Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Pieci nopietni argumenti

Jūlija beigās paredzētajā Nacionālās sporta padomes sēdē beidzot plānots izskatīt arī jautājumu par sporta centru Mežaparks. Latvijas Olimpiskā komiteja kā līdzīpašnieks iesniegusi savu atzinumu par Valsts sekretāru sanāksmē izsludināto rīkojuma projektu.

„Izglītības un zinātnes ministrijai (IzM) kā par sportu atbildīgai ministrijai vispirms vajadzētu izvērtēt Mežaparka vietu, lomu un noderību nozares attīstībai un tad lemt, kā rīkoties tālāk,” uzskata LOK prezidents Aldons Vrubļevskis. „Bet ministrija rīkojas pretēji. Vispirms atdosim, un tad lai citi domā par sportu tajā.”

Savā atzinumā LOK IzM projektu noraida pēc būtības, jo saskata tajā daudz aplamību. „Mežaparksizveidots kā sportistu sagatavošanas centrs, nevis kā viesnīca vai ēdnīca, kā to mēģina pasniegt ministrija,” turpina Aldons Vrubļevskis. „Otrkārt, nav tiesiska pamata valsts kapitāldaļu nodošanai Finanšu ministrijai (FM), jo valstī pastāv nozaru pārvaldes princips un par sportu atbildīga ir IzM. Nevar uzlikt atbildību par vienu no sporta izrautu vienību Finanšu ministrijai. To, cik bēdīgi tas beidzas, var labi redzēt Sporta ielā 13/15. Darba Rezervju Sporta nams tika nodots Finanšu ministrijai, tā šo objektu nodeva tālāk Nekustamajiem īpašumiem. Tagad tur viss ir tukšs, kluss un krūmos ieaudzis.

Treškārt, IzM, mēģinot pamatot savu viedokli, sniedz pretrunīgas un maldinošas ziņas. Tas, mūsuprāt, norāda uz ieinteresētību panākt tieši šādu risinājumu, jo tiek maldinātas personas, kam jāpieņem lēmums. Piemēram, atsaucas tikai uz vienu pantu, ka Ministru kabinets (MK) var iecelt kapitāldaļu turētāju. Neviens to nenoliedz, bet MK jau ir iecēlis par sportu atbildīgo IzM. Kāds pamats mainīt kapitāldaļu turētāju?

Tas netiek norādīts. Tiek runāts tikai par it kā neizdevīgu finansiālo darbību. Finanšu ministrija ir vadošā valsts pārvaldes iestāde finanšu nozarē. Tas ierakstīts FM nolikumā, kurā nav neviena vārda par sportu. Toties tajā teikts, ka Finanšu ministrija nodrošina nozares politikas īstenošanu ministrijas pakļautībā esošajās valsts iestādēs un valsts kapitālsabiedrībās, kurās ministrija ir valsts kapitāldaļu turētāja. Tātad FM, kļūstot par kapitāldaļu turētāju, Mežaparkā nenodarbosies ar sporta politikas realizēšanu, bet centīsies realizēt finanšu politiku. Tātad tikai nauda, nauda!

IzM nepamatoti piemin noteikumus par rīcību ar valsts nekustamajiem īpašumiem. MK noteicis, ka līdz 2015. gadam ministrijām nevajadzīgie valsts īpašumi jānodod Valsts nekustamo īpašumu aģentūrai. Ministrija pati pasaka, ka sporta centrs Mežaparks nav valsts nekustamais īpašums, bet tajā pašā laikā uzstāj, ka šie noteikumi jāpiemēro.

MK pērn IzM uzdeva līdz 31. decembrim sagatavot atzinumu un iesniegt izskatīšanai valdībā kokrētus priekšlikumus par kapitāldaļu atsavināšanu SIA Mežaparks, tāpat kā par Daugavas stadionu un tenisa centru Lielupe. MK uzskatīja, ka valstij jāsaglabā noteicošā loma, tātad 50 procenti plus viena balss, bet jāpiesaista cits kapitāls, jo valstij nav finanšu attīstībai. IzM, atsaucoties uz šo uzdevumu, kapitāldaļas ierosina nodot Finanšu ministrijai. Bet uzdevums bija iesniegt priekšlikumus par kapitāldaļu atsavināšanu, tātad pārdošanu. LOK kā līdzīpašniekam ir pirmtiesības tās nopirkt. Valsts nav piedāvājusi. Es nezinu, kā LOK lemtu, varbūt izmantotu savas pirmpirkuma tiesības. IzM to nevērtē, nepiemin vispār.

IzM runā, ka publiskām personām ar komercdarbību nodarboties nav ieteicams, un vienlaikus atzīst, ka Mežaparks nav publiska persona, bet kapitālsabiedrība, uz kuru attiecas Komerclikuma, nevis valsts kapitālsabiedrību noteikumi. Par kapitālsabiedrību, kurā valstij pieder 100 procenti, tā var lemt visu. Bet šī jau kopš 2008. gada nav valsts kapitālsabiedrība, valstij tajā ir tikai izšķiroša ietekme. Jāvadās pēc Komerclikuma. Tas vispār tiek aizmirsts.

Ministrija nepamatoti uzskata Mežaparka saimniecisko darbību par sportam neatbilstošu un nelietderīgu. Viens no argumentiem — 34 procentus no neto apgrozījuma veido viesnīcas pakalpojumi, ka nav attaisnojama telpu īre kafejnīcai. Bet IzM aizmirst, ka 80—90 procentus viesnīcas noslogojuma veido sportisti un sporta komandas, kas izmanto gan šo kafejnīcu, gan Mežaparka sporta objektus, jo to iespējams izdarīt par pieņemamām cenām, turklāt zem viena jumta. Nezin kāpēc par sportu atbildīgā ministrija uzskata, ka sportistu dzīvošana koptreniņos sporta bāzē ir sportam ir neraksturīga funkcija. Un kas nomā telpas? Olimpiskā vienība, Olimpiskā komiteja un vairāku sporta veidu federācijas. Vai tad tās nav sporta organizācijas? Sporta objektus izmanto daudzu sporta veidu pārstāvji — volejbolisti, futbolisti, basketbolisti, paukotāji, futzālisti, tenisisti, pludmales volejbolisti un citi. Tieši tāpēc 2007. gadā MK atteica privatizēt šo objektu, pamatojot, ka tas jāsaglabā valsts sporta politikas realizācijai. Tas, ka šis objekts ir saglabāts un turpina kalpot sportam, tagad tiek pasniegts kā nelietderīga komercdarbība.

IzM protokollēmuma projektā noteikusi finanšu ministram līdz 2014. gada beigām iesniegt izskatīšanai valdībā sporta centra Mežaparks turpmākās attīstības koncepciju. Ministram un viņa FM līdz 2014. gada 31. decembrim būs viens uzdevums — sagatavot 2015. gada valsts budžeta projektu! Sporta centra Mežaparks koncepcija nebūs ne viņa prioritāte, ne desmitajā un ne simtajā rindā. Nodarbošanās ar šo jautājumu neatbilst arī FM nolikumam.

Loģiski būtu, ja IzM šādu koncepciju būtu centusies izstrādāt sadarbībā ar sporta organizācijām. Ja tādā veidā ministrija secinātu, ka šī bāze patiešām nav vajadzīga sportam, tad varētu lemt, ko darīt tālāk.

Maldinoša ir informācija par sabiedrības līdzdalību projekta sagatavošanā. Ministrija raksta, ka „papildu sabiedrības līdzdalība rīkojuma projekta izstrādē šajā gadījumā nebija nepieciešama”, un vienlaikus norāda, ka daļēja sabiedrības iesaistīšana esot notikusi, izvērtējot LOK 2013. gada 24. oktobra vēstulē minēto ierosinājumu par iespējamo sporta centra Mežaparks apsaimniekošanu arī bez valsts investīciju palīdzības. Uzskatu, ka ministrija ļoti augstprātīgi un ciniski izturas pret nozīmīgiem sociālajiem partneriem — Olimpisko komiteju. Gatavojot atbildi uz mūsu vēstuli, nekāda apspriešana nenotika. LOK lūgums izskatīt šo jautājumu decembra Nacionālās sporta padomes sēdē tika noraidīts. Vēstuli, kurā ministrija par apsaimniekošanu neatbildēja pēc būtības, saņēmām tikai janvāra vidū.

Ministrija runā, ka LOK bāzes attīstīšanai neesot līdzekļu. Bet viņi nav pat pavaicājuši, ko un kā mēs tur gribētu darboties. Nekur nav teikts, ka attīstība jāveic vienā vai divos gados. Tā var notikt arī pakāpeniski. Zinot, cik daudzas sporta veidu federācijas Mežaparkā ir ieinteresētas, zinot, ka Olimpiskās komitejas bilances aktīvos ir vairāk nekā 60 miljoni eiro, nevajadzētu rasties šaubām par pamatotas programmas izpildi. Vai tiešām neatrastos viena vai divas komerciestādes, kas būtu gatavas līdzekļus aizdot pret šādām ķīlām? Mēs sakām — ļaujiet strādāt! Klusums.

Kāpēc jāmānās? Neesošais jāmēģina pasniegt par esošu? Tikai tad, ja ir kāda īpaša ieinteresētība.”