Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Vai zvaigznēm būs sekotāji?

Šobrīd Latvijas autosporta karogu gan starptautiskajā, gan Latvijas atpazīstamības telpā nes pasaules rallijkrosa braucēji Jānis Baumanis un Reinis Nitišs, kā arī rallija ekipāža Ralfs Sirmacis/Artūrs Šimins, kuri startē Eiropas rallija čempionātā. Vai sporta veidam ir tikai šis spožais mirklis, jo pēc šiem vīriem vairs neviena nebūs, vai arī ceļā ir nākamās zvaigznes?

Uzreiz gan nianse — pērn Latvijas autosporta formāli augstākos sasniegumus guva Eiropas autokrosa čempionāta bagiju braucēji Ervins un Justs Grenči, kuri katrs savā klasē — attiecīgi SuperBuggy un Junior Buggy — guva vicečempiona titulu. Sirmacim Eiropas rallijā tika bronza. Tomēr vispārējā ažiotāža un pasaules čempionāta statuss slavas virsotnē uznesusi Jāni Baumani un Reini Nitišu.

LABĀS ZIŅAS — SEKOTĀJI BŪS!

Šā gada tendences liecina, ka vismaz rallijkrosa virzienā veidojas vilnis ar Baumaņa un Nitiša scenārija pazīmēm. Vai kāds no šā viļņa tiks līdz pasaules čempionātam, grūti teikt, lai neteiktu — diez vai. Taču arī ceļš līdz pasaules ieskaitei ir smags un respektējams.

Ļoti tuvu abiem spīdekļiem savas karjeras ritējumā ir Jāņa Baumaņa brālis Artis. Vidējais no trim autosporta brāļiem (Jānis ir jaunākais) tūlīt uzsāks savu otro sezonu Eiropas rallijkrosa čempionāta Super 1600 klasē. Pērn Artis spēkojās par čempionāta medaļu līdz pat pēdējam posmam, tomēr sezonas nogale nebija veiksmīga un Baumanis Eiropā guva piekto vietu. Šogad mainīta gan komanda, gan mašīna. Nitišam un Jānim Baumanim savulaik starts SET Promotions komandā ar Renault Twingo nesa Eiropas čempiontitulus, taču pērn gan komanda, gan automašīnas šķita ne tik pārliecinošas, arī Artis bija stabilitātes meklējumos. Šogad Baumanis nonācis vācu Volland Racing sastāvā, kurā sezonu sāks ar Škoda Fabia auto, bet vēlāk paredzēts pārsēsties uz modernāku Audi. Volland Racing pērn izvirzījās Eiropas čempionāta līderu godā, tā saražoja arī čempiontitulu ungāra Kristiana Sabo personā, kas šogad Artim būs komandas biedrs (laba mēraukla!).

Ņemot vērā manevrus, kurus šoziem veikusi Baumaņu ģimene, Artim pasaules Supercar čempionāta posmi jau tuvākajās sezonās šķiet pavisam reāli. Brāļu tēvs Andris Baumanis lielā mērā ir viens no galvenajiem Jāņa Baumaņa pārstāvētās Team STARD veidotājiem (komandas seja Manfreds Štols atbild par tehnikas gatavošanu, Baumanis seniors — par komandas komercijas daļu). Turklāt Baumaņi uzsākuši sadarbību ar enerģijas dzēriena marku LOCO Energy Drink. LOCO ir ne tikai ģenerālsponsors Jāņa un Arta sportiskajām aktivitātēm, bet arī saimnieks LOCO World RX Team vienībai, kas pasaules čempionātā startē ar Latvijas licenci (pilots — brits Gajs Vilkss). Skaidrs, ka šis triks ir ar Andra Baumaņa līdzdalību. Artim Baumanim šādā situācijā ir smagi jākļūdās, lai netiktu līdz pilnpiedziņas mašīnai…

Arta Baumaņa starts Super 1600 šķiet pašsaprotams. Starpsezonas lielākos brīnumus sastrādāja citi Latvijas sportisti — Arnis Odiņš un Juris Spīķis. Abi līdz šim pamatā bija Latvijas autokrosa čempionāta dalībnieki. Juris ātrāk, Arnis tikai pērn pievērsās startam rallijkrosā — Latvijā un NEZ Ziemeļeiropas čempionātā. Abi kopīgi pērn nolēma, ka šogad galvenajam jābūt startam NEZ čempionātā iespējami labākajā tehniskajā līmenī. Abi uzsāka sadarbību ar Latvijas komandu TT Motorsport un Uģi Traubergu personīgi. Katram braucējam pa jaunam Renault Twingo automobilim, kas NEZ Super 1600 čempionātā solīja gandrīz drošas medaļas. Taču pagāja pāris mēnešu un jau februārī parādījās runas, ka Odiņš un Spīķis gatavojas kam daudz lielākam. Martā tas tika atklāts oficiāli — abi kopā ar TT Motorsport tomēr dodas uz Eiropas Super 1600 klasi, to pašu, kurā startē Artis Baumanis!

Tā kā projekts veidojās ļoti strauji un finansējuma vākšana Latvijas situācijā netiek notikumiem līdzi, abi šogad samierināsies ar daļēju EČ programmu — Jurim četri posmi no sešiem paredzētajiem, Arnim — trīs.

GALVENAIS PRIEKS — PUIŠI NO TAUTAS!

Reiņa Nitiša un Jāņa Baumaņa stāsts krietni atšķirsies no jebkā, kas ar Latvijas rallijkrosa braucējiem notiks turpmāk. Abi ielēca pasaules čempionātā vēl tad, kad šis seriāls tikai veidojās un attīstījās, attiecīgi tas bija pieejamāks. Latvieši ielēca pēdējā vagonā (precīzāk — Reinis ielēca vagonā, bet Jānis vienkārši paspēja tam pieķerties). Viss, kas ar pasaules čempionātu notika pēc tam, bija saistīts ar mežonīgu inflāciju itin visās izmaksās. Līdz ar to vietas, kur šobrīd atrodas Reinis un Jānis, vidējam un pat labam Latvijas autosportistam ir gandrīz nereāli augstas. Tāpēc arī jautājums par to, vai viņiem var būt sekotāji.

Taču Spīķa un Odiņa manevri sajūsmina — viņi ir tie vienkāršie zēni no tautas, kas tomēr sāk ceļu uz rallijkrosa virsotnēm. Un, kā atzīst Uģis Traubergs, tādi ir ļoti nepieciešami, lai rādītu ceļu pārējiem un nesadedzinātu rallijkrosa sapni šeit uz vietas. Cik tālu viņi tiks, ir cits jautājums, taču tiek parādīts — var izaugt Latvijas krosa trasē un kāpt uz augšu.

Juris Spīķis un Arnis Odiņš uz Eiropas rallijkrosa čempionātu dodas ar cienījamu panākumu bagāžu. Juris ir 2014. gada Baltijas autokrosa čempions, pērnā gada Latvijas čempions 2000 Super klasē. Rallijkrosā augstākais sasniegums ir 2015. gada NEZ rallijkrosa vicečempiona tituls NEZ 2000 klasē.

Arnis 2015. gadā izcīnīja Latvijas un Baltijas autokrosa čempiona titulus VAZ klasē, bet pērn kļuva par valsts čempionu arī 1600 klasē. Odiņš rallijkrosā debitēja pērn, sīvā konkurencē sasniedzot ceturto vietu NEZ Super 1600 klasē.

KO VIŅI SAKA?

— Kāda ir jūsu galīgā 2017. gada programma?

Arnis Odiņš:— Tā ir sanācis, ka mūsu NEZ plāns nomainījās uz kaut ko labāku. Ar to pašu komandu, tiem pašiem auto radās iespēja izmēģināt spēkus Eiropas čempionātā. Jau rudenī teicu — vai nebūtu interesanti, ja divi latvieši brauktu Latvijas komandā Latvijas posmā? Manā programmā ir starts Eiropas čempionāta Super 1600 posmos Hēljesas trasē Zviedrijā, Rīgā, Biķerniekos, un Vācijā, Esteringas trasē. Par papildu plāniem vēl tiks lemts, sākoties sezonai, vai tas būs Latvijas rallijkrosa kauss vai starti Igaunijas čempionātā, vēl nav skaidrs. Mans iepriekšējais autokrosa un rallijkrosa auto tiek gatavots un uzlabots visām disciplīnām. Tomēr jebkurā gadījumā, sezonas galvenais starts būs Rīgā, pasaules RX posmā Biķerniekos, jo pagājušajā sezonā bija grūti nosēdēt, raugoties no malas.

Juris Spīķis:— Mums programmas ir gandrīz vienādas — aizvadīt vismaz pilnus trīs posmus. Es pat tēmēju uz četriem EČ posmiem. Jāskatās, kā ies, bet, ja viss būs kārtībā, plānoju tikt arī uz Francijas cīņu, kuru Arnis neplāno aizvadīt.

— Kurš bija izšķirošais brīdis idejai, ka jābrauc Eiropas čempionātā?

Odiņš:— Ja godīgi, rudenī nebija domu par EČ, ja nu vienīgi klusa cerība par Rīgas posmu. Šajā sporta veidā nostāties uz starta jau ir liela veiksme, par ko liels paldies jāsaka maniem atbalstītājiem. Kopš Ziemassvētkiem vairāk un vairāk sākām domāt, ka varētu izmēģināt spēkus Eiropā. Par to sākām domāt skaļi, nu tā, lai Uģis to dzird. Es teiktu, ka izšķirošais brīdis bija, kad Uģis 21. februāra vakarā pateica: “Rīt LAF sakārtojiet un atsūtiet man starptautisko licenci.”

Spīķis:— Sākotnēji ideju par EČ pasvieda Uģis, bet mums abiem ar Arni bija skaidrs, ka finansiāli nevarēsim pavilkt visus sezonas posmus. Lūzuma punkts bija februārī Pilskalnu trasē, kad Uģis piedalījās ziemas autokrosa sacensībās. Bija iespēja vairāk parunāt par nākotnes plāniem. Tā arī lēnām izkristalizējās, ka NEZ varētu aizvietot ar EČ tuvākajiem posmiem.

— Vai tiksiet pie starta, redzot, kā izaudzis pastāvīgo braucēju saraksts?

Odiņš:— Par to esam jau vairākas reizes sazinājušies ar FIA sporta koordinatoriem, kuri apstiprināja, ka lielās atsaucības dēļ paaugstināts Super 1600 klases posma maksimālais dalībnieku skaits — no 25 līdz 30. Līdz ar to mums vajadzētu būt dalībnieku sarakstā, kas tiek pie starta. Arī mūsu pieteikumi ir nosūtīti laikus, visam vajadzētu sanākt.

— Kas īsti tās ir par mašīnām? Viens Twingo jau ir bijis uz starta, otrs jauns? Kurš labāks?

Odiņš:— Mašīnas būs vienādas, Renault Twingo, viena braukusi četras sacīkstes (Jegors Saņins Vācijā EČ Super 1600 posmā ieguva 2. vietu), otra pilnīgi jauna. Es domāju, ka abas būs pilnīgi vienādas, jo arī vecā tiek pilnībā atjaunota.

Spīķis:— Atceros, ka sākumā bija ideja, ka viens auto ir Renault Twingo, otrs — Renault Clio. Mēs ar Arni smejoties telefona sarunā vienojāmies, ka pamainīsimies, lai būtu interesantāk. Tas izpaliks, jo būs divas vienādas mašīnas.

— Kas pirms sezonas satrauc vairāk — mašīnu jaunība, pašu prasmes? Cik daudz un kur būs testi?

Odiņš:— Esmu pārliecināts, ka ar mašīnām viss būs vislabākajā kārtībā, pašiem noteikti būs jāpierod pie jaunajām trasēm, pie cita braukšanas stila, pie tā, ka tu ne vienmēr būsi smilšu kastē pirmais. Testi būs, pirmais datums jau ir zināms. Skaidrs arī ir tas, ka Rīgas trasi centīsimies piebraukt maksimāli labi un daudz. Šogad notiek nopietna gatavošanās sezonai, ieskaitot fiziskās sagatavotības treniņus.

Spīķis:— Kad sākās autokrosa sezona, es aptuveni nojautu, ko sagaidu no sava auto, bet šeit man jāteic, ka pilnībā uzticos Uģim. Zinu, ka tehnika būs sagatavota labi. Ja runājam par prasmēm, es nešaubos, ka būsim konkurētspējīgi, bet, protams, ir jābrauc, jābrauc un jābrauc, lai latiņu celtu. Pēc sezonas ar Twingo mazliet sanāca pabraukt Igaunijā, sajūta bija kā pēc labas ballītes — smaids līdz ausīm, ar emocijām. Ja nopietni, man ir plāns komandu mudināt treniņus aizvadīt maksimāli vairāk.

— Vai Uģis (varbūt kāds cits?) jūs trenēs arī braukšanā?

Odiņš:— No Uģa vienmēr kaut ko var iemācīties. Kad viņš runā, klausos muti vaļā. Par treniņiem — iespējams, mums būs kopīgs treniņu partneris, kas Eiropas rallijkrosa čempionātā ir guvis lielu pieredzi. Kā jaunums mums būs datu apstrāde, kuru mācīsimies izprast jau no pirmajiem testiem. Interesanti ir tas, ka abi esam nedaudz atšķirīga stila braucēji, kas, analizējot datus, dos citus priekšstatus par tiem.

— Kas veidos jūsu sacensību komandu — visi mehāniķi no TT Motorsport vai kāds darbiņš atradīsies arī jūsu līdzšinējiem biedriem?

Odiņš:— Pamatā automašīnas gatavo TT Motorsport, tomēr sacensībās palīdzēs arī līdzšinējie mehāniķi, ar kuriem tika gūti iepriekšējie sasniegumi autosportā.

Spīķis:— Pamatā ar mums strādās Uģa komanda, bet es uz posmiem līdzi gribētu paņemt arī savu līdzšinējo palīgu Igoru Lapkovu.

— Katrā posmā 30 dalībnieki, kurās vietās sevi redzat šajā konkurencē?

Odiņš:— Ja mēs startētu NEZ, mērķis būtu tikai viens — uzvara. Par EČ nemāku spriest, nav pieredzes. Lai gan konkurence šajā sezonā Super 1600 klasē solās būt spēcīgākā pēdējo gadu laikā, nedomāju, ka konkurenti būs kaut kur tālu prom. Rīgas posmā noteikti centīsimies cīnīties par augstākajām vietām.

Spīķis:— Uz šo varētu atbildēt pēc treniņiem, bet cerams — kādā finālā ar Arni tiksim…

— Vai abus redzēsim Latvijas rallijkrosa vai autokrosa sacensībās? Un šīs mašīnas, ja neskaita Rīgas EČ posmu?

Odiņš:— Ļoti ceru, ka ar šiem auto izdosies pabraukt arī kādā Latvijas rallijkrosa posmā. Autokrosam šobrīd ir likts punkts, lai gan Brenguļu trasē rudenī plānotais Čempionu kross nav izslēgts, pērn bija ļoti jautri!

Spīķis:— Man gribas aizvadīt Latvijas autokrosa čempionāta pirmo posmu Smiltenē, bet saprotu, ka visi iespējamie resursi jānovirza uz EČ. Redzēsim, situācija ir jauna, daudz lēmumu tiks pieņemts procesa gaitā.

Uģis Traubergs — pragmatisks

Lai gan abi jaunie braucēji ir sajūsmā par Uģa Trauberga un viņa komandas pieredzi un attieksmi, speciālists saldās jūtās neizplūst un abu Eiropas iekarotāju izredzes vērtē reāli un ne slikti!

— Ja reiz tu lauzi Odiņa un Spīķa NEZ čempionāta plānus, tam ir jābūt kādam iemeslam. Ko ieraudzīji abos braucējos?

Uģis Traubergs:— Redzot viņu apņemšanos cīnīties, es novirzīju viņus uz Eiropas čempionātu praktisku iemeslu dēļ. Skaidrs, ka abu budžets nav bezizmēra, tāpat skaidrs, ka abiem vēl ir jāmācās. NEZ čempionāts finansiāli ir lētāks, bet kopumā alternatīviem pasākumiem — kā RallycrossChallenge, kādas valsts nacionālajam čempionātam — budžeta atšķirība no EČ nav tik liela, lai tērētu laiku un naudu neobjektīvās cīņās. Piemēram, ja NEZ posmā startē kāds Eiropā braukušais, bet kādam no mums izdodas viņu pārspēt, rodas sajūta, ka viss ir skaisti. Taču tā var izrādīties neobjektīva sevis mānīšana. Ja reiz mācāmies, tad par to pašu naudu labāk uzreiz īstajā konkurencē. Arī publikai interesantāk.

Turklāt viņu starts var iedrošināt citus braucējus. Jāņa Baumaņa un Reiņa Nitiša cīņas Supercar ir cita pasaule, cits kosmoss, par kuru vidusmēra Latvijas autosportists var tikai sapņot. Taču redzot, ka uz Eiropu dodas savi čaļi, tas var pamudināt arī citus. Man personīgi tas ir gan gandarījums, gan arī problēmas uz mana kakla. Skaidrs, ka čempionāts ar limitētu dalībnieku skaitu posmos funkcionē gandrīz ar mērķi, lai tikai sportisti nepieteiktos — dokumentu kārtošana, dalības maksas, riepu pasūtīšana jau pirms sezonas: tiek radīti šķēršļi, lai līdz startam tiktu tikai tie, kuri ļoti, ļoti grib un to ir pelnījuši.

-— Kādi ir abi braucēji? Kur viņi varētu būt starp 30 katra posma braucējiem?

Traubergs:— Šobrīd ir ļoti grūti prognozēt. Jāņem vērā, ka ne Arnis, ne Juris līdz šim nav guvuši pieredzi ar īstu Eiropas čempionāta tehniku. Latvijā gūti labi panākumi, bet tas neļauj prognozēt, ko viņi varēs vai nevarēs Eiropā. Lieliski ir tas, ka abi uzklausa un ir gatavi mācīties, nevis nāk kā lieli čempioni ar tekstiem nemāci, es jau visu zinu. Abi ir ar asu prātu, saprot lietas. Cik ātri mēs visu sapratīsim un apgūsim, tik ātri varēsim runāt par rezultātiem. Mērķus neesam oficiāli nosprauduši, taču mana klusā doma ir — ja vidēji viņi brauktu pusfināla līmenī (TOP 12) katrā posmā, būtu ļoti labi.

— Kā samērojamas abas mašīnas ar čempionāta vadošajām komandām, piemēram, SET Promotion Renault vai Volland Racing škodām?

Traubegs:— Abas mašīnas ir gatavas — viena startēja jau pērn ar Jegoru Saņinu, otra gatava testiem. Jaudas ziņā tām pašām SET Promotion piekāpjamies par 5 %, ne vairāk. Somijas kolēģi gan uzskata, ka vairāk, bet es tā nedomāju. Taču mūsu līdz šim stiprā puse ir tas, ka komandai labi sanāk noķert mašīnas kopējos regulējumus. Ar SET vienību mums ir sena sadarbība, šo to paņemam mēs no viņiem, šo to viņi gūst no mums, informāciju neslēpjam. Tas ļauj domāt, ka mašīnu atšķirība nevarētu būt faktors, kas izraisīs diskomfortu.

— Kādi ir pirmssezonas izmēģinājumu plāni?

Traubergs:— Ar vienu mašīnu drīzumā mēģināsim braukt testu dienu Rīgā, tad vajadzētu cītīgi pastrādāt ar abiem braucējiem. Vēl vajadzētu izmēģinājumus kādā svešā trasē. Pastrādāsim!

— Kas veidos TT Motorsport komandu sacensībās, kārtējais latviešu mehāniķu bataljons lielajā rallijkrosā?

Traubergs:— Patiesībā mūsu komanda nebūs daudzskaitlīga — pieci cilvēki uz abām mašīnām. Ja nav lielu avāriju vai problēmu, divi trīs cilvēki uz katru auto ir pietiekami, nav nepieciešams veidot veselu armiju. Tas tomēr ir arī izmaksu jautājums — ceļošana, gulēšana, ēšana, transports… Kopumā gaidu ar nepacietību sezonas sākumu, jo, kā jau teicu, es saredzu, ka Odiņa un Spīķa starts var iedot ticību saviem spēkiem un iespējām arī citiem Latvijas braucējiem!

 

EIROPAS RALLIJKROSA ČEMPIONĀTA SUPER 1600 KALENDĀRS UN ZINĀMIE LATVIJAS SPORTISTU PLĀNI ŠAJĀ KLASĒ

1. posms: 22.—23. aprīlis, Portugāle, Montalegre (A. Baumanis)

2. posms: 13.—14. maijs, Beļģija, Mitē (A. Baumanis)

3. posms: 1.—2. jūlijs, Zviedrija, Hēljesa (A. Baumanis, Odiņš, Spīķis)

4. posms: 2.—3. septembris, Francija, Loiēka (A. Baumanis, Spīķis)

5. posms: 16.—17. septembris, Latvija, Rīga (A. Baumanis, Odiņš, Spīķis, Mārtiņš Lapiņš (?))

6. posms: 30. septembris — 1. oktobris, Vācija, Esteringa (A. Baumanis, Odiņš, Spīķis)