Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Uzvaras kombinācija: vienkāršs puisis un vienkāršs VW Golf

Pirms pusotra gada, 2011. gada pavasarī, folkreisa sacīkstē Valmierā debitēja līdz šim autosportā neredzētais Cēsu puisis Rūdolfs Bogens. Sportists pirms starta tika sveikts kā jaunā sporta veida 100. dalībnieks. Nu izrādās, ka autosportā ienācis īpašs talants, kurš paspējis apburt ne tikai folkreisa kolektīvu, bet pat pieredzējušākos un titulētākos Latvijas autosporta speciālistus. Kas ir šis Rūdis, kurš šogad folkreisa milzīgajā konkurencē uzvarējis visu posmu visus braucienus?

AUTOBUSS AR SVEŠIEM CILVĒKIEM

Valmierā viņš sarūpēja pārsteigumu ar savu spilgto ierašanos. Krosa tipa sacensībās ir daudz skatītāju, katram sportistam — daudz līdzjutēju, tomēr retajam sacensību rītā līdzi atbrauc lielais autobuss ar vairākiem desmitiem cilvēku. Uzbūvēta liela telts, sakurti ugunskuri, sagatavoti lieli katli garšīgai zupai, kas vēlāk tika dalīta gandrīz katram, kas cilpoja garām… Tas viss bija patīkami, simpātiski un bez zīmēšanās — vienkārši tādi cilvēki!

Vēlāk izrādījās, ka arī pats sportists un viņa ģimene, kas kuplā skaitā ir uz katrām sacīkstēm, ir vienkārši cilvēki. Debijas sezonā, kad Bogenam bija 21 gads, viņš piedalījās vēl Junioru kausa ieskaitē. Sniegums nebija peļams — braucējs kvalificējās galvenajam finālam, tiesa, brauciena laikā piedzīvoja motora defektu un izstājās. Pirmais iespaids — ātrums ir, vienīgi pagaidām ar gāzes pedāli tiek strādāts divos režīmos — ieslēgts un izslēgts, kas, šķiet, arī veicināja motora defektu. Tomēr iepazīšanās bija patīkama.

Sezonas turpinājumā Bogens strauji progresēja un sāka iekarot pjedestālu. Divus mēnešus pēc debijas sasniegta pirmā uzvara Bauskā. Tobrīd viņš kļuva par katras sacīkstes favorītu, zvaigzne bija uzlēkusi augstu un spīdēja spoži. Viss gan negāja tik gludi — uzvarai sekoja arī divi kūleņi, kas, šķiet, bija signāls, ka panākumi nebūs pašsaprotami.

Komanda ar braucēju lepojas. Bez tā, ka viņš ir ātrs un, atskaitot pāris kūleņus, stabils braucējs, Rūdolfs ir arī saviem gadiem netipiski spēcīgs tehniķis. Slava iet pa priekšu — viņš ne tikai uztur kārtībā savu vienkāršo folkreisa VW Golf II, bet arī gatavo tehniku Latvijas autokrosa čempionāta dalībniekiem.

DIVI ĶEKSĪŠI DIVĀS UZDEVUMU RŪTIŅĀS

Īsāk sakot, pirmais gads folkreisā Rūdolfam Bogenam bija lieliska ienākšana autosportā, kas nesa panākumus un izaugsmi. Un tad nāca 2012. gads. Pirms sezonas Bogens sacīja: „Manos plānos ir divas lietas — vēlos uzvarēt Folkreisa vasaras kausa kopvērtējumā, kā arī piedalīties OKartes Autosporta Akadēmijas (OAA) konkursā, lai saprastu, cik spēcīgs esmu uz savu vienaudžu fona. Domāju, ka pēdējais es šajā kompānijā nepalikšu!”

Arī OAA Latvijas autosportā debitēja 2011. gadā. Šis bijušā LAF prezidenta Dainara Damberga un viņa sabiedroto projekts tika veidots, lai atlasītu un izceltu saulītē tos jaunos autosportistus, kuri ir ātri, tomēr kādi apstākļi līdz šim lieguši spert soļus visaugstākā līmeņa virzienā. Pērn šajā konkursā uzvarēja Mārcis Ķenavs, trijniekā iekļuva arī Kārlis Nebars un Ralfs Sirmacis. Viņu balva — Ķenavam apmaksāta, pārējiem daļēji apmaksāta sezona Latvijas autorallija čempionātā ar Ford Fiesta R2 klases automašīnu. Visi trīs bija sākuši gaitas autosportā, tomēr šī katram bija izcila izdevība gūt panākumus ar spēcīgāko vienas ass piedziņas rallija tehniku Baltijā. Neticami, ka posmu pirms Latvijas rallija čempionāta beigām Sirmacis jau ir nodrošinājis R2 grupas čempiona titulu, bet Ķenavs un Nebars pēdējā posmā sadalīs otro un trešo vietu šajā grupā! Diez vai bez OAA debijas gadā viņiem tas būtu pa spēkam.

PĀRSTEIDZ KONKURSĀ

Šogad OAA konkurss uzņēma jaunus audzēkņus un pērn nevinnējušos pirmā gada konkursantus. To vidū bija arī folkreisa braucējs Rūdolfs Bogens. Tobrīd jau bija sākusies LAF Folkreisa vasaras kausa sezona, kurā aizvadīti pirmie pāris posmi. Bogens bija nepārspējams — uzvarēti visi abu posmu kvalifikācijas braucieni un arī fināli. OAA speciālisti to pamanīja, lai gan folkreiss īsti nav tas sporta veids, kuram rallija sabiedrības guru — Ivars Caune, Ivars Vasaraudzis, Jānis Štrauss, Pēteris Neikšāns un citi — pievērstu pastiprinātu uzmanību.

Pirmajā OAA atlases kārtā Bogens slapjā trasē pirmajā braucienā no diviem bija uztraucies, tas bija pamanāms arī braukšanā. Otrajā reizē eksperti jau rauca uzacis — Rūdolfa stils bija interesants un kvalitatīvs. Todien arī mediju testā līdzīgs secinājums — gudrs, patīkami vienkāršs puisis.

Sezonas turpinājumā vēl divas uzvaras folkreisā, jau atkal ar simtprocentīgu rezultātu. Tām sekoja OAA otrā kārta, pēc kuras kļuva zināms: lai arī Bogens nav no rallija vides un viņa mīnuss ir sporta veids, kurā nav jāstrādā ar stūrmani, viņš ir pārāk labs, lai atstātu aiz finālistu robežas! Bogens bija stāvā sajūsmā par šādu novērtējumu: „Tā, liekas, bija viena no lieliskākajām dienām mūžā! Milzīgs gandarījums par to, ka izdevās kvalificēties OKartes Akadēmijas finālam, tas man bija ļoti svarīgi. Pirms otrās kārtas biju pārbijies, tomēr viss izdevās. Finālistiem tika dota iespēja izmēģināt spēcīgo Ford Fiesta, tātad arī es sēdēju pie Latvijas rallija vadošā automobiļa stūres! Tā kā nebiju braucis ar secīgo ātrumkārbu, pinos ar pārnesumu slēgšanu un zaudēju brauciena sekundes. Tomēr tobrīd šie rezultāti vēl neko neizteica!”

KRĪZES MENEDŽMENTS

Bogena iekļūšanu OAA centās nodrošināt visa viņa komanda. Konkursa noteikumi paredz, ka visiem finālistiem pievienojas arī sportists, par kuru visvairāk nobalsots internetbalsojumā. Komanda jau kopš vasaras sezonas sākuma katrā sacīkstē nelika ļaudīm mieru, gandrīz ar varu velkot viņus uz savu telti, kur bija izdomāta viltīga balsošanas sistēma. Pūliņi gan bija lieki — Rūdolfs kā braucējs visu izdarīja pats.

Bogena ģimene izdarīja visu iespējamo vēl vienā krīzes situācijā. Pēc ceturtās uzvaras Mūsā (atkal ar visiem uzvarētiem braucieniem) Bogens palika bez mašīnas. Folkreisa kā sporta veida specifika ir, ka jebkurš klātesošais jebkuru automašīnu var iegādāties par fiksēto samaksu 950 eiro. Šāds noteikums ir folkreisa pamatā, lai atturētu sportistus no pārmērīgas finanšu ieguldīšanas tehnikas attīstībā — jebkuram braucējam ir zināms, ka, lai cik viņa auto maksātu, to kāds var nopirkt par 950 eiro.

Skaidrs, ka braucējam ar četrām uzvarām četros posmos bija jābūt gatavam, ka kāds atnāks pēc viņa auto. Šoreiz tas bija Artūrs Bāriņš — viena no spilgtākajām folkreisa zvaigznēm. Jelgavnieks atteicās ticēt, ka Bogena mašīnai ir standarta motors, bez speciāliem uzlabojumiem, kā Rūdolfs allaž bija aģitējis. Bogenam, šķiet, tā būtu vislabākā taktika — teikt, ka mašīna ir parasts ielas golfs, varbūt tad par to būtu mazāka pircēju interese.

Bāriņš šo auto iegādājās, taču izvēlētais laiks bija katastrofāli neveiksmīgs — nedēļu vēlāk Bogenam bija paredzēts startēt jau minētajā OAA otrajā kārtā. Nav skaidrs, ko pēc iegādes Artūrs atrada vai neatrada Bogena mašīnā, tieši ko abi līderi savā starpā izrunāja… Rūdolfa māsa Dita tik izspurdza: „Būs tik, cik vajadzēs!” Un auto tika atpirkts atpakaļ jau ārpus sacensību ietvariem. Pēc tā sekoja panākums OKartes Akadēmijā un septembra sākumā vēl viena uzvara Folkreisa vasaras kausā — jau piektā, un atkal ar visiem uzvarētiem braucieniem. Sešu posmu sezonā Bogens jau priekšlaicīgi kļuvis par Vasaras kausa ieguvēju. Arī pēc šīs sacīkstes viņa auto tika nopirkts, bet šoreiz Rūdolfs nepretojās. Viņam mājās ir vēl viens rezerves VW Golf, kurš, iespējams, tiks vests uz Vecpili, kur oktobra sākumā notiks Vasaras kausa pēdējais posms.

MAŠĪNA VIENKĀRŠI JĀKOPJ

Pēc mašīnas pārdošanas Bogens sacīja: „Šoreiz it nemaz nav žēl, viss ir kārtībā, ēra beigusies. Vasarā bija citādi — tad bija svarīgi šo auto paturēt uz OAA atlasi, jo esmu pie šīs mašīnas pieradis. Uz Vecpili, domājams, braukšu ar otru mašīnu, kas nu jau būs kļuvusi labāka nekā mans čempionauto, vienkārši tāpēc, ka nav tik daudz lietots. Jaunajam īpašniekam dodu līdz vienkāršu padomu — mašīna ir jākopj. Pērn uzbūvētajā mašīnā šogad pa visu sezonu esmu ieguldījis aptuveni simts latus — vienkārši viss ir jākopj. Auto pircējs savā rīcībā tik tiešām ir ieguvis labi koptu standarta VW Golf II!”

Pašlaik Bogens ir izvairīgs, runājot par 2013. gada autosporta plāniem. Pirmkārt, septembra beigās vēl jāaizvada OAA fināls, kur kārtis var sakrist visādi. Otrkārt, ja Akadēmijā neizdodas uzvarēt, lēcienam no folkreisa uz kādu augstāku Latvijas autosporta kategoriju nepieciešamas finanses, kuru tādā apjomā Rūdolfam šobrīd nav.

Tomēr, zinot vienkāršā, bet inteliģentā puiša uzcītību un ģimenes, komandas nesavtīgo atbalstu, ir skaidrs, ka Rūdolfs Bogens no autosporta nepazudīs — tā vienkārši nedrīkst notikt!

 

Rūdolfs BOGENS

Dzimis: 1990. gada 20. oktobrī

Debija autosportā: 2011. gada maijā folkreisā Valmierā, Zilākalna autotrasē

Panākumi

1. vieta 2012. gada Folkreisa vasaras kausā

1. vieta 2011. gada Folkreisa Latgales kausā

2. vieta 2011. gada Folkreisa Zemgales kausā

Kvalificējies OKartes Autosporta Akadēmijas 2012. gada finālam

Uzvaras: sešas (Mūsa 2011. gadā; Pope, Vecpils, Brenguļi, Mūsa-1, Mūsa-2 2012. gadā)