Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Rubenē Rio gaumē

Gadu pirms Londonas spēlēm atklātā Māra Štromberga aģentūras būvētā BMX superkrosa trase Rubenē jau pārveidota atbilstoši Rio olimpisko cīņu arēnas aprisēm. Sākusies kvalifikācijas punktu krāšana, un arī pirmais Latvijas čempionāts Rubenē palīdzēja tikt tuvāk nākamajām olimpiskajām spēlēm, kurās tāpat kā iepriekšējās labākās piecas valstis varēs pārstāvēt trīs atlēti. Latvija patlaban atrodas otrajā pozīcijā aiz Francijas. Kvalifikācija beigsies 2016. gada 30. maijā.

Divkārtējais olimpiskais čempions Māris Štrombergs, kas jau vairākus gadus aizvada ASV, savu šīssezonas Eiropas tūri sāka ar spožu uzvaru Pasaules kausa izcīņas trešajā posmā Berlīnē. Rubenē viņam tik gludi neklājās. Gan taimtriālā jeb individuālajā braucienā, gan visos trijos priekšbraucienos un arī finālā viņu pārspēja komandas biedrs Edžus Treimanis, kas pilnībā atguvies pēc pērn Eiropas čempionāta seriāla finišā gūtajām smagajām traumām.

KAD IESTĀJAS SPĪTĪBA

"Kādus astoņus gadus Latvijas čempionātos nebiju braucis," nokāpis no pjedestāla, atzina Māris Štrombergs. "Un kā ir?" Sports ar smaidu painteresējās: "Konkurence ļoti augsta? Ja jau divkārtējais olimpiskais čempions paliek tikai otrais…" — "Tie paši trīs čaļi, kas kopā trenējamies, par medaļām arī sitāmies!" Šie trīs čaļi ir iepriekšējā gada Latvijas čempions Rihards Veide, kas pērn Eiropas čempionātā palika ceturtais, Eiropas vicečempions Edžus Treimanis, divkārtējais olimpiskais čempions un Eiropas čempions Māris Štrombergs. Kurā valstī vēl nacionālais čempionāts var lepoties ar tik augstiem tituliem?!

Šajā cīņā Eiropas vicečempions uzvarēja čempionu un ieguva Latvijas zeltu. "Kā tas tev izdevās?" jautājums Edžum Treimanim. — "Māris pats mazliet kļūdījās. Taisnē bija priekšā, bet trešajā lielajā lēcienā mazliet par daudz aizlēca uz ārmalu. Es tam biju gatavs. Bija tāds variants galvā, ka tā varētu notikt. Māris pat dažas dienas iepriekš treniņā jokoja: "Taisnē būšu pirmais, bet tad droši vien aizlēkšu kaut kur par daudz uz āru un tu ielīdīsi pirmajā virāžā." Tā arī iznāca.”

Māris Štrombergs jaunajam valsts čempionam pilnībā piekrīt: "Šīs trases pirmās virāžas iekšpusē ir ļoti daudz vietas. Tā jānosedz līdz galam, ja to neizdara, iekšējam braucējam paliek sprauga, kur ielīst, to arī Edžus izmantoja. Mēs jau treniņos šādu iespēju apspriedām."

Rubenes superkrosa trase ir viena no sarežģītākajām. Tā var lepoties ar otro garāko lēcienu pasaulē — pirmajā taisnē jālido 14 metri, zemi atstājot zem sevis kņudinošā tālumā. Lai arī Štrombergs Valmierā trenējās jau trīs nedēļas, nemitīgo lietavu dēļ uz māla grunts veidotā trase pilnā apjomā praktiski nebija braucama. Toties pārējie Māra Štromberga aģentūras puiši Rubeni pamatīgi bija piešāvuši jau iepriekš. "Turklāt Edžus vispār ir tehniskākais superkrosu braucējs pasaulē," norāda Latvijas izlases galvenais treneris un šīs trases autors Ivo Lakučs. "Māris ir amerikānis, Edžus ir latvietis. Amerikānis Rubenē Edžum neko neizdarīs. Māris šajā trasē bija tikai ceturto dienu un nemaz neizskatījās slikti. Esmu priecīgs par abu cīņu. Šī bija tikai smuka treniņsacīkste Eiropas čempionātam."

"Biju tikai atsevišķas taisnes izlēkājis, tikai vakar  pirmo reizi saliku visu trasi kopā, bet tas nav attaisnojums," skaidro Māris Štrombergs. "Tāda ir situācija, Edžus ir stiprs, nekādu problēmu… Būtībā mani izsita ārā taimtriāla brauciens. Trešā taisne vēl bija ļoti mīksta, pilnībā neizžuvusi. Gāju uz pēdējo virāžu pa ārmalu, lai tiktu virāžas labākajā trajektorijā, bet priekšējais rats iestiga, gandrīz nokritu. Līdz tam jau viss bija kārtībā. Pēc tam vairs nevarēju saņemties. Spītība iestājās." — "Spītība pašam pret sevi?" — "Jā, nogurķojos visos trijos priekšbraucienos, un finālā tas nāca atpakaļ. Tā ir karma, karma… Tas ir sports, bet tā notiek jebkurā dzīves situācijā."

IEKĀPT ROBOTĀ

Tūlīt gan Māris mierina, ka psiholoģiskajā un arī fiziskās sagatavotības ziņā viss esot kārtībā: "Nevar salīdzināt ar pagājušo gadu, kas bija smags un kad tiešām neko negribējās — ne braukt, ne censties." — "Uz ko tev tagad ir lielākā apetīte?" — "Gribas savākt punktus, lai droši tiktu uz Rio, lai nav jāuztraucas. Un, protams, ABA — Amerikas čempionāts. Bet vispirms jāaizstāv Eiropas tituls. Šogad sanāk ideāli — Eiropas čempionāts notiek nevis daudzās kārtās kā iepriekš, bet vienā mačā Dānijā. 10 dienas vēlāk — Nīderlandē pasaules čempionāts." — "Eiropas čempionāta trase Roskildē zināma?" — "Tikai bildēs redzēta, lielā superkrosa trase." — "Un pasaules čempionāta trase Roterdamā?" — "Pēc nostāstiem būšot briesmīga." — "Šaura un īsa? Tādas tev nepatīk…" — "Grūti pateikt. Pagājušajā gadā Jaunzēlandē arī bija šaura un maza, bet pērn man nebija ne vēlēšanās, ne ticības, un otrajā kārtā arī viss beidzās. Indora trases vienmēr ir mazākas. Bet tās ir baumas… Nevar pēc tā spriest. Droši vien būs kaut kas tāds kā pirms Londonas spēlēm Mančesterā. Svarīga būs stabilitāte, lai iegūtu tiesības uz pirmo vai otro celiņu. Pat lielā trasē no ārējā celiņa grūti ko izdarīt." — "Diviem pasaules čempiona tituliem būtu laiks pievienot vēl kādu…" — "Bet padomā — 120 elites braucēji! 2009. gadā, desmitajā, vienpadsmitajā, divpadsmitajā gadā — biju ļoti tuvu, vajadzēja vinnēt, bet nevinnēju. Tas ir sports. Lai kļūtu par pasaules čempionu, tajā dienā jābūt perfektam. Nedrīkst kļūdīties, jānobrauc kā robotam. Katru reizi nevar tieši noteiktajā dienā iekāpt tajā robotā. Un arī veiksmei jābūt. Jāsakrīt." — "Un kā ar vēl neiegūto Amerikas čempiona titulu. Par to vēl gandrīz pusgads jācīnās." — "Plāns ir izstrādāts. Pagaidām esmu pirmais punktos, bet viss izšķiras pēdējos mačos — grandos." — "Atkal īstajā dienā jāiekāpj robotā!" — "Sezonā ir 20 mači, vērtē 10 labākos, finālmačā dod divreiz vairāk punktu." — "Sezonas sākumā vadībā izvirzījās austrālietis Sems Vilobijs, tagad līderis esi tu." — "Sems turpat vien ir. Vakar vinnēja. Iepriekš viņš bija mazā bedrē, paņēma dažas brīvdienas. Es arī Amerikā divus posmus izlaidu. Nevar ar galvu skriet sienā. It kā gribas, gribas, bet beigās var sanākt čuš…" — "Sezona sākās martā?" — "Jā, un beigsies 27. novembrī ar grandiem." — "Ir jau nojausma par to, kāda trase būs Rio?" — "Šķiet, ka atgriezīsies lielāka vienkāršība, nebūs vairs S veida līkuma kā Londonā. Taisnē lēks pāri dāmu virāžai, meitenes brauks pa apakšu. Būs liela maču trase. Kā tagad te Rubenē."

LIELAIS CINĪTIS AUG

Latvijas čempionātā junioru konkurencē gan taimtriālā, gan abos priekšbraucienos un finālā pārliecinošu uzvaru guva Kristens Krīgers no Mītavas kumeļiem, kurš pērn jau 17 gadu vecumā Eiropas čempionātā junioriem izcīnīja ceturto vietu. Ar šo gadu čempionāta seriālu aizstājusi Eiropas līga, bet kontinenta medaļas tiek izcīnītas vienā sacensībā, kas beigsies 13. jūlijā Roskildē, un Kristenam, kurš ir Eiropas līgas līderis, ambīciju pietiek.

Starp citu, Eiropas līgas seriāls noslēgsies turpat Roskildē dienu pirms čempionāta. Elites vīru konkurencē iepriekšējās kārtās ievērojamu pārsvaru ieguvis Edžus Treimanis. Diemžēl rokas trauma sezonu pārtraukusi olimpietei Sandrai Aleksejevai.

Rubenē daudzajiem skatītājiem tika prezentēta arī Latvijas jauniešu izlase. Tās dalībnieki Roskildē cīnīsies Eiropas čempionāta Challenge mačā U-14, U-15 un U-16 grupās.

"Jāiemācās ne tikai ar riteni braukt, bet arī sportu saprast," Ivo Lakučs pamāj uz jauniem Rubenes puikām, kas lepni grozās ar Štromberga cepurēm galvā, lietišķi pieliekot arī savu pirkstu visās trases darbībās. Tā tas mazā BMX lielais cinītis lēnām aug.