkumu.

Par Latvijas bagijistu
otro ešelonu var dēvēt veterānus Armandu Hohfeldu, Oskaru Eglīti, kā arī pērn
debitējušo Jāni Ščerbicki – viņu trumpim vajadzētu būt stabilitātei un prasmei
izmantot ātrāko konkurentu kļūdas. Nepārprotiet, šis nav diplomātisks
apzīmējums ne pārāk meistarīgai braukšanai. Tieši otrādi – šī trijotne ir vīri
pieklājīgā vecumā, taču viņu sporta programma šogad aprobežojas ar Baltijas
kausa plāniem, ko diktē arī tehnikas sagatavošanas iespējas.

Ļoti gribas, lai uz
starta nokļūst Dāvis Aupe – vēl viens talantīgs jaunās paaudzes bagiju braucējam.
Viņa komanda sāpīgi izjūt finanšu situāciju, lai gan sportists būtu gatavs
braukt Līča un Kuļikovska līmenī.

 

Meistari palielina litrāžu

 

Liekas, starpsezonas
lielākais pārsteigums ir Jura Kuļikovska atteikšanās no cīņas D-3A klasē. Un ne
tāpēc, ka bagijs kā vecās bikses jāatdod jaunākajam brālim, bet gan tāpēc, ka
pats ticis pie lielās bagiju klases D-3 (līdz 4000 kub. cm) tehnikas! Komanda
darīs visu iespējamo, lai lielo bagiju izvestu Mūsas trasē. Ja tā, viņš var
veiksmīgi turpināt Alekseja Jaluņina centienus sakaut konkurentus arī šajā
klasē.

Interesanti, ka
cerības paspēt sagatavot šīs pašas klases bagiju ir arī pēdējo gadu
spilgtākajai Latvijas bagiju zvaigznei Jānim Bokam. Tiesa, Jānis nav sevišķi
optimistisks šajā ziņā, prognozējot tehnikas gatavību vasaras otrajā pusē.
Tomēr Boks mēdz pārsteigt!

Mūsā būs īsti bagiju
svētki, jo kā satelītklases trim Eiropas kategorijām būs Eiropas kausa izcīņas
pirmais posms D-3 Junior klasei
(pirmo reizi Latvijā!), kā arī pāris sezonas Latvijā startējošo B600 bagiju
sacīkste.

Viesturs SAUKĀNS