Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Ziemeļeiropas ledusskapis pilns arī nākamgad

Norvēģijā, Oslo, aizvadīta kārtējā NEZ Ziemeļeiropas zonas sapulce, kas bija apvienota ar Starptautiskās Automobiļu federācijas (FIA) reģionālo sporta kongresu. Latvijas autosporta pārstāvji atgriezušies ar labām ziņām — Ziemeļeiropas ledusskapis arī nākamajam gadam pilns.

10 VALSTU AUTOSPORTA SAVIENĪBA

Pirms 13 gadiem, kad izveidojās NEZ — Ziemeļeiropas autosporta zona — Latvijas pārstāvji aktīvi iesaistījās šī reģiona notikumos. Pirmkārt, šī bija lieliska iespēja iepazīties ar ziemeļu kaimiņiem un viņu autosporta pieredzi, kas politisko iekārtu dēļ vēsturiski attīstījusies atšķirīgi no mūsu pusē pieredzētā. Otrkārt, tā bija iespēja latviešu sportistiem doties uz salīdzinoši tuvām, tomēr īstām ārvalstu sacensībām. Treškārt, tā bija iespēja piešaut roku starptautisko sacensību rīkošanā, uzlabojot autosporta pasākumu kvalitāti un ļaut nopirkt līdzjutējus ar svešiem uzvārdiem braucēju sarakstos.

Kā dažus gadus vēlāk, kad NEZ jau ļaužu apziņā bija nostabilizējies, sacīja tā laika LAF ģenerālsekretārs Andris Berķis, NEZ sistēma ir kā liels ledusskapis, kura durvis atverot katra valsts var paņemt sev nepieciešamo. Latvijai ledusskapī bija jau minētie labumi — pieredze, starptautiskas sacensības sportistiem, rīkotājiem un līdzjutējiem. Arī 2017. gads nebūs izņēmums, jo Latvijā notiks NEZ sacensības dažādos sporta veidos.

NEZ Ziemeļeiropas zonā ietilpst Baltijas valstis, Norvēģija, Zviedrija, Somija, Dānija, Krievija, Baltkrievija un Islande.

Interesanti, ka, lai gan NEZ (un citas Eiropas autosporta zonas) izveidoja Starptautiskā Automobiļu federācija, jau vairākus gadus FIA praktiskajā darbā izliekas gandrīz neredzam šādus Eiropas dalījumus — zonas funkcionē pašas saviem spēkiem, bez tiešas FIA pārraudzības. Tiesa gan, nav arī tā, ka zonai par katru cenu būtu nepieciešama FIA klātbūtne. Ja tāda būtu, visticamāk, rīkotāju un sportistu dzīve būtu krietni sarežģītāka dažādu birokrātisku un arī finansiālu slogu dēļ.

KROSKARTU SPRĀDZIENS

Par pēdējo gadu spožāko progresu NEZ sistēmā uzskatāms NEZ kroskartu čempionāts, kas dažu sezonu laikā izaudzis līdz vairāku simtu dalībnieku lielam bērnu, jauniešu un pieaugušo seriālam ar vienotiem tehniskajiem noteikumiem. Latvijas pārstāvis NEZ Kroskartu komisijā Jānis Beļakovs: "Līdzšinējais progress kroskartu kustībā ir milzīgs, ko atzīmē ne tikai NEZ valstīs, bet arī FIA, kas provocē līdzīgu noteikumu un seriālu veidošanu visas Eiropas mērogā. Nākamgad NEZ kroskartu čempionāts atkal viesosies arī Latvijā. Seriālam būs trīs posmi — maijā Zviedrijā, jūlijā Latvijā 333 trasē un augustā Somijā. Latvijas sportistiem jāgatavo spēki un tehnika jūlija sacīkstei, jo būs ne tikai neglīti, bet arī stratēģiski nepareizi, ja mūsu posmā nestartēs vietējie braucēji."

RALLIJKROSS SAGLABĀ LĪDZŠINĒJO FORMĀTU

Šogad par lieliskiem tika novērtēti abi Latvijā rīkotie NEZ rallijkrosa čempionāta posmi, kas notika 333 trasē un jaunajā Biķernieku rallijkrosa trasē, kurā NEZ sacīkste kalpoja par labu izmēģinājumu, organizatoriem gatavojoties pasaules rallijkrosa čempionāta posma rīkošanai. Arī nākamgad NEZ rallijkrosa čempionāts notiks 333 trasē — kopā ar minēto kroskartu posmu jūlijā. Pārējie NEZ rallijkrosa posmi notiks Lietuvā, Dānijā un Somijā.

NEZ Rallijkrosa komisija izskatīja iespēju kardināli mainīt čempionāta tehniskās prasības un sporta nosacījumus. Tomēr komisijas pārstāvji atzīmēja, ka NEZ rallijkrosa čempionāts ir unikāls ar savu atšķirīgumu no ierastajiem nacionālo un FIA līmeņa seriālu noteikumiem, tāpēc tas — vismaz pagaidām — jāsaglabā līdzšinējā formātā. Tas gan nenozīmē, ka netiek veikta analīze par citiem sportiskajiem formātiem un tehnisko noteikumu principiem. Kopā ar progresējošu Latvijas nacionālo rallijkrosu nākamā gada NEZ posms 333 trasē būs lielisks autosporta festivāls.

Tas, kas padara NEZ rallijkrosa sacensības atšķirīgas, ir visu klašu starts kopīgos braucienos kvalifikācijas fāzē, tikai pusfinālos un finālos klases izdalot atsevišķi. Sistēma ir pretrunīga, jo daļa ekspertu saka, ka tas sacensību dienu padara neprognozējamu, jo trasē cīnās dažādu klašu automašīnas. Cita daļa uzskata, ka ir absurdi, ka, piemēram, 1600 klases priekšpiedziņas mašīnu kvalifikācijas rezultātus nosaka to cīņa, piemēram, ar SuperCar. Taču interesanti, ka visvairāk sistēmu kritizē tie, kuri praksē to nav pamēģinājuši. Šogad, piemēram, čempionātā negribīgi ienāca visai spēcīga Somijas komanda, kas pirms debijas rauca degunu par kopējo braukšanu. Taču sezonas beigās Somijas pārstāvji aktīvi aizstāvēja to, ka sistēma jāsaglabā.

RALLIJĀ VIENAS ASS PIEDZIŅAS NEZ

Nākamgad turpināsies arī NEZ rallija čempionāta norise, tiesa, ar mainītu čempionu noskaidrošanas principu. Līdz šim seriāls tika izspēlēts vairākās klasēs un ieskaites grupās. Taču nākamgad seriāls pāries tikai uz vienas ass piedziņas mašīnām. LAF pārstāvis NEZ Rallija komisijā Jānis Krastiņš: "Komisija nolēma nākamajā gadā NEZ Ziemeļeiropas rallija čempiona titulus izspēlēt vienīgi R2 grupas automašīnu klasē un junioru ieskaitē. Posmi norisināsies Somijā, Latvijā (Rallijs Latvija), Zviedrijā un Dānijā. Turklāt kalendārs izveidots tā, lai sportistiem būtu iespēja braukt gan ziemas apstākļos (Somijā), gan grunts un asfalta ceļu sajaukumā (Latvijā), gan būs jāpiedzīvo skandināvu grunts segums (Zviedrijā), gan asfalta rallijs (Dānijā). Papildus, iespējams, tiks aizvadīta NEZ kausa izcīņa VAZ klasē, kurā divi posmi varētu notikt Latvijā, viens — Igaunijā. Četri posmi paredzēti arī vēsturisko automobiļu regularitātes NEZ čempionātā. NEZ rallija sistēmā katrs sev var atrast iespēju startēt starptautiskā līmenī."

PILNA RĪGA AR PORSCHE!

Arī Latvijas autošosejas sacensības daudz iegūs no darbības NEZ sistēmā. Nākamā gada pavasarī Rīgā tiks aizvadītas sacensības ne tikai jau popularitāti ieguvušajā Legends klasē, bet arī Porsche Carrera un pat Camaro kausa izcīņā. Latvijas pārstāvis NEZ Šosejas komisijā Jānis Ducmanis: "Apstiprināts, ka Biķernieku trasē 28.—30. aprīlim notiks pirmais no trim NEZ posmiem ļoti interesantās klasēs. Legend Cars gaidāms vairāk nekā 30 dalībnieku no Latvijas, Somijas, Zviedrijas, Krievijas, Īrijas, iespējams, Igaunijas un Gruzijas. Porsche Carrera GT3 Cup būs īpašs notikums līdzjutējiem — jaunākas paaudzes Porsche spēkrati Biķerniekos līdz šim nav redzēti. Sagaidām 15 līdz 20 dalībniekus no Somijas, Zviedrijas, Igaunijas, Lietuvas un, iespējams, Latvijas. Paredzēts arī V8 Thundercars jeb Camaro Cup posms, kurā uz starta gaidām ap 15 līdz 20 dalībniekus no Zviedrijas, Somijas un Igaunijas. Pavasarī Biķerniekos būs arī ievērojami paplašināta BMW 325 kausa izcīņa, kurā uz starta vajadzētu būt aptuveni 20 dalībniekiem no Igaunijas, Somijas, Lietuvas un Francijas. Saturiski šīs sacensības šosejas disciplīnā būs visspēcīgākās! Atlikušie divi NEZ posmi notiks Pērnavā un sezonas otrajā pusē arī Somijā."

NOVĒRTĒ RĪGAS DRIFTA KVALITĀTI

Latvijas drifta sacensību kvalitāte un vēriens jau vairākus gadus augstu novērtēts arī starptautiski. Līdz ar to NEZ drifta darba grupa izteikusi vēlmi NEZ sacensības nākamgad atkal redzēt Latvijā. LAF pārstāve NEZ drifta darba grupā Elīne Berķe: "2017. gadā NEZ drifta čempionāts atkal notiks Latvijā, pārējie posmi arī Somijā, Igaunijā un Zviedrijā. Latvijā šīs būs vienas no sezonas lielākajām sacensībām, kuras notiks Biķerniekos. Paredzam, ka sezonā kopumā NEZ drifta seriālā startēs ap 80 dalībnieku no septiņām valstīm. Savukārt galvenais NEZ drifta uzdevums nākamgad būs sagatavot braucējus topošajiem FIA drifta noteikumiem. Starptautiskā Automobiļu federācija ļoti aktīvi uzsākusi šīs disciplīnas attīstīšanu un vienotu noteikumu un dokumentu izstrādi. Šajā procesā jāpiedalās kā NEZ drifta darba grupai, tā nacionālajām federācijām kopumā."

DATORSPĒLES IZNĪCINĀS REĀLO SPORTU?

NEZ un FIA uzsākusi jaunu tradīciju — kopā ar Ziemeļeiropas zonas valstu sapulcēm aizvadīt arī FIA reģionālo kongresu. Ja NEZ iekšējais uzdevums ir veidot komunikāciju starp 10 iesaistītajām valstīm, ļaujot sportistiem un rīkotājiem darboties starptautiskā līmenī, tad FIA ar šādu tikšanos palīdzību informē par tendencēm pasaules autosportā. LAF ģenerālsekretāre Linda Medne par FIA reģionālajā kongresā piedzīvoto: "Vispirms ar gandarījumu jāatzīst, ka ļoti daudzās autosporta jomās Latvija un LAF ir ne tikai līdzvērtīga ar savām Eiropas autosporta norisēm un izpratni, bet pat ievērojami pārsniedz vidējo līmeni. Tajā pašā laikā mēs daudz vairāk esam spiesti cīnīties par sacensību dalībniekiem un to skaitu, kas daudzās valstīs nav izteikta problēma. Sadarbojoties ar FIA, ir iespējams iesaistīties dažādu projektu realizēšanā. Šobrīd FIA liek uzsvaru uz tā sauktajām tautas disciplīnām — driftu, kroskartiem, Gymkhana un citiem. Tautas sports ir joma, kas mums ir ļoti aktuāla.

Kongresā, kā ierasts, īpaša uzmanība tika veltīta drošības jautājumiem. Šogad uzsvars tika likts uz sportistu drošību, tajā pašā laikā atsvaidzinot klātesošo zināšanas arī par skatītāju, tiesnešu un visu citu iesaistīto personu drošību sacensību laikā. Vēl viena Latvijas autosportam svarīga tēma — iepazināmies ar citu valstu pieredzi tiesnešu darba koordinēšanā un autosporta līdzjutēju motivēšanā kļūt par tiesnešiem un strādāt sacensībās. FIA uzsvēra arī dopinga tēmu un cīņu pret iespējamiem pārkāpumiem. Latvijas komanda varēja lepoties ar konkrētu un pārliecinošu pieredzi sadarbībā ar mūsu valsts iestādēm antidopinga jautājumos. Savukārt viena no mulsinošākajām tēmām FIA kongresā bija e-sporta tēma — klasiskā autosporta līdzjutējiem un entuziastiem ir grūti pieņemt, ka autosports strauji pārceļas arī uz elektronisko vidi datorspēļu versijā. FIA neslēpj, ka tas ir viens no autosporta nākotnes virzieniem. To ir šķietami grūti pieņemt, taču tā jau ir realitāte!"

Nav šaubu, ka e-autosports ir vienkāršs veids, kā strauji kļūt bagātam, kas lielā mērā arī izskaidro FIA aktīvo interesi par šo tēmu — FIA allaž paticis nopelnīt. Spēļu konsoles pasaulē ir pārdotas desmitiem un pat simtiem miljonu eksemplāros. Savukārt, lai saņemtu mūža licenci dalībai e-autosporta seriālos, pietiek ar 99 ASV dolāru samaksāšanu. Aprēķins nav sarežģīts, lai saprastu, par kādām summām ir runa. Tiesa, vai ilgtermiņā tas nebūs šāviens pašiem sev kājā… Eksperti apgalvo, ka jauniešu vidū samazinās vēlme un interese par tehniku, autobūvi un autobraukšanu, kas tiešā veidā nākotnē atsauksies uz autosporta eksistenci.

Intereses trūkums ir saprotams. Tie, kuri auga pagājušā gadsimta septiņdesmitajos, astoņdesmitajos un deviņdesmitajos gados, varēja ātri un saprotami apgūt automašīnas uzbūvi, jo tā bija salīdzinoši primitīva. Četras atslēgas piekarei, neliela izpratne par motora un ātrumkārbas darbību un — gatavs! Skrūvē savu žiguli, golfu un opeli, cik uziet. Taču šobrīd, kad mašīnu darbība kļuvusi atkarīga no sarežģītas un nepieejamas elektronikas, pagalma puikām tas jau ir par daudz.

Taču, kamēr autosports joprojām rūc un smaržo, Latvijā allaž būs, ko redzēt sacensību trasēs.