Šī vietne izmanto sīkdatnes, lai uzlabotu lietošanas pieredzi un optimizētu tās darbību. Turpinot lietot šo vietni, Jūs piekrītat sīkdatņu lietošanai šajā mājaslapā. Lasīt vairāk
Pirmais sporta
e-žurnāls internetā

Dzenoties pakaļ Markusam Gronholmam

Žurnālā Sports 2008. gada oktobrī bija publicēta intervija ar Latvijas kroskartu braucēju Jāni Baumani, kurš togad bija izcīnījis NEZ Ziemeļeiropas čempionāta bronzas medaļu. Viņš teica: Mans mērķis autosportā — gribu tikt līdz Eiropas rallijkrosa čempionātam, D-1 klasei, pacīnīties ar leģendāro Markusu Gronholmu, ja viņš tajā brīdī vēl startēs.” Tobrīd abi nezinājām, cik raibs būs turpinājums Jāņa autosportista karjerai, taču jāatzīst — Baumanis ir tuvu sapņu piepildījumam. Ar piebildi, ka Gronholms jau ir pensionārs.

UZMANIES, KO VĒLIES!

Toreiz intervijā tika pratināts arī NEZ kroskartu tā gada čempions Ralfs Sirmacis, kurš jūnija beigās pēc vairākiem Latvijas rallija čempiontituliem debitēja pasaules rallija čempionātā. Starp citu, arī Ralfs vismaz daļēji īstenojis savu sapni, jo sacīja, ka atšķirībā no Baumaņa vairāk vēlētos startēt tieši rallijā, nevis kroskartiem līdzīgajā rallijkrosā.

Taču šoreiz par Jāni Baumani — šokējošo Eiropas rallijkrosa čempionāta Super 1600 klases debitantu, kurš jau pirmajā sacīkstē Eiropā guva vietu uz pjedestāla, bet vēl pāris sacīkstes vēlāk — Norvēģijā — arī pirmo uzvaru. Un nekādi nedrīkst teikt, ka čempionāts ir vienkārši pakļaujams — klasē ir vairāki titula pretendenti un ļoti sīva konkurence. Baumanis vienkārši ir lielisks.

Par seno interviju ar Jāni, kad viņam vēl bija tikai 16 gadu, atgādināju viņa tēvam Andrim — savulaik atraktīvam rallija braucējam, šobrīd līdz ausīm iekšā dēla karjeras menedžēšanā. Nepagāja nedēļa, kad vecākais paziņoja: „Somijas posmā Gronholmam tā arī teicu — Jānis savulaik gribēja ar tevi spēkoties! Markuss, ne mazums nosmējies par šo faktu, atjokoja, ka padomās par iespējām sarīkot šādu dueli.”

Jā, viss ir tieši tik vienkārši — Baumanis piegāja pie Gronholma un sāka uzstādīt noteikumus. Vai vismaz izteikt vēlmes. Un vienkārši tāpēc, ka dzīve ir interesanta.

Baumanis šobrīd cītīgi seko cita latviešu juniora superzvaigznes pēdās. Reinis Nitišs 2014. gadā startē pasaules rallijkrosa čempionātā SuperCar klasē, bet gadu iepriekš cīnījās tajā pašā Super 1600 klasē, kurā šobrīd Jānis, kļūstot par Eiropas čempionu. Abi ir labi draugi, turklāt liktenis izspēlēja joku — Baumanis neilgi pirms šāgada čempionāta starta guva iespēju startēt tās pašas Set Promotion komandas sastāvā, kurā pērn brauca Reinis. Savukārt Set Promotion zināmā mērā apvienojās ar SuperCar komandu OlsbergsMSE, kurā šogad startē Nitišs. Un OlsbergsMSE komandā viens no pilotu treneriem ir… Markuss Gronholms!

KAS NOTIKA PĒC INTERVIJAS?

Toreiz intervijā Jānis Baumanis gan dzīvi redzēja tīnim raksturīgi rožainās krāsās. Tobrīd, būdams 16 gadus vecs, Jānis par saviem mērķiem sacīja: „Domāju, ka aptuveni 18 gadu vecumā vajadzētu sēsties salonmašīnā un piedalīties pirmajās sacensībās. Tai vajadzētu būt Divīzijas 1 (tagad — SuperCar) klases turbo pilnpiedziņas mašīnai.”

Kā tad! Praksē viss izrādījās daudz sarežģītāk. Ceļš līdz SuperCar joprojām nav beidzies, lai gan ir sajūta, ka Baumanis tiks līdz savam sapnim.

Jau nākamais gads ienesa strauju pagriezienu karjerā, kad Baumanis sēdās pie salonauto stūres, aizvadot atsevišķas standartauto sacensības. Treniņam šķita labi, taču bija sajūta, ka šāds manevrs ir gandrīz solis atpakaļ. 2009. gadā tika veikts vēl kāds eksperiments: Jānis aizvadīja vienu sacīksti autokrosā, B600 bagiju klasē. Tas nepavisam nebija rallijkrosa virziens, taču vismaz krosa tipa sacensības, formāts tuvu iecerētajam.

Eksperiments ar bagiju sarūpēja līdz šim lielākos panākumus nacionālajā līmenī. Baumanis 2010. gadā kļuva par Latvijas autokrosa čempionāta bronzas medaļas ieguvēju, līdz pēdējam posmam spēkojoties pat par čempiona titulu. Starp citu, tobrīd Jānis radīja interesantu priekšstatu par sevi — trešais 2008. gadā NEZ kroskartos, trešais arī pirmajā pilnajā sezonā autokrosā… Vai nav tā, ka jaunietis ir tipisks labākais pēc labākajiem braucējs? Autosports un arī citi sporta veidi ir piedzīvojuši šāda tipa sportistus veseliem pulkiem — ātri, labi, meistarīgi, taču ne ātrākie, labākie, meistarīgākie. Otrie piloti, kā F-1 bija Gerhards Bergers, Rubenss Baričello, Jarno Trulli…

Un tomēr 2011. gads apklusināja kritiķus. Latvijas čempiontitula sadalīšana B600 klasē noritēja līdz pēdējā posma pēdējam aplim. Jāņa kā kopvērtējuma līdera uzdevums bija nosargāt spēcīgā Otto Vočtava uzbrukumus, lai sasniegtu pirmo titulu. Tā bija augstākā līmeņa psiholoģiskā spriedze, ļoti nopietns pārbaudījums, kurš diez vai otrajam pilotambūtu pa spēkam. Bet Baumanis to izturēja, izcīnot pirmo Latvijas čempiona titulu. Vēl viens gads, un Jānis jau bija divkārtējs Latvijas čempions — līdera un uzvarētāja dotības tika pierādītas pilnībā.

PĒKŠŅI UN STRAUJI

Skaidrs, ka pēc nacionālajiem panākumiem bagiju klasē atkal bija pienācis laiks pavērsienam karjerā. Iespējamais trešais tituls autokrosā vairs nebūtu progress, tā būtu apstāšanās uz vietas. Tas nebija pieļaujams.

2013. gadā Jānis Baumanis atgriezās salonmašīnā, turklāt beidzot tik ilgi sapņotajā disciplīnā — rallijkrosā. Pagaidām ne SuperCar, bet gan Baltijas mēroga Super 1600 priekšpiedziņas mašīnā — starp citu, Reiņa Nitiša iepriekš izmantotā Peugeot 206. Sākas, nu tik būs! Gronholm, gatavojies!

Tomēr pāris mēnešus pēc debijas rallijkrosā nāca atklāsme: lai gan ātrums un potenciāls ir augstākajā līmenī, neizdodas savienot kopā elementus, kas nestu panākumus. Lielā mērā tas jānoraksta uz tehnikas izturības problēmām, bet varbūt pilots vienkārši netiek ar jauno specifiku galā? Vairākas izstāšanās, minimāli panākumi, par kuriem varētu tiešām priecāties, arī pa kādai avārijai. Neizdevās sezona nedz Igaunijas čempionātā (Latvijai tuvākais kvalitatīvais nacionālais seriāls), nedz NEZ Ziemeļeiropas rallijkrosa čempionātā.

Tomēr plāni bija lieli. Mašīna 2014. gadam tika pamatīgi pārbūvēta, turklāt paralēli tika sākts darbs pie idejas — izmēģināt Nitiša uzvaras klasi Super 1600 Eiropas čempionātā. Tika uzsāktas pārrunas ar atsevišķām Centrāleiropas komandām, notika svārstīšanās — īrēt mašīnu, īrēt mašīnu ar visu komandu? Braukt NEZ čempionātā un sezonas beigās mēģināt Eiropas seriālu? Un te pēkšņi, kad līdz Eiropas čempionāta sākumam bija atlikušas dažas dienas, Jānis Baumanis pārsteidz sabiedrību, paziņojot, ka šogad plāno aizvadīt pilnu Eiropas rallijkrosa čempionāta sezonu Super 1600 klasē Set Promotion komandas sastāvā pie jaunākā Renault Twingo modeļa stūres. Tobrīd bija atlikusi nedēļa līdz debijai Eiropas čempionātā Portugālē.

Jānis atzina, ka arī viņam pašam šī ziņa bija to dienu šoks: „Vēl pirmdien es biju pārliecināts, ka šogad rallijkrosā startēšu Igaunijas un NEZ sacensībās ar savu pērn apgūto Peugeot. Varbūt sezonas beigās būtu devies uz Eiropas posmu Vācijā. Taču pēkšņi viss sagriezās kājām gaisā. Dažu stundu laikā parādījās vairākas versijas, bet vēlāk ar Uģa Trauberga un Aigara Nitiša palīdzību nonācu līdz Set Promotion — Reiņa Nitiša pērnajai komandai. Turklāt sajūsmināja tas, ka kļuva zināms — Set Promotion pilnībā apkalpos manu automašīnu, kas ir jaunākais rallijkrosa Renault Twingo ar jaunāko ātrumkārbas un motora versiju. Sūtīju rīkotājiem pēdējā brīža pieteikumu — lai gan termiņš jau bija beidzies, Jusi Pinomaki (Set Promotion šefs) vārds šajās aprindās darbojās lieliski. Es biju šokā, vēl nespēju aptvert. Taču bija skaidrs, ka mums būs smagi jāstrādā, jo avansā bijām saņēmuši ļoti daudz uzticības no ļoti svarīgiem cilvēkiem. Pirms sezonas bija grūti runāt par mērķiem un uzdevumiem, tomēr klusībā sevi redzēju Reiņa pēdās — vispirms uzdevums iekļūt Top 6, vēlāk — dzīve rādīs. Apzinājos savu minimālo pieredzi rallijkrosā, taču tas nebiedēja, jo zināju, ka, ieguldot darbu, tikšu galā.”

SAPNIS SĀKAS

Kad Baumanis tik pēkšņi devās uz pirmo posmu Portugālē, viņa izteiktais slepenais plāns iekļūt labāko sešniekā šķita ambiciozs, taču reāls. Gan komanda, gan mašīna bija uzticamas vērtības, un, pat ja izrādīsies, ka 2013. gada sāpīgā pieredze rallijkrosa debijā ir paša pilota provocēta, Set Promotion ir organizācija, kas jebkuru braucēja kļūdu pratīs mīkstināt, pēc iespējas mazāk sabojājot rezultātu.

Jau pirms Portugāles posma Baumanis veica izmēģinājumus, lai čempionātā neierastos bez pieredzes. Ziņas no testiem bija patīkami šokējošas — Jānis brauc čempionāta līderu un favorītu apļu laikos. Savukārt Portugāles posms šokēja visus.

Baumanis braši aizcīnījās līdz pusfinālam (Top12, devītā vieta pēc kvalifikācijas), bet pusfinālā, kurā bija jāsasniedz pirmā trijnieka pozīcijas, lai kvalificētos finālam, finišēja otrais. Mūsu debitants, kurš Portugālē aizvadīja tikai desmito sacīksti rallijkrosā, bija Eiropas čempionāta finālā!

Gadu iepriekš Nitišs paveica tādu pašu brīnumu — debijas sacīkstē bija finālā, ieguva sesto vietu. Lieliski, Baumanis jau ir varonis, jau ir pierādījis, ka var turēt Reiņa netieši uzstādīto latiņu. Taču uz pjedestāla tika uznests Latvijas karogs, jo Baumanis ieguva trešo vietu. Nākamajā posmā Lielbritānijā rezultātu sabojāja motora defekts, taču vēl posmu vēlāk Baumanis kļuva par Norvēģijas sacīkstes uzvarētāju, mitrajā trasē pārliecinoši sakaujot pārējo Eiropas čempionāta eliti.

Kopš pirmā posma Jānis kļuvis par vienu no galvenajiem favorītiem katrā nākamajā posmā. Baumanis ir tuvu saviem sapņiem, turklāt rezultāti rāda, ir pelnījis kādreiz sēsties SuperCar mašīnā un spēkoties ar Gronholmu. Bet, jā, Markuss jau pensijā…