Viens likums, viena taisnība visiem
Šogad Latvijas
autokrosa čempionātā iekļauta jauna klase – B600
bagiju kategorija. Šai klasei būs lemts kļūt par ātrāko čempionātā, turklāt tā
izceļas ar patīkamu demokrātiju – visas mašīnas sarūpējis viens ražotājs, bet
tehnisko grozījumu un līdz ar to arī finansiālo ieguldījumu iespējas
samazinātas līdz minimumam. Tas nozīmē, ka uzvar tas, kurš ātrāk brauc, nevis
labāk skrūvē vai vairāk pelna. Eiropas vīrussŠo klasi Latvijā ieviesa Eiropas autokrosa čempionāta bagiju
braucējs Jānis Boks un viņa menedžeris Andis Kivkucāns. Kā tas sākās?„Pirms pāris gadiem redzējām šīs klases sacīkstes Portugālē
un Itālijā," saka Boks. „Tas bija ļoti interesanti un iespaidīgi, jo šosejas
motociklu motori bagija versijā radīja iespaidīgu skaņu, ātrums bija lielisks,
skatītājiem patika. Vēlāk dabūjām šo tehniku izmēģināt un sapratām, ka mēs un
citi Latvijas interesenti esam pelnījuši šādu klasi." „Iekrita acīs, ka dalībnieku parkā pie citu klašu mašīnām
stāvēja Jaguar un dažādi citi lepni
automobiļi, bet pie šiem bagijiem pavisam tradicionāli pikapi, kas lika domāt,
ka klases izmaksas ir krietni demokrātiskākas," saka Kivkucāns. „Šobrīd, zinot
šo tehniku un izveidojot kontrolējošus tehniskos noteikumus, ir skaidrs, ka
šajā klasē nauda un pat liela nauda nebūs uzvaras garants. Satikām šīs tehnikas
ražotāja – kompānijas Semog – pārstāvjus
un pēc nelielām pārrunām nolēmām divas mašīnas atvest uz Latviju. Sarīkojām dažas
prezentācijas, kurās piedalījās spilgtas Latvijas autosporta personības: Nikolajs
Tions, Jānis Bogdanovičs, Andris Dambis, Ivars Kuļikovskis un daudzi citi.
Kopējais atzinums bija: tehnika ir ātra un interesanta. Šobrīd Latvijā jau ir
13 mašīnas, bet braukt gribētāju kļūst arvien vairāk."Pārbaudes gads aiz
muguras2008. gadā B600
bagiju klases veidotāji panāca iespēju startēt vairākās sacīkstēs kā Latvijas
čempionāta satelītklasei. Bagiju debija izraisīja pozitīvas emocijas gan
skatītājiem, gan krosa speciālistiem. Tas neapšaubāmi paātrināja Latvijas
čempionāta klases statusa panākšanu 2009. gadā. Boks un Kivkucāns apgalvo: pirmais
gads Latvijā parādījis, ka mašīnas ir ļoti izturīgas un izmaksu ziņā no
sportista neprasa daudz. Taču -vai atklājās arī mīnusi?„Liekas, dažbrīd mašīnas piedzīvoja ekstrēmākos apstākļus
savā vēsturē. Latvijas čempionāta posms, kas notika igauņu Vīlandes trasē,
parādīja, ka tik smagās trasēs nespēj izturēt amortizatori, pusasis un citas
piekares daļas. Taču, par laimi, šīs trases šogad kalendārā vairs nav, bet
pārējās sacīkšu vietas nesagādāja masveida problēmas," saka Boks.
Dari pats!
„Tehnika ir ļoti vienkārša, nav nepieciešamas pārāk lielas
zināšanas, lai mašīnu savestu kārtībā," piebilst Kivkucāns. „Bijušais Baltijas D-3A bagiju klases čempions Valters
Zīverts pēdējā posmā Brenguļos apmeta divus smagus kūleņus, bet jau nākamajā
savā braucienā mašīna bija uz starta. Viņš brauca tik ātri, ka apmeta kūleni
vēlreiz…"
Klase gada laikā kļuva par interesantu izrādi, jo tajā
sapulcējās nacionālā krosa zvaigzne Ģirts Mūrnieks, B600 pirmā meitene Liene Ozoliņa, viens no spēcīgākajiem jaunajiem
krosistiem Ģirts Zīle, bijušais D-3A
klases medaļnieks Arūns Matulēns, bijušais Latvijas salonauto krosa čempions
Kaspars Bloms, Latvijas rallija cīņu medaļnieks Viesturs Tilgass un citi.
Savukārt pa kādai uzvarai viņiem visiem nozaga Oskars Priede, kurš vēl pirms
gada bija zināms kā Boka Eiropas cīņu mehāniķis bez pieredzes autosportā.
Klasei daudz palīdzēja tas, ka, ieviešot to Latvijā, tūlīt tika uzrakstīti
tehniskie noteikumi, kas apslāpēja jebkuru vēlmi izpausties tehniskajiem
gudriniekiem – mainīt atļauts tik maz, ka gribēdams neuzbūvēsi neko īpaši
labāku par standarta versiju. Protams, ir nianses, taču samērā grūti ietekmēt
bagija sniegumu.
Neesi drošs – īrē!
„Piedāvājam šo tehniku arī īrēt, kas maksās 1000 eiro. Šajā
summā ietilpst transporta pakalpojumi, mehāniķis, degviela, eļļa un detaļas,
kuru nomaiņa nav saistīta ar avārijām. Šo iespēju piedāvājam, jo daudzi nav
gatavi uzreiz iegādāties mašīnu un tikai tad konstatēt, ka ar šādu tehniku
neizdodas atrast kopīgu valodu."
Jānis Boks skaidro, ka šī , iespējams,ir lētākā krosa
mašīna, ar kuru, ja ir braukšanas prasmes, var izcīnīt Latvijas čempiona
titulu: „Krosa mašīnas var dabūt arī par 2000 vai vēl mazāk latiem. Taču tās
nav mašīnas, kas var atnest čempiona titulus. Automobiļi, kas šobrīd krosā
brauc pa priekšu, maksā krietni dārgāk par B600
bagiju, turklāt to mezglu resurss ir īsāks, remonts – dārgāks. Tāpēc, ja
sportists māk braukt un vēlas būt Latvijas čempions, šī ir finansiāli
saprātīgākā klase."
Tehniskie parametri
Garums 2,8 m
Platums 1,65 m
Svars 335 kg
Piedziņas veids aizmugurējā
Dzinējs Suzuki GSXR 600
Dzinēja jauda 120 ZS
Maksimālais dzinēja tilpums 600 kubikcentimetru
Maksimālie apgriezieni 16
000
Ātrumkārbas tips secīgā,
6 ātrumi
Paātrinājums līdz 100 km/h 4
sekundes
Maksimālais ātrums 160 km/h
Šasija cauruļu nesošais rāmis
Piekaru tips neatkarīgā
Riteņi priekšā, aizmugurē 10"
Virsbūve stiklšķiedra
Degviela E98
Ko drīkst uzlabot
Amortizatorus
Riteņu diskus (alumīnija)
Gaisa filtru
Citas lietas, kas tieši
nepalielina dzinēja jaudu
Izmaksas
Cena bez PVN 12 000 eiro
Tehniskās izmaksas kopā (vienā
sacīkstē)
Aizmugurējās riepas (pietiek 3-4
sacensībām) Ls 53,00 (Ls 13,25)
Priekšējās riepas (pietiek visai
sezonai) Ls 75,00 (Ls 10,71)
Degviela E98 vienai sacīkstei 15l Ls 8,00 (Ls 8,00)
Eļļa +filtrs katrās otrajās
sacensībās Ls 36,00 (Ls 18,00)
Vidēji vienā sacīkstē Ls 49,96
Plusi
Ātrākā klase Latvijas autokrosa
čempionātā
Vienāda tehnika (vienādas iespējas
uzvarēt)
Var vadāt ar vienass piekabi
(nevajag kategoriju)
Uz autotreilera var vest 2 gab.
Kontrolētas izmaksas (arī lai
cīnītos par uzvaru)
Vienkāršs remonts un apkope
Unificētas, ērti iegādājamas
rezerves daļas
Viesturs SAUKĀNS
FOTO
Lielā – ar oranžo
Būs labs! B600 bagiju par labu
atzinis arī ar visdažādāko krosa tehniku panākumus guvušais Ģirts Mūrnieks.
Viņš ir viens no jaunās klases pirmā čempionāta galvenajiem favorītiem
(VS foto)
Lec, JĀNOGRIEŽ ūdenszīme
Skatāma klase.
Pārbaudes sezonā 2008. gadā B600
klase sarūpēja daudzus interesantus momentus. Atraktivitāte ir viens no
iemesliem, kāpēc klase kļuvusi par čempionāta sastāvdaļu
Foto: Rihards Baumanis (rallyemotions.net)