Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Rallistu skaistumkonkurss

Autorallija braucējs Māris Neikšāns pārstāvēs
Latviju starptautiskajā Pirelli Star
Drive
konkursā, kura mērķis ir veicināt jaunu sporta zvaigžņu atklāšanu
pasaules autorallija čempionātā. LMT
Rallija komandas
braucēja Neikšāna primārais uzdevums būs dalība
Ziemeļeiropas reģiona kvalifikācijas konkursā, kura veiksmīgs iznākums ļaus
iekļūt konkursa Eiropas finālā. Konkursā piedalās dalībnieki no visas pasaules.

 

Pirelli Star Drive konkursu veido riepu ražotājs Pirelli sadarbībā ar Starptautisko
Automobiļu federāciju (FIA). Šīs cīņas uzvarētājs kā balvu saņem apmaksātu
dalību sešos pasaules čempionāta Production
WRC
klases posmos. Šogad šo izdevību izmanto pērnā gada Pirelli Star Drive Eiropas fināla
uzvarētājs soms Jarko Nikara. Jauno talantu konkursā drīkst piedalīties piloti,
kuri 2009. gada 1. janvārī nebija sasnieguši 27 gadu vecumu, kā arī ne šogad,
ne pērn nav piedalījušies vairāk kā trijos WRC
posmos.

Vecākā brāļa pēdējā iespēja

Latvijas Automobiļu
federācija par savu pārstāvi izvēlējās gados jauno, taču pieredzējušo un
autosportā daudzus titulus un medaļas sasniegušo Māri Neikšānu. Par šo tēmu gan
autosporta sabiedrībā izvērtās neliela diskusija – vai tiešām Māris ir tas, uz
ko vajadzētu likt galveno valsts rallija kārti. Tomēr argumenti ir Neikšāna
pusē – viņš ir titulēts praktiski visos autosporta veidos, sasniedzot astoņus
Latvijas čempiona titulus un neskaitāmas medaļas arī starptautiskajā līmenī.
Viņam no jaunajiem braucējiem, ja neskaita brāli Andi Neikšānu, kuram ir citāda
WRC programma, ir pasaules rallija
čempionāta pieredze. Turklāt, ja ņem vērā Pirelli
akcijas skaistumkonkursa daļu –
attiecības ar medijiem, prasme izteikties, angļu valodas zināšanas, imidžs -,
tad Mārim nav daudz mīnusu šajā ziņā. Tieši pretēji – ja konkursa sporta sadaļā
būs ļoti sarežģīti pretoties ziemeļvalstu rallistiem, tad cilvēciskais faktors
var izrādīties galvenais trumpis.

Vēl viens elements:
Neikšānam šī ir pēdējā iespēja atjaunot potenciāli lielisku karjeru, kura sāka
izdzist reizē ar ģimenes koncentrēšanos uz jaunākā brāļa pasaules čempionāta
aktivitātēm. Mārim ir 26 gadi, un tas nozīmē, ka nākamgad viņš vairs nevarēs
piedalīties šajā programmā. Ja reiz ir braucējs ar iestrādēm pasaules
čempionātā un pieredzējušu komandu aiz viņa (LMT Rallija komanda ir starptautiski visvairāk pieredzējusī
Latvijas rallija vienība), kāpēc nedot iespēju šādam finiša izrāvienam?

Latvijas Automobiļu
federācijas prezidents Dainars Dambergs: „LAF
ar gandarījumu un lepnumu uz šo konkursu pavada tieši Māri Neikšānu, jo viņš
atbilst ne tikai šā konkursa dalības nosacījumiem, bet, manuprāt, lieliski tiks
galā ar gaidāmajiem uzdevumiem. Praktiski visi Ziemeļeiropas reģiona valstu
pārstāvji ir demonstrējuši lieliskas spējas sacīkstēs un likuši par sevi manīt
arī starptautiskajā arēnā, tāpēc Mārim konkurence būs ļoti nopietna. Taču
Latvijas pārstāvis ir augstākā līmeņa sportists, ko viņš nodemonstrējis gan ar
saviem daudzajiem čempiontituliem sportā, gan lielo līdzjutēju atbalstu trases
malās."

Ko piedāvāja opozīcija?

Pēdējos gados
Latvijas rallijā pamatīgi izauga ekipāžu budžeti cīņā par valsts čempiona
tituliem – N4 klases bruņojums bija
fantastisks. Tas, protams, pacēla sporta veida prestižu, sacīkstes padarīja par
īstu šovu, jo līderi brauca ar pilnu jaudu un brīžiem pat vairāk, rezultātus
finišā bieži mērīja sekunžu desmitdaļās, nevis sekundēs vai minūtēs… Taču
norima jauno talantu birums, kas bija iesācies pirms dažiem gadiem. Ceļš līdz
pilnpiedziņas mašīnām visspilgtākais bija Jānim Kārkliņam, taču 2008. gada
avārija Cēsu rallijā nocirta saknes, kas tik lieliski bija ieaugušās rallija
augsnē.

Tie, kuri nepiekrīt
idejai, ka uz konkursu jāsūta Neikšāns, kā spēcīgāko pretendentu min Zigurdu
Kalniņu, kurš šogad ir galvenais 2WD
klases Latvijas čempiontitula pretendents. Zināma taisnība ir – Kalniņam ir
lielisks dabiskais ātrums, talants, viņš prot iepatikties līdzjutējiem un
medijiem ar savu cilvēcisko vienkāršību, tajā pašā laikā saglabājot cilvēkiem
sajūtu, ka viņš zina, ko dara, ka viņam ir viedoklis un ir arī plāns. Zigurds
ir īsts Latvijas rallija dārgakmens, taču vēl slīpējams un pulējams, tas būs
spīdīgs tikai pēc kāda laika un līdz ar to nepieciešams arī ārpus Latvijas.
Ņemot vērā, ka Kalniņš vēl ir jauns, viņam būs visas iespējas piedalīties konkursos
nākamajās sezonās. Neikšānam, kā jau minēts, šī ir pēdējā iespēja.

Starp citu,
pavīdējusi ideja, ka līdzīgu konkursu Latvijas Automobiļu federācija varētu
rīkot šeit, Latvijā, – lai jaunie sportisti tiešā cīņā sasniedz iespēju
doties uz starptautisko konkursu. Pirmkārt, tas būs interesanti un piesaistīs uzmanību,
otrkārt, jaunajiem sportistiem būs motivācija domāt vairāk un plašāk nekā tikai
par iegūtām sekundēm uz kilometru attiecībā pret konkurentu. Treškārt,
vietējais konkurss mazinātu diskusijas par to, kurš īsti jāsūta uz pasaules
cīņām. Ceturtkārt, Latvijas autosportā daudz spilgtāk iezīmētos tēli, kuri,
šobrīd slīpējot mūsu zemes rallija ceļus, tomēr raugās starptautisko aktivitāšu
virzienā.

Kas viņiem vietējā
konkursā būtu jādara? Atbrauks Māris Neikšāns – izstāstīs, noskaidrosim!

Konkursa hronoloģija

10. jūlijā
Ziemeļeiropas reģiona fināla organizatori publicēja konkursa dalībnieku
sarakstu, kurā iekļauts arī Neikšāns. Ziemeļeiropas reģiona atlasē savus
sportistus varēja pieteikt desmit valstis – Latvija, Lietuva, Igaunija,
Norvēģija, Zviedrija, Somija, Dānija, Īslande, Apvienotā Karaliste un Īrija.
Visas, izņemot Īslandi un Dāniju, nominējušas savu nākotnes rallija zvaigzni.
Lietuvu pārstāvēs Vitauts Šveds, bet Igauniju – Ots Tanāks. No astoņiem dalībniekiem
labākie pieci iekļūs Eiropas finālā, kas notiks oktobrī Austrijā.

Ziemeļeiropas reģiona
konkurss notiks jūlija beigās Somijā, Jivaskilas apkārtnē, nedēļā, kad tiks
aizvadīts pasaules autorallija čempionāta posms Neste Oil Rally Finland. Konkurss sāksies 29. jūlijā. Pirmais
uzdevums būs sportistu fiziskās formas pārbaude. Tai sekos interviju sadaļa,
kurā noskaidros sportistu prasmes attiecībās ar preses un mediju pārstāvjiem,
dalībnieku komunikācijas spējas. 30. jūlijā konkurss turpināsies sacīkšu
režīmā. Tiks izmantots nepilnus četrus kilometrus garais Rūhimaki ātrumposms,
kas pazīstams kā jaukta seguma – grunts un asfalta – brauciens Somijas rallija
sastāvā. Konkursa dalībnieki startēs ar savām sacīkšu automašīnām, Māris
Neikšāns – ar N4 klases Mitsubishi Lancer Evo IX. Uzrādīto
sniegumu vērtēs pēc īpašas sistēmas, jo pieteiktie dalībnieki pārstāvēs dažādas
automašīnu klases.

Aizej tur, nezin kur!

Konkurss šogad notiek
otro reizi – pērn, kā jau minēju, pasaules čempionātā no Eiropas nokļuva soms
Jarko Nikara. Starp citu, ļoti ātrs braucējs. Tomēr informācijas par to, kas
īsti konkursa dalībniekiem būs jādara, ir visai maz. Nedēļas sākumā Māris
Neikšāns un LAF rallija speciālisti aizvadīja kopīgu sapulci, mēģinot prognozēt
iespējamos uzdevumus un, līdz ar to, pārrunāt nianses. Arī Māris neslēpj, ka trūkst
informācijas, taču ar degsmi ziņo, ka šī ir lieliska izdevība: „Neesmu drošs, ka nojaušu, kas īsti man būs
jādara Somijā, kādas ir manas izredzes un prasmes salīdzinājumā ar
konkurentiem. Taču, ja reiz šāda iespēja ir, tā noteikti jāizmanto!"

Speciālisti uzsvēruši,
ka līdz ar brāļa Anda karjeras izrāvienu Māris bija sācis zaudēt motivāciju,
turklāt ir skaidrs, ka šajos laikos komandas budžets nav tāds, kas ļautu
uzturēt divas ekipāžas starptautiskā līmenī. Faktiski pēdējā brīdī ziemā Mārim
radās izdevība sēsties mašīnā un startēt Latvijas čempionātā. Pēc izlaista
pirmā posma nākamajos trijos Neikšāns bijis uz pjedestāla (divas trešās, viena
otrā vieta), kopvērtējumā viņš ir tuvu bronzas medaļas izcīņai. Ja šis
rezultāts izdosies, formāli tas būs augstākais Neikšāna sasniegums čempionāta N4 klasē.

 

Māris Neikšāns

Amats rallijā: pilots

Augums, svars: 1,74 m, 70 kg

Nodarbošanās: menedžeris AMP
Motorsport

Dzimis: 1983. gada 21. augustā

Dzīvo: Rīgā

Ģimenes stāvoklis:
neprecējies

Autosportā: kopš 1997. gada

Lielākie panākumi:
astoņkārtējs Latvijas
čempions autosportā

Ielas automobilis:
Mitsubishi
Lancer Evolution IX

Mīļākais ēdiens: sašliks

Mīļākais dzēriens:
dabīgā sula

 

Sasniegumi

1997. g.

Latvijas čempions
kartingā, 3.vieta Baltijas čempionātā kartingā

1998. g.

Latvijas čempions
rallijkrosā

Latvijas vicečempions
autokrosā 1400 cm³ klasē jauniešu
grupā

3. vieta Latvijas
čempionātā autotrekā (komandu vērtējumā)

1999. g.

Latvijas čempions
rallijkrosā

Latvijas vicečempions
autokrosā 1400 cm³ klasē

Latvijas vicečempions
autotrekā (komandu vērtējumā)

2000. g.

Latvijas čempions
rallijkrosā

Latvijas vicečempions
autokrosā 1400 cm³ klasē

Latvijas vicečempions
autotrekā (komandu vērtējumā)

2001. g.

Latvijas čempions
rallijkrosā

Latvijas čempions
autokrosā 2000 cm³ klasē

3. vieta Latvijas
čempionātā autotrekā (komandu vērtējumā)

2002. g.

3. vieta Latvijas
čempionātā autošosejā

1. vieta Latvijas
čempionātā rallijsprintā (junioru grupā)

2003. g.

Latvijas čempions rallijā
R 1600 klasē

2004. g.

Latvijas čempions
rallijā A 2000 klasē

Baltijas kausa
ieguvējs rallijā A 2000 klasē

Latvijas čempions
rallijā junioru grupā

2005. g.

5. vieta Latvijas
čempionātā rallijā N4 grupā

3. vieta Baltijas
kausā rallijā N4 grupā

2006. g.

2. vieta Baltijas
kausā autorallijā N4 klasē

4. vieta Latvijas autorallija
čempionātā N4 klasē

4. vieta Ziemeļeiropas
(NEZ) čempionātā autorallijā
absolūtajā vērtējumā

5. vieta Baltijas
kausā autorallijā absolūtajā vērtējumā

2007. g.

2. vieta Baltijas
kausā rallijā N4 klasē

2008. g.

1. vieta
Ziemeļeiropas (NEZ) čempionātā
autorallijā N4 klasē

 

FOTO:

MNeiksans-Fin

Bijis pie 1000 ezeriem. Māris Neikšāns savā karjerā vairākas reizes
startējis starptautiskās sacīkstēs, arī Somijā. Spilgtākie braucieni – divreiz
startēts pasaules rallija čempionāta Somijas posmos, bet šoziem Māris aizvadīja
Latvijas čempionāta sacīksti, kas notika aizjūras zemē

Foto: LMT Rallija komanda

 

MNeiksans-LC

Pēdējā iespēja. Ņemot vērā, ka LMT Rallija komandas resursi neļauj īstenot starptautisko ralliju
programmu divām ekipāžām, Pirelli Star
Drive
ir Māra Neikšāna pēdējā iespēja tikt pie regulāriem startiem pasaulē

Foto: Zigismunds
Zālmanis, Nikon

 

MNeiksans-ekip

Šāgada duets. Māris Neikšāns šogad startē kopā ar stūrmani
Raivi Jansonu un cīnās par Latvijas čempionāta medaļām. Par spīti Raivja
debitanta statusam, sadarbība izveidojusies produktīva

Foto: Zigismunds
Zālmanis, Nikon