Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Tuvojas folkreisa demogrāfiskais sprādziens

Sports
pavasarī rakstīja par kādu visai traku ideju Latvijas autosportā – folkreisu. Pusgads
ir pagājis, un var uzskatīt, ka autosports ar zemajām izmaksām ir dzimis un
gatavs pastāvēt sporta veida, iespējams, grūtākajā periodā brīvās Latvijas
laikā. Aizvadītas trīs pirmās sacīkstes, bet vēl sešas tiek plānotas vasaras
sezonā un kalti plāni ziemai. Dalībnieku skaits aug.

 

Folkreiss kā ideja
aizgūts no Skandināvijā īpaši populārā Folkrace, Bilcross u. c.
un ir uz krosa un rallijkrosa principiem balstīts autosporta veids. Atšķirībā
no vairuma autosporta veidu folkreiss ar ģeniālas vienkāršības palīdzību
kontrolē tehnikas sagatavošanas izmaksas, savukārt tuvākajā nākotnē plānotais
iedalījums pa reģioniem samazinās arī sacīkšu apmeklēšanas izdevumus.

Tehnikas izmaksas
tiek kontrolētas ar mašīnu pirkšanas/pārdošanas procedūru. Lai uzvarētu,
sportists tehnikā var ieguldīt kaut miljonu, taču – ja mašīnai sacīkstes
laikā pieteiksies pircējs, reglamentēti mašīnu tirdzniecības noteikumi
paredzēs, ka tā jāpārdod par fiksētu summu – Latvijas gadījumā 950 eiro.
Turklāt sportists mašīnas īpašnieks no šā darījuma nedrīkst atteikties.

Pirmajās trīs
sacīkstēs kopumā startējuši deviņi dalībnieki, taču šajā statistikā daudzsološais
elements ir lielā interese par noteikumiem, mašīnu būvi un citām niansēm.
Skaidrs, ka pēc pirmo dalībnieku aizvadītajām ieskrējiena sacīkstēm braukt
gribētāju ir ļoti daudz, savukārt summas salīdzinājumā ar citiem autosporta
veidiem paver arī iespēju braukt.

Federācija apgāž mītus

Lielākā pretestība,
ar kuru saskārušies folkreisa idejas virzītāji, ir skepse un apgalvojumi, ka
autosportam paredzētu mašīnu nevar sagatavot par minētajiem 950 eiro, līdz ar
to katra uzbūvēta mašīna pārdošanas gadījumā īpašniekam sagādā zaudējumus.
Latvijas Automobiļu federācijas ļaudīm nekas cits neatlika, kā praksē
pārliecināties par šo nevarēšanu.
Secinājums: var, ja domā.

Viss sākās pāris
nedēļu pirms sacīkstes Jelgavā, Rullīša
trasē, kad BBS Autocentra līderis,
bijušais rallija braucējs Mārcis Purviņš iegādājās 1987. gada Mazda 626 automašīnu par nieka 70
latiem. Šķūnī stāvējusī mašīna BBS
Autocentrā
drīz ieguva spēju ripot un rūkt, bet nākamajās dienās tika
pilnveidota atbilstoši folkreisa tehniskajiem noteikumiem. Kopumā mašīnas
sagatavošanas cena izrādījās, maksimums, 500 latu vērtībā. LAF folkreisa darba
grupai šo summu, kā arī patērēto laiku (aptuveni 70 darba stundas), bija ļoti
svarīgi noskaidrot, lai pārliecinātos, vai uzstādījums – automašīnu
tirdzniecības fiksētā cena 950 eiro – ir praksē īstenojams bez zaudējumiem autobūvētājam.
Eksperiments pierāda – aprēķini bijuši pareizi!

Tā kā automašīnas
būvniecības procesam seko līdzi arī TV raidījums Ātruma Cilts, kā arī radio SWH
raidījums Kurbulis, par pirmo mašīnas
pilotu tika norīkots šo raidījumu patrons Pauls Timrots.

Lokālpatriotisms

Nākamais lielais
folkreisa attīstības plāns ir bāzēšanās reģionos. Pagaidām visaktīvāk pie
lietas ķērušies Vidzemes puses ļaudis, jo no visiem dalībniekiem tikai viens ir
kurzemnieks, pārējie – no Gaujas caurvītā novada. Vidzemē ir gan sportisti, gan
rīkotāji, pārējos reģionos pagaidām tā visa nedaudz pietrūkst, taču dzirdamas
runas par strauju attīstību Zemgalē un Kurzemē. Ja šis reģionu princips
izdosies, nākamajos gados folkreisa atsevišķie seriāli notiks nosacīti pie
attiecīgo sportistu mājām, kas samazinās pārbraucienu izdevumus. Savukārt šo
reģionu seriālu uzvarētāji reizi vai divas reizes gadā pulcēsies Latvijas finālam.

Šobrīd izveidots
folkreisa rangs, kurā neatkarīgi no seriālu kopvērtējumiem un atrašanās vietas
tiek apkopoti visu sportistu rezultāti – kā, piemēram, tenisā. Turklāt rangs ir
ne tikai individuāls, bet atvērts arī reģioniem. Tas motivē potenciālos
dalībniekus, jo mūžīgais jautājums, kurā valsts pusē mitinās vislabākie ļaudis,
paliek atklāts!

1987. gada izlaiduma Mazda 626 sagatavošana folkreisam

Darbus veic: BBS
Autocentrs
serviss Rīgā

Darba stundas: 70 h

*)
Izjaukts salons – 5 stundas

*)
Atdzīvināšana (rūc, ripo) – 3 stundas

*)
Bremžu darbības atjaunošana – 2 stundas

*)
Virsbūves atjaunošana, logu izveidošana (ļoti rūpīgs, pareizs darbs) – 30
stundas

*)
Drošības karkass, sēdekļa stiprinājumi, citas nianses – 30 stundas

Izmaksas līdz karkasa
uzstādīšanai – Ls 200

*)
Auto iegāde – 70 lati

*)
Apkopes materiāli (degvielas sūknis utt.) – 65 lati

*)
Vajadzīgais stikls sānu logiem – 25 lati

*)
Citi sīkumi – ~40 lati

Drošība

*)
Karkass, sēdekļa stiprinājumi, citas nianses – ~260 lati

Iegūtais rezultāts

Automašīna
no sarūsējušas, piecus gadus šķūnīti stāvējušas gruvešu kaudzes līdz startam
nonāca, patērējot Ls 500, jeb 700 eiro. Mašīnu tirdzniecības fiksētā cena
sacīkstēs – 950 eiro.

Pie bildes

*)
Darbs tiek darīts ļoti rūpīgi, nevis sasteidzot

*)
Sagatavojot auto pirmajai sacīkstei meistari neveica izmaiņas motorā,
ātrumkārbā, balstiekārtā, jo uzdevums ir rūcoša, braucoša, droša folkreisa
automašīna.

 

Debijas sacīkste

Sportists: autošosejas, kartinga, amatieru autosportā un motosportā
startējušais Pauls Timrots

Kvalifikācijas braucienu rezultāti: 6 braucienos trīs uzvaras, divas otrās vietas,
viena ceturtā

Kvalifikācijas noslēgumā: 1. vieta

Fināls: 2. vieta

 

Problēmas dienas gaitā

*) Vienā braucienā
nedarbojas viens cilindrs, defekts tiek novērsts

*) Tuvojoties sacīkstes
beigām, sāk slīdēt sajūgs, defekts ātrumā nav novēršams, rezultātu ietekmē
nedaudz. Ļoti iespējams, šā iemesla dēļ finālā tiek zaudēts starts, līdz ar to
zūd cerības uz uzvaru.

 

Sportista komentārs

Pauls Timrots: „Neapšaubāmi, folkreiss ir interesanta un
aizraujoša lieta. Mašīna, kurā pirmo reizi iesēdos sacīkšu rītā, klausīja savām
spējām labi. Dienas gaitā kvalifikācijā kādu punktu pazaudēju pazudušā cilindra dēļ, bet uz beigām
kļuvu bažīgs par sajūga izturību. Piekāpos Jurim Sirko, taču nejūtos zaudējis,
jo skaidrs, ka arī viņš un pārējie dalībnieki zina, ko dara, un uzvarēt arī
nebija manos plānos. Iespējams, kļūdījos stratēģiski ar iebraukšanas brīdi
Džokera aplī – varbūt vajadzēja nogaidīt un tad tiktu Jurim priekšā. Taču
iespaids ir labs, sacīkste interesanta, jautrības pietiek!"

 

FOLKREISS 2009

Kalendārs

(provizoriski, sekojiet grozījumiem)

15. augusts, Jelgava,
Rullīša trase, kopā ar kluba sacīkstēm

23. augusts,
Smiltene, Tepera trase, kopā ar LČ, BČ autokrosā

12. septembris,
Bauska, Mūsas trase, kopā ar LČ autokrosā

11. oktobris,
Valmiera, Brenguļu autotrase, kopā ar LČ autokrosā

18. oktobris, Rīga,
Biķernieki, kopā ar rallijkrosu

25. oktobris, Ropaži,
s/k 333, kopā ar supersprintu

 

Viesturs SAUKĀNS